Fördomar - har aspergare det?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördomar - har aspergare det?

Inläggav locomotiv » 2012-04-01 19:20:11

Som aspergare ska man ju vara tolerant och öppen och könsblind och inte alls tänka på folks ursprung eller utseende osv. (Ska och ska, jag fattar att det inte finns någon lag på det men det sägs att många aspergare har den goda förmågan att bortse från yttre faktorer och "se människan" typ).

Jag tycker att jag är väldigt tolerant och vänliga mot alla, tror jag kan spela neutral mot folk oavsett vad jag tycker eller tänker om dem.
MEN.
Samtidigt upplever jag att jag är EXTREMT fördomsfull. Jag lägger alltid märke till saker hos människor och drar extremt förhastade slutsatser om dem. Ingen könsblindhet eller öppenhet för den inre människan under skalet här inte.
Idag tänkte jag tex om en kille jag inte alls känner att han nog är jude - för att han såg ut på ett visst sätt och åt en viss mat. Skitfånigt ju. Varför tänker jag ens så?
Jag har massor av fördomar om folkgrupper och människosorter: tex att kvinnor är mindre intelligenta än män (jag hatar att ha den fördomen men den sitter där den sitter).

Är det bara jag som är sån här?
Vissa med psyk-aktig utbildning har sagt att jag som har asperger kan ha en begränsad förmåga att se nyanser (eller hur det nu var formulerat, jag tyckte det stämde på mig i alla fall) och därför förenklar saker grovt för att lättare kunna förstå.
Känner ni igen er i detta? Eller är alla andra aspergare fördomsfria fina människor som bara ser svävande själar utan förutbestämda egenskaper? (Ja, jag är avundsjuk på er för det, låter ju superfint.)

Moderator: Förtydligade rubriken.
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Re: Fördomar

Inläggav Lakrits » 2012-04-01 19:25:02

locomotiv skrev:Som aspergare ska man ju vara tolerant och öppen och könsblind och inte alls tänka på folks ursprung eller utseende osv.

Jaså? Var har du hört den idiotiska idén?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Fördomar

Inläggav Issa Jesus » 2012-04-01 19:29:59

jag tycker vi skrotar alla fördommar, å gör detta;



och sjunger;

Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Fördomar

Inläggav Parvlon » 2012-04-01 19:31:23

Jo, jag har en massa fördomar men att det är synonymt med något negativt som många säger håller jag inte med om. T.ex en person som går med snickarbyxor och kniv är i mina ögon en person som arbetar inom bygg/måleri. Vill man ha rätt gubbe på rätt plats utan att göra extrema utredningar i varje fall så är det positivt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Fördomar

Inläggav Zombie » 2012-04-01 19:36:51

i den mån den heterogena grupp som för tillfället kan kallas "aspergare" skiljer sig från "enter" i det här avseendet gissar jag att det är ungefär som med nyanssynen: man kanske tenderar mer åt båda extremerna och har i "båda" fallen svårare att få ihop sin modell av omvärlden; och det sistnämnda inte alltid bara för att man inte får den att stämma med enternas modeller, utan också på grund av genuina svårigheter med sådant som generalisering, överblick och central koherens.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fördomar

Inläggav Moggy » 2012-04-01 19:40:27

Tycker det låter som att du är rätt normal här och har en verklighetsförankrad syn på folk och din omgivning.


Eller är alla andra aspergare fördomsfria fina människor som bara ser svävande själar utan förutbestämda egenskaper? (Ja, jag är avundsjuk på er för det, låter ju superfint.)


Finns säkert såna, eller dom som försöker iaf. Men var inte avundsjuk, skulle tro att dom lätt blir bittra när omgivningen lätt gör dom besvikna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fördomar

Inläggav Swesse » 2012-04-01 20:19:53

locomotiv skrev:Idag tänkte jag tex om en kille jag inte alls känner att han nog är jude - för att han såg ut på ett visst sätt och åt en viss mat. Skitfånigt ju. Varför tänker jag ens så?


Förmodligen för att judar fortfarande tenderar att ha semitiska drag även till utseende eftersom deras förökning under lång tid varit till absolut största del begränsad till den israeliska judiska folkgruppen. Att konstatera att folk från olika delar av världen har säregna drag är inte fördomsfullt, det är ren fakta. Sedan styrker det väl din teori om du ser honom äta en maträtt som förknippas med judar eller kosher i allmänhet. Jag ser inget fördomsfullt i det (precis som att säga att svenskar äter fastlagsbullar och japaner äter manjubullar, för även om det finns undantag så stämmer det i regel), såvida du inte tänker att personen har en specifik personlighet tätt bunden till den fördom du har för hans folkgrupp.

I övrigt ligger det mycket i det Zombie beskriver.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Fördomar

Inläggav locomotiv » 2012-04-01 20:39:13

Swesse skrev:
locomotiv skrev:Idag tänkte jag tex om en kille jag inte alls känner att han nog är jude - för att han såg ut på ett visst sätt och åt en viss mat. Skitfånigt ju. Varför tänker jag ens så?


Förmodligen för att judar fortfarande tenderar att ha semitiska drag även till utseende eftersom deras förökning under lång tid varit till absolut största del begränsad till den israeliska judiska folkgruppen. Att konstatera att folk från olika delar av världen har säregna drag är inte fördomsfullt, det är ren fakta. Sedan styrker det väl din teori om du ser honom äta en maträtt som förknippas med judar eller kosher i allmänhet. Jag ser inget fördomsfullt i det (precis som att säga att svenskar äter fastlagsbullar och japaner äter manjubullar, för även om det finns undantag så stämmer det i regel), såvida du inte tänker att personen har en specifik personlighet tätt bunden till den fördom du har för hans folkgrupp.

I övrigt ligger det mycket i det Zombie beskriver.


Fast jag vet inte alls hur judar ser ut. Jag vet bara att de ska ha en viss sorts näsa men det var inte alls det jag tänkte på. Jag reagerade på att han såg så ordentlig och stilig ut, fina glasögon och liksom intellektuell till utseendet.
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Re: Fördomar

Inläggav MsTibbs » 2012-04-01 21:11:33

Tror man att man är fördomsfri har man antingen dålig självinsikt, eller är naiv. "Fördomar" är förmågan att generalisera. Äppelkart=dåligt, lagom moget äpple=bra.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Fördomar

Inläggav 424stil » 2012-04-01 21:16:32

Intressant tråd. Jag har tänkt att starta en liknande själv.

Jag har funderat över det här med Asperger/fördomar.

Har vi med AS mindre fördomar än andra? Jag tycker det verkar så. Man ser mycket mindre sånt på det här forumet än på andra forum. Jag kan bara snacka för mig själv men jag anser mig vara ganska fördomsfri. Den enda fördomen jag kan komma på att jag har är att rika människor är svin.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Fördomar

Inläggav matgar » 2012-04-01 21:40:30

Fördomar har alla, jag är övertygad om att det är omöjligt att inte ha det.
Dock kanske folk med Asperger/autism är mera medvetna om att folk kan vara annorlunda och acceptera det.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Fördomar

Inläggav LarNor » 2012-04-01 23:25:27

@locomotiv
(har inte läst igenom alla andra inläggen) ALLA människor har fördomar tror jag, den som säger sig inte har det ljuger eller känner inte sig själv så bra.

Jag brukar säga att så länge man är medveten om vilka fördomar man har så är det ok. Precis som du skriver om när du trodde en kille var jude men att du visste att det var fånigt. Jag har t.ex stött på någon som jag genast tänkt "är han bög?", fast än jag inte har något emot homosexualitet alls och är för homosexuella äktenskap. Det var bara fördomarna som lekte för snabbt efteråt insåg jag ju att det där är ju bara löjligt hur kunde jag tro det?

Man ska inte tänka allt för mycket på fördomar för då tror jag man blir galen men det är viktigt att man kommer ihåg dom också hela tiden.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Fördomar

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 23:29:13

LarNor skrev:snabbt efteråt insåg jag

Det är väl det som skiljer människor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fördomar

Inläggav Zombie » 2012-04-01 23:36:20

matgar skrev:Fördomar har alla, jag är övertygad om att det är omöjligt att inte ha det.
Dock kanske folk med Asperger/autism är mera medvetna om att folk kan vara annorlunda och acceptera det.

Jag tror man ska akta sig djävligt noga för att glorifiera sin egen grupp. Särskilt när den är liten och utsatt och det kan vara naturligt att vilja kompensera för det. Jag har till exempel fördomen att aspergautister av de rigidare eller mer svartvita sorterna kan ha fördomar värre än de flesta.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fördomar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-01 23:39:28

Lakrits skrev:
locomotiv skrev:Som aspergare ska man ju vara tolerant och öppen och könsblind och inte alls tänka på folks ursprung eller utseende osv.

Jaså? Var har du hört den idiotiska idén?

Det undrar jag också. Vem har påstått det?
ALLA har fördomar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fördomar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-01 23:39:37

Jag tror inte att aspergare har mindre fördomar. Men jag tror att vissa aspergare som jag träffat har mindre fördomar mot vissa saker för att de helt enkelt inte uppfattar vad det är de ska ha fördomar mot... :roll:

Samtidigt som de kan vara oerhört fördomsfulla när det gäller andra saker som de uppfattar. :(

Sättet att sortera andra människor blir gissningsvis annorlunda om man kanske missar vissa nyanser men kanske lägger märke till detaljer som andra inte skulle fästa sig vid.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fördomar

Inläggav lasseivägen » 2012-04-01 23:46:18

Vadå fördommar.
Resten av mänskligheten är en samling perversa idioter, giriga, missunnsamma, otroligt intoleranta, fördomsfulla och dessutom elaka mot mig, som är en just person.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fördomar

Inläggav nallen » 2012-04-01 23:47:05

Just det!
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Fördomar

Inläggav Zombie » 2012-04-01 23:52:59

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror inte att aspergare har mindre fördomar. Men jag tror att vissa aspergare som jag träffat har mindre fördomar mot vissa saker för att de helt enkelt inte uppfattar vad det är de ska ha fördomar mot... :roll:

Samtidigt som de kan vara oerhört fördomsfulla när det gäller andra saker som de uppfattar. :(

Sättet att sortera andra människor blir gissningsvis annorlunda om man kanske missar vissa nyanser men kanske lägger märke till detaljer som andra inte skulle fästa sig vid.

Bra iakttagelse.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fördomar

Inläggav matgar » 2012-04-02 0:14:50

Zombie skrev:
matgar skrev:Fördomar har alla, jag är övertygad om att det är omöjligt att inte ha det.
Dock kanske folk med Asperger/autism är mera medvetna om att folk kan vara annorlunda och acceptera det.

Jag tror man ska akta sig djävligt noga för att glorifiera sin egen grupp. Särskilt när den är liten och utsatt och det kan vara naturligt att vilja kompensera för det. Jag har till exempel fördomen att aspergautister av de rigidare eller mer svartvita sorterna kan ha fördomar värre än de flesta.

Tja det är möjligt att du har rätt.
Men vart i min kommentar har jag "glorifierat" min egen grupp?
Det jag skrev var att vi "glorifierade" aspergautister kanske är mera medvetna.
Men det förutsätter ju att individen har nån form av intresse att verkligen förstå sig på andra individer.
Idioter som inte bryr sig alls om nån annan en sig själv finns det gått om, oavsett NPF diagnos eller inte.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in