Flytta hemifrån

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flytta hemifrån

Inläggav _47x_ » 2014-01-22 19:44:47

Hej, har möjlighet till en 2:a från och med den 2 April. Jag är 25 år, har bott hemifrån ett antal gånger på internat (folkhögskolor etc). Men alltid flyttat hem igen efter skolan slutat, den här gången har jag fast arbete och kommer förhoppningsvis att aldrig behöva flytta hem igen. Jag har en handläggare på Råd & Stöd, samt kontakt hos en ångestmottagning. Tycker jag täcker in Asperger problematik och mina ångestproblem ganska bra, utifall jag skulle behöva hjälp någonstans.
Men...
Jag är urnervös inför att flytta, trots nervositeten ser jag fram emot flytten, tänk att slippa oljudet från familj, veta med säkerhet att varorna i kylen inte är uppätna då jag kommer hem igen etc.. Min fråga till er är: Har ni något bra tips jag kan tänka på? Ex, hur jag borde göra för att inte vara nervös, komma ihåg att städa, äta?
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Flytta hemifrån

Inläggav Zuumaester » 2014-01-22 19:55:43

Du kan väl börja med att skriva några rutiner på papper eller i en skrivbok om vad du ska behöva göra under veckan i vissa tidpunkter. Det fungerar för mig men vet inte om det skulle passa dig.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Flytta hemifrån

Inläggav Toblerone » 2014-01-22 23:21:31

Jag minns exakt hur det var, trots att det är länge sedan. Jag var också mycket nervös. Framför allt på natten, jag lyssnade på alla ljud... Jag tror du får helt enkelt vara inställd på att det är nytt och läskigt. Men man vänjer sig ju snart. Efter några dagar är det säkert mycket bättre. Kanske kan du prata i telefon med några lite extra ofta dem första dagarna? Eller att någon kompis eller nån från din familj är där med dig första kvällen/natten?

Jag tycker det är en bra idé att ha rutiner, att t.ex. städa regelbundet. Och om du är osäker hur ofta man behöver göra vad - du måste förstås inte göra som dina föräldrar gör, men man kan ju börja med hur de gjorde och om man tycker att det verkar överdrivet (för ofta eller för sällan) så kan man ju kolla hur andra gör eller vad man själv tycker. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in