Förhindra läkareutlåtande

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förhindra läkareutlåtande

Inläggav chessie » 2011-11-18 1:18:12

Hej..
Min pyslog dömde ut mig redan på vårt första samtal att jag hade AS och detta gjorde han när vi hade inte ens påbörjat utredningen ca nån månad senare, trots detta så skrev han att jag hade AS trots att släkt, vänner och min tjej säger att jag uppträder helt normalt.

Nu ska läkareutlåtande redovidas för FK och min arbetsgivare, problemet är att jag kommer att degraderas till en sämre tjänst om min arbetsgivare får reda på om jag har AS.

Och överläkarn stå fast att jag har AS eftersom min pyslog skrev det i min journal och det går inte att ändra på.
Och nu måste läkareutlåtande redovisas till min arbetsgivarn inom kort annars får jag sparken ifrån min jobb som jag trives med sedan 14 år tillbaka.

För själv känner jag att jag har inte AS, har många vänner och till med en tjej som jag träffas värje dag.. men har blivit mobbat av en kille på jobber och när jag sa till min chef om detta så var det jag som var pyskiskt sjuk och det var jag som var orsaken till bråk och mobbningen.
chessie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-18
Ort: Helvete på jorden

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Zima33 » 2011-11-18 1:29:17

chessie skrev:Nu ska läkareutlåtande redovidas för FK och min arbetsgivare, problemet är att jag kommer att degraderas till en sämre tjänst om min arbetsgivare får reda på om jag har AS.


Ehm...en Aspergerdiagnos är så vitt jag vet inte skäl för att degradera någon. Om de ändå gör det så är det ju diskriminering.
Förresten så ska man väl inte ens vara tvungen att säga diagnosen till arbetsgivaren.

Varför skriver du "dömde ut"? Att sätta AS-diagnos är inte att döma ut. Jag blir nästan lite arg faktiskt... :? Och man kan ha AS även om man är "normal" :!:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav chessie » 2011-11-18 1:59:58

Zima33 skrev:
chessie skrev:Nu ska läkareutlåtande redovidas för FK och min arbetsgivare, problemet är att jag kommer att degraderas till en sämre tjänst om min arbetsgivare får reda på om jag har AS.


Ehm...en Aspergerdiagnos är så vitt jag vet inte skäl för att degradera någon. Om de ändå gör det så är det ju diskriminering.
Förresten så ska man väl inte ens vara tvungen att säga diagnosen till arbetsgivaren.

Varför skriver du "dömde ut"? Att sätta AS-diagnos är inte att döma ut. Jag blir nästan lite arg faktiskt... :? Och man kan ha AS även om man är "normal" :!:


I mitt fall så kalla min arbetsgivare för mig "pyskiskt sjuk" och "det är bara fel på mig" men på min arbetsplats säger dom tvärt om.. att det var jag som var trevligt och hade hög social kompetens men jag ska vara syndabock för när andra besväriga personer rövskicka chefen hela tiden för att behölla sitt jobb

Problemet i mitt fall är att utredingen måste genomföras utan några hinder innan jag får ens börja jobba igen.
Avbryter jag utredningen får jag sparken, och om läkarn vägra att lämna en läkareutlåtnade till min arbetsgivare så får jag också sparken pga "samabetssvårigheter" som orsak!
Världen är orättvis.
chessie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-18
Ort: Helvete på jorden

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Miche » 2011-11-18 2:06:33

chessie skrev:Problemet i mitt fall är att utredingen måste genomföras utan några hinder innan jag får ens börja jobba igen.

Vem har beslutat det?

Har du någon kontakt med facket (om inte ska du nog vända dig till en advokat, läs mer nedan), det här känns som om arbetsgivaren försöker rädda sitt eget skinn och offrar den som är lättast att offra.

Arbetsdomstolen skrev:En arbetstagare som hamnar i tvist med sin arbetsgivare bör vända sig till sin fackliga organisation för att få hjälp. Den som inte är medlem i en facklig organisation bör vända sig till en advokat eller annan praktiserande jurist, som också kan klara ut om det går att få bistånd från samhället genom rättshjälpssystemet. Frågor om rättshjälp kan också besvaras av Rättshjälpsmyndigheten.

En enskild arbetstagare, som inte är medlem i eller inte har stöd av någon facklig organisation, men som vill väcka talan mot sin arbetsgivare ska vända sig till tingsrätten. Detsamma gäller en arbetsgivare som inte har stöd av en arbetsgivarorganisation men vill väcka talan mot en arbetstagare. Om en part är missnöjd med tingsrättens avgörande i en sådan tvist kan överklagande ske till Arbetsdomstolen.

http://www.arbetsdomstolen.se/pages/pag ... ngLangID=1

Även diskrimineringsombudsmannen kan vara aktuell:
DO skrev:Diskrimineringslagen skyddar dig mot diskriminering på jobbet, i skolan, på högskolan, i affären och när du köper eller hyr bostad. Skyddet gäller också inom en rad andra viktiga samhällsområden, till exempel hälso- och sjukvård, socialtjänst och socialförsäkringssystemet.

Om du har blivit diskriminerad kan du anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Det kostar ingenting.

Du kan anmäla till DO om du upplever att du har blivit diskriminerad och det har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Du kan också anmäla om en arbetsgivare har missgynnat dig i samband med din föräldraledighet.

http://www.do.se/Diskriminerad/

Lycka till!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-18 2:13:52

chessie skrev:Nu ska läkareutlåtande redovidas för FK och min arbetsgivare, problemet är att jag kommer att degraderas till en sämre tjänst om min arbetsgivare får reda på om jag har AS.


Vad har din chef med din journal att göra?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-18 2:39:06

Jag tycker att det låter som du har hamnat i en mycket besvärlig situation. Jag frågar mig också vad du har för kontakt med facket.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-18 2:46:11

Om arbetsgivaren har satt igång en rehabiliteringsutredning tillsammans med försäkringskassan så är man skyldig att medverka för att inte förlora sin anställning. Exakt vad man är skyldig att medverka till och hur en sådan går till har jag dock inte någon riktig koll på.

Jag förstår rädslan för att bli stämplad. Den är nog befogad. Däremot så säger diagnosen i sig inte att du inte kan bete dig normalt på en arbetsplats. Det handlar bara om att du kan ha svårighet med vissa saker om det nu är AS du har.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Miche » 2011-11-18 2:59:30

Jag har googlat lite, men inte hittat någon direkt text som visar att arbetsgivaren inte har med dina diagnoser att göra, men det verkar som om de har rätt att ta del av medicinska diagnoser om de sätter ner arbetsförmågan, men inte neropsykiatriska diagnoser.

Dock har jag hittat följande i lag om anställningsskydd:
Lagboken skrev:Uppsägning från arbetsgivarens sida
7 § Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad.
En uppsägning är inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig.
Vid en sådan övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet som sägs i 6 b § skall övergången i sig inte utgöra saklig grund för att säga upp arbetstagaren. Detta förbud skall dock inte hindra uppsägningar som sker av ekonomiska, tekniska eller organisatoriska skäl där förändringar i arbetsstyrkan ingår.
Om uppsägningen beror på förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen, får den inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren har känt till antingen mer än två månader innan underrättelse lämnades enligt 30 § eller, om någon sådan underrättelse inte lämnats, två månader före tidpunkten för uppsägningen. Arbetsgivaren får dock grunda uppsägningen enbart på omständigheter som han har känt till mer än två månader, om tidsöverdraget berott på att han på arbetstagarens begäran eller med dennes medgivande dröjt med underrättelsen eller uppsägningen eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna får åberopas. Lag (1994:1685).

Du får alltså inte enligt lagen bli uppsagd pga din diagnos.

Lagen skrev:Avskedande
18 § Avskedande får ske, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren.
Avskedandet får inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren har känt till antingen mer än två månader innan underrättelse lämnades enligt 30 § eller, om någon sådan underrättelse inte lämnats, två månader före tidpunkten för avskedandet. Arbetsgivaren får dock grunda avskedandet enbart på omständigheter som han har känt till mer än två månader, om tidsöverdraget berott på att han på arbetstagarens begäran eller med dennes medgivande dröjt med underrättelsen eller avskedandet eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna får åberopas. Lag (1993:1496).

Du får alltså inte heller enligt lagen bli avskedad pga diagnosen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-18 3:04:27

Nej men man kan bli avskedad om man inte medverkar till rehabilitering. Dessutom handlade det här bekymret inte om avsked utan om omplacering.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav chessie » 2011-11-18 3:05:36

Bjäbbmonstret skrev:Om arbetsgivaren har satt igång en rehabiliteringsutredning tillsammans med försäkringskassan så är man skyldig att medverka för att inte förlora sin anställning. Jag förstår rädslan för att bli stämplad. Den är befogad. Däremot så säger diagnosen i sig inte att du inte kan bete dig normalt på en arbetsplats. Det handlar bara om att du kan ha svårighet med vissa saker om det nu är AS du har.

Felet är att vi fick ta emot en anstäld på vårt arbetsplats som hade blivit förflyttat 3 gånger tidigare och efter nån vecka när han kom till oss börja konflikterna genom att hacka på oss och så får man inte göra..
Till slut kalla in vårt arbetsledare och då så han att vi var "barnrumpor" och "omogna" för att dom skulle skydda honom till värje pris eftersom ingen innan annan arbetsplats ville ta emot honom.. men sen tillslut blev jag förflyttat ifrån min tjänst till en annan tjänst efter 14 år och då gick jag rätt in i vägen och varit sjukskriven sen dess..

Har DO anmält min arbetsgivare men dom skickade vidare till mitt fack. Har haft fackligt represant på möten och nu har det gått så långt att regionsombudet har kommit i fallet..

Nu har arbetsgivaren begärt möte tillsamms med mig, pysklogen, överläkarn och FK inom kort annars får jag sparken.

Svara till arbetsgivarn att det är inte möljigt eftersom det råder högbelastning på avdelningen och väntatiden är ca 6 till 8 veckor innan mötet kan sker, men det köpte inte min arbetsgivar för dom säger att det finns fler läkare som kan redovisa lärkareutlåtande..
Men det roliga är att min chef ska sluta vid årsskiftet...och han vill nog får reda på om jag har AS för att se använda det emot mig och se till att mitt liv hamna i helvetet!
Senast redigerad av chessie 2011-11-18 3:09:57, redigerad totalt 1 gång.
chessie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-18
Ort: Helvete på jorden

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav chessie » 2011-11-18 3:09:03

Savanten Svante skrev:
chessie skrev:Nu ska läkareutlåtande redovidas för FK och min arbetsgivare, problemet är att jag kommer att degraderas till en sämre tjänst om min arbetsgivare får reda på om jag har AS.


Vad har din chef med din journal att göra?


Min chef ska sluta om 6 veckor för han ska byta jobb men då vill han veta om jag har AS innan jag sluta. För då inträdder sekretess in när han har slutat.
chessie
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-11-18
Ort: Helvete på jorden

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav nano » 2011-11-18 18:09:07

Jag tycker det låter undeligt, kan mycket väl tänka mig att de tror att du är lättast att sparka eftersom jag sett en del undeligheter i en del andra jobb jag haft och hur de hanterat folk som inte vetat hur de ska agera o trott att de bara har att acceptera det som sägs.

Förmodar att det finns fakta att stödja sig på, saker som hänt som merparten eller alla är överens om?
Det tror jag att jag skulle använda mig av.
Har det varit bekymmer längre bak i tiden, det vore ju märkligt om man skulle ge dig sparken för något som precis inträffat för något år sedan efter att det varit lugnt i 13 år.
Då finns ju sannolikt orsaken någon annanstans än hos dig TS (Tråd Skaparen)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Miche » 2011-11-18 19:32:34

chessie skrev:Min chef ska sluta om 6 veckor för han ska byta jobb men då vill han veta om jag har AS innan jag sluta. För då inträdder sekretess in när han har slutat.

Förbannat fräckt agerande, vad fan har han med din diagnos att göra?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Alien » 2011-11-19 4:24:42

Ja, det angår honom verkligen inte när han inte längre är din chef.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav matterik » 2011-11-19 8:53:55

Kan det inte handla om att för arbetsgivaren så är diagnosen ett svar på varför det gick som det gick på arbetsplatsen. Kanske chefen måste redogöra på något sätt för det som har hänt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Tiblan » 2011-11-19 9:15:39

Hur kan du få en diagnos utan att ha gjort massa tester???? Ifrågasätt diagnosen, att något säger att man har något utan tester är inte samma sak som att man har det. Kräv att få bli testad så vet både du och alla andra vad som sedan stämmer.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Miche » 2011-11-19 10:47:17

Sådana tester bör ta så pass lång tid att du ska kunna blåsa chefen på hans nyfikenhet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-19 10:48:49

och om de för en gångs skull skulle vara snabba.. så kan du skaffa dig nåt VIKTIGT du måste göra vid någon av testdelarna, så att det fördröjs lite. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav nano » 2011-11-21 19:51:56

Jag har fått frågan av sjukvården om jag anser att min diagnos inte stämmer, du skulle ju kunna säga det och att du för o bli övertygad vill ha en oberoende som gör utredningen igen.
Har du pengarna så är det ju möjligt att betala för en egen utredning, hört att det kostar sisådär 35 000 kr och flera forumister har rekomenderat cereb vet jag och jag vet två som gått där och det sägs att det är noggranna utredningar de gör, det tar sin tid.

Du skulle ju kunna säga vid något möte där det passar dig "näe, jag tror inte på den här diagnosen, jag tänker göra en egen utredning privat, ni kommer att få resultatet".
Sedan är det bara att ta reda på hur man går till väga, googla och fråga frågor du kommer på o sedan välja vilket ställe som ska få göra utredningen.
Gissningsvis kommer det att ta mer än 6 veckor, själv gjorde jag min i expressfart men en del forumister har ju hållit på i flera år, vanligt är väl med ett par månaders utredningstid.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Förhindra läkareutlåtande

Inläggav nano » 2011-11-21 20:20:16

chessie skrev:I mitt fall så kalla min arbetsgivare för mig "pyskiskt sjuk" och "det är bara fel på mig" men på min arbetsplats säger dom tvärt om.. att det var jag som var trevligt och hade hög social kompetens men jag ska vara syndabock för när andra besväriga personer rövskicka chefen hela tiden för att behölla sitt jobb

Problemet i mitt fall är att utredingen måste genomföras utan några hinder innan jag får ens börja jobba igen.
Avbryter jag utredningen får jag sparken, och om läkarn vägra att lämna en läkareutlåtnade till min arbetsgivare så får jag också sparken pga "samabetssvårigheter" som orsak!
Världen är orättvis.
Att läkare vägrar ge ett utlåtande är inget de kan sparka dig för eftersom du inte rår för det.
Jag tror det är frågan om att de säger saker för att påverka dig så det går smidigt eller så.
Kommer de väl till någon form av rättsligt avgörande så ha de förmodligen inte någon chans (stavas chans så?).

Enligt min erfarenhet är det bäst att prata med facket centralt om regler, den lokale är ibland väldigt mycket i händerna på arbetsgivaren o litar på det mesta den säger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in