Flytta till Skåne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-26 16:41:20

Jag har ev. jobb på gång i Skåne, det är två tjänster jag sökt på Länsstyrelsen Skåne län och båda innebär arbete växelvis i Malmö och Kristianstad men man jobbar alltid ungefär fyra dagar i veckan på ena stället och den femte på det andra. Om jag får jobbet planerar jag att bosätta mej på någon mindre ort längs Pågatågens linje Malmö-Kristianstad dels för att det känns lättare för mej att bo lite mitt emellan om jag måste växla mellan två ställen plus att jag i många år velat flytta ut på landet och bo i eget hus men inte gjort det p.g.a föräldrars och egen osäkerhet ifall jag fixar det med allt vad det innebär. Nu är jag dock redo att flytta ut på landet och bo så, inser att jag behöver det för att få lugn och en större privat sfär än vad som är möjligt i ett flerfamiljshus. Nu undrar jag vilken av följande ställen som är bra eller dåligt att bo på som aspie:

- Stångby
- Örtofta
- Eslöv
- Stehag
- Höör
- Sösdala
- Hässleholm
- Vinslöv

Vill absolut inte bo på ett ställe med en massa rasister och mc-ligister då jag har afrikansk flickvän och inte är den typen som håller käften mot idioter, vill kunna lägga min energi på jobb, hus och kvinnan i första hand.
Har hört en del skit om Eslöv att det finns nazzar där, men osäker på hur allvarligt läget är.
Alla synpunkter och erfarenheter är av stort värde.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Richard » 2012-07-26 21:24:03

Ängelholm!

Där går både tåg till Kristianstad och Malmö, Kristianstad ca 12 mil o Malmö ca 10 mil.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav MsFrost » 2012-07-26 21:26:53

Min pappas nya fru kommer från Höör så jag fråga hur det var där nere.
Vad jag däremot vet är att farsan dissar Skånes pizzor...
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 21:29:08

Alltså.... Skåne är väldigt anti sådana som ej talar skånska. Jag bodde i Skåne i 20 år, så jag vet. De är väldigt... elaka, måste jag tyvärr säga. Vet att jag i och med denna text talar illa om de skåningar som är medlemmar här, men jag vill att ni ska veta att jag menar: generellt sett är det så. Jag blev svårt mobbad när jag bodde i Skåne. De har ofta svårt att acceptera en "nykomling".
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav thefairy » 2012-07-26 21:31:44

Synd att Ängelholm inte är en av dina alternativ för det är en trevlig stad. Själv har jag inte hört något negativt om dessa byar du angett men kan ju ha missat något.
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav ca » 2012-07-26 21:55:13

- Stångby
- Örtofta
- Stehag
Åker förbi dessa orter med tåget, vet inget mer.. men de tillhör de allra minsta i listan. (Trångsyntheten kan nog antas vara proportionell mot inversen av befolkningsmängden.)

- Eslöv
- Höör
För små för mig i alla fall, även om de har bra kommunikationer och ligger hyfsat "mitt emellan" arbetsorterna för din del.

- Vinslöv
Se dokumentären "Plötsligt i Vinslöv" om du inte gjort det redan. Kan intyga att samma känsla infinner sig när man besöker byn. Dessutom känns centrum märkligt att köra bil i, svårt att sätta fingret på.. men som om man asfalterat ett gammalt system av grusvägar anpassade för häst och vagn. Kan ej rekommendera.

- Sösdala
Ser det väl som en liten "förort" till Hässleholm, men det kanske är jämförbart med Vinslöv och Tyringe (som nu också dokumenteras på TV förresten).

- Hässleholm
Här bor jag själv. Orten är precis i lagom storlek för att man ska kunna vara lite anonym (eller i alla fall inbilla sig det), samtidigt som det är lugnt och skönt för det mesta. Är inflyttad från närliggande län, och har inte upplevt att jag blivit särbehandlad. Å andra sidan har jag skorrande "r" och är oftast lika vit som Nosferatu själv.

Av de alternativ du listar tror jag Hässleholm är bäst för er, men det beror ju på vad man är ute efter i övrigt. Skåne är ju ett SD/MC-näste, men det är värre ju lantligare man bor. I själva staden Hässleholm tycker jag det är mer öppensinnat, i alla fall.

Hade inte gärna velat bo i orterna runtom. Där får man uppleva att bli uttittad, antagligen vittrar de "utböling" direkt om man inte är nära släkt. :P
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-27 8:51:07

@Richard: Ängelholm är för långt bort, behöver bo skapligt nära både Malmö och Kristianstad.

Som sagt så har jag hört en del skit om Eslöv. Örtofta har jag hört ska vara trevligt med en del hippies, så jag smälter nog in relativt bra med min afrikanska flickvän och kostymklädsel. Hässleholm har jag också uppfattat som mer tolerant än Skåne i genomsnitt. Stångby ligger ju rätt nära Lund så det borde också vara ganska lugnt på den fronten.

@ca: Ska försöka hitta dokumentären om Vinslöv, men det ligger nog hur som helst lite väl långt åt ena hållet för mej, men det beror ju på...får jag jobbet med Kristianstad som huvudsaklig arbetsort så why not.

Tack för alla tips.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-28 7:22:10

Hmmm, efter att ha sett några klipp från dokumentären om Vinslöv så känns det ju lite sådär...bondhåla med hög representation av tokstollar är mitt intryck. Verkar inte vara något för mej.

Någon annan skånsk aspie som har fler tips och erfarenheter?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav radix » 2012-07-28 11:19:34

Burlöv/Arlöv ligger annars så nära Malmö att man kan handla mat billigt och sådär, är inte så långt bort att alla är rasister, har hört att det tillochmed är familjevänligt där. Å andra sidan är det mycket folk med snus, öl, keps och mopeder.. men goda tåg- och bussförbindelser. Trevliga vänner hittar man nog lättast i Malmö via tex alternativa klubbar. Finns idioter av alla slag, men också trevligt folk av alla slag.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-28 18:56:24

Tack för tipset, men har för mej att Burlöv och Arlöv ligger åt fel håll, mot syd/sydväst från Malmö. Ska dock komma ihåg det om jag får ett jobb som bara innebär jobb i Malmö.

Kul med en till som gillar alternativa klubbar :mrgreen:
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-28 19:50:51

Eslöv & Höör ligger ju nära Lund så jag skulle satsa på det.

Som vuxen kan du ju alltid välja ditt umgänge men jag rekommenderar inte att du flyttar ner till en skånsk inavelsby om du har barn. Med mina erfarenheter kan jag bara avråda från det, det är som Sheyen säger: de gillar i regel inte utbölingar, upplänningar eller invandrare.

Fast MC-folket behöver du inte oroa dig för, de stör sällan eller aldrig vanligt folk. Det är om man är kriminell eller håller på med en massa skumraskaffärer man kan få dem på sig men inte annars, de kan rentav vara rätt gemytliga även om de är enprocentare.

Tyvärr är det ingen fördom att Skåne är rasistiskt men i Malmö och Lund lär det vara mindre sånt och där kan folk nästan vara normala.

F.ö kan jag också tänka mig en flickvän från Afrika...det exotiska är intressant.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 19:58:26

KrigarSjäl skrev:Som vuxen kan du ju alltid välja ditt umgänge men jag rekommenderar inte att du flyttar ner till en skånsk inavelsby om du har barn. Med mina erfarenheter kan jag bara avråda från det, det är som Sheyen säger: de gillar i regel inte utbölingar, upplänningar eller invandrare.

Precis. Det är ett jävla helvete att plågas i högstadiet i en jäkla inavelsby (jag vet, för jag bodde i Klippan i några år).

Förvänta dig inte alltför många intressanta samtal heller. Min erfarenhet är att skåningar kommer med knepiga argument och att de ger sig snabbt i diskussioner, simpelt nog för att de inte tänker innan de talar.

Co-Admin

Tänk på att omdömen som det på slutet kan få människor att ta illa upp.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-28 20:03:18

Tack för ditt svar KrigarSjäl. Som tur är tänker jag inte skaffa ungar så den biten är det lugnt med.

@Sheyen: Haha, då är dom alltså rätt så lätta att snacka omkull. Är inte den som ger upp i diskussioner och är grymt bra på att snacka skånska dessutom, så jag ska nog lätt kunna äga röven av en inavlad bonnafan :mrgreen:

Nu är det ju inte ens säkert att jag får något jobb där nere, kommer uppdatera tråden när jag har mer info att komma med.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kristofer » 2012-07-28 20:06:44

Richard skrev:Ängelholm!


Jag bodde i de trakterna under ett år för ca åtta år sedan. Jag trivdes mycket bra. Jag flyttade temporärt ner dit för en kortare utbildning, vilket innebar att jag mest var i sammanhang kring utbildningen. En helt adekvat bild av trakten fick jag kanske därför inte men folk var generellt sett trevliga och öppna även mot mig som inte pratar skånska. Jag tänker numera tillbaka på det som ett mycket lyckligt år i mitt liv. Hur det hade varit att växa upp därnere kan jag naturligtvis inte bedöma eftersom jag enbart bodde där som vuxen. Det var inte trakten som gjorde mig lycklig men jag skulle inte avråda någon från att flytta dit.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 20:07:55

Kostymhippie skrev:@Sheyen: Haha, då är dom alltså rätt så lätta att snacka omkull. Är inte den som ger upp i diskussioner och är grymt bra på att snacka skånska dessutom, så jag ska nog lätt kunna äga röven av en inavlad bonnafan :mrgreen:

Det låter bra! Men passa dig för bönderna, bara. Värst är de i de mest södra delarna samt de i Åstorp, Hässleholm och Klippan. Det är åtminstone min erfarenhet.

I Klippan är i princip alla kusiner med alla och hittar du en snygg brud där kan du räkna med att alla dina polare redan har knullat med henne. Så illa är det. De är som en enda stor incestfamilj där nere...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 20:08:44

Kände en kille där vars halvbror även var hans kusin...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-28 20:14:55

@Sheyen, svenska brudar intresserar mej inte, så inga problem. Känner dock till en del skit om både Klippan och byarna runt omkring samt byarna i sydligaste Skåne mellan Malmö och Trelleborg.

Btw så bodde Eddie Meduza i Åstorp mellan 1975 och en bra bit in på 80-talet p.g.a hans kärring var skånska.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav Sheyen » 2012-07-28 20:16:09

Kostymhippie skrev:@Sheyen, svenska brudar intresserar mej inte, så inga problem. Känner dock till en del skit om både Klippan och byarna runt omkring samt byarna i sydligaste Skåne mellan Malmö och Trelleborg.

Btw så bodde Eddie Meduza i Åstorp mellan 1975 och en bra bit in på 80-talet p.g.a hans kärring var skånska.

... och jag har festat med hans dotter!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-28 21:32:21

Haha. Du har precis nämnt bland de mest fientliga orterna. Hässleholm (hela kommunen) är helt 'slanig' och ett klassiskt exempel på logiskt felslut! Jag har bott i Tyringe (arbetar i Hässleholm "stad") (14km västerut längs 21:an, Helsingborgssträckan), väldigt fint och nära natur.. MEN folk är generellt sett korkade, både till kunskap och empati.

Just förbindelser, så rekommenderar jag Hässleholm, Vinslöv, Höör och Eslöv. Det är smidigt med både Pågatåg, Öresundståg och regionbussarna. Eslöv är något större, nära till de mer kulturella centra, såsom Lund och Malmö. Känner inte till Eslöv så värst, mer än att det finns en hel del organiserad verksamhet där som inte är såpass legal. Och SD-muppar.

Jag bor i kommunen emellan Hässleholm och Klippan. Rätt 'slan:igt' här med. Folk som berusar sig redlöst och agerar därefter 24/7, är kusin med sin partner, har betydande låg iq, svågerpolitik, thai-bordeller... nåja, nära till vacker natur och folk låter en faktiskt vara i fred (goda kommunikationer också).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Flytta till Skåne?

Inläggav 424stil » 2012-07-29 14:57:47

Jag bodde 1,5 år på ett behandlingshem i Tjörnarp ungefär fem kilometer utanför Höör. Har varit i Höör säkert 100 gånger. Tycker det var mysigt men jag hade aldrig kunnat bo i en så liten stad.

Sen var det en Arab som drev en kiosk i Höör där man kunde köpa billiga cigg, alla kallade stället för "Turken". Jävla lantisar. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in