Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav Karl » 2007-11-19 20:19:08

Jag skall hjälpa en vän att köpa och färdigställa en bärbar dator till hans 15-åriga dotter. Datorn kommer med Vista premium förinstallerat men jag funderar på om jag skall starta från scratch och installera XP i stället.

Jag har inte testat Vista men vad jag har läst så verkar det mest vara lull-lull som slukar resurser. Har även hört om problem med drivrutiner till olika enheter.
Någon som har erfarenhet av Vista och vill dela med sig?

Käcka kommentarer om att Linux istheshit undanbedes ovänligt och bestämt. :-)062
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-19 20:25:18

Min nyinköpta dator med nyinstallerad vista startade om explorern efter 5 minuter.

Det gör vista ibland. Startar om explorer utan anledning.

Min dator var även långsam som ett as, speciellt om man körde några program. Petade in xp. Nu är den snabb och smidig.

Xp xp hela dan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2007-11-19 20:32:12

När windows kommer med ett nytt operativsystem så tjänar man på att vänta 3- 4 år innan man använder det. Det är nämligen den tid det tar (oftast tar det ännu längre tid) att hitta alla buggar och för dem att fixa dem med uppdateringar.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Karl » 2007-11-19 20:34:32

Savanten Svante skrev:Min nyinköpta dator med nyinstallerad vista startade om explorern efter 5 minuter.

Det gör vista ibland. Startar om explorer utan anledning.

Min dator var även långsam som ett as, speciellt om man körde några program. Petade in xp. Nu är den snabb och smidig.

Xp xp hela dan.
Hua, datorer som tar egna initiativ gillar vi inte.
SP1 har kommit, om jag förstod saken rätt, testade du med den?
Hur mycket RAM har du?

Den bärbara har 2GB vilket borde räcka, eller?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-19 20:37:41

Jag tröttnade långt innan dess. Tyvärr fattade sig inte på ubuntu på grafikkortet i den.. annars hade den varit microsoftfri! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2007-11-19 22:48:48

Blåskärmar, skrivare som "stänger av" sig själva, dålig support för äldre programvara och kopieringsskydd som bara ligger i M$ intresse. Borde vara nog för att ingen ska uppgradera.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2007-11-19 23:12:01

Karl skrev:SP1 har kommit, om jag förstod saken rätt, testade du med den?
Hur mycket RAM har du?


Finns bara en beta på Sp1 än. Ska nog lägga in Vista när en riktig Sp1 kommer.

På gott eller ont så är det ju ändå Vista som gäller för framtiden...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Tonzon » 2007-11-20 13:27:23

Vista gillar jag inte. Det är inte många spel som fungerar på Vista. Vissa andra konverteringsproblem har jag också råkat ut för. Det var svårt att få Norton att fungera. Pappa fick köpa ett nytt Norton till Vista trots att han hade tid kvar på det gamla. Men det fungerade helt enkelt inte.
Pappas scanner fungerar inte till Vista. Så han måste köpa en ny. Och jag har kollat, det finns inga nya drivrutiner, trots att det är HP. Jag varnade min far för Vista. Sa att inte mycket skulle fungera. Men han ville inte lyssna. Så när jag är och hälsar på så får jag sitta och jobba med hans dator, för det är alltid något som inte fungerar som det skall. Dessutom är den inte så snabb.
Jag har XP, tycker att det fungerar bra. Både mina gamla spel fungerar och de nya.
Jag rekommenderar inte Vista än, som sagt är det nog läge att vänta några år innan alla problem är fixade. Och att hårdvaror inte fungerar, det är dåligt. :evil:
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 14:13:24

http://www.blip.tv/file/340692/

Vista uppskattas inte överallt.. :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2007-11-20 15:51:50

:D :D :D Den var bra, Svante!

Jag bestämde mig för att testa Vista inte för att jag ville, utan för att saker som IIS7 inte finns för XP.

Ang Vista kan jag skriva under på det som Tonzon skrev. Vista är långsamt på min dator men det förvånar inte eftersom varje ny windows kräver mer av hårdvaran. Har bara 1 GB RAM just nu, ska försöka skramla ihop till mer. Viss hårdvara, som min scanner och min P990 funkar inte.

Håller tyvärr med Moggy att utvecklingen är svår att stoppa. MS försöker tvinga in alla mot vista genom att sakta men säkert låta XP dö...

Om man både ska vänta med Vista och vänta med Linux då är det bara XP kvar..om man inte kör Mac.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Moggy » 2007-11-20 17:39:09

barracuber skrev:Håller tyvärr med Moggy att utvecklingen är svår att stoppa. MS försöker tvinga in alla mot vista genom att sakta men säkert låta XP dö...

Om man både ska vänta med Vista och vänta med Linux då är det bara XP kvar..om man inte kör Mac.

/Barracuber



Mmm, det är sugigt att ett företag ska ha totalkontroll på marknaden och kan bestämma helt över hur utvecklingen ska se ut. De flesta är ändå trots allt hänvisade till Windows pga hårdvarustöd, spel, egen kunskapsnivå etc.

Riktigt dåligt att MS inte släpper Dx10 för XP, även fast dom hävdar att det är tekniska begränsningar som motiverar det beslutet.

Linux är inte riktigt ett hållbart alternativ för de flesta och Mac/OsX är helt klart intresant men ska man ha Mac så blir det ju dyrare hårdvara och mer begränsingar i uppgraderingsmöjligheter.

Nu ska tydligen Vista Sp1 ha signifikanta prestandaförbättringar som verkligen märks för användaren. Sen kommer ju Sp3 snart för XP men MS vill ju att alla går över till Vista så frågan är hur stor uppdatering Sp3 blir?

Fast Vista är ju oneklligen rätt snyggt...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Karl » 2007-11-20 17:40:36

Savanten Svante skrev:http://www.blip.tv/file/340692/

Vista uppskattas inte överallt.. :)
:D

Ja, många versioner finns det, de flesta bärbara kommer med "basic" installerat. Dell, som vi bestämde oss för, kommer dock med "premium" som även skall fungera som Media center och man rekommenderar därför 1GB internminne mot 512MB för "basic".

Det står tydligt hur man löser problem med hårdvara på Microsofts web-plats:
Skaffa hård- och mjukvara som är optimerad för med Windows Vista. :roll:
(de kunde inte bestämma sig för om det är för eller med Vista)

Det lanseras som ett säkrare OS men man nämner bara IE7 och Windows Defender, vilka också finns för XP.

XP blev inte bra förrän efter SP2, troligtvis blir det samma med Vista.
Eller kanske blir det som ME en parentes i historien.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav weasley » 2007-11-20 17:42:36

Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Karl » 2007-11-20 18:11:56

Jag visste väl att nåt Linux-freak inte skulle kunna hålla sig. :roll:

2003-server är dock MS absolut bästa OS, jag har en maskin som står på 24/7 och tuffar på lika tillförlitligt som Volvos gamla B-18.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav JOR » 2007-11-20 18:47:04

2003-serverns kravlista lät faktiskt inte så hemska, inte ens datacenterversionen lät alltför skrämmande.

Antar att de strippat allt lull-lull i den versionen.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav weasley » 2007-11-20 20:33:33

Nu var det ju inte för att jämföra servervarianterna jag postade länkarna - slackwareinfot halkade med mest på skoj.

Främst var det för att jämföra Vista med systemkrav på Windowsservar.

De övriga länkarna var rejält on topic. Läs dem!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2007-11-20 21:01:50

Moggy skrev:Fast Vista är ju oneklligen rätt snyggt...


Well..smaken är som baken..

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Karl » 2007-11-20 21:29:19

JOR skrev:2003-serverns kravlista lät faktiskt inte så hemska, inte ens datacenterversionen lät alltför skrämmande.

Antar att de strippat allt lull-lull i den versionen.
Japp, det är "samma" kärna som i XP men utan lull-lull och därmed stabilare. De flesta program som går att köra i XP funkar även med 2003-server så i princip kan man använda det till pc.


weasley skrev:De övriga länkarna var rejält on topic. Läs dem!
Jag läste dom och det verkar inte som SP1(betan) löser några prestanda-problem.


barracuber skrev:
Moggy skrev:Fast Vista är ju oneklligen rätt snyggt...


Well..smaken är som baken..

/Barracuber
Kan inte uttala mig huruvida Vista är snyggt eller inte men jag tyckte XP var snyggt när det kom. Efter ett tag tröttnade jag ändå och börjar leta tjänster/processer(läs lull-lull) som kunde stängas av för att optimera prestandan och frigjorde en hel del RAM på detta sätt.

Det hade ju varit ett lyft om Microsoft gjorde ett OS som enklare kunde anpassas/optimeras för varje användares behov.
Någon som har meckat med Vista för att optimera prestandan?
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Moggy » 2007-11-20 21:39:54

Karl skrev:Det hade ju varit ett lyft om Microsoft gjorde ett OS som enklare kunde anpassas/optimeras för varje användares behov.
Någon som har meckat med Vista för att optimera prestandan?


Det där är ett bekymmer att det är relativt krångligt att anpassa operativet efter perosnliga önskemål och att inställningar är utspridda här och där och inte helt logiska.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav Ensamflickan » 2007-11-28 12:18:42

Karl skrev:Jag skall hjälpa en vän att köpa och färdigställa en bärbar dator till hans 15-åriga dotter. Datorn kommer med Vista premium förinstallerat men jag funderar på om jag skall starta från scratch och installera XP i stället.

Jag har inte testat Vista men vad jag har läst så verkar det mest vara lull-lull som slukar resurser. Har även hört om problem med drivrutiner till olika enheter.
Någon som har erfarenhet av Vista och vill dela med sig?

Käcka kommentarer om att Linux istheshit undanbedes ovänligt och bestämt. :-)062


Först och främst beror det väl på vad man tänker använda datorn till... (Spel, som nån nämnde, rekommenderades ju alltså inte...)

Jag köpte en "sprillans ny" laptop i somras, 2 gigabyte RAM, med Vista basic. Den ska vara betydligt säkrare mot virus än XP. (Det är väl därför vissa onlinespel inte fungerar...) Det enda jag kan jämföra med är min gamla dator med Windows 98... Jag har inte heller behållt några gamla tillbehör (skrivaren/scannern var ändå helt värdelös, inga program jag önskade installera osv), så jag har inte haft nåt problem med saknade drivrutiner el. dyl...

Norman Antivirusprogram ingick, och det funkar. Det uppdaterar sig själv varje dag(?) (utan att jag ens märker vad den håller på med i bakgrunden) - förutom genomsökningsmotorn som plötsligt lägger av ca en gång i veckan... Jag måste själv kolla upp att AV programmet är aktivt, och annars manuellt uppdatera den där "motorn", innan jag vågar mig ut på nätet... Jag har letat men inte hittat nånstans man kan ställa in den på automatisk uppdatering. (Tips mottages tacksamt, om nån vet hur man gör/om det går...)

Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh :twisted: - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...

Men trots det så är jag nöjd!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Re: Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav Kvasir » 2007-11-28 12:28:51

Ensamflickan skrev:Norman Antivirusprogram ingick, och det funkar. Det uppdaterar sig själv varje dag(?) (utan att jag ens märker vad den håller på med i bakgrunden) - förutom genomsökningsmotorn som plötsligt lägger av ca en gång i veckan... Jag måste själv kolla upp att AV programmet är aktivt, och annars manuellt uppdatera den där "motorn", innan jag vågar mig ut på nätet... Jag har letat men inte hittat nånstans man kan ställa in den på automatisk uppdatering. (Tips mottages tacksamt, om nån vet hur man gör/om det går...)


Ingen aning, men jag gav upp betalprogram för det syftet för länge sedan. De funkar inte ett smack bättre än de som är gratis, snarare tvärtom. Jag kan rekommendera Avast, som är gratis för icke-kommersiellt bruk, och fungerar utmärkt (lär göra så även under Vista, vad jag har hört).

Den sköter sig som sagt mycket själv, och uppdaterar allt den känner för... Irriterande nog har det vid enstaka tillfällen hänt att den även startat om datorn - medan jag sitter och skriver nåt som då gått förlorat... arrgh :twisted: - eftersom jag inte sett den lilla blinkande "fliken" längst ner - det kommer alltså inte upp nåt fönster överst som uppmärksammar mig på att den tänker starta om snart, om jag inte klickar på "senare"...


He he, välkommen till Microsofts underbara värld där kunden alltid har fel och inte vet sitt eget bästa. :)

Det är samma sak i XP upptäckte jag en gång i början när den tokfan till operativsystem plötsligt hade uppdaterat och hotade med att starta om datorn automatiskt om jag inte stoppade den i tid. Bytte till automatisk uppdatering men inte omstart. Då skrek den bara på att jag skulle starta om hela tiden. Bytte till att enbart bli påmind när det fanns uppdateringar. Det gör det jämt. Man hinner knappst starta om efter en uppdatering förräns det finns nya uppdateringar som den skriker om. Valde så sista alternativet, gör ingenting. Frid och fröjd trodde jag. Icke, då skriker den om vilken fara jag utsätter mig för som har stängt av automatisk uppdatering.

Jag hatar alla dessa stressande autouppdateringar som alla olika program ägnar sig åt och skriker om stup i kvarten. Det är ju fasen skadligt för oss som är stresskänsliga.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:55:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav barracuber » 2007-11-28 13:21:15

Kvasir skrev:He he, välkommen till Microsofts underbara värld där kunden alltid har fel och inte vet sitt eget bästa. :)

Det är samma sak i XP upptäckte jag en gång i början när den tokfan till operativsystem plötsligt hade uppdaterat och hotade med att starta om datorn automatiskt om jag inte stoppade den i tid. Bytte till automatisk uppdatering men inte omstart. Då skrek den bara på att jag skulle starta om hela tiden. Bytte till att enbart bli påmind när det fanns uppdateringar. Det gör det jämt. Man hinner knappst starta om efter en uppdatering förräns det finns nya uppdateringar som den skriker om. Valde så sista alternativet, gör ingenting. Frid och fröjd trodde jag. Icke, då skriker den om vilken fara jag utsätter mig för som har stängt av automatisk uppdatering.

Jag hatar alla dessa stressande autouppdateringar som alla olika program ägnar sig åt och skriker om stup i kvarten. Det är ju fasen skadligt för oss som är stresskänsliga.


Det där är nog en typisk så kallad Windows Secret. Kolla <a href="http://windowssecrets.com/2006/03/02/01-Stop-Windows-10-minute-reboot-reminders">här</a> om du orkar. Men jag förstår dig om du inte finner energin.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:55:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav Kvasir » 2007-11-28 13:30:01

barracuber skrev:Det där är nog en typisk så kallad Windows Secret. Kolla <a href="http://windowssecrets.com/2006/03/02/01-Stop-Windows-10-minute-reboot-reminders">här</a> om du orkar. Men jag förstår dig om du inte finner energin.


Tackar, men tyvärr tillförde den länken inget nytt. Den berättade bara om ett extra krångligt sätt att slippa automatisk omstart. Det är ju enkelt att stänga av ändå. Det är att man inte verkar kunna bli av med alla dessa j-a påminnelsebubblor om ditten och datten som stör mig. Och så alla modala popupfönster där man måste klicka OK för att bekrafta att man har läst att man har gjort fel. Tala gärna om att jag gjorde fel, men kräv inte att jag ska bekräfta det!!!

Och i vilket program annat än Windows kan man få en fråga där det bara finns ett svarsalternativ att välja på? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:55:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Fördelar/Nackdelar med Windows Vista

Inläggav barracuber » 2007-11-28 13:49:52

Kvasir skrev:
barracuber skrev:Det där är nog en typisk så kallad Windows Secret. Kolla <a href="http://windowssecrets.com/2006/03/02/01-Stop-Windows-10-minute-reboot-reminders">här</a> om du orkar. Men jag förstår dig om du inte finner energin.


Tackar, men tyvärr tillförde den länken inget nytt. Den berättade bara om ett extra krångligt sätt att slippa automatisk omstart. Det är ju enkelt att stänga av ändå. Det är att man inte verkar kunna bli av med alla dessa j-a påminnelsebubblor om ditten och datten som stör mig. Och så alla modala popupfönster där man måste klicka OK för att bekrafta att man har läst att man har gjort fel. Tala gärna om att jag gjorde fel, men kräv inte att jag ska bekräfta det!!!

Och i vilket program annat än Windows kan man få en fråga där det bara finns ett svarsalternativ att välja på? :)


AAAAAARGGHH vad mycket skit det skrivs! <a href="http://techcomedy.com/past_stories.php?start_date=2006-02&month=February%202006">Techcomedy</a>

Det enda positiva de där bubblorna är att de genererar är en massa internet-humor. Driva med eländet = överlevnadsstrategi.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:55:01, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in