Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska det vara tillåtet att fotografera på forumträffen?

Omröstningen slutade 2011-05-13 19:38:39

Ja.
3
12%
Ja, men bilderna får inte läggas ut på Facebook eller liknande.
1
4%
Ja, om man ber om tillåtelse av varje enskild person som ska vara med på bilden.
6
24%
En särskild tid i ett särskilt rum ska avsättas för fotografering.
7
28%
Nej, ingen får fotografera på forumträffen över huvud taget.
8
32%
Annat (skriv i tråden).
0
Inga röster
 
Antal röster : 25

Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-02 19:38:39

På förekommen anledning.

Observera att endast ni som har för avsikt att komma på träffen får rösta!

Omröstningen pågår till 13 maj.

Omröstningens resultat kommer obönhörligen att gälla för alla deltagare på forumträffen.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Dagobert » 2011-05-02 19:55:05

En särskild tid i ett särskilt rum ska avsättas för fotografering.

Om det blir JA, dvs obegränsat inkl. facebook så är risken stor att jag inte kommer.
Hur blir det med videokameror? Där kan min röst spelas in även om jag inte syns, det vill jag inte heller. Då hjälper det inte att personen på bilden gett tillstånd.
Senast redigerad av Dagobert 2011-05-02 20:01:31, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-02 19:58:53

Måla inte fan på väggen Dagobert. Jag kan inte tänka mig att det här sällskapet vill ha obegränsad fotografering inklusive Facebook.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav treeman » 2011-05-02 20:05:50

Valde: En särskild tid i ett särskilt rum ska avsättas för fotografering.

En bild skulle vara kul om det fanns. Och jag vill åtminstone grimasera på en bild.
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Sheyen » 2011-05-02 21:19:41

Dagobert skrev:Om det blir JA, dvs obegränsat inkl. facebook så är risken stor att jag inte kommer.

+1
Dagobert skrev:Hur blir det med videokameror? Där kan min röst spelas in även om jag inte syns, det vill jag inte heller. Då hjälper det inte att personen på bilden gett tillstånd.

+1
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-02 21:35:12

"Ja, om man ber om tillåtelse av varje enskild person som ska vara med på bilden."

Dagobert skrev:Om det blir JA, dvs obegränsat inkl. facebook så är risken stor att jag inte kommer.
Hur blir det med videokameror? Där kan min röst spelas in även om jag inte syns, det vill jag inte heller. Då hjälper det inte att personen på bilden gett tillstånd.

Håller med. Kommer inte om det blir fritt fotande eller filmande, vill inte vara med på foto eller film.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-02 21:42:04

Dagobert skrev:Hur blir det med videokameror?

Om man inte får fotografera så får man ej heller filma.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Dagobert » 2011-05-02 21:46:25

Ett av Kristofers inlägg i träfftråden, där han talar emot alternativet att be om lov:
Kristofer skrev:Innan Flottsbro-forumträffen resonerade vi så som treeman och kullan gör nu. Efter den träffen fick vi ett forumrabalder, modell större, om att någon ansåg sig kunna synas i bakgrunden på sådana foton m.m. Det är mot den erfarenheten som jag inte tycker att det är någon bra idé med fotografering här.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Dagobert » 2011-05-02 21:51:54

Arkimedes skrev:
Dagobert skrev:Hur blir det med videokameror?

Om man inte får fotografera så får man ej heller filma.

Nej, det förstår jag. Min fundering gällde vad som händer med ljudet om man får fotografera.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Kristofer » 2011-05-02 22:01:34

Hur definierar TS "Facebook eller liknande"? Risken är stor att någon förr eller senare tycker att sin privata blogg inte är "Facebook eller liknande" och vips så är rabaldret i gång samt snöbollen i rullning.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-02 22:02:08

Dagobert skrev:
Arkimedes skrev:
Dagobert skrev:Hur blir det med videokameror?

Om man inte får fotografera så får man ej heller filma.

Nej, det förstår jag. Min fundering gällde vad som händer med ljudet om man får fotografera.

Att be om tillåtelse innan man fotograferar/filmar innebär att fråga alla som kommer att vara med på bilden/filmen, oavsett om det bara är i bakgrunden och oavsett om det är i ljud eller bild.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-02 22:06:36

Kristofer skrev:Hur definierar TS "Facebook eller liknande"? Risken är stor att någon förr eller senare tycker att sin privata blogg inte är "Facebook eller liknande" och vips så är rabaldret i gång samt snöbollen i rullning.

Menade egentligen internet över huvud taget. Dvs att bilderna är för privat bruk. Att man fotograferar för att man själv vill ha minnen att titta på senare.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav slackern » 2011-05-02 22:15:17

Arkimedes skrev:
Kristofer skrev:Hur definierar TS "Facebook eller liknande"? Risken är stor att någon förr eller senare tycker att sin privata blogg inte är "Facebook eller liknande" och vips så är rabaldret i gång samt snöbollen i rullning.

Menade egentligen internet över huvud taget. Dvs att bilderna är för privat bruk. Att man fotograferar för att man själv vill ha minnen att titta på senare.


Det är inte ens lagligt att lägga upp fotton på internet om man inte har personens medgivande. Så om folk är rädda att deras fotton kommer ut på internet utan deras medgivande kan du ju stämma fotografen och få ersättning för sveda och värk eller vad det heter.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Kristofer » 2011-05-02 22:24:08

Bäst är väl om vi oavsett hur lagen ser ut slipper tråkigheter med foton efter träffen? Det blir väldigt svårt/omöjligt att veta om fotona publiceras på internet eller ej.

Vi hade, som jag tidigare skrivit, det efter förra forumträffen och det borde väl räcka med att vi haft det en gång? Mot den bakgrunden tycker jag inte att fotografering är grejen på forumträffen.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Moggy » 2011-05-02 22:37:05

Jag gillar inte förslaget att man ska få fota efter att fråga alla som kommer med.

Kan vara svårt att neka då när nån vill ta en bild och det lätt blir kommentarer typ "Jaman det är väl ingen fara, kul om du är med på bilden". Dessutom måste man sitta alert hela tiden för att ha koll på om nån tänka fotogtafera.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav NJ » 2011-05-02 22:49:19

Jag ska visserligen inte komma men tycker nog att alternativet med ett särskilt fototillfälle är det bästa. Då behöver bara intresserade gå dit. Alla andra slipper.
NJ
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-01-13

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Miche » 2011-05-02 23:27:07

Inget filmande med tanke på allt strulande det kan innebära och jag tyckte att idén om särskilt rum var smart så kan de som vill slippa, slippa och de som vill vara med på bild, vara med på bild, och genom att begränsa tiden så stör man inte övriga aktiviteter allt för mycket.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav atoms » 2011-05-03 2:53:27

Först röstade jag på -
"Ja, om man ber om tillåtelse av varje enskild person som ska vara med på bilden."
Men efter att ha läst igenom tråden vill jag ändra min röst till
"En särskild tid i ett särskilt rum ska avsättas för fotografering."

Det enda jag inte vill protestera mot är om någon ställer upp ett staffli och börjar måla en bild av oss; bara inte konstnären är fotorealist.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Le_inimitable » 2011-05-04 6:12:15

slackern skrev:Det är inte ens lagligt att lägga upp fotton på internet om man inte har personens medgivande.

Det är hur lagligt som helst om du uttrycker dig så allmänt.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav kullan » 2011-05-04 11:09:54

Av hänsyn till de ljuskygga så valde jag att en speciell tid och ett utvalt rum.Jag gillar inte att va på bild men jag tycker inte det är nån katastrof om jag råkar synas på bild heller.Och blir jag tillfrågad så kanske jag ställer upp och blir fotad oxå.Beror nog på vem som frågar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Fighterbabe » 2011-05-06 0:40:12

Det finns fler olika alternativ för "ja". Kommer de rösterna slås ihop då, om "nej" skulle få flest röster? Folk kanske tycker det ska vara tillåtet, men med vissa reservationer...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Danne » 2011-05-06 11:19:17

Fighterbabe skrev:Det finns fler olika alternativ för "ja". Kommer de rösterna slås ihop då, om "nej" skulle få flest röster? Folk kanske tycker det ska vara tillåtet, men med vissa reservationer...

Försök nu inte att slå ihop röster så det ska stämma i din egen värld i efterhand.
Lyssna noga på vad ni kommer överens om i den här tråden, och respektera det.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Danne » 2011-05-06 11:21:31

Nu har inte jag anmält mig till träffen i Norrköping, och jag är osäker på om jag kommer att få möjlighet att åka ner. Men jag var mycket inblandad i det stora "rabalder" som Kristofer pratar om, det som kom före och framförallt efter den stora forumträffen 2009. Så därför tänkte jag bara intyga det som Kristofer säger, och påminna om att tidigare erfarenheter kan vara vettigt att ta i beaktande innan man upprepar samma misstag.

Före den stora forumträffen så diskuterades träffen på alla sätt och vis, och även fotografering kom upp. Vissa ville fota, medans andra ville inte bli fotade. En lång diskussion om detta slutade med att man kom överens om att sköta saken på ett vuxet och "snyggt" sätt. Att man enbart fick fota folk som utryckligen gett sitt tillstånd för det, vilket naturligtvis innefattade alla som var med på bilderna. Bilderna fick heller inte publiceras utan deras utryckliga tillstånd. Det lät ju bra, och alla trodde det skulle fungera. Dock hade man glömt bort det här med asperger, och andra saker som påverkar forummedlemmarna när sådana här saker ska tolkas och efterlevas.

Efter träffen, så var det i vart fall en forummedlem som publicerade bilder från träffen, där h*n fått tillstånd av personerna i förgrunden, men inte av någon av dom som klart och tydligt syntes bakom dessa personer. Följdaktligen så blev dessa personer publicerade mot deras vilja, trots vår överenskommelse före träffen.

Problemet var dock inte avgränsat till just dessa bilder, utan snarare till fotografens ovilja att acceptera vår tidigare överenskommelse. H*n ansåg att att man "omöjligen" kunde identifiera personerna i bakgrunden, vi andra satt med onormalt stora 19"-skärmar, medans h*n själv minsann noga hade granskat bilderna på sin egen 13"-skärm. Sedan hade h*n erhållit tillstånd att fota och publicera bilderna på personerna i bakgrunden efter bilderna publicerats och uppdagats på forumet, och då ansåg h*n att inget fel hade begåtts alls. Följdaktligen vägrade denne att inse vilken skada som skett, och framförallt vägrade ge klart besked om att överenskommelsen skulle respekteras i fortsättningen.

Resultatet av det hela blev precis som Kristofer säger, ett stort forumrabalder , som låg som en skugga över hela forumet. Forumträfftråden, särskild fototråd, och även andra trådar växte till långa trådar. Många forumiter och träffdeltagare var inblandade och uttryckte sin ilska, framförallt mot att överenskommelsen inte hade respekterats. Allt eskalerade till personangrepp och anmälningar både till höger och till vänster. Och dessutom låg allas integritet fortfarande i fara då den aktuella fotografen satt på många bilder utan att visa någon som helst förståelse för vad som var fel.
Det hela gjorde att hela forumträffen fick en ganska sur eftersmak. En annars lyckad och trevlig träff orsakade ett av de största forumkrig som vi haft, och mycket av det trevliga försvann i dimman av allt negativt som plågade forumet i flera månader efteråt.


Nu ser jag att samma person som bröt överenskommelsen om fotograferingen även har anmält sig till kommande Norrköpingsträff. Säkerligen har denne person lärt sig lite från förra gången, men med tanke på hur det lät förra gången så skulle jag inte ta den risken igen. Här är en av de aktuella trådarna från den gången, där man kan se hur diskussionen löpte både före träffen och sedan vad som hände efteråt.
http://www.aspergerforum.se/fotografering-bildpublicering-t11709.html

Man måste komma ihåg att folk här har Aspergers och/eller dylikt, och ibland kan ha svårt att följa givna regler och träffade överenskommelser. Därför bör man ordna träffen så att dessa situationer minimeras, och lära sig av tidigare misstag.

Mitt råd inför Norrköpingsträffen är att ha helt fotoförbud, alternativt att utse EN officiell träff-fotograf som sedan sköter även eventuell publicering på ett korrekt sätt efter allas godkännande. Den personen som väljs till fotograf bör naturligtvis ha folks förtroende, och bör väljas gemensamt av deltagarna. Men ett totalt fotoförbud är det enklaste och förhindrar att någon råkar illa ut.

För vad min åsikt nu kan vara värd.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Fotografering på forumträffen 28 maj 2011

Inläggav Miche » 2011-05-06 11:54:35

Danne skrev:Efter träffen, så var det i vart fall en forummedlem som publicerade bilder från träffen, där h*n fått tillstånd av personerna i förgrunden, men inte av någon av dom som klart och tydligt syntes bakom dessa personer. Följdaktligen så blev dessa personer publicerade mot deras vilja, trots vår överenskommelse före träffen.

Nja, ingen syntes klart och tydligt i bakgrunden, men efter en bearbetning av bilden så gick det att identifiera flera av dessa.

Danne skrev:Mitt råd inför Norrköpingsträffen är att ha helt fotoförbud, alternativt att utse EN officiell träff-fotograf som sedan sköter även eventuell publicering på ett korrekt sätt efter allas godkännande. Den personen som väljs till fotograf bör naturligtvis ha folks förtroende, och bör väljas gemensamt av deltagarna. Men ett totalt fotoförbud är det enklaste och förhindrar att någon råkar illa ut.

Jag tycker att förslaget om ett speciellt rum en speciell tid skyddar alla som inte vill vara med på bild.

Danne skrev:För vad min åsikt nu kan vara värd.

Klart att din åsikt är värd att framföras och beaktas.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Träffar



Logga in