Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Dunderbar » 2011-11-09 16:31:43

Hur har ni det med folk som lovar saker, som de sedan inte håller?
Jag tänker t ex på när en person säger att den lovar att komma en viss tid på dagen, man gör sig i ordning och ser verkligen fram emot att träffa personen den här tiden.
Klockan går och personen kommer inte på den tiden som ni hade kommit överens om.
Man ringer och frågar var den här, får som svar att de kommer om några timmar.

För några år sedan hade jag väldigt svårt för det.
Nu har jag blivit van vid att det kan ske, men jag tycker fortfarande det är jobbigt.
Hur har ni det?
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav kullan » 2011-11-09 16:44:59

Jag är själv pedant när det gäller att hålla tiderna. Om man får besked av den man ska träffa att bussen är sen kan man ta det men inte när personen bara skiter i att dyka upp. Själv är jag noga med att komma ungefär 5 - 10 minuter innan utsatt tid för att inte behöva stressa. Jag hatar folk som inte håller tiden.

På en arbetsplats finns det ofta nån som alltid tar en 5 min. sovmorron. Irriterande. Har man schema så att man börjar 08:00 så ska man va på plats och i ordning kl. 08:00. Inte 08:15. Det stör mig så otroligt mycket att jag blir förbannad.Hur ska man kunna planera en arbetsdag när man inte vet om en viss person tänker dyka upp. Det funkar inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Iridia » 2011-11-09 16:50:38

Sitter just och väntar på en person som skulle kommit vid lunch och som drygt två timmar senare meddelar att han kommer kl 17...

Har fått lättare att klara sånt med åldern men det beror lite på situationen.

Just idag gör det mig inget, har ändå inget bättre för mig och han skulle bara lämna en sak, men jag hade gärna velat bli meddelad lite tidigare så jag slapp undra då han inte gick att få tag i på mobilen heller.

I andra fall, t ex om man ska bjuda på middag eller kommit överens om att spendera en hel dag tillsammans, så blir jag både förvånad, besviken och förbannad om folk bara skiter i att komma eller är flera timmar försenade och inte ens hör av sig med en förklaring. För mig är det självklart att man hör av sig om man blir försenad och har tillgång till telefon.

Men ändå är det bättre om de kommer för sent än för tidigt. DET tål jag ö h t inte, för då är jag sannolikt inte alls klar och beredd. Eller oannonserade besök (som vi talade om i en annan tråd) - hugaligen!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Wine » 2011-11-09 16:58:09

Jag har svårt för folk som inte håller tider om man har bestämt en tid. Det finns förstås omständigheter som gör att en person kan komma för sent t.ex. att kollektivtrafiken/trafiken inte fungerar som den ska eller andra omständigheter som man inte råder över men annars tycker jag det är egoistiskt att inte hålla tider om man bestämt möte eller om det gäller arbetstider o.s.v. speciellt om man upplever att det sker systematiskt eller utnyttjas.

Iridia skrev:Men ändå är det bättre om de kommer för sent än för tidigt. DET tål jag ö h t inte, för då är jag sannolikt inte alls klar och beredd. Eller oannonserade besök (som vi talade om i en annan tråd) - hugaligen!


Ovanstående håller jag definitivt med om!
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Dunderbar » 2011-11-10 11:51:04

Japp, det finns inget så arrogant som att komma mer än tio minuter försent till ett avtalat möte, om man inte hör av sig.
..som att bussen är sen...då kan man lätt ringa och meddela det, inte bara skita i det.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Magnus » 2011-11-10 12:07:18

Jag lovar aldrig saker som jag håller!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Dunderbar » 2011-11-10 16:34:48

Lovar aldrig saker som du håller??
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Bali » 2011-11-10 19:07:28

Dunderbar skrev:Hur har ni det med folk som lovar saker, som de sedan inte håller?

Jag har dåligt med ork så jag går direkt till/på (?) pudelns kärna: Jag mår mycket dåligt av att inte andra håller vad de lovar/säger (även om jag, gammal som jag är :wink: , kämpar med att dölja det) och själv håller jag vad jag lovar till 99,9% ... annars skulle jag inte lova.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Magnus » 2011-11-10 19:18:29

Dunderbar skrev:Lovar aldrig saker som du håller??


:wink:
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Fröken Fräken » 2011-11-11 0:01:06

Jag känner ingen som skulle tycka det var ok att inte meddela att de kommer komma flera timmar för sent, eller inte dyka upp. Det tycker jag är så extremt respektlöst att jag knappt finner ord! Däremot måste jag erkänna att jag själv är en tidsoptimist, som för det mesta kommer ett par minuter försent... :oops:

Det som relativt ofta händer mig, är att människor pratar om/lovar att göra/fixa någonting, men sen inte gör det. Det stör mig oerhört och jag har svårt att förstå hur de kan göra så. Om man gör så, tycker jag att man ska kommentera det på något sätt, typ "Ja, jag hade ju tänkt att göra X den här helgen, men jag hann inte." Själv undviker jag att säga/lova saker som jag inte med stor säkerhet kan hålla.

Jag undrar om det som jag uppfattar som bestämda planer, från deras sida egentligen är menat som funderingar, att man "spånar"?

PS. Ursäkta dålig svenska och tillkrånglade meningar. Jag trasslar alltid in mig i meningarna på något sätt...
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav treeman » 2011-11-12 11:44:09

Lovar nån mig något så skrattar jag inombords oftast. Människors ord har förlorat sitt värde för mig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav segdeg » 2011-11-12 13:07:33

Lovar ingenting bestämt.

Mvh luddig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Spleling » 2011-11-13 14:53:56

Är bara jag som har stora problem med att själv hålla tider? Utöver det har jag en ovana att om jag missar, eller vet att jag kommer att missa, en avtalad tid med fem minuter tycker jag mig lika gärna kunna komma tre timmar senare eller strunta i det helt.
Jag vet förstås att det är dåligt beteende men samma sak händer ändå om och om igen.
Vad det gäller andra bryr jag mig sällan om de är sena men avskyr också folk som är för tidiga.
När det gäller saker som tåg eller läkartider brukar jag däremot komma minst 20 minuter i förväg.
Spleling
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2011-05-16

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav Laika » 2011-11-13 15:45:21

Min pojkvän är lite hopplös när det gäller tider. Nu i veckan så sa han att han bara skulle äta först och sedan komma till mig. Två och en halv timme senare ringde jag och frågade vart han hade tagit vägen. Då hade han visst gjort en massa annat också. Han tyckte inte att vi hade bestämt någon tid.

Jag tycker att det är jobbigt eftersom jag var så beredd på att han skulle komma om högst en timme. Förseningar rubbar mina cirklar.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Folk som lovar saker som de inte kan hålla

Inläggav indra76 » 2011-11-13 16:11:14

Jag upplever nog inte att andra i så stor utsträckning kommer för sent i min omgivning, även om det är klart irriterande när det händer. Dock reagerar jag inte mer än andra på detta.

Däremot tycker jag att det är jobbigt när folk säger sådant som de egentligen inte, verkar, mena. T.ex. att man ska ses snart igen, att de ska höra av sig, osv. och så blir det aldrig så. Jag känner mig ofta sviken av människors falska visade intresse, som jag upplever det.

Jag vill inte tro att de vill vara elaka, men ibland undrar jag om det är mig det är fel på. Att jag framkallar detta beteende på ngt sätt. Förstår inte varför skulle man säga att man ska höra av sig och sedan inte göra det?
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in