Fotbollsfrågor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fotbollsfrågor

Inläggav 424stil » 2012-02-13 13:27:52

Inspirerad av Kahlokatts tråd Musikfrågor kommer här Fotbollsfrågor. Jag antar att ingen kommer skriva i den här tråden LOL. Motivera gärna alla svar.

Vilket är ditt lag?
Vilka andra lag sympatiserar du med?
Vilka landslag gillar du?
Hur hade ditt "dream team" sett ut?
När och varför började du gilla fotboll?
Har du spelat fotboll själv?
Vilka är dina största fotbollsminnen?

Skriv något mer om jag glömt någon fråga.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav 424stil » 2012-02-13 14:15:06

Jag får väl börja då.

Vilket är ditt lag?

Tottenham Hotspur. Började hålla på dom efter VM98. Jag började gilla fotboll VM98 då min bästa vän fick mig intresserad och han håller på Liverpool och jag ville också börja hålla på en engelsk klubb. Min favoritspelare i VM var Jurgen Klinsmann och han hade spelat i Tottenham plus att vi hade en del duktiga spelare i Englands landslag så det blev dom.

Vilka andra lag sympatiserar du med?

AIK. Såg deras matcher i champions league 1999 på tv och fastnade för dom. Efter det har dom varit mitt lag i sverige. Jag ska antagligen flytta till Stockholm i framtiden och då kommer jag köpa säsongsbiljett till AIK.

Roma. Gillar lag från huvudstäder. Francesco Totti har alltid varit en favoritspelare för mig och en stor anledning till att jag gillar Roma.

Torquay United. Pang i bygget med John Cleese är en av mina älsklingsserier på tv och den utspelar ju sig i Torquay på den Engelska sydkusten. Brukar spela dom ibland i spelet Football manager.

GAIS. Spelade en säsong i deras ungdomslag 1989, jag hade ingen talang så jag slutade min fotbollskarriär efter det.

Gunnilse IS. Mitt lokala lag från Angered. Går på deras matcher ibland men kvaliteten på fotbollen i dom lägre divisionerna i Sverige är ju för jävla dålig. Men dom har god korv på arenan, riktigt tung chorizo. :D

IF Angered United. Vårat lokala damlag. Har aldrig sett dom spela men har tänkt att ge dom en chans den kommande säsongen. Dom spelar på samma "arena" (den tar drygt 200 pers) som Gunnilse.

Lärje/Angered IF. Spelade där säsongen 1988. Dom sålde nyligen en ung talang (Amin Affane) till Chelsea. Jag hatar Chelsea men jag hoppas han blir nåt stort, hade varit skönt för en lokalpatriot som mig om en Angeredskille skulle slå igenom stort. Vi har ju haft Jeffrey Aubynn som kommer från Gunnilse men annars har vi inte haft så många stora spelare från Angered.

Paris St Germain. Jag höll på dom fram till i somras, då köpte nån oljemiljardär laget och gav mig spykänslor. Synd, jag tyckte verkligen om dom. Hatar lag som Chelsea, Manchester City och andra som köper till sig framgång.

Vilka landslag gillar du?

England. På grund av att dom nästan alltid har spelare från Tottenham i laget.

Argentina. För att den främste genom alla tider, Maradona, är Argentinare. Sen har dom alltid sevärda spelare och jag gillar deras stil. Det är alltid nåt på gång med Argentina.

Elfenbenskusten. Jag började hålla på dom 2007 när jag var nära på att flytta till landet (tänker inte gå in på varför här, det är en helt egen historia). Dom förlorade finalen i Afrikanska mästerskapen igår kväll mot Zambia, det var synd.

Sverige. Jag är finne men det är bara i hockey jag håller på Finland. Känner inget direkt jättesupporterskap med Sverige men det är kul när dom är med i EM eller VM, det ger en extra känsla för turneringen.

Alla andra landslag som har Tottenham spelare i laget.

Hur hade ditt "dream team" sett ut?

Jag hade spelat ett 4-2-3-1 system i dagsläget för det är det mest moderna spelsystemet tycker jag. Jag väljer bara favoritspelare och inte nödvändigtvis dom bästa spelarna.

Målvakt - Iker Casillas, Spanien, Real Madrid. Han har vunnit EM, VM, Spanska ligan, cupen och Champions league. Hur säker som helst, alltid gillat Casillas och haft honom som favoritmålvakt.

Vänsterback - Taye Taiwo, Nigeria, Queens Park Rangers. Älskade honom när han spelade i Marseille i franska ligan. Grym vänsterfot och kan göra mål på frisparkar. Han gick till Milan men misslyckades tyvärr. Nu är karriären tyvärr på nedgång men jag tror han kan fortfarande lyckas i en större klubb.

Högerback - Cafu, Brasilien, är inte längre aktiv. Jag såg honom en gång få bollen i eget straffområde när han spelade för Roma, han dribblade två motståndare och spelade sen bollen till en lagkamrat, det kan bara en brasseback göra!

Mittback 1 - Ledley King, England, Tottenham. Han har varit Tottenham trogen hela sin karriär. Han heter King och är vår lagkapten, snacka om passande namn.

Mittback 2 - Alessandro Nesta, Italien, Milan. Tycker Nesta-Cannavaro för Italien är det bästa mittbacksparet jag någonsin sett.

Bollvinnare - Dennis Wise, England, inte längre aktiv. Trots att han spelade länge för Chelsea så var han en personlig favorit. En sån spelare som "motståndarna alltid hatar". Inblandad i många skandaler, det gillar vi.

Speluppläggare - Xabi Alonso, Spanien, Real Madrid. En elegant mittfältare. Han kan slå magiska passningar samtidigt som han är defensivt mästerlig.

Vänstermittfältare - Alvaro Recoba, Uruguay, inte längre aktiv (vad jag vet i alla fall). Älskade honom när han spelade för Inter, hoppades varje sommar att Tottenham skulle köpa honom. Han började ganska ofta på bänken och byttes in om laget behövde ett mål. Han gjorde ofta mål på frispark.

Högermittfältare - Aaron Lennon, England, Tottenham. En av världens snabbaste spelare, han är så snabb att det är sjukt. Enligt mig är det bara Marc Overmars som varit snabbare den senaste tiden. Vi fick honom för bara 1 miljon pund från Leeds, ett riktigt kap.

Offensiv centralmittfältare - Francesco Totti, Italien, Roma. Kungen av Rom. Jag hade länge en nummer 10 Totti Roma matchtröja hängandes i fönstret men jag tog ner den i skam när Roma förlorade med 7-1 mot Manchester United i champions league för några år sen.

Ensam anfallare - Zlatan Ibrahimovic, Sverige, Milan. Han har varit en personlig favorit sedan han slog igenom i Malmö FF. Älskar hans attityd, stil och kommentarer.

OBS! Jag valde bara spelare som jag sett spela som aktiva, därför kom t ex inte en sån som Maradona med då jag bara sett honom i klipp på youtube och gamla dokumentärer, men jag fattar att han är bäst genom tiderna.

När och varför började du gilla fotboll?

VM98. Jag spelade fotboll som liten men jag kollade aldrig på det på tv. En kompis fick mig att titta på VM98 i Frankrike och efter det var jag fast. Numera ser jag runt 350 matcher på tv om året. Helt sjukt. För några år sen såg jag runt 500 om året men då såg jag alla matcher som gick i repris dagen efter också men numera ser jag bara livematcher.

Har du spelat fotboll själv?

Ja. I Lärje/Angered IF 1988 men då hette dom bara Lärje har jag för mig och i GAIS 1989. Jag hade ingen talang alls men jag är väldigt snabb. Numera spelar jag bara på somrarna på gården med kompisar, om jag gör mål gör jag alltid Rauls (Spanien legendaren) målgest. Det finns nästan ingen bättre känsla än att göra mål i fotboll. Jag gjorde en gång ett mål på långskott från 25 meter i krysset, jag är fortfarande stolt. Men det var en total slump och ett lyckoträff.

Vilka är dina största fotbollsminnen?

När Tottenham spelade i champions league definitivt. Att vi slog regerande mästarna Inter hemma med 3-1 i gruppen och slog ut Milan ur slutspelet var stora minnen.

AIK i champions league. Det var mäktigt.

VM98. Min introduktion till sporten. Fortfarande det bästa VM jag sett.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav Delusion » 2012-02-14 15:51:39

Aaahhh, äntligen!
Inte så att jag följt forum särskilt mycket på senare tiden över huvudtaget. Får nog dock gräva ner i forumens sökfunktion och försöka hitta tråden som jag startat om fotboll...oftast tajmad i början av allsvenska säsongen :roll:

Oftast allt jag skrivit har fallit i glömska nog på grund av bristande intresse. Om jag kommer ihåg rätt så var det mestadels jag och (ännu mer) Pemer som skrev dit ;)

På senare år har jag nog inte ens tagit fotboll på lika stor allvar som förut. Men för min del är det faktiskt lite konstigt hur jag trivs att gå på fotboll när jag annars brukar må jättedåligt i stora folkmassor, typ när jag bara går ute på stan. Kanske är det eftersom på fotbollsläktaren brukar jag känna mer samhörighet än på de flesta andra ställen. Fast jag är inte så engagerad i taktiken. Själv har jag aldrig spelat i nåt juniorlag heller.

Sedan om jag bara hade pengar över skulle jag satsa i att resa efter fotbollsmatcher. Finns så mycket att se...men så få chanser. Nu är det bara så många stadion jag missat som inte används längre i proffssammanhang eller inte ens finns längre.

Men men...nu har jag nog babblat tillräckligt/för mycket.


Vilket är ditt lag?
Jag har haft flera lag jag sympatiserat eller flera lag vars färget jag tycker om = speglar sig i garderobshyllan med alla mina fotbollströjor :-)002

Men allra mest känslor har jag haft...det här var väl den främsta orsaken jag ville skriva i denna tråd...för Tottenham Hotspur. Jag har sett två matcher på White Hart Lane. Fast nu har det redan gått sju-åtta år från det.. Men alltså den pirrande känslan i magen när man väntade på att komma in genom vändkorset till Park Lane -läktaren allra första gången -- hade skaffat biljetterna via en säsongskortsinnehavare som bodde i Aylesbury och därför kunde vi inte träffas förrän på matchdagen utanför stadion. En av mina allra största drömmar hade då gått i uppfyllelse.

Får försöka hitta DVD:n dit jag brännt mina backupfiler. Den tiden hängde jag väldigt mycket på olika Tottenham-forum och skapade även ett par "goal compilations" med Klinsmann, Sheringham... Fast nu finns det ju på Spotify också en album jag en gång beställde från Spotify...We Are Tottenham—Spurs Anthems. Mycket fyllesånger från gångna decennier men en massa klassiska ramsor också, Hot Spurs Boogie, Ossie's Dream...

Så du, 424stil, vi kan väl säga att vi varit på Spurs sida före alla andra medgångssupportrar? :mrgreen:

COME ON YOU SPURS! :-)049 :-)154 (fast kan vi få ett "navy blue" hjärta istället, man vill väl inte ha något att göra med det där skitgänget från N5, va'? Fast icke vet jag om deras Emi-rats Stadium är lika med gamla goda Bribury/the Library)


Edit: Mer om gamla goda minnen...
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav 424stil » 2012-02-14 16:51:00

Härligt Delusion!

Jag har också varit på White Hart Lane. 2009 oktober mot Stoke, vi förlorade 1-0 men känslan var magisk. Jag var 5 dar i London och åkte till Tottenham varje dag med tunnelbanan och åt på restaurangerna och gick runt på High Road. Det var mäktigt.

Nästa gång jag åker ska jag se oss spela mot nån rival (ville ha ett "lätt" motstånd första gången jag såg dom så vi skulle vinna men det blev ju som det blev :lol: ) som Arsenal, Chelsea eller West Ham. Det kommer bli fett.

Kul med andra Spursare!

COYS!!!
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav 424stil » 2012-02-14 16:53:33

Förresten, har vi medgångssupportrar? Hemska tanke. Tänk om vi blir riktigt framgångsrika nån gång, då måste man förklara att man hållt på laget sen 90-talet och ingen kommer tro en. Som David Fjäll på SVTs fotbollskväll, han har hållt på Chelsea sen 80-talet, måste vara jobbigt sånt. Men om vi blir framgångsrika så är det ju i alla fall på rätt sätt och inte som Chelsea som köper sin framgång.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav chipset » 2012-03-04 22:56:06

Vilket är ditt lag?
Jag har två favoritlag, i Sverige är det AIK, som är mitt absoluta favoritlag,Har såklart säsongskort och det har jag på norra(klacken):D

Hejar även på Tottenham, men Spurs har inte samma känsla för mig som gnaget,även om jag följer dem på Tv så gått jag kan.Gnaget är min stora Kärlek(mitt all), medans Tottenham är min flickvän(den snygga tjejen).

Vilka andra lag sympatiserar du med?

Som jag skrev tidigare, "Tottenham".

Vilka landslag gillar du?

Jag är svensk, så jag gillar såklart Sveriges landslag och förstår inte att vissa kan hålla på t.ex. Spaniens Landslag.

Hur hade ditt "dream team" sett ut?
Orkar inte skriva ner det nu men kanske återkommer.

När och varför började du gilla fotboll?
Jag föddes till gnagare och pappa tog mig till första matchen år 2000(född 94).

Har du spelat fotboll själv?

Nej, förutom på rasterna i grundskolan/högstatiet.

Vilka är dina största fotbollsminnen?

AIK:S, Guld 2009 och VM 2002 när man kollade i skolmatsalen :D
chipset
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2009-06-21
Ort: solna

Fotbollsfrågor

Inläggav KaptenZoom » 2012-03-04 23:51:03

Vilket är ditt lag?
AIK

Vilka andra lag sympatiserar du med?
Vasalunds IF och QPR

Vilka landslag gillar du?
Sveriges.

Hur hade ditt "dream team" sett ut?
Pass.

När och varför började du gilla fotboll?
Kommer inte ihåg.


Har du spelat fotboll själv?
Ja i Vasalund.

Vilka är dina största fotbollsminnen?
Måste vara VM -94.
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-05 0:19:19

Vilket är ditt lag?

AIK, vad annars? :D


Vilka andra lag sympatiserar du med?

Inter och Real Madrid.


Vilka landslag gillar du?

Sydkorea VM 2002 var underbart att skåda.
Tyskland VM 2010 - jag säger bara Özil, Klose och Podolski!


Hur hade ditt "dream team" sett ut?

Om jag slipper ta hänsyn till någon form av realiteter, så hade det sett ut såhär (till en början, eftersom jag inte orkar skriva klart det nu):


1. Goycochea

2. Cafu 3. Maldini 4. Ramos



10. Klose 11. Özil



När och varför började du gilla fotboll?

Specialintresse i 11-årsåldern... :roll:


Har du spelat fotboll själv?

Yes, sir.


Vilka är dina största fotbollsminnen?

VM -94

AIK:s SM-guld -09

Bronsmatchen Uruguay-Tyskland 2010 - min katt dog lagom när Forlán kvitterade...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Fotbollsfrågor

Inläggav 424stil » 2012-03-05 9:10:31

Härligt med lite liv i tråden!

Vad fint att vi är en del som håller på Tottenham och en massa AIK:are också. Bra forum detta. :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Intressanta intressen



Logga in