Formatera om med F11

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Formatera om med F11

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:30:04

Jag ska formatera om en dator. Min bror som haft den innan, säger att han har gjort det genom att klicka F11 och använda recovery manager. Samma som på min egen dator alltså.

Men jag får inte fram något recovery manager genom F11, bara "click del for setup" där det inte står något om recovery eller format. På min dator står det click F11 for recovery, under uppstarten, men jag ser alltså inget sådant här, och klickar jag F11 i alla fall, så får jag rutan för att komma in i setup.

Hur är det tänkt att man ska göra, jag orkar inte tjafsa mer med den här jävla datorn, som tar flera minuter att stänga av och flera minuter för att starta igen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2010-07-26 15:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-07-26 15:33:12

Kanske nån har tagit bort recoverypartitionen? Det brukar vara en egen liten partition på hårddisken där det ligger en image som kan återställas.

Det här är inte nån standard att det alltid finns på en dator eller att det alltid är F11 man ska trycka.

Finns det ingen recovery-CD till dator som man kan boota på?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:38:03

Moggy skrev:Kanske nån har tagit bort recoverypartitionen? Det brukar vara en egen liten partition på hårddisken där det ligger en image som kan återställas.

Det här är inte nån standard att det alltid finns på en dator eller att det alltid är F11 man ska trycka.

Finns det ingen recovery-CD till dator som man kan boota på?

Min bror sade att han trodde att han gjorde recoveryskivor, och jag har inte letat efter dem ännu. Brorsan hade använt F11 för omformatering/ominstallering förra gången, och inte gjort något särskilt, och då ska det väl fungera med F11 för nästa omformatering? Så är det på min, jag bara klickar F11, formaterar och installera om, sedan finns F11 som alternativ för omformatering igen.

Orkar inte tänka längre. Varenda jävla gång man ska installera om, så är det något nytt som gäller. Aldrig idé att lära sig något alls. (Ja, jag är frustrerad nu, har hållt på med en jävla webbkamera och messenger också, med live-ID som inte verifieras trots att man verifiera o.s.v. Jag hatar när man gör exakt som man ska och så fungerar det inte alls.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:39:49

På min minilaptop är det tydligen alt+F10 man ska trycka för recovery. Testade i butiken då jag köpte ett demoex. Men på den datorn jag ska omformatera nu, så sade min bror att han själv hade använt F11.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2010-07-26 15:45:13

Vad är syftet med omformateringen?

Ska du installera samma operativ igen (dvs göra en recovery/återställning) eller något annat operativ, eller ska datorn säljas med tom hårddisk?

Det är endast om du ska tömma hårddisken (eller om du har en massa läsfel på den och behöver "restaurera" disken) som du behöver formatera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:45:33

Sedan måste tydligen min egen dator omformateras också, den stänger av sig flera gånger per dag, ibland bara startar om plötsligt, ibland visar en blå skärm med text, ibland låser den sig vid den blå rutan och man måste stänga av strömmen.

Det är så att jag vill gråta (och jag menar det) för jag har noll energi för detta nu, och hatar all backup som måste göras och alla program som måste installeras om med sina tusen tillägg för att fungera (grafikprogrammet t.ex.). Och det där jäkla spotify går väl säkert inte att bara installera igen, man ska väl ha ngn inbjudan?

För att inte tala om skrivaren där det var specialgrejer som måste till och ändras och fan vet allt. Var tvungen att ha supportkontakt för att den skulle fungera ordentligt förra gången när kopplade in den till nätverk i stället för direkt till datorn. Någon liten kod eller val som ändrats någonstans så att den blev löjligt långsam om man körde på nätverk. Och nu vet jag inte var ag har instruktionerna för detta. (Det var inte alls självklart hur man ställde in, så utan hjälp kunde man ha letat ihjäl sig utan att fatta.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:46:53

Miche skrev:Vad är syftet med omformateringen?

Ska du installera samma operativ igen (dvs göra en recovery/återställning) eller något annat operativ, eller ska datorn säljas med tom hårddisk?

Det är endast om du ska tömma hårddisken (eller om du har en massa läsfel på den och behöver "restaurera" disken) som du behöver formatera.

Ja, installera om samma sak igen. För att datorn har gått i flera år och bara fått fler och fler program. Barn har installerat program, stängt av hur som helst o.s.v.

Den hackar och låser sig och måste startas om ofta, och tar evigheter på sig att starta eller stänga.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2010-07-26 15:53:48

Antar att du kör Windows...

Har du kört ccleaner? Brukar hjälpa på många problem!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 15:58:21

Ja, windows XP på den dator där F11 inte fungerar. Vista på min där allt sådant verkar fungera.

Ccleaner kanske är intressant, men jag vill inte rensa vissa saker som har med webbläsaren att göra, kan man ställa in det? "Autocomplete form history" t.ex. måste vara kvar.

Men helst vill jag bara formatera om skiten, och bli av med mängder av program och liknande.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 16:04:51

Nu äntligen fick jag tag på min bror, och han säger att det kanske kan vara någon annan F-tangent, "testa lite" sade han. Det är ju bara så jävla segt med omstart av den datorn. Och så kanske det är någon alt-kombination?

Usch. Får väl testa, och leta skivor.

Jag vill alltså helst ha den fri från allt installerat. Och det är två användare som installerat MÅNGA saker som har använt datorn. Massor av spelgrejer och musikgrejer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav tveskägg » 2010-07-26 16:24:17

Här är ett bra formateringsprogram:
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 16:29:21

Jag hittade en skiva som heter "Windows XP innehåller service pack 2". Är det denna jag ska stoppa in och installera från? Kanske inte är någon recovery för denna dator (med F11 eller startskivor)? Det sitter en lapp på datorns chassi också, som kommer från påsen där skivan finns (på lappen står produktnyckeln enligt påsen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 17:23:08

Har testat den där skivan jag fann nu.

Datorn vill inte installera, utan frågar om jag verkligen vill det eftersom det är en nyare version av XP på datorn än den på skivan X(

Jag är rådvill. Om jag installerar det som är på skivan, kan jag vara säker på att den fungerar och blir "genuin", om det är den skiva som ingick i köpet och installerades först?

Jag undrar nu om det inte är en "snodd version" som ligger på datorn, ditlagd vid en omformatering efter originalet.

Kommer originalet att fungera, eller kommer det att stå att den inte är genuin hela tiden?

Vad tror ni?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-07-26 17:43:57

Förmodligen är det XP SP3 på datorn och att det är det som installationen reagerar på.

Gör du en formatering och nyinstallation så kan du uppgradera till Sp3 sen när du fått i gång internet.

Tänk på att alla drivrutiner kommer att försvinna och att det inte är säkert att XP har nödvändiga drivare inbyggda på install-CDn och att du kan få leta på dessa på internet. Kräver att man vet vilken hårdvara som sitter i datorn. Grafik, ljud, nätverk etc. Du bör vilket fall som helst uppgradera till nyare drivare då de som följer med XP är gamla och ofta begränsade.

XP går att installera och få att funka även om det är en pirat förutsatt att man har ett giltigt serienummer.

Skulle den inte bli genuin så finns en WPA-patch som är enkel att installera.

Se till att göra en nyinstallation med formattering så att du inte bara installerar över den nuvarande verren.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 18:03:48

Moggy skrev:Förmodligen är det XP SP3 på datorn och att det är det som installationen reagerar på.

Gör du en formatering och nyinstallation så kan du uppgradera till Sp3 sen när du fått i gång internet.

Tänk på att alla drivrutiner kommer att försvinna och att det inte är säkert att XP har nödvändiga drivare inbyggda på install-CDn och att du kan få leta på dessa på internet. Kräver att man vet vilken hårdvara som sitter i datorn. Grafik, ljud, nätverk etc. Du bör vilket fall som helst uppgradera till nyare drivare då de som följer med XP är gamla och ofta begränsade.

XP går att installera och få att funka även om det är en pirat förutsatt att man har ett giltigt serienummer.

Skulle den inte bli genuin så finns en WPA-patch som är enkel att installera.

Se till att göra en nyinstallation med formattering så att du inte bara installerar över den nuvarande verren.

Tack för infon!

Jag har en jäkla massa skivor med drivrutiner till allting, så de gamla drivrutinerna finns. Men min bror sade att han inte behövde installera när han formaterade om (men han verkar ju minnas många fel...).


Två frågor bara då:

Du tror att han kan ha installerat SP3 på originalet, och att det alltså kan vara originalet som sitter i så att säga?

Och, WPA-patch, det måste vara något mindre lagligt eller?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-07-26 18:28:42

Bror Duktig skrev:
Jag har en jäkla massa skivor med drivrutiner till allting, så de gamla drivrutinerna finns. Men min bror sade att han inte behövde installera när han formaterade om (men han verkar ju minnas många fel...).


Det är bättre att ta hem nyaste drivarna på nätet till hårdvaran.




Bror Duktig skrev:Du tror att han kan ha installerat SP3 på originalet, och att det alltså kan vara originalet som sitter i så att säga?


Förmodligen.


Bror Duktig skrev:Och, WPA-patch, det måste vara något mindre lagligt eller?


Inte nödvändigtvis, så länge man har en laglig licens i sin ägo.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 18:40:45

Ok, tack igen. Jag har en laglig licens, med alla etiketter och nummer.

Jag har aldrig själv behövt installera drivrutiner igen (vet inte varför, raderas inte dessa liksom när man formaterar om??), och jag får se hur jag gör med nya versioner. Det låter som ett jävla jobb att söka upp. Vet knappt vilka de är, men står väl på skivorna som finns med i påsen, eller i enhetshanteraren.

Just nu formateras disken om. Ingen återvändo alltså. Hoppas nu att det inte dyker upp för många problem. 24 % klart...

Det stör mig att jag måste formatera om min egen dator också eftersom den har många fler yttre saker som måste göras om (telefon, skrivare, routern kanske, grafikprogrammet, M$ Outlook m.m. varav några behövde specialinställningar som var sketsvåra). Men den datorn är verkligen något fel på. Jag ska dock testa ccleaner och se om något händer, men eftersom jag får blue screen eller vad det heter, så är det väl något allvarligt. Den har fått en smäll, så det kanske är något helt obotligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nallen » 2010-07-26 19:00:14

Bärbara som stänger av sig och allmänt beter sig illa brukar i 8 fall av 10 vara fulla med damm på olämpliga ställen (främst kylflänsar). Det är inte alltid så lätt att få ut tyvärr, tryckluft på burk "baklänges" genom diverse ventilationshål kan hjälpa en del (jag rekomenderar inte garagetryckluft, för högt tryck och tveksam renhet).
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 19:23:01

Jag brukar få den blåst med tryckluft. Tyvärr garagetryckluft (fast på lite håll och så försiktigt man kan)...

Med baklänges, menar du att blåsa in där luften kommer ut? Det varnade Inet mig för att göra, eftersom fläkten då körs baklänges.

I vilket fall som helst, jag hade en hel del problem med värme i början, men det är helt borta med renblåsningarna som jag brukar låta göra när fläkten verkar stå på hela tiden och kraftigare och kraftigare. Känns också värmemändring där jag håller händerna. Frågan är om tryckluften kan ha bidragit till att göra datorn skum?

Men jag tippar ändå på smällen, då det var då det började, samt att den i början stängdes av när jag tryckte på tangenter just där smällen tog. Nu stänger den av sig även när jag inte rör den.

Kanske måste köpa en ny :(
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nallen » 2010-07-26 19:28:11

Tja, jag missade nog den där delen med smällen... det är ju en trolig orsak.

Blåser man "så försiktigt man kan" så har man ju tänkt efter innan, antagligen är det rätt OK. Reservation för fukt, olja och/eller skräp i luften dock.

Det där med att köra fläktarna baklänges verkar det finnas lite olika skolor om, jag tror det viktigaste är att inte övervarva dem - gör man det en längre stund är det är ett nästan garanterat sätt att ta död på lagren.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 19:58:12

Jag håller på att säkerhetskopiera över till min nätverksdisk nu. Idag stänger datorn av sig ännu mer, vilket gör säkerhetskopierandet onödigt långdraget.

Hoppas inte det händer något allvarligt med datorn innan jag fått över det viktigast (= 95 % av allt jag har sparat).

Nästa gång sparar jag nog inget alls på C, det verkar onödigt jobbigt att kopiera över vid formatering... Speciellt långsamt till en nätverksdisk. Gick snabbare när jag hade stationär dator med extradisk förstås.

Det är synd att jag inte kan komma på hur man får datorn att automatiskt ta fram de mappar jag vill spara filer i när man klickar spara, och inte endast den mapp den själv tycker att man ska spara filer i.

FTP-programmet envisas med att inte vilja ta fram mina filer från nätverskdisken när den visar filträdet. Det visar helt enkelt inte nätverket. Därför lade jag de sidor jag jobbar med på C och nu får jag ett helvete med att kopiera över bilder och skit till nätverksdisken. Det misstaget gör jag inte om.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-07-26 19:59:45

nallen skrev:Tja, jag missade nog den där delen med smällen... det är ju en trolig orsak.

Jag undrar vad som har hänt av smällen (vet att ingen kan svara på det). Men jag hoppas, kanske helt jävla naivt, att omformatering ska hjälpa. Bättre att testa det innan jag köper en ny i alla fall.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav soul boy II » 2010-07-27 9:44:49

Bror Duktig skrev:Jag har aldrig själv behövt installera drivrutiner igen (vet inte varför, raderas inte dessa liksom när man formaterar om??),


Windows har, sedan XP och framåt, inbyggt stöd för det mesta. Eller i alla fall det vanligaste. Plug-and-play. Om det finns särskilda drivrutiner från tillverkaren är det förstås tillrådligt att använda dom.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2010-09-24 12:39:15

Jag behöver uppdatera här.

Datorn stängde ju av sig lite hur som helst. Sista gången blev hela skärmen svart och inget annat än fläkten gick (hårddisken verkade stänga av sig också, och vad mer som stänger av sig när den beter sig helt död förutom fläktljudet).

Jag öppnade min dator vid närmsta lucka där den hade fått smällen och där det verkade som den oftast stängde av sig när jag skrev. Den stängde ju även av sig när jag inte skrev, men det märktes att när man skrev lite hårt på "D" eller nära där, så hände det oftast.

Det kort som satt innanför, hade åkt ur ena hållaren. Man sätter ju i det i ena kanten och trycker ned så att två hållare griper om sidorna på det. Ena av dem hade alltså åkt ur. Jag tryckte tillbaka och datorn har inte stängt av sig en enda gång.

Däremot så får en spel ibland och börjar bete sig som om jag håller ned ctrl+F hela tiden. Ganska jobbigt och vill inte sluta i första taget.

Även om man stryker lite lätt över tangenterna på vänstersidan så kan den börja scrolla eller gå till home/end och liknande.

Men huvudsaken är att datorn känns rätt pålitlig just nu. Troligtvis köper jag väl ändå en ny, men kan ta det lugnt och behöver inte ha en på studs.

Jag ska aldrig mer bli arg och banka på en dator...

Men ändå, denna HP verkar tåla mycket. Jag har råkat tappat den i golvet några gånger också, förutom att slå knytnäven i tangentbordet så att det numer buktar i vågor.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in