Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Delusion » 2011-02-07 23:14:31

Hej!

Ville fråga om det finns någon här som fått förtur i Stockholms stads bostadskö (http://www.bostad.stockholm.se/sv/Om-bostadskon/Fortur/) beviljat -- särskilt om man är folkbokförd varken i Stockholms län eller Stockholms stad.

Vet inte om det bara jag men det verkar som på bostadsförmedlingens webbsida finns numera mycket tydligare lista av hur svårt kan det vara att få det här med "förtur". Eller har reglerna bara skärpts på sistone?

--

Jag vet exakt att råder stor bostadsbrist i Stockholmsområde och sedan vet jag inte riktigt hur skulle jag kunna hantera med att bo i en storstad. Dock anser jag att ha "starka sociala skäl" de flesta av folk jag umgås med flyttat till Stockholm eller kommer att flytta så småningom.

Annars blir jag lite förvirrad att de vill att sociala och medicinska skäl ska finnas men ändå...
Det är inte tillräckliga skäl att du har, kommer att få eller kan få arbete i Stockholm, att du har dina vänner och anhöriga i Stockholm eller att du upplever att du kan få bättre allmän läkarvård i Stockholm


= ? :?

Vet inte om det gör någon skillnad eller inte att jag faktiskt har AS-diagnos + en rad andra diagnoser på köpet.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Pemer » 2011-02-07 23:22:04

Man undrar VAD det är som skulle kunna vara tillräckliga skäl...?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Delusion » 2011-02-07 23:39:40

Pemer, ja, en sådan tanke fick jag ungefär också...

Det som jag har fått förstå är att på grund av den stora bostadsbristen man borde bli överlycklig att få ett eget förstahandskontrakt -- var än det nu ligger inom Stockholms län.

Tyvärr så verkar kommunala bostadsbolag (vars lägenheter Stockholms stads bostadsförmedling ändå delvis förmedlar?) inte ha någon förtur alls. Detta stämde åtminstone med Sigtunahem, Väsbyhem och Sollentunahem. Alltså, Solna eller Sundbyberg skulle vara rena drömmen men tydligen får man inte vara kräsen i Sthlmsområdet -- bara man har något mögligt hörna i ett slitet loftgångshöghus?
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-08 0:50:05

Jag kommer följa tråden eftersom jag också har de funderingarna.
Att leva i Bondeland känns lite som att leva i exil, åker jag upp till Sthlm känns det nästan som att jag plötsligt kan andas igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2011-02-08 0:56:23

För att få förtur ska man ha bott och varit skriven i Stockholm minst två år först. Så hur gör man då? Andrahandsboende el lägenhet långt bort i en förort, antar jag.

Låter inte som en "vanlig aspergare" skulle kunna få förtur:

Du ska ha starka sociala eller medicinska behov som krävt vård och behandling och där en speciell typ av bostad är av väsentlig betydelse.

Du är på grund av mycket svåra omständigheter i akut behov av att ändra bostadsförhållanden och har inte möjlighet att lösa behovet på annat sätt.

Du har har ett starkt skyddsbehov på grund av en hotbild. Hotbilden måste kunna styrkas med utredning eller intyg från polis eller socialförvaltning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Torsdag » 2011-02-08 1:58:34

I SSSB (Stiftelsen Stockholms Studentbostäder) ska man kunna få förtur vid funktionshinder men det gäller inte i Stockholms innerstad och kräver läkarintyg.

Är nog ganska ovanligt att man kan få förtur på grund av AS om det inte rör sig om gruppboende eller så.

Ska man hitta snabbt boende i Stockholm är det inneboende som gäller.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Delusion » 2011-02-08 2:51:21

Bra om det finns intresse hos andra också (KrigarSjäl?) också så lär denna tråd inte bli bara min egen tummelplats...

Tyvärr så studerar jag inte längre men tack för tipset i alla fall, Torsdag. Hoppas det blir nyttigt för någon.

Dock hade jag förstått att i SSSB:s kö kan man numera stanna kvar endast om man studerar i Stockholm? Hade ködagar där i ett par år när jag fortfarande trodde att jag skulle kunna plugga vid universitetet :roll:

Sedan är jag lite osäker med att vara öppen om alla av diagnoserna jag har men men... I mitt fall handlar det inte bara om AS...depression, drag av social fobi och ångestsyndrom finns också med i soppan. Inte så att jag skulle försöka skryta med något men tänkte bara i allmänhet.

Har precis ansökt om boendestöd (enligt LSS?) där jag bor nu också (efter dom i vården tjatat så mycket om det = gav upp).

Sedan kan man väl inte veta hur blir det om man inte skickar in ansökan om förtur och ser vad som händer -- trots höga odds.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Alien » 2011-05-22 0:40:09

Förr var det privata politiskt, nu är det politiska (bostadsbristen) privat enligt Peter Kadhammar i Aftonbladet:

Förr, säg för 20 år sedan, hade den alarmerande bostadsbristen resulterat i ­debatt och politiska rörelser. Företagarna hade krävt nybyggen så att stadens tillväxt inte hämmas. Kamporganisationer hade bildats. Unga hade demonstrerat för ­rätten att bo, föräldrar för att slippa ha sin vuxna ­avkomma hemma.
Inte längre.
Vi lever i ett avpolitiserat samhälle där var och en är hänvisad till sig själv. Ingen tror längre på vår gemensamma förmåga att lösa ­gemensamma problem.
Gemensamma problem har blivit individuella. Det vandrar inga demonstrationståg under parollen:
Ropen skalla bostad åt alla!
I stället vandrar hundra­tusen individer genom ­staden. Var och en av dem grubblar på lån, räntor och amorteringar. Ränteläget och bostadspriserna är stockholmarens käraste samtalsämnen.
Priset per kvadratmeter är nu 57 619 kronor.
--
Stockholm har 847 073 ­invånare. Tillsammans fast var och en för sig har de struttat in i ett nytt feodalsamhälle. Otroligt nog inbillar de sig att ingen varit så fri, ja, allihop är riktiga individualister.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article13042877.ab

Som autist ska man vara så funktionshindrad att man behöver ett gruppboende. Även då kan man få vänta, men inte så länge som man måste köa i vanliga bostadskön. Alla de som inte behöver och inte vill bo på gruppboende får konkurrera om de vanliga bostäderna med alla andra som vill ha.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav kullan » 2011-05-22 1:06:36

jag är oxå nyfiken.funderar på att flytta från en ladnshåla till nån kommun i närheten av stockholm
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Miche » 2011-05-22 1:11:46

Nästan alla kommuner i länet har bostadsbrist, det finns personer som letat efter bostad inom hela Stockholms län utan att hitta något, vilket påverkar även de län som gränsar mot Stockholm eftersom folk söker sig dit då de inte hittar något inom länet...

Det finns andrahans och tredjehansbostäder, oftast till hutlösa priser och inte alltför långa kontrakt, så många tvingas flytta flera gånger per år.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Alien » 2011-05-22 1:41:55

Vet inte vad som går att göras. På lång sikt måste det till politisk påverkan.

Bli medlem här? http://www.jagvillhabostad.nu/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Peace » 2011-05-22 1:49:11

Tror inte man kan få förtur för att man har aspergers. Ser ingen anledning till att man skulle få det heller.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Alien » 2011-05-22 1:59:34

Som aspergare kan man ha extra svårt att hela tiden flytta från det ena andrahandsboendet till det andra. Man tål stress och osäkerhet mycket sämre än andra. I värsta fall klarar man inte av att studera el jobba under dessa omständigheter.

Man måste givetvis ha läkarintyg då, men kommer ändå inte att uppfylla dessa krav:
Du ska ha starka sociala eller medicinska behov som krävt vård och behandling
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-22 11:27:34

Du kan glömma förtur. Stockholms bostadsmarknad är ett HELVETE och du ska ha bra mycket starkare skäl för att få förtur än "bara" en Aspergerdiagnos.

LSS-boende kan du däremot få köa till så vitt jag vet. Men hur lång väntetid det är där och hur hårda dom är har jag ingen aning om. Även fast det står i lagen att vi har rätt till LSS-bostad så skiter kommunerna i det om man är "högfungerande". Allt handlar om pengar och prioriteringar.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Selma » 2011-05-22 20:50:20

Varför vill så många bo i Stockholm? Det finns ju gott om lägenheter i kommuner inte alltför långt bort. Här är det många som jobbpendlar till S-holm.

Hur står aspergare ut i den sta'n? :?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Zombie » 2011-05-22 20:53:30

Om nu jag vore arbetsför så skulle det fortfarande krävas ett stort steg till i energitillgångar innan jag kunde kosta på mig att både arbeta och resa några längre sträckor varje dag. Resande kan också slita något fruktansvärt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re:

Inläggav Selma » 2011-05-22 21:25:59

Zombie skrev:Om nu jag vore arbetsför så skulle det fortfarande krävas ett stort steg till i energitillgångar innan jag kunde kosta på mig att både arbeta och resa några längre sträckor varje dag. Resande kan också slita något fruktansvärt.

Mitt svar handlade inte om huruvida någon arbetar/orkar arbeta, pendlar/orkar pendla osv utan enbart om varför man nödvändigtvis måste bo i Stockholm. Om det primära är att få en bostad finns det goda möjligheter att hitta en sådan inom rimligt avstånd från Stockholm.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Alien » 2011-05-22 22:36:11

Det kan finnas flera orsaker. Som aspergare har man kanske inte så lätt att få jobb, och det finns flest jobb i storstäderna. Eller man har redan jobb i Stockholm, och att söka och byta jobb är också påfrestande och svårt.

En annan är att man har sin familj och/el sina vänner i Stockholm, och inte lätt att skapa ett nytt nätverk någon annanstans.

Jag vet inte om det är lättare att hitta bostad i t ex Göteborg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-05-22 23:20:29

Selma skrev:Varför vill så många bo i Stockholm? Det finns ju gott om lägenheter i kommuner inte alltför långt bort. Här är det många som jobbpendlar till S-holm.

Hur står aspergare ut i den sta'n? :?

För att det är vackert - speciellt på sommaren och hösten.
För att jobben finns här.
För att allt finns här och dessutom ligger nära.
För att kollektivtrafiken är bäst - man behöver ingen bil.

Hur står jag ut? Jag frågar hur man står ut att inte bo här? Allt är logiskt och organiserat - och man är så himla anonym. Jag har bott i Mora, Falun, Sundsvall och Stockholm - samt varit i Östersund en stor del av mitt liv och Stockholm är utan tvekan den bästa av dessa städer. Att det bor mycket folk här och är högljutt är inga problem: jag lyssnar alltid på musik när jag är på stan, och jag känner mig fri och anonym i folkvimlet. Det är värre att bo i en liten ort där man blir igenkänd precis överallt man går. Och det är enligt min erfarenhet mindre jobbigt att vara annorlunda i en stor stad eftersom folk helt enkelt inte bryr sig över små konstigheter.

The drawback är att det blir väldigt mycket intryck när man ska resa i innerstan - speciellt när man ska till något nytt ställe.

Hur som helst så har jag inte alltid tyckt så här. Innan farsan flyttade hit så hade jag - liksom många andra - en "skräckbild" av stockholm som en stor farlig stad som är kaotisk och svår att vistas i. Men så tycker jag inte längre.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Förtur för aspergare i Stockholms stads bostadskö?

Inläggav Miche » 2011-05-22 23:21:35

Selma skrev:Varför vill så många bo i Stockholm? Det finns ju gott om lägenheter i kommuner inte alltför långt bort. Här är det många som jobbpendlar till S-holm.

Det är massor med människor som jobbpendlar inom Stockholms län och ganska många pendlar in från närliggande län för att jobba här. Det är ju trots allt i Stockholm de flesta jobben finns!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in