Förtal och oegentligheter i privata avdelningen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, mnordgren, barracuber, atoms

Inläggav Alien » 2010-12-02 1:42:55

dino skrev:
Abbreviation skrev:Helt sjukt, så får det ju inte gå till. Sedan är jag tveksam till hur moderatorerna avgör om man får tillgång till PA eller inte.

De som gillas av forummaffian antar jag får direktpass, andra inte, eller på nåder.

Kan förövrigt tänka mig att det snackas en hel del om mig där också. Och vet att jag aldrig skulle bli inbjuden dit.

Jag är inte med i någon annan grupp än forumets medarbetare, är det oss du kallar för maffia?

Och tyvärr, du är inte så intressant som du tror, du har inte diskuterats i PA. Öht förekommer inget "skitsnack" om andra medlemmar. Det är alltså inte Helioras person som diskuterats utan en medlems egna problem, som bl a involverat hur hon agerat gentemot Heliora.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2010-12-02 1:54:29

Heliora skrev:
Titti skrev:Är det bättre att vi släpper in alla som vill

Att släppa in alla som vill är mycket schysstare och mer demokratiskt. Då kan man prata om gemenskap för alla.

Systemet nu är mycket odemokratiskt och oschysst, och visar samtidigt att det finns en moralisk elit - som anses fina nog att få vara med i hemliga klubben - , även om Titti inte vill erkänna det.

Då uppfylls bara det ena önskemålet som var orsaken till att PA bildades: slippa vara googlebart och öppet för vem som helst att läsa

Det andra önskemålet var att slippa arga el hånfulla svar på sina inlägg när man mådde dåligt och behövde stöd. Detta skulle inte uppfyllas om "alla är med".
Alien
Moderator

Inläggav Zombie » 2010-12-02 2:09:56

Alien skrev:
dino skrev:
Abbreviation skrev:Helt sjukt, så får det ju inte gå till. Sedan är jag tveksam till hur moderatorerna avgör om man får tillgång till PA eller inte.

De som gillas av forummaffian antar jag får direktpass, andra inte, eller på nåder.

Kan förövrigt tänka mig att det snackas en hel del om mig där också. Och vet att jag aldrig skulle bli inbjuden dit.

Jag är inte med i någon annan grupp än forumets medarbetare, är det oss du kallar för maffia?

Och tyvärr, du är inte så intressant som du tror, du har inte diskuterats i PA. Öht förekommer inget "skitsnack" om andra medlemmar. Det är alltså inte Helioras person som diskuterats utan en medlems egna problem, som bl a involverat hur hon agerat gentemot Heliora.

Ett formfel kan man väl också rätta, eller åtminstone ett uttryckssätt som kan missförstås: väntar man på en inbjudan som aldrig kommer så kan det bero på att man inte blir inbjuden dit. Man ansöker själv.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2010-12-02 2:12:51

Det är märkligt vilka konspirationsteorier som finns kring PA. Jag tror de flesta av konspiratörerna skulle bli gruvligt besvikna om de blev medlemmar i PA. Det är nog en av de allra tråkigaste avdelningarna på forumet, även om den fyller en viktig funktion.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav ufo » 2010-12-02 2:17:55

Kvasir skrev:Det är nog en av de allra tråkigaste avdelningarna på forumet.
Absolut, det är sista stället man söker heta debatter på.
Den ena efter den andra mår dåligt och man vet inte hur man skall "peppa" eller "stödja" eller..............Vet faktiskt inte varför jag är där när jag tänker efter.

Eller jo det gör jag nog, för ibland sitter man inne med ren faktakunskap som kan vara av värde och då vill jag dela med mig av det.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav Miche » 2010-12-02 8:04:49

ufo skrev:
Kvasir skrev:Det är nog en av de allra tråkigaste avdelningarna på forumet.
Absolut, det är sista stället man söker heta debatter på.

Faktiskt en avdelning där man uppmuntrar och kan få uppmuntran...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2010-12-02 19:14:18

jonsch skrev:
Alien skrev:
jonsch skrev:
tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA

Nu blir jag kanske petimeteraktig men är det tillåtet att nämna hur man blivit bemött av exempelvis folk i serviceyrken och av tjänstemän, om man håller dem anonyma?

Ja, enligt vad jag skrev på föregående sida:

http://www.aspergerforum.se/post471421.html#471421

Det trodde jag faktiskt inte. Exempelvis har jag nämligen nyligen startat en tråd med dylikt som tema. Är förklaringen till att den inte är låst den vanliga självklara att ni moderatorer inte kan vara överallt? Jag kan specificera i pm vilken tråd jag menar, om så önskas.

Alltså man får ju inte skriva hur aggressivt som helst. Vet inte vilken tråd du menar.
Alien
Moderator

Inläggav Titti » 2010-12-02 22:26:43

[mod]Admin

Låser tråden tills frågan är avgjord. Det finns inget som behöver skrivas mer öppet nu. Har någon något ytterligare osagt får det ske i PM till den det berör eller till mig.[/mod]
Titti
Admin

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2010-12-05 20:19:32

Admin

Nu är frågan om Privata avdelningen löst och avdelningen är åter öppen för medlemmar. Avdelningen finns kvar och kommer att vara kvar. Jag har gjort några förtydliganden av hur reglerna skall tolkas inne i avdelningen för dess medlemmar.

Ansökningar till PA kommer att behandlas som tidigare och hur vi gör har jag beskrivit i ett tidigare inlägg.

Forumreglerna skrev:• tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA.

och jag har förklarat vem som är forummedlem i ett inlägg här.

Avdelningen modereras fortsättningsvis av barracuber, som tidigare, men inte av Alien. Orsaken är främst att det kan vara svårt att veta vad som är öppet känt på forumet och vad man vet själv utöver det om man har kontakt med andra forumister - med eller utan kännedom om deras forumnick - utanför forumet. Detta ser jag som en av de viktigaste orsakerna till den uppkomna konflikten. Då Alien emellanåt deltar i träffar och därmed kommer i kontakt med forumister även utanför forumet har jag bedömt att det är bättre att hon fortsättningsvis modererar i de öppna avdelningarna. Av olika privata skäl har barracuber inte varit så aktiv som moderator under en period och därmed har avdelningen i praktiken modererats i huvudsak av Alien. Det är också en bidragande orsak till den uppkomna situationen.

Alien är en utmärkt moderator och hon har mitt fulla förtroende och att hon fortsättningsvis modererar andra avdelningar än PA är inget misstroende mot henne utan ett sätt att dra lärdom av vad som hänt och att erkänna de särskilda svårigheter som finns med att moderera i PA. Att barracuber varit mindre aktiv som moderator är heller inget jag inte känt till och han kan därför självfallet inte klandras för detta och även han fortsätter moderera med mitt fortsatta fulla förtroende.

Vilka som är och inte är medlemmar i PA kommer även fortsättningsvis inte att meddelas på det öppna forumet och inte heller vilka som lämnar detta men självfallet har alla moderatorer tillträde till alla avdelningar på forumet. Att ni fick läsa att rdos blev utesluten ur PA i den här avdelningen beror på att regelbrottet begicks här. Att länka till PA ger information (genom länkens namn) om vad som skrivs där även om ingen utanför PA kan följa länken.

Jag hoppas jag här har besvarat så många frågor som är möjligt att göra utanför PA av dem, som ställts i den här tråden och i den här. Hur jag ser på själva sakfrågan om vad som hänt har jag tidigare redogjort för här och även om det senare kommit till min kännedom att konflikten mellan Heliora och Kalhlokatt delvis har synts i det öppna forumet så finns det ingenting som därmed avgör att det är fråga om ett otillåtet omnämnande av Heliora från Kahlokatts sida. Kahlokatt kan, liksom alla andra människor, självklart ha flera vänner och flera kontakter med andra människor som givit henne skäl att skriva om sina egna känslor i sin relation till dem. Det är emellertid lätt för den som har ytterligare privat information att utgå från denna och därmed dra egna slutsatser av det man läser, utan att närmare reflektera över om dessa är riktiga eller ej eller om detta är slutsatser som är självklara även för andra forumister som enbart vet vad som skrivits på forumet.

Därmed är frågan avslutad för min del.
Titti
Admin

Inläggav Heliora » 2010-12-05 21:41:45

Alien skrev:Men så länge du inte visste något så kunde du ju inte lida någon skada. Den uppstod först när skvallraren berättat.

Alien menar alltså att det är helt okej att på PA snacka skit om andra eftersom de inte har en chans att få reda på det. Detta är ruttet! Och då får ni nog skriva om forumreglerna.

Alien skrev:Alltså en sak är att du anser att det var tydligt att du blev omtalad. Men "förtalad" är faktiskt en juridisk term som betyder "sprida uppgifter om någon i syfte att utsätta honom eller henne för andras missaktning". Och varken jag el andra såg det som att detta var Kahlokatts syfte.

Detta var precis vad som hände. Kahlokatt spred - oavsett syfte - uppgifter om mig som inför de som visste kom att utsätta mig för missaktning. Visst är det förtal.
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2010-12-05 21:48:51

PA-regeln är väldigt tydlig:
• tala aldrig om någon där som inte är medlem i PA.

Men forumledningen försöker febrilt att hitta nya regler och tolkningar som passar dem själva, för att kunna hålla andra om ryggen.
Vad jag har förstått så skulle forumledningen vilja ha följande regler:

1 Man får tala om någon som inte är med i PA om:
a. man har ångest/tvångstankar
b. man pratar mer om sig själv
c. man inte nämner namn eller nick
d. man formulerar det som en känsla
e. man inte har någon annanstans att prata om den andra
f. inte så många vet om vem det gäller

Och enligt Alien skulle regeln (eller icke-regeln) vara:
"Man får tala och tala illa om medlemmar som inte är med i PA eftersom de inte kan få reda på det"

Dessa påhittade regler/tolkningar har vissa problem:

a. Gäller det både ångest och tvångstankar? Eller bara ett av dem? Och skall man isåfall visa upp ett intyg inför Titti?
b. Hur mycket mer måste man prata om sig själv än om den andra för att det skall vara okej? Kan man prata till 49 % om en annan och 51 % om sig själv i tråden? Och vad gäller om det är fifty-fifty, om man pratar lika mycket om en annan som man pratar om sig själv?
c. Man kan alltså skriva hur tydligt och öppet som helst om andra bara man inte nämner nick? Man skulle alltså kunna skriva typ "den som är chef för alla moderatorer är + valfritt invektiv och detta skulle vara helt i sin ordning eftersom man inte nämner något nick?
d. "Det är min känsla att .... är dum" är alltså okej och ".... är dum" är alltså inte okej? Vad gör det för skillnad för personen som det pratas om?
e. Man kan alltså egentligen prata hur mycket man vill om andra medlemmar som inte är med i PA, för hur skall man kunna bevisa att man inte har någon annanstans att prata skit?
f. Hur många får veta om det för att det skall vara okej att tala om andra? 2, 5, 10, 50?? Och hur kollas detta upp?

Dessa påhittade regler/tolkningar är mycket problematiska och det är tydligt att de framkommer för att forumledningen vill kunna hålla folk om ryggen, för att skitsnack om andra skall få fortsätta på PA. Mycket oroväckande!
Heliora

Inläggav Zombie » 2010-12-05 21:59:40

Heliora skrev:som inför de som visste kom att utsätta mig för missaktning.

I så fall har vi som visste och har yttrat oss här (och som samtliga visste på grundval av kunskaper från utanför forumet) farit med osanning, Heliora. Åtminstone jag har skrivit rent ut att det inte påverkade min aktning för dig.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav HGJ » 2010-12-05 22:21:29

Zombie skrev:

I så fall har vi som visste och har yttrat oss här (och som samtliga visste på grundval av kunskaper från utanför forumet) farit med osanning, Heliora. Åtminstone jag har skrivit rent ut att det inte påverkade min aktning för dig.

Skulle man kunna tänka sig att Heliora ges möjlighet att skriftligen bemöta det hon anser vara förtal och att hennes genmäle sedan postas i PA, så att de som läst vad Kahlokatt skrivit också får ta del av Helioras syn på det hela?
Senast redigerad av HGJ 2010-12-05 22:26:13, redigerad totalt 1 gång.
HGJ

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Heliora » 2010-12-05 22:25:37

HGJ skrev:
Zombie skrev:

Skulle man kunna tänka sig att Heliora ges möjlighet att skriftligen bemöta det hon anser vara förtal och att hennes genmäle sedan publiceras i PA, så att de som läst vad Kahlokatt skrivit också får ta del av Helioras syn på det hela?

Detta anser jag vore mycket rimligt. Det skall HGJ ha credit för.
Heliora

Inläggav Titti » 2010-12-05 22:58:07

HGJ skrev:Skulle man kunna tänka sig att Heliora ges möjlighet att skriftligen bemöta det hon anser vara förtal och att hennes genmäle sedan postas i PA, så att de som läst vad Kahlokatt skrivit också får ta del av Helioras syn på det hela?

Admin

Samtliga medlemmar i PA har möjlighet att läsa vad som skrivs här och det finns ingen anledning att posta något inlägg från Heliora i PA. Det finns inget som skall bemötas och detta är ingen rättegång där något skall bevisas eller motbevisas och det finns heller inga anklagade eller målsägande.

Jag har hanterat den här konflikten på det sätt jag anser vara bäst för forumet och dess medlemmar och tolkat de regler som finns på det sätt jag anser vara mest korrekt. Jag har vidare gjort en del ändringar och förtydliganden utifrån de slutsatser jag dragit av konflikten.

Från min sida är saken utagerad nu och jag tycker att ni skall betrakta den på samma sätt. Så länge ingen kommer med något genuint nytt i frågan kommer jag inte att ändra ståndpunkt.
Titti
Admin

Inläggav barracuber » 2010-12-05 23:32:49

@Heliora

Förtal är det bara om man skriver "jag tycker Heliora är en...", "Heliora betedde sig som en...", "Heliora skällde ut mig utan anledning", osv. Kort sagt utpekande med namn eller nick.
barracuber
Moderator

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Heliora » 2010-12-06 0:27:32

barracuber skrev:@Heliora

Förtal är det bara om man skriver "jag tycker Heliora är en...", "Heliora betedde sig som en...", "Heliora skällde ut mig utan anledning", osv. Kort sagt utpekande med namn eller nick.

Man skulle alltså kunna skriva diverse invektiv om dig och skriva hur öppet som helst så halva forumet vet, och det skulle alltså vara helt okej bara man inte nämner ditt nick? Skulle du ha tyckt det vore trevligt?

I mitt fall så skedde detta t.o.m bakom min rygg!

Det står ingenting om "utpekande med nick" i forumreglerna. Varför gäller inte forumreglerna som finns?
Heliora

Inläggav Titti » 2010-12-06 0:43:09

Heliora skrev:Det står ingenting om "utpekande med nick" i forumreglerna. Varför gäller inte forumreglerna som finns?

[mod]Admin

Jag har redan tidigare redogjort för dig hur reglerna fungerar och du kommer inte längre med dina argument.

Forumreglerna skrev:Reglerna och moderatorernas arbete utgör tillsammans ramen för vad som är tillåtet på forumet.

Detta är vad som gäller och kan du inte acceptera det så är du inte välkommen här. [/mod]
Titti
Admin

Inläggav HGJ » 2010-12-06 8:22:09

Titti skrev:
HGJ skrev:Skulle man kunna tänka sig att Heliora ges möjlighet att skriftligen bemöta det hon anser vara förtal och att hennes genmäle sedan postas i PA, så att de som läst vad Kahlokatt skrivit också får ta del av Helioras syn på det hela?

Admin

Samtliga medlemmar i PA har möjlighet att läsa vad som skrivs här och det finns ingen anledning att posta något inlägg från Heliora i PA. Det finns inget som skall bemötas och detta är ingen rättegång där något skall bevisas eller motbevisas och det finns heller inga anklagade eller målsägande.

De PA-medlemmar som här i avdelningen har yttrat sig om saken har - med undantag för rdos - visserligen inte ansett att det talats illa om Heliora. Heliora själv har däremot klagat över att hon inte haft möjlighet att försvara sig mot vad hon anser vara förtal.

PA-medlemmar kan i och för sig läsa även den här avdelningen, men eftersom det som skrivs i PA inte får föras vidare torde det vara olämpligt att här närmare bemöta vad Kahlokatt skrivit i PA.
HGJ

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Titti » 2010-12-06 8:58:05

HGJ skrev:PA-medlemmar kan i och för sig läsa även den här avdelningen, men eftersom det som skrivs i PA inte får föras vidare torde det vara olämpligt att här närmare bemöta vad Kahlokatt skrivit i PA.

Admin

Om Heliora postar ett inlägg i PM till mig så skall jag bedöma om det tillför något i sak om det publiceras i PA.
Titti
Admin

Inläggav Alien » 2010-12-08 1:15:46

Betr det där med "hemliga omröstningar" så betyder det att om en moderator är osäker om någon ska släppas in, så frågar h-n de andra. Är det ingen osäkerhet (den sökande har inte ådragit sig några varningar etc), så släpps den bara in.

Hade moderatorn ensam och enväldigt beslutat vem som skulle släppas in el inte, så hade den i stället anklagats för maktmissbruk.

You can't win. :roll:
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2010-12-15 1:39:07

Med facit i hand inser jag nu att vi borde ha kontrollerat mer vad som skrevs i PA.

Orsakerna till att jag inte gjorde det var:

1. Jag tyckte det var moraliskt rätt att låta Kahlokatt få skriva om hur dåligt hon mådde.

2. Kahlokatt skrev inte ut Helioras namn el nick. Jag insåg genom privat information att det måste handla om Heliora men trodde att endast några få, som kände Heliora väl, skulle inse vem det gällde.

3. Jag trodde att om Kahlokatt fick skriva av sig sina tvångstankar i PA, skulle det gagna både henne och Heliora.

För övrigt önskade jag givetvis inte göra Heliora illa, och ingen annan heller.
Alien
Moderator

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in