Flytta hemifrån (varken jobb el utbildning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flytta hemifrån (varken jobb el utbildning)

Inläggav Dalakille » 2007-10-28 15:27:31

Är det vanligt att personer med AS har svårt för att få möjlighet att flytta hemifrån? Att man jättegärna vill flytta hemifrån så man får känna sig vuxen. Men man hittar inte rätt utbildning och får inget jobb. Så man blir kvar hemma. Hur vanligt är detta?
Senast redigerad av Dalakille 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Dalakille
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-09-30

Inläggav ufo » 2007-10-28 18:01:44

Själv kom jag väl hemmifrån rätt tidigt. 18 år och blivande förälder.
Vad jag däremot hadde stora problem med, var att hålla iordning på lägenheten.
Att se när det behövs städa diska tvätta etc....
Och när kommunen fick för sig att ta bort alla sopnedkast så man blir tvungen att knalla iväg till "miljöstationen" då blev det rörigt.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Dalakille » 2007-10-28 18:34:10

ufo skrev:Själv kom jag väl hemmifrån rätt tidigt. 18 år och blivande förälder.
Vad jag däremot hadde stora problem med, var att hålla iordning på lägenheten.
Att se när det behövs städa diska tvätta etc....
Och när kommunen fick för sig att ta bort alla sopnedkast så man blir tvungen att knalla iväg till "miljöstationen" då blev det rörigt.



Ja sånt där kan nog vara ovant i början. Men jag är 21 år och bor fortfarande hemma. Har inte kommit en milimeter närmare vuxenlivet känns det som. Men det är nog olika det där hur snabbt man lyckas hitta nåt.
Senast redigerad av Dalakille 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Dalakille
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-09-30

Inläggav manne » 2007-10-28 19:08:41

stjälv så flyttade jag när jag var 19 år till egen lägenhet men in på en vårdinrättning behandlingshem fy fan fan fan....

http://www.rosersbergsviken.se/

sedan så flyttade jag ner på fhsk ett år bodde sedan en sommar i lägenhet kungsängen efter det 1 år till på fhsk ..
sedan så bor jag i dag sedan 4 år tillbacka från 22 års ålder i gruppbostad.
det är väl så dära men så särskillt vuxen känner jag mig inte
är 26 i dag...skulle absolut velat haft en egen lägenhet från allra början
och ett riktigt privat liv istället för det man inte har fått....

egen lägenhet rules ja så är det bara..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
arbetar i dag på en dag-central men det är ganska kul.....

ps under de hära 4 år jag har bott här så har det flyttat ut 2 personer till
egna lägenheter...funderar stjälv nästan varje dag på att flytta ut...
Men det är nog svårt att bo stjälv också....
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Re: Flytta hemifrån

Inläggav Flinta » 2007-10-28 19:12:45

Dalakille skrev:Är det vanligt att personer med AS har svårt för att få möjlighet att flytta hemifrån? Att man jättegärna vill flytta hemifrån så man får känna sig vuxen. Men man hittar inte rätt utbildning och får inget jobb. Så man blir kvar hemma. Hur vanligt är detta?


Jag hade inget stöd från någon kring detta eller något annat under uppväxten eftersom mina föräldrar är och var psykiskt sjuka. hade behövt byta miljö i 10-års åldern men ingen visste hur jag hade det hemma och jag pratade inte gärna om det.

Flyttade till egen lägenhet i samband med att jag fyllde 23, den som gav mig stöd var psykiatripersonal. Samtidigt blev jag sjukskriven (och fick bättre ekonomi än när jag pluggade) och kunde använda en del av aktivitetsersättningen för att betala hyran.

Att jag inte kom hemifrån tidigare berodde på att jag inte fick eller bad om hjälp av ngn att tänka kring det, att jag inte hade råd att betala ngn hyra (jag levde billigt när jag bodde kvar hos mina föräldrar på landet samtidigt som jag kunde plugga på universitetet och pendlade in till stan) och inte ville ta studielån för att finansiera det, samt att jag inte klarar av att arbeta (för att kunna betala boende och andra kostnader under studietiden). Fast idag fattar jag inte hur jag orkade, priset jag fått betala hade kanske inte blivit fullt så högt om jag flyttat hemifrån tidigare.

Har nu bott hemifrån i lite mer än 3 år, fast det känns som bortåt 10-15 år. Bor numera på ett stödboende i egen lägenhet.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav manne » 2007-10-28 19:15:07

ps alla med asp som jag känner sedan lång tid tillbacka har haft egen lägenhet sedan 20 års ålder..!!!!!!!!!

och det är många med asp jag känner sedan fhsk tiden och sedan gymnasie tiden...+ de asp jag kännde som bodde på behandlingshemmet.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Re: Flytta hemifrån

Inläggav Dalakille » 2007-10-28 20:45:43

Flinta skrev:
Dalakille skrev:Är det vanligt att personer med AS har svårt för att få möjlighet att flytta hemifrån? Att man jättegärna vill flytta hemifrån så man får känna sig vuxen. Men man hittar inte rätt utbildning och får inget jobb. Så man blir kvar hemma. Hur vanligt är detta?


Jag hade inget stöd från någon kring detta eller något annat under uppväxten eftersom mina föräldrar är och var psykiskt sjuka. hade behövt byta miljö i 10-års åldern men ingen visste hur jag hade det hemma och jag pratade inte gärna om det.

Flyttade till egen lägenhet i samband med att jag fyllde 23, den som gav mig stöd var psykiatripersonal. Samtidigt blev jag sjukskriven (och fick bättre ekonomi än när jag pluggade) och kunde använda en del av aktivitetsersättningen för att betala hyran.

Att jag inte kom hemifrån tidigare berodde på att jag inte fick eller bad om hjälp av ngn att tänka kring det, att jag inte hade råd att betala ngn hyra (jag levde billigt när jag bodde kvar hos mina föräldrar på landet samtidigt som jag kunde plugga på universitetet och pendlade in till stan) och inte ville ta studielån för att finansiera det, samt att jag inte klarar av att arbeta (för att kunna betala boende och andra kostnader under studietiden). Fast idag fattar jag inte hur jag orkade, priset jag fått betala hade kanske inte blivit fullt så högt om jag flyttat hemifrån tidigare.

Har nu bott hemifrån i lite mer än 3 år, fast det känns som bortåt 10-15 år. Bor numera på ett stödboende i egen lägenhet.



Jag bor också på landet. Har inget körkort. Det går bussar men man känner sig ändå isolerad. Har bott här hela mitt liv. Så jag känner igen mig lite i det här med att behöva miljöombyte. Men det är så hopplöst när det aldrig ordnar sig med arbete eller utbildning.
Senast redigerad av Dalakille 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Dalakille
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-09-30

Inläggav Laturia » 2007-10-28 22:04:56

Jag har inget jobb, men har ändå kunnat flytta hemifrån.

Glad att ha en egen lägenhet och kunna äta vad jag vill!


*flin*
Senast redigerad av Laturia 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Laturia
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2007-10-08

Inläggav manne » 2007-10-28 22:54:55

Laturia skrev:Jag har inget jobb, men har ändå kunnat flytta hemifrån.

Glad att ha en egen lägenhet och kunna äta vad jag vill!


*flin*



kan tipsa dig om att LSS lagen ger rätt till arbete så kallad dagli verksamhet eller praktik osv...du kan även ha sjukbidrag och göra detta.
Men du kommer då inte heller få några andra pengar eller lön... :) :)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Dalakille » 2007-10-28 23:10:45

manne skrev:
Laturia skrev:Jag har inget jobb, men har ändå kunnat flytta hemifrån.

Glad att ha en egen lägenhet och kunna äta vad jag vill!


*flin*



kan tipsa dig om att LSS lagen ger rätt till arbete så kallad dagli verksamhet eller praktik osv...du kan även ha sjukbidrag och göra detta.
Men du kommer då inte heller få några andra pengar eller lön... :) :)


Det ska jag nog uttnyttja om det inte har löst sig när min utredning är klar.
Senast redigerad av Dalakille 2011-05-04 10:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Dalakille
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-09-30

Inläggav Laturia » 2007-10-28 23:51:35

manne skrev:
Laturia skrev:Jag har inget jobb, men har ändå kunnat flytta hemifrån.

Glad att ha en egen lägenhet och kunna äta vad jag vill!


*flin*



kan tipsa dig om att LSS lagen ger rätt till arbete så kallad dagli verksamhet eller praktik osv...du kan även ha sjukbidrag och göra detta.
Men du kommer då inte heller få några andra pengar eller lön...




Tack, jag vet already


Haha
Laturia
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2007-10-08

Flytta hemifrån

Inläggav skeggdam » 2009-01-06 17:31:44

Hej
Jag har börjat fundera på hur det är att flytta hemifrån. Hur har det varit för er?
Det jag tycker verkar vara det jobbigaste är nästan att laga mat varje dag.... jobbigt!!

Förlåt om det redan finns en sån här tråd men jag hittade ingen

Moderator: Slog ihop två trådar om samma ämne.
Senast redigerad av skeggdam 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
skeggdam
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-01-06
Ort: Sollentuna

Inläggav missbutterfly » 2009-01-06 17:38:14

Det finns micromat (färdigrätter).
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav skeggdam » 2009-01-06 17:56:46

missbutterfly skrev:Det finns micromat (färdigrätter).

Ja, men det är äckligt+dyrt.
Senast redigerad av skeggdam 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
skeggdam
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-01-06
Ort: Sollentuna

Inläggav Pemer » 2009-01-06 18:14:11

Hej och välkommen till forumet!!

Eller så kan man laga mer på en gång, storkok som räcker längre.

Mitt förslag är att du börjar träna på matlagning redan nu och ser vad du tycker om det, och blir van vid det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav skeggdam » 2009-01-06 18:40:57

Det är inte bara matlagningen som jag tycker verkar jobbigt utan även andra vardagssysslor som att komma ihåg att städa, tvätta osv. Jag är intresserad av att veta om ni har haft boendestöd och hur det har funkat eller om ni har några andra tips.
Senast redigerad av skeggdam 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
skeggdam
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2009-01-06
Ort: Sollentuna

Inläggav Pemer » 2009-01-06 19:16:15

Boendestöd brukar kunna fungera bra, jag har haft det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav missbutterfly » 2009-01-06 20:12:34

skeggdam skrev:Det är inte bara matlagningen som jag tycker verkar jobbigt utan även andra vardagssysslor som att komma ihåg att städa, tvätta osv. Jag är intresserad av att veta om ni har haft boendestöd och hur det har funkat eller om ni har några andra tips.


Jag har aldrig haft "boendestöd" (skulle aldrig komma på frågan).

Att komma ihåg att tvätta och städa gör man automatiskt när:

1, Tvättkorgen är full och man inte har några rena kläder att sätta på sig.

2, Det ligger dammtussar på golvet.

Att sköta ett hushåll är inte direkt hjärnkirurgi. ;)
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Flytta hemifrån

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-06 20:17:35

Jag har bott hemifrån sen jag var 17. Fyller strax 20. Matdelen funkar bra... Man kan bestämma själv när man fixar det och OM man fixar det. Vad man ska äta utan att tänka på andra. Som föräldrar får göra.

Det mesta har funkat bra för mig efter jag flyttade hemifrån. Orkar väl inte hålla undan hela tiden men vafan... Det lider ju ingen annan än jag av så ser inte vad det större problemet är. Tar undan skit när jag orkar. Dessutom höll jag inte undan allt för mycket när jag bodde hemma heller så ser inte den stora skillnaden.

Tror ofta att man "bygger upp" om hur jobbigt det kommer bli än att det verkligen blir jättejobbigt. Jag klarar mig i alla fall, omän ej felfritt... Om man ser efter hur man "bör" ha det hemma.

Tycker det missbutterfly beskrev är ungefär så jag tänker.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Flytta hemifrån

Inläggav imperativ » 2009-01-06 20:36:21

skeggdam skrev:Hej
Jag har börjat fundera på hur det är att flytta hemifrån. Hur har det varit för er?


Min flytt hemifrån gick förvånansvärt smidigt. :D
Självförtroendet fick sig en skjuts uppåt. Maten var inga problem för mig. (militärtjänst som kock 11 månader, städsinnet fick jag i samma veva)
Jag tog mig en intervju med mamma för att få lite tips kring vad som är lätt att laga, vad som bör finnas i ett kök, jag antecknade detta.

Framför allt så ville jag bort från föräldrarna. Så jag satte ett datum och gjorde det mesta på egen hand innan mamma ens hade fått ett hum om nåt alls. Pröjsa för körandet av mina grejer fick jag också göra... 1000 spänn.

Framför allt två rum ska du hålla extra koll på vad gäller städningen. Köket och toaletten!
Kör veckoschema på dammsugning och golvtorkning i alla rum. Mattor är bra, de samlar damm och sand så man slipper gå i detta överallt. ^^

"Är inte allt diskat och köket skinande rent har du ej ätit klart!". Funkar för mig iaf.

Tvätta kläder gör man en gång i veckan.

Soppåsen byts varje kväll.

... Eller nåt. :roll:


Tillägg: I lumpen fick jag se mycket konkreta äckelsaker som bildats tack vare "lite" (man kanske inte orkade torka bort matfettet bakom skåpet pga trötthet) fusk. Tänka sig att en sån liten liten miss som då kunde te sig så otroligt obetydlig ute i skogen växte till 20 mantimmar extra totalsanering av samma kokcontainer. :-)013
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 3 gånger.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav armagh sniper » 2009-01-06 20:36:24

missbutterfly skrev:Att sköta ett hushåll är inte direkt hjärnkirurgi. ;)


Nä men jävligt förvirrande för vissa.
Ja har hafft boendestöd och de funka men ja sluta med de för ja klara inte av att de kom folk hela tiden.

Jag tycker nog hålla kolla på alla räkningar/ekonomin är svårast.
Senast redigerad av armagh sniper 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
armagh sniper
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2008-12-14

Inläggav morsan » 2009-01-06 20:38:57

missbutterfly skrev:
skeggdam skrev:Det är inte bara matlagningen som jag tycker verkar jobbigt utan även andra vardagssysslor som att komma ihåg att städa, tvätta osv. Jag är intresserad av att veta om ni har haft boendestöd och hur det har funkat eller om ni har några andra tips.


Jag har aldrig haft "boendestöd" (skulle aldrig komma på frågan).

Att komma ihåg att tvätta och städa gör man automatiskt när:

1, Tvättkorgen är full och man inte har några rena kläder att sätta på sig.

2, Det ligger dammtussar på golvet.

Att sköta ett hushåll är inte direkt hjärnkirurgi. ;)



Att komma ihåg att tvätta och städa, är kanske inte det svåra för en del, utan det är just det att komma sig för att göra det! Det finns många med Aspergers som har igångsättningsproblem. och då är det inte så enkelt!
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav aspiemelly » 2009-01-06 21:13:04

morsan skrev:
missbutterfly skrev:
skeggdam skrev:Det är inte bara matlagningen som jag tycker verkar jobbigt utan även andra vardagssysslor som att komma ihåg att städa, tvätta osv. Jag är intresserad av att veta om ni har haft boendestöd och hur det har funkat eller om ni har några andra tips.


Jag har aldrig haft "boendestöd" (skulle aldrig komma på frågan).

Att komma ihåg att tvätta och städa gör man automatiskt när:

1, Tvättkorgen är full och man inte har några rena kläder att sätta på sig.

2, Det ligger dammtussar på golvet.

Att sköta ett hushåll är inte direkt hjärnkirurgi. ;)



Att komma ihåg att tvätta och städa, är kanske inte det svåra för en del, utan det är just det att komma sig för att göra det! Det finns många med Aspergers som har igångsättningsproblem. och då är det inte så enkelt!


Och inte hjälper det att tvättstugan alltid är fullbokad när man väl kommer på att det är dags att tvätta, och finns det tider passar dom inte, vägrar t.ex. att tvätta 8 på morgonen (vaknar alltid runt 12) eller sena kvällar då det är alldeles för läskigt där.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav missbutterfly » 2009-01-06 21:16:37

aspiemelly skrev:
morsan skrev:
missbutterfly skrev:
Jag har aldrig haft "boendestöd" (skulle aldrig komma på frågan).

Att komma ihåg att tvätta och städa gör man automatiskt när:

1, Tvättkorgen är full och man inte har några rena kläder att sätta på sig.

2, Det ligger dammtussar på golvet.

Att sköta ett hushåll är inte direkt hjärnkirurgi. ;)


Att komma ihåg att tvätta och städa, är kanske inte det svåra för en del, utan det är just det att komma sig för att göra det! Det finns många med Aspergers som har igångsättningsproblem. och då är det inte så enkelt!


Och inte hjälper det att tvättstugan alltid är fullbokad när man väl kommer på att det är dags att tvätta, och finns det tider passar dom inte, vägrar t.ex. att tvätta 8 på morgonen (vaknar alltid runt 12) eller sena kvällar då det är alldeles för läskigt där.


En tvättmaskin borde ju kosta mindre än boendestöd. :idea:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:26:34, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in