Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-26 9:05:04

Ja jag kanske ska berätta det. Jag är väldigt allergisk mot kiwi och att nån äter en kiwi i samma rum som mig kan göra mig väldigt sjuk och i värsta fall döda mig. Att skala citrusfrukter går bra i samma rum, blir det för jobbigt går jag bara en bit ifrån då citrusfrukter inte alls är lika farligt för mig.
Förlåt att jag inget sagt tidigare.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Zirre » 2011-05-26 9:48:51

Jag ska kanske hålla käft istället så slipper man alla dessa påhopp :(
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav nano » 2011-05-26 9:55:50

Kiwi, okej, då får vi låta bli kiwi helt enkelt.

OM, det nu skulle vara så att olyckan är framme, vad gör man då, ambulans omedelbart utgår jag från men vad gör man i väntan på ambulansen?
Bära ned dig till gatuplan så du inte ökar hjärtfrekvensen mer?
Hur märker vi på dig om det hänt?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav kullan » 2011-05-26 10:05:57

Zirre skrev:Jag ska kanske hålla käft istället så slipper man alla dessa påhopp


det är väl ingen som sagt att du inte får säga nåt, Zirre. Det var en bra tanke du kom på men jag kände att det borde ha varit en sån diskusiion tidigare. Det var bara det jag menade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav nano » 2011-05-26 10:18:15

Zirre vad jag kan se så verkar det som om de som nämnt nötallergin diskuterar hur man hanterar nötallergiker och sannolikheten att nötallergikern inte nämnt sin nötallergi redan alternativt kommer att göra det på plats i lokalen i Norrköping.

Det du sade om nötallergi är helt korrekt och oemotsagt.
Jag tror de som hittils skrivit uppfattar det som så självklart att man måste ta hänsyn till nötallergiker om de finns i lokalen att de inte tyckt att det behövde komenteras ens.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav slackern » 2011-05-26 10:47:09

Sheyen skrev:
Mats skrev:Angående nötter och allergi tycker jag att om någon träfffdeltagare är så allergisk mot nötter (eller något annat) att det är en hälsorisk att någon annan äter någonting som innehåller nötter (t.ex. jordnötssås från Spicy Hot) i samma lokal bör den personen berätta det. Det känns overkill att förbjuda allt som någon skulle kunna tänkas vara allergisk mot.

Jag tycker att om någon/några av deltagarna är allergiska mot nötter så borde de ha berättat det för länge sedan. Nu är maten redan beställd. Jag har beställt grillad oxfilé på spett med jordnötssås och det ska bli ett sant nöje att avnjuta den maten.


Men jordnötter är inte ens en nött det är en ärtväxt så det är ingen fara om det är en nötallergiker däremot om nån skulle beställa en rätt med cashewnötter som det ofta är i asiatisk mat kan det bli problem.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Zirre » 2011-05-26 11:46:11

slackern skrev:Men jordnötter är inte ens en nött det är en ärtväxt så det är ingen fara om det är en nötallergiker däremot om nån skulle beställa en rätt med cashewnötter som det ofta är i asiatisk mat kan det bli problem.


Kände en nötallergiker en gång, han reagerade på alla nötter.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Zirre » 2011-05-26 11:51:13

Tänkte det kunde vara bra om man visste om det kommer finnas allergiker i lokalen men TS verkade inte bry sig, tråkigt nog.
Vet inte vad ni andra tycker. Har ingen aning om era inlägg angående ämnet är seriösa eller ej :/
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Sheyen » 2011-05-26 11:56:26

Zirre skrev:Tänkte det kunde vara bra om man visste om det kommer finnas allergiker i lokalen men TS verkade inte bry sig, tråkigt nog.
Vet inte vad ni andra tycker. Har ingen aning om era inlägg angående ämnet är seriösa eller ej :/

I Den här tråden ska man vara seriös. Skojinlägg om forumträffen ska vara i "Lättsamt kringsnack ang Forumträff i Norrköping 28 maj 2011".

TS (Acke) har kämpat med att se till att den här träffen blir av och därför jag tycker att det är väldigt elakt av dig att skriva att TS inte verkade bry sig om huruvida det kommer att finnas allergiker i lokalen eller ej. Hon har gett oss mycket info om träffen och hon har försökt att göra oss nöjda.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav kullan » 2011-05-26 11:56:59

@ Zirre Nu fattar inte jag vad du pratar om. Menar du att Sheyen tex.Inte ska få äta sin jordnötssås bara för att "Nån" kan va jordnötsallergiker. Då skulle inte den rätten stå på menyn heller då. Det är min åsikt. Jag ber om ursäkt om du tar illa vid dig av detta, men jag förstår inte vad du menar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Zirre » 2011-05-26 12:03:21

kullan skrev:@ Zirre Nu fattar inte jag vad du pratar om. Menar du att Sheyen tex.Inte ska få äta sin jordnötssås bara för att "Nån" kan va jordnötsallergiker. Då skulle inte den rätten stå på menyn heller då. Det är min åsikt. Jag ber om ursäkt om du tar illa vid dig av detta, men jag förstår inte vad du menar.


Det var egentligen en fråga till TS. Vad det gäller Sheyen vill jag inte ens kommentera.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-26 16:13:38

Zirre skrev:
Arkimedes skrev:Fråga:
Zirre skrev:Vad säger TS om förtäring av nötter i lokalen?


Svar:
Zirre skrev:Någon kan ju vara allergisk och det vore inte så kul om denne behövde besöka sjukhus.


???????????


Det jag menade med mitt inlägg var, att du både frågade och svarade på frågan i ditt inlägg, så jag hade inget mer att tillägga.

Det jag inte tänkte på var dock att folk har beställt mat som innehåller jordnötssås, cashewnötter etc. Det kommer alltså att förtäras nötter i lokalen.

Mellanvärld skrev:
Arkimedes skrev:
Sheyen skrev:Vilken tid kommer maten att serveras?

Ca 16:30.
=sent

Hur sover de som inte är medlemmar på forumet?


De som inte är medlemmar på forumet bor i Norrköping och behöver inte övernatta i lokalen eller på vandrarhemmet. Dessa går helt enkelt hem när de får nog.

Mats skrev:Angående nötter och allergi tycker jag att om någon träfffdeltagare är så allergisk mot nötter (eller något annat) att det är en hälsorisk att någon annan äter någonting som innehåller nötter (t.ex. jordnötssås från Spicy Hot) i samma lokal bör den personen berätta det. Det känns overkill att förbjuda allt som någon skulle kunna tänkas vara allergisk mot.


+1

Lite eget ansvar tycker jag att man har även som deltagare och allergiker. Det är omöjligt för mig som arrangör att tänka på precis allt. Om man är så pass allergisk mot nötter att man inte kan vistas i samma rum där folk äter nötter, så tycker jag att det är konstigt om den personen inte yttrat sig om det hittils. Om jag hade fått kännedom om det i ett tidigt skede hade jag kunnat se till att det inte kommer att förtäras nötter i lokalen, men att komma och säga det två dagar innan träffen är inte schysst mot mig som arrangör. Matbeställningarna är inlämnade, och en del har beställt rätter som innehåller nötter.

Sheyen skrev:Jag tycker att om någon/några av deltagarna är allergiska mot nötter så borde de ha berättat det för länge sedan. Nu är maten redan beställd.


+1

Zirre skrev:TS verkade inte bry sig, tråkigt nog.


Jag bryr mig oerhört mycket om att träffen ska bli så bra som möjligt, annars skulle jag inte lagt ner oräkneliga timmar på att arrangera den!!

Sheyen skrev:TS (Acke) har kämpat med att se till att den här träffen blir av och därför jag tycker att det är väldigt elakt av dig att skriva att TS inte verkade bry sig om huruvida det kommer att finnas allergiker i lokalen eller ej. Hon har gett oss mycket info om träffen och hon har försökt att göra oss nöjda.


Tack, Sheyen.

Zirre skrev:Det var egentligen en fråga till TS.


Jag hoppas att jag svarat på frågan ordentligt nu.

Zirre skrev:Jag ska kanske hålla käft istället så slipper man alla dessa påhopp :(


Mitt inlägg var inte menat som påhopp i alla fall. Jag är ledsen för om det uppfattades så.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-26 19:56:50

"Viktiga namn", en får tacke.
Tyvärr har jag inte ekonomisk möjlighet att åka upp den här gången, annars hade jag gärna åkt upp och tycker arrangemanget verkar mycket bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Zirre » 2011-05-26 20:42:39

animal skrev:
Arkimedes skrev:Slutgiltig lista över anmälda: (Sista uppdateringen)

7 medlemmar från Norrköpingsföreningen

8) Angelic Fruitcake
9) animal
10) Arkimedes
11) atoms
12) Bjäbbmonstret
13) Dagobert
14) Danne
15) DefinitivtInteAnonym
16) Fenren
17) Fighterbabe
18) fritor
19) gemini
20) Guponti
21) KaosPrinsessa
22) Kristofer
23) kullan
24) Lilla Gumman
25) Manar
26) marxisten
27) Mats
28) Mellanvärld
29) Miche
30) mikael
31) Moggy
32) mondo beyondo
33) nano
34) Pemer
35) pinbott
36) Pontus
37) Pythagoras
38) Sammelsurium
39) Sheyen
40) Svartlock
41) Tintomara Ariadne
42) Torsdag
43) Trampe
44) treeman
45) Vaniljflickan


Om du står med på listan men ångrat dig, så ber jag dig att meddela detta.

Om du anmält dig men saknas på listan, så ber jag dig att meddela detta.

Hälsn / Arkimedes


Jag tänkte bara fråga; a) är det inga som avanmält sig senaste veckan? och b) om det finns platser över, är det öppet för andra medlemmar -- som inte fått tummen ur tidigare -- att haka på (förutsatt att de inte har några krav eller särskilda önskemål och tar sig till föreningslokal/samlingsplats självständigt och i tid)? Anledningen till att jag frågar är att jag ser att det saknas viktiga några namn i listan som Charley, Nefarious, Danne, Titti, weasley, Jossan, Trémula, Doan och KrigarSäl.

Plus: En stor eloge till Arkimedes för sin uppvisning i handlingskraft och goda förmåga att kväsa tjafs, gnäll och "speciallösningar"!


Du har missat mig på listan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-26 21:29:36

nano skrev:Kiwi, okej, då får vi låta bli kiwi helt enkelt.

OM, det nu skulle vara så att olyckan är framme, vad gör man då, ambulans omedelbart utgår jag från men vad gör man i väntan på ambulansen?
Bära ned dig till gatuplan så du inte ökar hjärtfrekvensen mer?
Hur märker vi på dig om det hänt?


Det märk genom att jag slutar andas typ.
Frik luft och fria andningvägar är det som hjälper, och att försöka lugna mig såklart.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-26 21:42:07

Zirre skrev:Du har missat mig på listan.

Du var anmäld via nano och han skrev bara att en forummedlem ville anmäla sig. Jag missade att ta med dig på listan eftersom jag inte hade ditt nick då. Jag uppdaterar listan i nästa inlägg. :)
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-26 21:45:43

Slutgiltig lista över anmälda: (Sista uppdateringen)

7 medlemmar från Norrköpingsföreningen

8 ) Angelic Fruitcake
9) animal
10) Arkimedes
11) atoms
12) Bjäbbmonstret
13) Dagobert
14) Danne
15) DefinitivtInteAnonym
16) Fenren
17) Fighterbabe
18 ) fritor
19) gemini
20) Guponti
21) KaosPrinsessa
22) Kristofer
23) kullan
24) Lilla Gumman
25) Manar
26) marxisten
27) Mats
28 ) Mellanvärld
29) Miche
30) mikael
31) Moggy
32) mondo beyondo
33) nano
34) Pemer
35) pinbott
36) Pontus
37) Pythagoras
38 ) Sammelsurium
39) Sheyen
40) Svartlock
41) Tintomara Ariadne
42) Torsdag
43) Trampe
44) treeman
45) Vaniljflickan
46) Zirre

Namnen som är röda har lämnat återbud. Vi blir alltså totalt 44 personer på träffen.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav fritor » 2011-05-26 22:56:47

Det var många människor. Jag blir väldigt stressad och nervös. Jag skall förklara.Jag har levt ensam dom senaste 14 åren förutom när min dotter bodde hemma forsta 9 åren. Jag ser fram att få komma men jag har en förmåga att göra mig osynlig. Sista Tullingeträffen tyckte jag att jag hade bättrat mig, men det går åt mycket energi, så idag var jag hos habiliteringen för att peppat upp mig. Med ert förståelse ska det nog gå bra. Förut hade jag hjälp av alkoholen för att bättre smälta in, det har jag inte i dag.Nu kanske ni tänker du som har varit i tidnigen och TV men det är en helt annan sak, det är liksom monologer som jag är duktig på.Jag skriver detta för att ni ska veta att detta är en utmanig för mig att gå på forumträffen. MVH Fritor 8)
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Arkimedes » 2011-05-26 23:11:59

fritor, det kommer säkert finnas förståelse! Jag ser fram emot att träffa dig och de övriga deltagarna.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav fritor » 2011-05-26 23:19:13

Tack! när jag var på habiliteringen lärde jag mig att stress medför ångest. Jag sa jag vet ej vad ånges är men att jag känner obehag i magtrakten och att det är min ADHD som spökar och det var det jag drack på. 8)
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav fritor » 2011-05-26 23:22:58

Föresten är jag rödgrön färgblind så det här med färger ser jag inte, det är inte gnäll det är en förklaring 8)
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-27 0:49:58

fritor skrev:Det var många människor. Jag blir väldigt stressad och nervös. Jag skall förklara.Jag har levt ensam dom senaste 14 åren förutom när min dotter bodde hemma forsta 9 åren. Jag ser fram att få komma men jag har en förmåga att göra mig osynlig. Sista Tullingeträffen tyckte jag att jag hade bättrat mig, men det går åt mycket energi, så idag var jag hos habiliteringen för att peppat upp mig. Med ert förståelse ska det nog gå bra. Förut hade jag hjälp av alkoholen för att bättre smälta in, det har jag inte i dag.Nu kanske ni tänker du som har varit i tidnigen och TV men det är en helt annan sak, det är liksom monologer som jag är duktig på.Jag skriver detta för att ni ska veta att detta är en utmanig för mig att gå på forumträffen. MVH Fritor 8)

Jag blev dumpad igår så jag är inte direkt tipptopp och det finns andra med som förmodligen kommer att tycka det är jobbigt och vilja göra sig osynlig. Det jag försöker säga är att vi är många som kommer vara förstående.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav mondo beyondo » 2011-05-27 8:16:50

Oj, beklagar KaosPrinsessan! AS träffarna är en fristad, bara positivt. Tar krafterna slut, så förstår alla om man behöver vara för sig själv en stund.

Hur är det med öppettider för matbutiker och konditorier i Norrköping på lördag och söndag? Stänger allt kl 14 på lördag och öppnar igen måndagmorgon?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Forumträff i Norrköping 28 maj 2011

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-27 10:22:46

mondo beyondo skrev:Hur är det med öppettider för matbutiker och konditorier i Norrköping på lördag och söndag? Stänger allt kl 14 på lördag och öppnar igen måndagmorgon?


Nej nej, sta'n är öppen till 16 på söndagar. Detta inkluderar Lindahls konditori, Åbys också tror jag. Det finns flera matbutiker med generösa öppettider.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Träffar



Logga in