Fördelar med sjukpension

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2019-12-03 18:29:25

Vi har varit innen på detta lite tidigare men jag skulle vilja veta vad ni tycker är fördelarna med sjukpension.

En fördel för mig är att jag skulle få en bättre ekonomi jämfört med att leva på socialbidrag.

Vad brukar ni göra på dagarna?

Jag skulle säga att jag gärna vill hitta på roliga och meningsfulla saker på mina dagar, kanske börja på en dv där jag kan träna.

Finns inget rätt o fel så spåna på här!
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teagirl » 2019-12-31 21:32:31

Fördelar:
*Jag slipper oroa mig inför läkarbesök om hur länge dom sjukskriver mig
* Jag får en viss summa varje månad som jag vet att jag ska få men som dock inte räcker för mig så jag får ta av pengar jag fått av mitt försäkringsbolag så jag går back varje månad och verkar inte hitta balansen ekonomiskt. Än så länge går det runt men inte så länge till dock.
*Jag får en chans att försöka få en fungerande vardag anpassad efter just mig, dagsform, vad jag klarar, inte pressa mig till mer än jag borde även om det kan bli för mycket ibland ändå
*Ingen stress att försöka komma på vad jag ska behöva göra för att överleva, försöka komma på något jobb jag skulle kunna klara när jag vet att jag ju inte ens orkar med vardagen
*Jag kan vara hemma med mina hundar nästan hela dagarna och det är dom som ger dagarna struktur och mening, orsaken till att gå upp på morgonen och rutiner- Dom är min familj.
* Jag kan fokusera på det jag tycker om och mår bra av, träna och tävla med hundarna, promenera, se serier, lyssna på ljudböcker och poddar, skriva, läsa och träna själv. Har precis kommit igång med träningen för ca 2 månader sedan och kör nu 2 styrkepass i veckan och 2 löppass. Har sprungit på gymmet men nu har jag tänkt att dagar med plusgrader och utan snö ska springas ute med unghunden som har en aldrig sinande energi. Lär bli lite trixigt i början för han kommer vilja springa i full fart och hoppa och busa och jag vill helst jogga under kontrollerade former, men det löser sig nog efter några gånger.
* En trygghet
*Känsla av att bli tagen på allvar
*Inte vara bunden till tider som är huggna i sten vilket stressar mig, så skönt att bara kunna gå till gymmet när jag vill och göra det på dagtid då alla jobbar och inte behöva stressa upp mig och planera varje minut tills jag ska dit. Klarar pga detta inte av att gå pass just nu för att tider som andra bestämmer stressar ihjäl mig och kräver enorm planering och energiåtgång bara att ta mig dit. Är ju trött redan innan jag kommit fram till vad det nu är jag ska till av all stress och planering in i minsta lilla sekund. Vill ha rutiner men mina, vill inte anpassa efter andra för det får mig alltid att må dåligt för att jag blir så stressad av det-

Jag vill absolut inte gå dv. Jag nöjer mig gott och väl att umgås med den lilla vänskapskretsen jag har och jag trivs inte i större sällskap, vill bara vara två eller ibland några fler men har inget intresse för att träffa nya vänner på dv. Jag får det sociala livet genom hundarna och så har jag några till som jag umgås med utöver det. Jag har fina vänner omkring mig som är jätte viktiga, klarar mig inte utan dom men jag vill inte gå på fina middagar, gå på krogen, träffas ett stort gäng osv.

Jag följer vissa dag Tv program för struktur, jag går promenader med hundarna, jag lyssnar på poddar och ljudböcker och jag tränar och träffar lite folk och handlar och städar och tränar med hundarna och träffar mina föräldrar en eller ett par gånger i veckan. Jag går till min terapeut och jag försöker hålla ihop mig själv från att kollapsa. Lider av väldig ångest så överdoser är mer regel än undantag och jag får kämpa mig igenom dagarna även när ingen annan förstår vad jag mår dåligt över när det enligt dom inte finns något skäl till det. Men min ångest är inbyggd, den beror inte på yttre faktorer utan den är mitt normaltillstånd.

Det är kanske lite meckigt och jobbigt först med den här tomheten som blir men jag har varit sjukskriven och haft aktivitetsersättning sen 2007 så jag har vant mig och hittat mitt eget sätt att leva på.
Teagirl

Anslöt: 2014-11-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Fretshi » 2020-01-03 1:32:25

Tack för tipsen!

Nu känns det genast bättre!

Ja jag tror också man kan hitta mening och struktur i sin vardag med sjukpension!

Finns så mycket man kan göra när man inte jobbar och det gäller att se möjligheterna istället för att gräva ner sig i bitterhet som jag brukar göra.

Har hittat tillbaka till ett ställe där jag mediterar på och ska komma igång med olika slags träning igen.
Fretshi

Anslöt: 2015-05-26

Fördelar med sjukpension

Inläggav Teagirl » 2020-01-04 13:11:33

Ja precis, det finns massor att göra. Många som jobbar tycker inte dom har tid för sina intressen men nu kan jag göra det hur mycket jag vill eller snarare efter ork. Mina hundar behöver bara vara ensamma några timmar då och då och jag går kurser och tränar med dom. Eller jag har iaf gjort det med gammelhunden som nu går i pension och nu tar unghunden över.

Jag tycker mycket om att promenera och kombinerar det med ljudböcker och podd. Min träning är viktig, att se framsteg och fokusera på något konkret.

Det låter jätte bra att du redan hittat vissa strukturer. I perioder har jag följt olika
dag-TV program som går på vissa tider bara för att rama in dagen lite. Jag kan bli uttråkad ibland men inte mer än vad många kanske blir på jobb dom inte trivs med.

Vad för slags träning tänker du utöva?

Jag har en tendens att vilja göra allt på en och samma gång, ha svårt för att skjuta upp saker men om man delar upp det lite så kan man ha något varje dag, städa en viss dag, kanske handla ett par gånger i veckan (har ingen bil så handlar bara för några dagar i taget) vilket jag tycker är ganska roligt.

Om man gillar att laga mat så har man mycket tid till det och kan prova nya saker och lägga ner tid på det. Jag tycker tyvärr matlagning är tråkigt och väljer så enkla saker som möjligt. Har inte heller något sug efter mat just nu, vill mest ha skorpor med keso eller yoghurt men har som mål att försöka få till lunch och middag ändå. Jag gillar att baka matbröd så det har jag gjort mycket i perioder, hittar på egna recept och testar mig fram.
Teagirl

Anslöt: 2014-11-27

Fördelar med sjukpension

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 2:08:58

Fördel, man har pengar så man inte behöver dö.
Kidzi
Förhandsgranskad

Anslöt: 2019-12-31

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in