Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-15 4:30:10

Det finns en stark koppling mellan kemikalier - bland annat fluor - och antalet barn som får diagnoser som autism, dyslexi och ADHD. Det hävdar två forskare i en vetenskaplig artikel i medicintidskriften Lancet Neurology.
(Källa: SVT)

Harvards: Toxic chemicals linked to brain disorders in children

The Lancet: Neurobehavioural effects of developmental toxicity

USA Today: Researchers warn of chemical impacts on children

Andra ämnen pekas också ut:
Lead
Methylmercury,
Arsenic
PCBs
Toluene
Manganese
Fluoride
Chlorpyrifos
Dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT)
Tetrachloroethylene (PERC)
Polybrominated diphenyl ethers (PBDE)

Några av råden som ges är:
* Ät ekologiskt, särskilt under graviditet.
* Undvik målarförtunning, färgbortagare, bekämpningsmedel och starka rengöringsmedel under graviditet.
* Kontrollera barn vid låg ålder för blyexponering
* Kontrollera att idrottsfält inte sprejas med bekämpningsmedel strax innan barn använder dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flour farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Parvlon » 2014-02-15 5:03:10

snart får man väl borsta tänderna med tjära som de gjorde förr i tiden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-15 5:23:14

Det är nog värre ..;)

Däremot kan man vara mer noga med att flouret spottas ut när man borstat klart.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Parvlon » 2014-02-15 5:55:36

plåtmonster skrev:Däremot kan man vara mer noga med att flouret spottas ut när man borstat klart.
Det är jag alltid noga med.


Höll på att få kocko förförra sommaren när jag hörde på radion att en fluortant rekommenderade alla att inte skölja munnen utan hellre svälja lite. :-)051
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-15 6:03:31

Intelligensen hos vissa fluortanter rekommenderas inte. :-)064 :-D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Wine » 2014-02-15 9:31:36

Man kan använda bikarbonat istället för tandkräm för att rengöra tänderna, här finns det några tips, bl.a. detta samt tips om tandtvål. ekologiska tandvårdsprodukter m.m under avsnittet Gör Din Egen Tandkräm, Tandtvål, eller Tandpulver:

Den absolut enklaste varianten, förutom rent vatten, är att borsta tänderna med bikarbonat (baking soda). Den tar bort fläckar och har en plackförebyggande verkan. Om du har problem med tandköttet kan du eventuellt blanda bikarbonat med 3% väteperoxid. Du kan även använda 3% väteperoxid, utpädd i vatten som munskölj.

En mer avancerad form av tandpulver är:

2 teskedar bikarbonat

1/2 tesked kanel i pulverform

3 droppar pepparmyntsolja

3 droppar nejlikeolja

Blanda alla ingredienser och förvara i en tätt sluten burk. Ha på lite pulver på en blöt tandborste och borsta.

Du kan hoppa över nejlikeoljan om det är svårt att få tag på den. Den ger en kryddigare smak och är antiseptisk. Du kan även hoppa över kanelen om du vill. Kanelen är antibaketeriell. Om du har kanelolja kan du ha i den istället för kanel i pulverform.

http://www.perfecthealth101.net/vitatander.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-15 9:36:48

Väteperoxid skulle jag vara väldigt försiktig med. Det ämnet används för att fräta fram kretskort i turbofart. Den fräter mao bort metall direkt. Så emaljen ligger risigt till.

Apropå tandborstning såg jag att det numera finns ftalatfria (plastmjukgörare) fria tandborstar.

(en allmän reflektion är vilken kemisk svinstia konsumentprodukter kan vara, inklusive maten)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-15 9:47:11

Alltså det finns ett flertal märken som har fluorfri och skumfri tandkräm om man vill ha det. Men jag har hört om en och annan vars tänder har flytt fältet efter några år med sådan tandkräm :-)018 .

Man bör skölja med fluorlösning efter borstning med sådan tandkräm. Man måste ju spotta ordentligt efter sköljningen, gärna låta saliven rinna en stund ovanför tvättfatet så endast den fluor som tänderna behöver finns kvar.

Men folk fattar ju inte sådana basic grejer, en del sköljer ju inte ens bort tandkrämen efter de borstat.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-15 9:51:33

plåtmonster skrev:Väteperoxid skulle jag vara väldigt försiktig med. Det ämnet används för att fräta fram kretskort i turbofart.
Mjo, jag använder 3% lösning till att luckra upp tandsten på hund och katt innan jag skrapar bort den. Något jag gör 1-2 gånger per år max.

Testade på mina egna tänder när jag hade tandköttsinflammarion. Tänderna blev sådär läskigt sträva som när man druckit coca cola...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Flawless » 2014-02-15 10:29:23

plåtmonster skrev:
Det finns en stark koppling mellan kemikalier - bland annat fluor - och antalet barn som får diagnoser som autism, dyslexi och ADHD. Det hävdar två forskare i en vetenskaplig artikel i medicintidskriften Lancet Neurology.
(Källa: SVT)

Harvards: Toxic chemicals linked to brain disorders in children

The Lancet: Neurobehavioural effects of developmental toxicity

USA Today: Researchers warn of chemical impacts on children

Andra ämnen pekas också ut:
Lead
Methylmercury,
Arsenic
PCBs
Toluene
Manganese
Fluoride
Chlorpyrifos
Dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT)
Tetrachloroethylene (PERC)
Polybrominated diphenyl ethers (PBDE)

Några av råden som ges är:
* Ät ekologiskt, särskilt under graviditet.
* Undvik målarförtunning, färgbortagare, bekämpningsmedel och starka rengöringsmedel under graviditet.
* Kontrollera barn vid låg ålder för blyexponering
* Kontrollera att idrottsfält inte sprejas med bekämpningsmedel strax innan barn använder dom.


Jäklar va snabb du var att få upp nyheten. Hörde det på nyheterna i morse..

Låter vidrigt. Tänk om nästa generation kommit på att flour är en av orsaken till autism/adhd etc. Eller kan förvärra en funktionsnedsättning :?
Ska börja skölja munnen extra noga
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Wine » 2014-02-15 11:05:52

plåtmonster skrev:Väteperoxid skulle jag vara väldigt försiktig med. Det ämnet används för att fräta fram kretskort i turbofart. Den fräter mao bort metall direkt. Så emaljen ligger risigt till.
...


Det beror nog på hur hög koncentrationen är, höga koncentrationer kan göra emaljen porös:

WORLDENTAL.ORG - Is Whitening Teeth with Hydrogen Peroxide Harmful for Tooth Enamel?

Researchers have discovered that hydrogen peroxide does not affect the surface of tooth enamel even with repetitive use. Dentists using hydrogen peroxide that consists of 38 percent hydrogen peroxide had noted no changes in the structure of the enamel after using repeated whitening applications.

In contrast, there are studies that suggest that hydrogen peroxide, in high concentrations, can change the enamel of one’s teeth by increasing the actual porosity of the teeth.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Alien » 2014-02-16 1:39:00

plåtmonster skrev:
Det finns en stark koppling mellan kemikalier - bland annat fluor - och antalet barn som får diagnoser som autism, dyslexi och ADHD. Det hävdar två forskare i en vetenskaplig artikel i medicintidskriften Lancet Neurology.
(Källa: SVT)


Moderator:
Det kan vara lämpligt att ange länken till källan också: http://www.svt.se/nyheter/varlden/skeps ... g-om-fluor
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav kiddie » 2014-02-16 1:40:07

Jag borstar med flour för att det är billig tandkräm. Däremot är jag jätteglad att flourtillsättning i dricksvatten förbjöds i början av 70-talet. Fattar inte varför man ska dricka gift. I USA t ex tror de att det är nyttigt att dricka gift. Helt sjukt. Tror just giftdrickandet kan vara skadligt för hjärnor i utveckling. Flourtandkräm kan man ju enklare välja bort. Tandkräm för småbarn var fluorfri förr och nu låg fluorhalt. Är för att ungar är känsligare och dels sväljer de tandkräm. Numera uppmuntras unga att inte spotta eller skölja efter borstning - idioti.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-16 2:12:01

kiddie skrev:Numera uppmuntras unga att inte spotta eller skölja efter borstning - idioti.

Var har du sett dessa råd?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Miche » 2014-02-16 2:30:21

plåtmonster skrev:
kiddie skrev:Numera uppmuntras unga att inte spotta eller skölja efter borstning - idioti.

Var har du sett dessa råd?
Jag har fått det rådet av tandläkare, eller det så har mina tänder blivit bättre, har definitivt mindre ont i tänderna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Alien » 2014-02-16 2:31:08

Jag har också läst rådet att man inte ska skölja för noga efter tandborstning. Och det verkar ju logiskt om man vill att tänderna ska få så mycket fluor som möjligt. Vem vill ha karies och utsättas för tandläkarens borr?

Men om nu fluor skulle vara så farligt, då skulle de som växt upp i naturligt fluoridrika områden ha drabbats mer av sämre intelligens och beteendestörningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Alien » 2014-02-16 2:36:06

Parvlon skrev:Höll på att få kocko förförra sommaren när jag hörde på radion att en fluortant rekommenderade alla att inte skölja munnen utan hellre svälja lite. :-)051
plåtmonster skrev:Intelligensen hos vissa fluortanter rekommenderas inte. :-)064 :-D


De har givetvis fått lära sig det av expertisen, tror ni att "fluortanterna" hittat på det själva?

Vilka är "fluortanterna" förresten?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Alien » 2014-02-16 2:39:15

Jag tycker man ska hålla huvudet kallt, resultaten är inte oomtvistade:

DN skrev:”Vår stora oro är att barn över hela världen utsätts för okända giftiga kemikalier som i tysthet urholkar intelligensen, orsakar beteendestörningar, stympar deras framtida färdigheter och skadar hela samhällen, kanske allvarligast i utvecklingsländer”, skriver Harvardforskaren Philippe Grandjean tillsammans med Philip Landrigan, från Icahn School of Medicine, i artikeln.

2006 publicerade de två en lista på fem kemikalier, som enligt forskarna påverkar hjärnans utveckling: bly, kvicksilver, arsenik, PCB:er och toluen. Nu har de adderat sex ämnen till på listan, bland annat fluor.

Efter att ha undersökt studier av barn som får fluor i dricksvattnet, framförallt i Kina, hävdar forskarna att resultaten tyder minskad intelligens hos dessa barn, rapporterar CNN.

– De citerar bara en artikel, som endast jämför medelintelligensen hos barn i byar med olika halter av fluor, utan att ta hänsyn till andra faktorer och utan att mäta fluorhalterna i olika barn eller jämföra deras IQ. Det är inga hållbara bevis, säger epidemiologen Jean Golding vid universitetet i Bristol enligt AFP.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fors ... till-barn/

Att bly, kvicksilver, arsenik, PCB:er och toluen är farligt tvivlar jag inte på. Men betr fluor avvaktar jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-16 2:47:23

Flour kan ha terratoniska egenskaper för skeletet har jag läst innan (missbildande). Men flour är användbart bara man hanterade det rätt.

Det är bra att hålla på flouret i munnen ett tag. Men det ska ut efter en stund så man inte sväljer det. Men det är en enorm skillnad på det och att svälja.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Azo85 » 2014-02-16 2:51:15

Alien skrev:Vilka är "fluortanterna" förresten?


Tandvårdshygienister som åker runt i skolor och sköljer barns tänder med flour. Vanligen pratas det om och demonstreras hur man bör borsta tänderna samtidigt. Sker på låg och mellanstadium. Namnge någon individ eller någon organisation som företräder dem kan jag inte så identiteten på flourtanterna kommer nog i fortsättningen vara okänd.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Alien » 2014-02-16 3:59:00

Ok, har inget minne av några fluortanter i min dotters skola.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-16 4:01:12

De slutade väl med dessa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Azo85 » 2014-02-16 5:45:47

Alien skrev:Ok, har inget minne av några fluortanter i min dotters skola.


Har inte varit obligatoriskt under hela tiden vi haft skolplikt. Mina föräldrar som är 60-talister växte upp med flourtant och jag träffade flourtant i början på 90-talet.

plåtmonster skrev:De slutade väl med dessa.


Fram till krisen på 90-talet kan man säga var det obligatoriskt bland skolor men det kostar pengar. När det började vet jag inte men antagligen när Sverige var rikt typ 50-60-tal. Vet att det återigen börjat förekomma men det är inte alls obligatoriskt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Fluor farligt för barns hjärnutveckling?

Inläggav Miche » 2014-02-16 8:06:57

Alien skrev:Ok, har inget minne av några fluortanter i min dotters skola.
Hon minns nog, jag berättade nog inte hemma om flourtanten och jag tror inte att det informerades om henne (undrar om det fanns flourfarbröder, jag tvivlar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in