Försäkringskassan... :s

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Försäkringskassan... :s

Inläggav AngelLinda » 2011-11-08 8:54:26

Hej.

Detta är mitt första inlägg här på forumet.

Jag är sjukskriven för Sam sjuklighet och har ersättning från försäkringskassan.
Jag har fått diagnoserna Aspbeger syndrom & ADHD dyslexi, kalkylaxi.. Sen har jag oxå en lätt episod av depression, men den var bara för att tag sedan svår, men jag har gjort förändringar som gjorde att jag mådde bättre, men nu har detta börja backa igen. allt tack vare FK.

Sen ovan på detta är min kropp typ död, jag har en smärt sjukdom som heter Neurodysfunktionellt smärt syndrom. (Typ Fibromyalgi) har levt med smärtan i 16 år, och det blir inte bättre!

Allt detta gör att jag är väldigt skör, så nu är min fråga hur ska man ta sig vidare? För när jag tog upp mmed min handläggare på FK om att jag inte kommer att orka jobba på ett bra tag så sa hon bara att jag till 99,9 % inte kommer kunna få en sjukersättning godkänd.
Så vad kommer att hända när mina sjukpenning dagar tar slut i januari 2013? FK förklarade att då blir jag utförsäkrad, sedan vara utan ersättning i 6 månader, innan jag kan söka sjukpenning igen. Jag frågade om jag kommer få kämpa att bli bättre i ca 900 dagar för att sen bli sparkad i röven. Nä så vill jag inte leva, bara för att man inte kan jobba så är man inte värd nå!
Och då informerade jag hanne om att jag var en av dom som blev utförsäkrad under 2010 då hade jag aktivitets ersättning på 50%, ut försäkringen var början på min depression.

Då började handläggaren på FK säga att dom skulle byta ut min sjukpenning mot sjukersättning, när jag fyller 30 i sep 2012. Men den diskutionen skulle vi ta vid ett möte med min kontaktperson i början av 2012. :-)Raging
Men nyss så hade jag inte någon chans, jag blir så snurrig.

Vad har jag för rättigheter hos FK, LSS mm

Tacksam för lite svar

Mvh Linda
AngelLinda
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-11-01

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav calima » 2011-11-08 9:23:03

Egentligen har man inga rättigheter alls när det gäller sjukpenning eller sjukersättning. Fk gör en bedömning och fattar ett beslut.

Rättigheten vid sjukpenning består i att man får vara sjukskriven i 364 dagar om Fk anser att man är för sjuk för att arbeta.

"Läkarintyget används av din arbetsgivare och Försäkringskassan för att bedöma om du har rätt till sjuklön och sjukpenning. Det ger dig inte automatiskt rätt till de ersättningarna."

Sjukpenning får man vid sjukdom, dvs Fk gör bedömningen att man kan arbeta så småningom, målet är att bli arbetsför.

Sjukersättning kan Fk bevilja om man gör bedömningen att personen inte kommar att arbeta heltid i framtiden, dvs en form av pension.

"Sjukersättning är en ersättning för personer mellan 30 och 64 år och som troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

Fk har alltså inte gett dig fel information, bristfällig kanske men inte fel.
Enligt regler regering och riksdag fastställt får man bara vara sjukskriven ett visst antal dagar.

Syftet med sjukskrivning skall vara att personen skall bli friskare/bättre/starkare och kunna gå tillbaka till arbetsmarknad/arbete.

Får man sjukersättning görs bedömningen att man inte kommer att kunna arbeta full tid, man blir pensionerad.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav AngelLinda » 2011-11-08 10:20:22

Jag kommer precis från min läkare och han gjorde mig ännu snurrigare... han tyckte att vi skulle vänta ut FK och se om dom själv byter ut sjukpenning mot sjuk ersättning, annars så finns det tydligen andra vägar att gå så att jag inte blir utförsäkrad i januari 2013....

Vilka vägar tänkte han på?

// Linda
AngelLinda
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-11-01

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav calima » 2011-11-08 10:28:35

Fk kan på eget bevåg byta sjukpenning mot sjukersättning, då gör de en helt egen bedömning.

Du kan själv söka sjukersättning med intyg av din läkare. Fk startar då en utredning och kan komma att begära in kompletteringar av både dig och din läkare, det är mycket vanligt att de gör.

De kan begära utlåtande från Af som skall intyga att du testats mot alla jobb på arbetsmarknaden, även de med lönebidrag och arbeten som är speciellt anpassade för funktionshindrade exv Samhall. Af måste alltså intyga att du helt enkelt inte klarar av några jobb som finns.

Jag är inte säker men tror att de också kan begära utlåtande från habiliteringen.

Hur mycket intyg eller utlåtanden som talar för att du inte kan jobba är det alltid, alltid Fk som tar beslutet.

Snabbast och smidigast är om Fk själva tar beslutet att byta din sjukpenning mot sjukersättning.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav calima » 2011-11-08 10:42:56

AngelLinda skrev:annars så finns det tydligen andra vägar att gå så att jag inte blir utförsäkrad i januari 2013....


Jag förstår inte vad han menar ... om Fk anser att dina dagar är förbrukade blir du utförsäkrad.
Och hamnar på af's Arbetslivsintroduktion som utreder och kartlägger dina förutsättningar, det får ta max tre månader.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav Zima33 » 2011-11-10 0:26:45

calima skrev:
AngelLinda skrev:annars så finns det tydligen andra vägar att gå så att jag inte blir utförsäkrad i januari 2013....


Jag förstår inte vad han menar ... om Fk anser att dina dagar är förbrukade blir du utförsäkrad.
Och hamnar på af's Arbetslivsintroduktion som utreder och kartlägger dina förutsättningar, det får ta max tre månader.

Det kan ju övergå i sjukersättning, då blir hon ju inte utförsäkrad.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav nano » 2011-11-11 6:33:23

Hur ska man kunna jobba med värk i kroppen tänker jag.
Jag vet ingen som skulle klara det, det måste ju vara rim o reson i deras beslut.
Är glad att jag slipper den saken med värk.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Försäkringskassan... :s

Inläggav Fatzer » 2011-11-15 10:18:38

Du måste ut töma din medicinska och arbetsförmåga för att söka sjukersättning. Om du inte gör det så kommer du inte att få varaktig sjukersåttning.
Skälv har jag gått i genom arbetsrehab och kom fram till att jag klara bara av att jobba 50%.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in