Förtal och oegentligheter i privata avdelningen
Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms
118 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Förtal och oegentligheter i privata avdelningen
Nu har jag fått nog av detta forum! Jag vill utfärda en kraftig varning till de som ännu inte reggat sig här men som funderar på det, och till de här som inte är med i PA. Det här forumet har en hemlig klubb som bara vissa får vara med i, moderatorerna har omröstningar om vilka som skall få vara med och inte, och där man dessutom kan snacka skit om de som inte är med.
Jag har nekats tillträde till PA, men det har kommit till min kännedom att en medlem där pratat skit om mig under flera månaders tid! H*n har inte nämnt mitt nick, men i övrigt skrivit så pass öppet att många har vetat att det är mig det gäller. Flera har t.o.m varit med och diskuterat om mig - med eller utan att veta att det handlar om mig. En hel jättelång tråd som i princip bara handlar om mig! Det här känns fruktansvärt obehagligt!
Alien som är ansvarig moderator för PA är mycket väl medveten om att det är mig personen menar i sin månaders långa tråd, men har inte gjort ett dyft. Detta har alltså godkänts, trots att det enligt PA:s regler inte är tillåtet att diskutera medlemmar som inte är med på PA. Flera stycken vet om att det är mig det gäller, men ingen har ens protesterat med ett ord.
I PA:s regler står det: • tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA.
Det står ingenting i reglerna om att det skulle vara begränsat av att nämna folk vid nick eller namn. Det behövs inte heller något nick ibland för att andra skall veta vem man pratar om. Personen i fråga har iallafall diskuterat mig inne på PA under flera månaders tid (ca februari-juni) - vilket i sig är ett regelbrott enligt ovannämda. Sedan har det av och till rentav pratats illa om mig också. Och folk har varit med och diskuterat, med eller utan att känna till att det gäller mig (en person vet jag iallafall är medveten). Detta känns mycket obehagligt och jag har inte en chans att försvara mig!
Hur har detta kunnat ske??? Varför gäller inte forumreglerna inne på PA?
Jag är fullständigt chockad!!! Jag har aldrig varit med om något större svek! Man känner sig väldigt utsatt och jag mår väldigt dåligt av detta.
Jag har nekats tillträde till PA, men det har kommit till min kännedom att en medlem där pratat skit om mig under flera månaders tid! H*n har inte nämnt mitt nick, men i övrigt skrivit så pass öppet att många har vetat att det är mig det gäller. Flera har t.o.m varit med och diskuterat om mig - med eller utan att veta att det handlar om mig. En hel jättelång tråd som i princip bara handlar om mig! Det här känns fruktansvärt obehagligt!
Alien som är ansvarig moderator för PA är mycket väl medveten om att det är mig personen menar i sin månaders långa tråd, men har inte gjort ett dyft. Detta har alltså godkänts, trots att det enligt PA:s regler inte är tillåtet att diskutera medlemmar som inte är med på PA. Flera stycken vet om att det är mig det gäller, men ingen har ens protesterat med ett ord.
I PA:s regler står det: • tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA.
Det står ingenting i reglerna om att det skulle vara begränsat av att nämna folk vid nick eller namn. Det behövs inte heller något nick ibland för att andra skall veta vem man pratar om. Personen i fråga har iallafall diskuterat mig inne på PA under flera månaders tid (ca februari-juni) - vilket i sig är ett regelbrott enligt ovannämda. Sedan har det av och till rentav pratats illa om mig också. Och folk har varit med och diskuterat, med eller utan att känna till att det gäller mig (en person vet jag iallafall är medveten). Detta känns mycket obehagligt och jag har inte en chans att försvara mig!
Hur har detta kunnat ske??? Varför gäller inte forumreglerna inne på PA?
Jag är fullständigt chockad!!! Jag har aldrig varit med om något större svek! Man känner sig väldigt utsatt och jag mår väldigt dåligt av detta.
Skulle tro att Heliora menar den här tråden:
***** borttagen länk till tråd i PA*****
Kan inte annat än att hålla med i analysen att det här handlar om förtal. Det kan inte vara rimligt att en AF medlem som stängts ute ifrån PA ska kunna pratas om bakom ryggen på det här sättet.
[mod]Admin
Att länka till trådar i PA i andra avdelningar är inte tillåtet. Inte heller att nämna något om vad som skrivs där eller av vem.
Annan påföljd än uteslutning ur PA kan inte komma ifråga och du får dessutom en varning.[/mod]
***** borttagen länk till tråd i PA*****
Kan inte annat än att hålla med i analysen att det här handlar om förtal. Det kan inte vara rimligt att en AF medlem som stängts ute ifrån PA ska kunna pratas om bakom ryggen på det här sättet.
[mod]Admin
Att länka till trådar i PA i andra avdelningar är inte tillåtet. Inte heller att nämna något om vad som skrivs där eller av vem.
Annan påföljd än uteslutning ur PA kan inte komma ifråga och du får dessutom en varning.[/mod]
Helt sjukt, så får det ju inte gå till. Sedan är jag tveksam till hur moderatorerna avgör om man får tillgång till PA eller inte.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Det är väl inte forumet i sig det är fel på. Men jag kan uppleva att stämningen känns lite inavlat ibland, som att hela forumet är manodepressivt och synnerligen felmodifierat. Blir som en salig blandning av hyperaktivitet, grav emotionell störning, histrionism, självförakt, tvångshandlande, egocentrism, om-du-visar-din-så-visar-jag-min-attityd, elitism, oförståelse m.m.
Du borde bli insläppt i Privata Avdelningen så att du kan teoretisera parmänniskor.
Ok, allvarligt talat. Den skyldiga måste ställas till svars. Förtal är ett ganska allvarligt brott. Nu kommer styrelsens objektivitet ställas på prov. För att om inga åtgärder tas, då vet vi att en sida har valts.
Du borde bli insläppt i Privata Avdelningen så att du kan teoretisera parmänniskor.
Ok, allvarligt talat. Den skyldiga måste ställas till svars. Förtal är ett ganska allvarligt brott. Nu kommer styrelsens objektivitet ställas på prov. För att om inga åtgärder tas, då vet vi att en sida har valts.
Senast redigerad av earlydayminer 2010-11-27 14:29:15, redigerad totalt 2 gånger.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Admin
Enligt reglerna är det inte tillåtet att tala om någon i PA som inte är medlem där, det är helt korrekt. Däremot är det tillåtet att tala om sina egna känslor och upplevelser där utan att lämna ut andra forumister. Det är en stor skillnad. Om någon drar egna slutsatser - riktiga eller ej - av det som skrivs i PA grundade på förhållanden utanför forumet kan vi naturligtvis inte gardera oss emot så länge dessa inte diskuteras på forumet och det är heller inget vi kan moderera efter. Medlemmar som är personligen bekanta med varandra eller av andra skäl träffas utanför forumet kan veta saker om varandra som gör att de kan dra andra slutsatser än övriga men det betyder inte att dessa är allmänt kända bland PA-s medlemmar.
Det enda regelbrott jag har hittat så här långt är det du själv refererar till: någon har berättat för dig vad som skrivits i PA. Den som berättat det för dig måste själv vara medlem i PA eller ha fått information av någon som är medlem där - om det inte är rent påhitt från dennes sida. Att berätta något om PA för dig, som inte är medlem där, är ett grovt regelbrott och medför uteslutning ur PA om vi får veta vem det är. Om denne har läst något i PA som denne ser som ett möjligt regelbrott borde vi ha fått veta detta genom en anmälan men det har vi inte fått.
Om Alien, som moderator, inte funnit skäl att ingripa är det ett beslut hon fattat utifrån det som är känt på forumet. Om hon utanför detta vet annat om medlemmars personliga förhållanden och relationer till varandra är det inget hon skall moderera utifrån. Det skulle göra regeltolkningen alltför beroende av detta och det är inte önskvärt. Hur det man som forumist skriver bedöms skall inte vara beroende av om man har kopplingar av något slag utanför forumet - tex om man finns i samma geografiska område och går på samma träffar utanför forumet och där möter andra aspergare oavsett dessa är forumister eller ej.
Jag har under den senaste tiden läst ganska mycket i PA och har inte funnit något där som strider mot reglerna. Det utesluter naturligtvis inte att det kan finnas sådant och det är upp till var och en av de mer än hundra medlemmarna där att anmäla de misstänkta regelbrott de ser. Eftersom jag inte funnit några regelbrott i PA och ingen medlem i PA har anmält något kan jag inte hitta något skäl att agera. Kanske är den du refererar till inte alls medlem av PA och har hittat på alltsammans. Oavsett vilket är mitt svar till dig detta:
Jag har inte hittat några regelbrott i PA. Jag har heller inte hittat något i PA som pekar ut dig på något sätt grundat på vad som är känt inom forumet. Det finns inga anmälningar mot inlägg i PA som gäller att du skulle vara omnämnd, diskuterad eller utlämnad på annat sätt. Det finns ingen "hel jättelång tråd som i princip bara handlar om [dig]" överhuvudtaget.
Edit: Jag har skrivt detta inlägg innan det fanns fler inlägg än Helioras eget i tråden och detta är ett svar på det hon skriver.
Enligt reglerna är det inte tillåtet att tala om någon i PA som inte är medlem där, det är helt korrekt. Däremot är det tillåtet att tala om sina egna känslor och upplevelser där utan att lämna ut andra forumister. Det är en stor skillnad. Om någon drar egna slutsatser - riktiga eller ej - av det som skrivs i PA grundade på förhållanden utanför forumet kan vi naturligtvis inte gardera oss emot så länge dessa inte diskuteras på forumet och det är heller inget vi kan moderera efter. Medlemmar som är personligen bekanta med varandra eller av andra skäl träffas utanför forumet kan veta saker om varandra som gör att de kan dra andra slutsatser än övriga men det betyder inte att dessa är allmänt kända bland PA-s medlemmar.
Det enda regelbrott jag har hittat så här långt är det du själv refererar till: någon har berättat för dig vad som skrivits i PA. Den som berättat det för dig måste själv vara medlem i PA eller ha fått information av någon som är medlem där - om det inte är rent påhitt från dennes sida. Att berätta något om PA för dig, som inte är medlem där, är ett grovt regelbrott och medför uteslutning ur PA om vi får veta vem det är. Om denne har läst något i PA som denne ser som ett möjligt regelbrott borde vi ha fått veta detta genom en anmälan men det har vi inte fått.
Om Alien, som moderator, inte funnit skäl att ingripa är det ett beslut hon fattat utifrån det som är känt på forumet. Om hon utanför detta vet annat om medlemmars personliga förhållanden och relationer till varandra är det inget hon skall moderera utifrån. Det skulle göra regeltolkningen alltför beroende av detta och det är inte önskvärt. Hur det man som forumist skriver bedöms skall inte vara beroende av om man har kopplingar av något slag utanför forumet - tex om man finns i samma geografiska område och går på samma träffar utanför forumet och där möter andra aspergare oavsett dessa är forumister eller ej.
Jag har under den senaste tiden läst ganska mycket i PA och har inte funnit något där som strider mot reglerna. Det utesluter naturligtvis inte att det kan finnas sådant och det är upp till var och en av de mer än hundra medlemmarna där att anmäla de misstänkta regelbrott de ser. Eftersom jag inte funnit några regelbrott i PA och ingen medlem i PA har anmält något kan jag inte hitta något skäl att agera. Kanske är den du refererar till inte alls medlem av PA och har hittat på alltsammans. Oavsett vilket är mitt svar till dig detta:
Jag har inte hittat några regelbrott i PA. Jag har heller inte hittat något i PA som pekar ut dig på något sätt grundat på vad som är känt inom forumet. Det finns inga anmälningar mot inlägg i PA som gäller att du skulle vara omnämnd, diskuterad eller utlämnad på annat sätt. Det finns ingen "hel jättelång tråd som i princip bara handlar om [dig]" överhuvudtaget.
Edit: Jag har skrivt detta inlägg innan det fanns fler inlägg än Helioras eget i tråden och detta är ett svar på det hon skriver.
Jag har ingen aning om vem som nämnt tråden för Heliora, men utifrån vad jag känner till om henne så är det inte speciellt svårt att koppla ihop vem man menar i tråden. Uppenbart har någon mer än jag gjort detta. Att jag hittade tråden berodde på den input jag fick av Heliora på Facebook.
Men oavsett vilket, så anser jag inte att så pass grova påhopp på någon är rimligt att avhandla i PA. Speciellt inte som skribenten mycket väl vet att Heliora är med på forumet, men inte har tillgång till PA.
Men oavsett vilket, så anser jag inte att så pass grova påhopp på någon är rimligt att avhandla i PA. Speciellt inte som skribenten mycket väl vet att Heliora är med på forumet, men inte har tillgång till PA.
Man frågar sig verkligen varför man inte får posta en länk till diskussionen på PA här, då enbart registerade medlemmar på PA kan följa den. Vidare så undrar jag verkligen vad skälet är till att jag nu tydligen är borttagen ifrån PA. Jag har inte spritt någon information ifrån PA till någon. Det enda jag gjort är att hjälpa en vän.
Jag sökte på ditt namn i Privata och fick en träff, från förra året (det var faktiskt jag som skrev det inlägget och jag kan garantera att det inte var något förtal, det var ett tack och jag vet inte om du kan ha varit medlem vid det tillfället, jag fick åtminstone ingen varning)!
Annars är inte Heliora omnämnd någonstans i PA!
rdos skrev:Man frågar sig verkligen varför man inte får posta en länk till diskussionen på PA här, då enbart registerade medlemmar på PA kan följa den. Vidare så undrar jag verkligen vad skälet är till att jag nu tydligen är borttagen ifrån PA. Jag har inte spritt någon information ifrån PA till någon. Det enda jag gjort är att hjälpa en vän.
Admin
Enbart medlemmar i PA kan följa länken men genom det du skriver här och det faktum att du hänvisade till en tråd i PA har du berättat mer om vad som skrivs inom PA än vad som är tillåtet.
Forumreglerna skrev:• det som diskuteras i PA får inte nämnas utanför avdelningen.
Introduktionen till PA i den här avdelningen skrev:Observera att vi tillåter inte yppande av vad som skrivs i avdelningen på annat håll än i avdelningen.
1. Personen har pratat om mig inne på PA, enligt PA:s regler är det inte okej och det står ingenting i reglerna att det skulle vara begränsat till att nämna nick.
Så jag frågar för andra gången: varför godkänns brott mot PA:s regler?
2. Flera personer vet om att det är mig tråden handlar om, jag har fått PM om det t.o.m , så hur kan du säga att det inte pekar ut mig?
3. Om jag skulle skriva en massa förtal om "personen som är chef över alla moderatorer" så skulle alltså detta inte peka ut dig eftersom jag inte nämner ditt nick?
Så jag frågar för andra gången: varför godkänns brott mot PA:s regler?
2. Flera personer vet om att det är mig tråden handlar om, jag har fått PM om det t.o.m , så hur kan du säga att det inte pekar ut mig?
3. Om jag skulle skriva en massa förtal om "personen som är chef över alla moderatorer" så skulle alltså detta inte peka ut dig eftersom jag inte nämner ditt nick?
Miche skrev:Jag sökte på ditt namn i Privata och fick en träff, från förra året (det var faktiskt jag som skrev det inlägget och jag kan garantera att det inte var något förtal, det var ett tack och jag vet inte om du kan ha varit medlem vid det tillfället, jag fick åtminstone ingen varning)!
Nu är det ju så att Helioras namn inte direkt nämns i tråden som är på ca 9 sidor, men de som känner Heliora och/eller trådskaparen kan enkelt räkna ut vem som avses. I reglerna står inte att förbudet bara gäller att skriva ut ett namn explicit, och då förmodar man att regeln även bör vara tillämpbar om det är lätt för forumiter att identifiera den det handlar om.
tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA
Det där är ju egentligen en orimlig regel, anledningen till många trådar är ju att man har behov att få prata om saker i ett forum som är avskilt och privat. Att personliga problem uppstår med människor som inte är medlemmar i PA är ju ofrånkomligt.
Om man exempelvis nämner en nuvarande eller fd partner i en tråd, det måste ju vara tillåtet, då blir det blir ju väldigt enkelt att identifiera vem man menar för folk man känner personligen utanför forumet. Detta borde ju gälla oavsett om personen ifråga t.o.m. skulle vara (eller senare blir) medlem på forumet. Man kan ju inte heller antas kunna förutse andra forumiters slutledningsförmåga.
Heliora skrev:2. Flera personer vet om att det är mig tråden handlar om, jag har fått PM om det t.o.m , så hur kan du säga att det inte pekar ut mig
Jag anser inte att det är uppenbart att det som står i PA pekar ut dig, jag trodde att det eventuellt handlade om dig, men har inte fått några definitiva fakta men ärligt talat kan det lika gärna handla om en helt annan person.
Jag tänkte göra en extra kontroll nu för att se vad som skrevs för att se om det gick att utröna om det går att läsa mellan raderna, men nu har PA blivit tillfälligt stängd, så det är kört...
rdos:
Riktigt så enkelt är det inte att identifiera en person.
Jag hade ingen aning och var egentligen inte ens intresserad vem som "avsågs". Det handlade ju om allt annat än om faktiska förhållanden kring någon icke namngiven person utan tvärtom om extrem ångest, ånger och svåra tvångstankar.
Jag ser inte hur det är att förtala någon faktiskt.
Inte alls.
Jag hade ingen aning och var egentligen inte ens intresserad vem som "avsågs". Det handlade ju om allt annat än om faktiska förhållanden kring någon icke namngiven person utan tvärtom om extrem ångest, ånger och svåra tvångstankar.
Inte alls.
LILITH_ skrev:Jag ser inte hur det är att förtala någon faktiskt.
Inte alls.
Så vitt jag minns var det ingenting negativt som skrevs som skulle kunna kopplas till Heliora (om det nu är Heliora som avsågs vilket inte är bekräftat) och det handlade inte heller om något annat än skribentens egna personliga problem (men som sagt, det är svårt att kontrollera nu).
Titti skrev:rdos skrev:Man frågar sig verkligen varför man inte får posta en länk till diskussionen på PA här, då enbart registerade medlemmar på PA kan följa den. Vidare så undrar jag verkligen vad skälet är till att jag nu tydligen är borttagen ifrån PA. Jag har inte spritt någon information ifrån PA till någon. Det enda jag gjort är att hjälpa en vän.
Admin
Enbart medlemmar i PA kan följa länken men genom det du skriver här och det faktum att du hänvisade till en tråd i PA har du berättat mer om vad som skrivs inom PA än vad som är tillåtet.
Det har jag ju inte. Jag nämnde inte vem som skapat tråden, eller vad som stod i den. Denna information spreds inte utanför PA, eftersom enbart medlemmar på PA kunde följa länken och läsa inlägget (och därmed identifiera vem som skrivit det). Jag har alltså inte spridit någonting öht.
LILITH_ skrev:rdos:
Inte alls.
Jag läste ett antal inlägg i tråden innan jag postade här, och jag delar nog inte din åsikt. Visst, det var framförallt ångest och tvångstankar, men det som skrevs om TS var allt annat än trevligt.
Jag har sett ytterligare ett inlägg likande detta (det var i "att leva som Aspergare") där det talas om en annan aspergare i negativa ordalag (som mycket väl skulle kunna vara medlem här). Nu när taket på forumet sänkts på en rad punkter så vore det sannerligen på tiden att sådant skitsnack plockades bort härifrån. Om det inte är tillåtet med utfall emot känsliga individer, eller NTs, så bör det rimligvis inte heller vara tillåtet att diskutera andra aspergare på ett sätt som verkar synnerligen okänsligt.
LILITH_ skrev:Den som förtalar just nu, rdos, är konstigt nog du själv.
Tänk efter lite innan du känner dig kränkt å andras vägnar. Den som du tycker har förtalat /kränkt någon blir ju automatiskt då föremål för en kränkning/ett förtal i och med det utpekandet.
Och nu gör ju jag mig skyldig till samma sak...
Jag har inte nämnt någon vid namn.
rdos skrev:LILITH_ skrev:Och nu gör ju jag mig skyldig till samma sak...
Jag har inte nämnt någon vid namn.
Vad är då detta?
rdos skrev:Jag läste ett antal inlägg i tråden innan jag postade här, och jag delar nog inte din åsikt. Visst, det var framförallt ångest och tvångstankar, men det som skrevs om TS var allt annat än trevligt.
Inte vid namn, nej, men nog så avslöjande ändå!
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter