Förbereda/planera att skaffa barn?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 22:01:32

rapchic skrev:jag säger inte att det bara är för barnets skull, men det är ju inte bara för min egen skull heller så helt osjälviskt är det väl inte men jag hoppas i alla fall att jag inte är totalegoistiskt (dvs mer än vad mänskligheten är)

Nejnej och det tror jag inte! Problemet som uppstår när jag tar upp sådant här är att det låter som att man beskyller folk. Men det är inte så det är menat. Det är helt enkelt en av mina funderingar, bara.

Men jag ser inte hur man kan skaffa ett barn för att vara schysst mot barnet, eller hur man nu ska förklara det... Utan det är ju man + kvinna som skaffar barnet och då har de bestämt att ett liv ska bli till.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-03-23 22:05:26

Sheyen skrev:
rapchic skrev:jag säger inte att det bara är för barnets skull, men det är ju inte bara för min egen skull heller så helt osjälviskt är det väl inte men jag hoppas i alla fall att jag inte är totalegoistiskt (dvs mer än vad mänskligheten är)

Nejnej och det tror jag inte! Problemet som uppstår när jag tar upp sådant här är att det låter som att man beskyller folk. Men det är inte så det är menat. Det är helt enkelt en av mina funderingar, bara.

Men jag ser inte hur man kan skaffa ett barn för att vara schysst mot barnet, eller hur man nu ska förklara det... Utan det är ju man + kvinna som skaffar barnet och då har de bestämt att ett liv ska bli till.

man kan försöka göra så bra som möjligt för ens barn och inte försöka leva bara för sigsjälv trots att man satt ett liv till världen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Gafsan » 2013-03-24 0:51:57

Sheyen skrev:Hur skaffar du ett barn för barnets skull? Du vet ju inte ens vilket barn du kommer att få. Jag förstår inte hur man kan få det till att det är en oegoistisk handling att skaffa barn. Jag tänker att alla skaffar barn av egoistiska skäl, simpelt nog för att det är en själv som gör valet och man skaffar barn för att man vill ha barn. Vissa blir skitarga när jag säger så, men om man funderar på det blir det ganska logiskt.


Jag håller med. Att aldrig ha existerat kan ju inte ses som negativt.

Därmed inte sagt att alla som skaffar barn gör det av enbart egoistiska skäl. Om alla slutade skaffa barn så skulle det ju faktiskt leda till stora problem, så jag skulle nog påstå att det behövs barn. Inte så många som faktiskt föds, men ändå.

Att man verkligen vill ha barn när man skaffar dem tycker jag inte är något att bli arg över utan snarare tror jag att det är bra. Man blir nog en bättre förälder då.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 1:48:15

rapchic skrev:
Sheyen skrev:
rapchic skrev:jag säger inte att det bara är för barnets skull, men det är ju inte bara för min egen skull heller så helt osjälviskt är det väl inte men jag hoppas i alla fall att jag inte är totalegoistiskt (dvs mer än vad mänskligheten är)

Nejnej och det tror jag inte! Problemet som uppstår när jag tar upp sådant här är att det låter som att man beskyller folk. Men det är inte så det är menat. Det är helt enkelt en av mina funderingar, bara.

Men jag ser inte hur man kan skaffa ett barn för att vara schysst mot barnet, eller hur man nu ska förklara det... Utan det är ju man + kvinna som skaffar barnet och då har de bestämt att ett liv ska bli till.

man kan försöka göra så bra som möjligt för ens barn och inte försöka leva bara för sigsjälv trots att man satt ett liv till världen.
Självklart. Annat är inte acceptabelt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-03-24 6:59:14

Sheyen skrev: Självklart. Annat är inte acceptabelt.

det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 7:35:02

rapchic skrev:
Sheyen skrev: Självklart. Annat är inte acceptabelt.

det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)

Nej, men det är självklart för mig. Jag anser att de som inte gör så är hemska människor.

Man vet ju inte hur världen skulle ha sett ut om man aldrig hade blivit till, för då hade man aldrig funnits. Ens organ hade aldrig blivit skapade och därför hade man aldrig kunnat förstå vad man gått miste om eller vad man sluppit undan (med det sagt menar jag dock inte att t.ex våra liv är onödiga).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-24 11:37:58

rapchic skrev:
Sheyen skrev: Självklart. Annat är inte acceptabelt.

det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)

Jag är övertygad om att hon anser att hon försökt göra så bra som möjligt för sina barn och inte försökt leva bara för sig själv trots att hon satt liv till världen.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 11:46:34

Schmetterling skrev:
rapchic skrev:
Sheyen skrev: Självklart. Annat är inte acceptabelt.

det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)

Jag är övertygad om att hon anser att hon försökt göra så bra som möjligt för sina barn och inte försökt leva bara för sig själv trots att hon satt liv till världen.

Vem menar du? (Jag är supertrött, så min hjärna är fruktansvärt segstartad idag)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-24 11:52:06

Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:
rapchic skrev:det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)

Jag är övertygad om att hon anser att hon försökt göra så bra som möjligt för sina barn och inte försökt leva bara för sig själv trots att hon satt liv till världen.

Vem menar du? (Jag är supertrött, så min hjärna är fruktansvärt segstartad idag)

Anna Wahlgren anser inte att hon varit en dålig förälder. De flesta anser inte det. Även de som gör sjuka saker med sina barn (som skrikmetoder) anser att det de gör är bra för barnen. Antingen av okunskap eller för att de intalar sig det för att det är jobbigt att inse att man gjort tvivelaktiga saker mot sina barn - eller en kombination av dessa.

Bland det viktigaste som förälder är att våga självrannsaka. En förälder som är övertygad om sin egen förträfflighet och inte tvivlar och inte är beredd att ta in att den gör eller gjort fel är en farlig förälder. Anna Wahlgren kan inte inse att hon gjort dåliga saker, men jag menar att hon är övertygad om att hon gjort gott för sina barn.

Jag vet inte om det blev lättare att förstå. :oops:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav Sheyen » 2013-03-24 12:24:24

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:Jag är övertygad om att hon anser att hon försökt göra så bra som möjligt för sina barn och inte försökt leva bara för sig själv trots att hon satt liv till världen.

Vem menar du? (Jag är supertrött, så min hjärna är fruktansvärt segstartad idag)

Anna Wahlgren anser inte att hon varit en dålig förälder. De flesta anser inte det. Även de som gör sjuka saker med sina barn (som skrikmetoder) anser att det de gör är bra för barnen. Antingen av okunskap eller för att de intalar sig det för att det är jobbigt att inse att man gjort tvivelaktiga saker mot sina barn - eller en kombination av dessa.

Bland det viktigaste som förälder är att våga självrannsaka. En förälder som är övertygad om sin egen förträfflighet och inte tvivlar och inte är beredd att ta in att den gör eller gjort fel är en farlig förälder. Anna Wahlgren kan inte inse att hon gjort dåliga saker, men jag menar att hon är övertygad om att hon gjort gott för sina barn.

Jag vet inte om det blev lättare att förstå. :oops:

Jodå, det blev mycket lättare att förstå! Tusen tack. :-)Hug

Ja, framförallt måste man se till individens behov; inte till barn i allmänhet. Med risk för att få folk emot mig vill jag vara så fräck att påstå att Anna Wahlgrens metoder säkerligen fungerar jättebra på vissa barn, eftersom att allt handlar om individens känslor, sätt att lära och annat som exempelvis trygghetskänslor. Jag tror inte att det är en tokig tanke, men någon får gärna förklara varför det är det, om det är det. Men om något av hennes barn blivit skadad av behandlingen (något som jag inte vet mycket om alls) och hon inte tar ansvar för sina handlingar; då är det riktigt illa.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förbereda/planera att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-03-24 14:57:04

Sheyen skrev:
rapchic skrev:
Sheyen skrev: Självklart. Annat är inte acceptabelt.

det är tyvärr inte självklart för alla (tex dendär barnexperten som är i blåsvädret nu pga sin dotters bok men man ser det hos andra också tyvärr om än kanske inte lika extremt)

(jag anser att om jag aldrig skulle existerat skulle det varit negativt trots att jag har genomgått några hemska saker)

Nej, men det är självklart för mig. Jag anser att de som inte gör så är hemska människor.

Man vet ju inte hur världen skulle ha sett ut om man aldrig hade blivit till, för då hade man aldrig funnits. Ens organ hade aldrig blivit skapade och därför hade man aldrig kunnat förstå vad man gått miste om eller vad man sluppit undan (med det sagt menar jag dock inte att t.ex våra liv är onödiga).

jag tänker mer andligt än dig kanske därför jag tänker annorlunda (tex att själen kanske kommer nån annanstans ifrån och därför existerar man redan, jag vet inte exakt hur det går till och det gör nog ingen så jag kan inte säga mer specifikt)
jag tänkte också att dom flesta (men inte alla) vill inte bli "ofödda" (även om dom kanske önskar att dom vore döda) om dom skulle få välja vid tex motgångar. kulle jag aldrig varit född så skulle jag aldrig träffat min man tex så jag skulle inte vilja vara "ofödd" även fast jag har haft och har motgångar i mitt liv.

men nu börjar det bli ganska offtopic den här tråden handlar ju inte om vsrför man skaffar barn egentligen, det finns säkert trådar om det redan
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in