För mycket och för lite kalcium är farligt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

För mycket och för lite kalcium är farligt

Inläggav Alien » 2013-02-14 15:17:00

UNT skrev:Kvinnor som dagligen får i sig mycket kalcium från kosten löper ökad risk att dö i förtid, i synnerhet i någon hjärt-kärlsjukdom.

Det visar forskare vid Uppsala universitet och Karolinska institutet i en ny studie, som publiceras på nätet i medicintidskriften British Medical Journal.
– Våra resultat ger ytterligare stöd för att inte bara ett lågt, utan också ett högt dagligt intag av kalcium kan ha negativa hälsoeffekter genom att störa kroppens normala reglering av kalkbalansen, säger professor Karl Michaëlsson vid Uppsala universitets kliniska forskningscentrum, UCR.
http://www.unt.se/uppsala/mycket-kalciu ... 73501.aspx

Man för alltså inte få i sig för mycket (över 1400 mg/dag) el för litet (under 600 mg/dag).

Under de i medeltal 19 år som kvinnorna följts upp efter det att studien startade dog nära 12 000 av dem, varav närmare 3 900 i någon hjärt-kärlsjukdom. När forskarna närmare granskade vilka som hade avlidit fann de att dödligheten var betydligt högre bland kvinnorna med ett kalciumintag på mindre än 600 milligram per dag och bland kvinnorna med ett kalciumintag på mer än 1 400 milligram per dag jämfört med bland kvinnorna som via maten fick i sig mellan 600 och 1000 milligram kalcium per dag.

Allra högst var dödligheten bland kvinnor som utöver att få i sig mycket kalcium från födan också tog kalktabletter. I den gruppen var dödligheten två till tre gånger högre jämfört med bland kvinnor med ett normalt kalciumintag. Däremot såg forskarna ingen koppling mellan att äta kalktabletter och förhöjd dödlighet för kvinnor som hade ett lägre intag än 1 400 milligram kalcium från födan.


Man bör alltså inte ta kalttabletter om man äter kalciumrik föda. Nej, varför skulle man egentligen göra det? Men man kanske inte vet hur mycket kalcium man får i sig med maten. Eller också är man rädd för skört skelett och tar kalktabletter "för säkerhets skull".

Lagom är bäst. Man ska äta "normalt". Själv tvivlar jag på att jag äter "normalt". Jag har ibland dålig aptit och då kan jag bara äta vad jag tycker om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För mycket och för lite kalcium är farligt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-15 2:36:02

Jo det kan ju också hända att man tillhör någon riskgrupp och därför har rekommenderats ta kalktabletter. Som jag har förstått det är det viktigt att man har en balans mellan kalcium om magnesium. Kanske har det också med detta att göra? Tror också att det är andra faktorer än kalcium som ligger bakom det här med benskörhet. Här i norden äter vi ju mycket kalcium men har samtidigt mycket benkörhet. Kanske rör det sig om D-vitamin eller något sånt?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

För mycket och för lite kalcium är farligt

Inläggav arbogaerik » 2013-02-15 3:38:44

Bjäbbmonstret skrev:Jo det kan ju också hända att man tillhör någon riskgrupp och därför har rekommenderats ta kalktabletter. Som jag har förstått det är det viktigt att man har en balans mellan kalcium om magnesium. Kanske har det också med detta att göra? Tror också att det är andra faktorer än kalcium som ligger bakom det här med benskörhet. Här i norden äter vi ju mycket kalcium men har samtidigt mycket benkörhet. Kanske rör det sig om D-vitamin eller något sånt?


-Ja, D-vitamin medverkar till Kalciumupptaget, är känt, därför innehåller ex Kalcium-piller även D-vitamin.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in