Finns det några som har barn på särgrundskolan?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns det några som har barn på särgrundskolan?

Inläggav slatten » 2008-09-11 20:12:23

Min son har just börjat i sjuan i särskolan från att ha gått i vanlig skola. Han har autismspektrumstörning och är lågbegåvad enligt BUP.
Jag och min man var på ett föräldramöte i veckan. Vår sons jourfamilj var också där utan att prata med oss. Ja hälften av barnen är placerade enligt LVU. Det fanns en gammal kärring där som hade tagit sig an ett barn. Hon pratade skit om pojkens mamma, hur dålig mamman var. Det var fruktansvärt och alla tror väl det. Det var mammans fel att pojken inte hade utvecklats.

Min man kände att jag blev arg och tänkte lära henne en del saker. Han drog mig i armen så att jag skulle låta bli. För om jag hade förkunnat henne sakligt i en lugn ton så hade min man ändå blivit jättearg. Han har ADHD som han håller inne så länge jag inte blir påhoppad. Han mådde jättedåligt den natten med ångest på grund av alla dessa LVU-familjer. Han har själv bott hos sådana familjer (9 st.) på 70-talet när han var 10 år. Det varade i två år med mycket misshandel och många rymningar. Sedan gav Soc. upp!

Jag upplevde att de var några sorts uppfostringsanstalter när de pratade om vad de gjorde. Kollade in allt som handlade om hygien.

Nu undrar jag om fler har varit med om dessa skitsnackande LVU-familjer? De bör ju ha tystnadsplikt! Själv så undrar jag hur mycket skitsnack som min sons jourfamilj håller på med. De tror ju på socialens ord som mest är lögner!
Senast redigerad av slatten 2011-05-04 15:53:09, redigerad totalt 1 gång.
slatten
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2008-03-20
Ort: sydsverige

Inläggav rdos » 2008-09-11 20:19:06

Jo, jag känner igen precis det där om särskolan och LVU. Vet inte hur det är just nu, men för några år sedan så var nog även minst 50% av eleverna på vår särskola placerade utanför hemmet. Kan naturligtvis inte vara motiverat, utan det handlar om systematiska övergrepp ifrån myndigheternas sida.

Jag som trodde att det bara var Eslövs kommun som det var på detta viset, men tydligen inte. :shock:

Sonen var det väl ingen tvekan om att han skulle skrivas in i särskolan, men det var oegentligheter kring dottern. Hon borde inte varit behörig. Hennes problem var att hon slutat prata utanför hemmet, och om man inte vill prata i skolan så kan man tydligen inte gå i vanliga skolan. :roll:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in