Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-06 7:57:38

Jag har ett 7 årigt barn. (Placerad hos fosterfamilj)
När barnet har umgänge med mig så får jag höra efteråt att "hen" var bråkig på skolan osv.
Barnet är en hejare på tex tåg,dinosaurier osv. Har SJÄLVHJÄLPT mig för att förstå mitt kära barn.Nu kommer frågan..förvärras barnets funktionnedsättning efter att ha haft umgänge med mig sin biologoska mor? Jag menar..jag gör mitt yttersta för barnet. Förstår att det behövs rutiner och "samma lek".
Barnet har stort ordförråd och är otroligt charmigt. Men i skolan kan hen börja bråka med sina klasskamrater efter en helg med mig. Är det JAG som gör ngt fel?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-06 8:03:16

Barnet har INTE fått nån diagnos ännu..men jag har på egen hand läst mkt om autism.
Kan man tex ha en "lindrig form av autism"?Många "tecken" finns för autism.(tror jag)
Ska barnet inte få komma hem till mig eftersom det förvärrar hens skola på måndagen?
Ja jag har så många frågor i huvudet..hoppas jag hittar nån i liknande situation.
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav Ardryn » 2013-10-06 8:40:59

Svårt att kommentera då jag inte vet hur er livssituation ser ut (varför ditt barn bor hos en fosterfamilj), men kan inte hans aggressivitet på Måndagar vara på grund av att han saknar sin mamma som han bara har sett några dagar förra veckan? Unga barn har ibland svårt att uttrycka sina känslor så sorg kan förknippas som ilska, och att vara bråkig är för många barn hur de uttrycker sorg eller nedstämdhet.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav plåtmonster » 2013-10-06 8:57:17

På vilket sätt bråkar barnet? kanske det är ett uttryck av olika förväntningar på hur denne skall uppföra sig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-06 9:14:01

Ja jag har sagt likadant att barnet kan uttrycka sig bråkigt (kanske för att hen saknar mig eller att hemma hos mig är det inte LIKADANT som i familjehemmet) Asperger är ju känsliga för förändringar.
Varför det blev en placering går jag inte in på. Det är dagsläget som gäller och soc har gett "grönt ljus" att barnet får sova hos mig en helg i månaden.
Men barnet blev bråkigt efter en sån helg.
Skall poängtera att varken soc eller familjehemmet skuldbelägger mig då dom oxå anser hen är "annorlunda" barn. Är det en nackdel att barnet har umgänge med mig en helg i månaden?

Eller "orkar" inte familjehemmet ta hens utbrott?
Hen har varit bråkig annars oxå tex i skolan. Utan att ha träffat mig...
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-06 9:17:16

jag har skrivit autism men jag menar asperger!
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav plåtmonster » 2013-10-06 9:27:35

Hur pass villig är barnet att komma på besök? och hur är stämningen när ni ska skiljas åt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-06 9:36:28

plåtmonster skrev:Hur pass villig är barnet att komma på besök? och hur är stämningen när ni ska skiljas åt?
...När han kliver ur bilen så springer han fram till mig..kramas lite.
Alltså verkar jätteglad. Han brukar sätta igång med "sin" lek,,,tex lego. Han gör typ samma sak varje gång. Och så älskar han se på SAMMA film om och om igen.
Inte alla som märker att han är "annorlunda"...då han är så charmig.(Vänner)
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav rdos » 2013-10-07 16:35:53

Varför är barnet placerat i familjehem? Barn med Asperger ska inte vara placerade utanför hemmet om det inte är absolut nödvändigt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav Alien » 2013-10-07 23:25:12

Funktionsnedsättningen kan knappast förvärras av att barnet får träffa sin mor en hel helg. Kanske behöver barnet helt enkelt träffa dig oftare?

Annars tycker jag "bråkigheten" dels kan förklaras av att det känns speciellt svårt med saknaden just då, dels genom aspig svårighet med förändringar.

Har barnet någon kontakt med t ex BUP, så ni kan diskutera vad som är bäst. Men jag kan omöjligt tro att det bästa för barnet är att ha mindre kontakt med sin mamma.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav Alien » 2013-10-07 23:38:55

Kommer f ö att tänka på att barn som var länge på sjukhus blev ledsna och upprivna efter att deras föräldrar varit på besök. Alltså sa man till föräldrarna att inte besöka barnen; det var bättre för barnen. Utan besök av föräldrarna var barnen lugnare och mer lättskötta.

Men nu vet man bättre, det var faktiskt bäst för barnen att få träffa sina föräldrar trots att de blev ledsna efteråt. (Och nu får ju föräldrarna vara med på sjukhus och övernatta där.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav mamma3 » 2013-10-08 10:01:25

tack för svaren
mamma3
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-10-06

Föräldrar som har barn med asperger! Frågor

Inläggav VilsenVilja » 2013-10-22 12:03:31

Att ett barn blir bråkigare i skolan kan vara ett uttryck av att man är trött. Det blir ju personer med Aspergers syndrom även av aktiviteter som vi gillar eller mår bra av. Kanske har barnet varit spänd inför helgen med dig eftersom han längtat mycket. Han kanske blir extra trött när anspäningen släpper.

Det betyder absolut inte att han ska sluta träffa dig. Om jag och mina barn skulle undvika allt vi blir trötta av skulle vi få väldigt tråkiga liv.

Min son är oftare lite bråkigare på måndagar, framförallt om vi gjort något speciellt, även roliga saker, eller något som han inte är van vid. Kanske är det så att bråken skulle avta om han träffade dig oftare.

Familjehemmet och skolan får anpassa sina krav på sonen när han är lite extra bråkig. Han ska inte behöva avstå från dig eller något annat trevligt bara för att han blir lite bråkigare. Då får omgivningen anpassa sig istället.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in