Finns aspergerdignosen kvar?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Micro » 2015-03-26 12:53:47

Hörde att den skull tas bort och ingå i autismspektrumet? Någon som vet?
Micro
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-03-26

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-26 13:10:49

I DSM-5 som används i USA har diagnosen försvunnit men än så länge finns det fortfarande kvar i Sverige men den kommer nog sakta men säkert bytas ut till högfungerande alternativt atypisk autism.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav DIProgan » 2015-03-26 15:46:50

Jag är diagnostiserad enligt DSM-5 här i Sverige så fick alltså ingen Asperger utan Autismspektrumsstörning grad 1 av 3. Mina utredare menade på att kriterierna hade blivit hårdare jämtemot den gamla diagnosen Asperger i DSM-4.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Micro » 2015-03-26 15:53:03

DIProgan skrev:Jag är diagnostiserad enligt DSM-5 här i Sverige så fick alltså ingen Asperger utan Autismspektrumsstörning grad 1 av 3. Mina utredare menade på att kriterierna hade blivit hårdare jämtemot den gamla diagnosen Asperger i DSM-4.
Innebär detta någonting rent konkret? Svårare att få diagnos. Ej rätt till tandvårdsstödskort etc?
Micro
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-03-26

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav DIProgan » 2015-03-26 17:29:28

Ja det finns ju massa insatser du inte kan få om du inte kan skaffa en diagnos så som extra hjälp i skolan eller att framgångsrikt söka sjukersättning. Om du menar så.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Micro » 2015-03-26 21:49:45

DIProgan skrev:Ja det finns ju massa insatser du inte kan få om du inte kan skaffa en diagnos så som extra hjälp i skolan eller att framgångsrikt söka sjukersättning. Om du menar så.
Nej, menade om det är nån skillnad på aspergerdiagnoser och på Autismspektrumsstörning av olika grader? Minskar möjligheterna till hjälp? Måste man ha högsta graden av Autismspektrumsstörning för att få samma hjälp som med en as diagnos eller hjälper det med grad 1?
Micro
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-03-26

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-26 21:54:09

Micro skrev:Måste man ha högsta graden av Autismspektrumsstörning för att få samma hjälp som med en as diagnos eller hjälper det med grad 1?

Intressant frågeställning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-26 22:10:32

Micro skrev:Måste man ha högsta graden av Autismspektrumsstörning för att få samma hjälp som med en as diagnos eller hjälper det med grad 1?


Jag skulle nog säga att det räcker med att få en AST diagnos grad 1 för att kunna få den hjälp man behöver när det kommer till det mesta som anpassad arbetsplats och dylikt. Det är väl ungefär som att högfungerande autism, asperger syndrom och atypisk autism har samma rättigheter.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav hearnothing » 2015-03-27 0:01:20

Jag står i (lång, lång) kö för utredning, men läkaren som jag träffade i slutet av januari som skickar mig vidare till utredning sa "Autismspektrumstörning. Det som tidigare kallades Aspergers Syndrom.", tycker jag mig minnas.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Nasheim » 2015-03-27 0:51:54

hearnothing skrev:Jag står i (lång, lång) kö för utredning, men läkaren som jag träffade i slutet av januari som skickar mig vidare till utredning sa "Autismspektrumstörning. Det som tidigare kallades Aspergers Syndrom.", tycker jag mig minnas.


Jag skummade igenom Autism & Aspergerförbundets blogg i detta ämne så sent för några timmar sedan, och så som jag tolkar det hela så är "Autismspektrumtillstånd" från början ett tillstånd där varken autism eller asperger passar in.

Men jag tror att begreppet kom till för att inte indela oss i olika klasser. Samt att vissa personer inte uppfyller kriterier för att bli diagnostiserad, men är inte heller en "normal" NT-person. Utan har närliggande symtom.

Men för att svara på din fråga så ställde jag en fråga om detta på ett annat forum för kanske 2 månader och fick ett svar att asperger finns visst kvar. Men DSM-5 används mest i autismdiagnoserna och den gamla manualen används för Aspergers. Notera dock att DSM-IV som den kommer att heta på svenska inte är utgiven ännu, de blev just klara med den läste jag.



Jag har inte orkat läsa igenom allt ännu, men skall ge mig tid för det.
https://autismasperger.wordpress.com/2014/10/22/vad-ska-vi-kalla-autism/
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Zima33 » 2015-03-27 3:39:47

Nasheim skrev: Notera dock att DSM-IV som den kommer att heta på svenska inte är utgiven ännu, de blev just klara med den läste jag.


Den är utgiven, heter Mini D-5

http://www.pilgrimpress.se/produkt/mini-d-5/

De har förresten slutat med romerska siffror så den engelska versionen heter DSM-5. DSM-IV är den förra versionen, (nr 4) :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Zima33 » 2015-03-27 3:43:05

Puzzle skrev:I DSM-5 som används i USA har diagnosen försvunnit men än så länge finns det fortfarande kvar i Sverige men den kommer nog sakta men säkert bytas ut till högfungerande alternativt atypisk autism.


"Kommer nog bytas ut till högfungerande alternativt atypisk autism"? Vad grundar du det på? Blir snarare så att alla autismdiagnosrna kommer heta autism eller autismspektrumtillstånd. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 11:00:42

Zima33 skrev:
Puzzle skrev:I DSM-5 som används i USA har diagnosen försvunnit men än så länge finns det fortfarande kvar i Sverige men den kommer nog sakta men säkert bytas ut till högfungerande alternativt atypisk autism.


"Kommer nog bytas ut till högfungerande alternativt atypisk autism"? Vad grundar du det på? Blir snarare så att alla autismdiagnosrna kommer heta autism eller autismspektrumtillstånd. :-)Happy


Jag grundade det på att jag nyligen är utredd (augusti-januari, typ) och psykologen säger att jag har asperger syndrom men eftersom att diagnosen håller på att falla bort så kommer det ändras till atypisk autism.

Så autism och autismspektrumtillstånd tror jag snarare kommer vara samlingsnamn på samma sätt som "cancer", men jag kan ha fel. :-)Happy
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Zima33 » 2015-03-27 23:12:01

ICD-11 BETA finns på nätet, där heter det autism spectrum disorder med olika tillägg beroende på svårighetsgrad:

http://apps.who.int/classifications/icd ... f437815624

Inclusions
kanner's syndrome
Autistic disorder
Infantile: autism
Kanner syndrome
Infantile: psychosis
Asperger's disorder
Pervasive developmental delay

Det är alltså de diagnoserna som slås ihop.


Atypisk autism finns ej med. Iofs är inte manualen klar ännu.

(Man kan klicka på pilen bredvid Autism spectrum disorder så kommer de olika varianterna upp.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-27 23:26:16

Atypisk autism är samma sak som "genomgripande störning i utvecklingen" det vill säga "Pervasive Developmental Disorder/delay" men eftersom genomgripande störning i utvecklingen låter rätt så otrevligt så väljer bland annat min psykolog att säga atypisk autism eller autismspektrumtendenser istället.

"Kärt barn har många namn" och allt det där, svårt att hålla koll på allt inom spektrumet och särskilt när dom håller på att kasta om allt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 3:19:45

ICD-11 BETA skrev:Infantile: psychosis

Det där kommer väl att leda till körkortsförbud mm.

Utöver det en massa antaganden för de som ej läst och tänkt att diagnosen innebär förståndshandikapp..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav CarolusRex » 2015-03-28 3:23:08

Då betyder det att vi som redan fått diagnosen innan det ändrades inte har koll på vilken grad vi har? Det känns inte helt bra.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Zima33 » 2015-03-29 3:11:12

plåtmonster skrev:
ICD-11 BETA skrev:Infantile: psychosis

Det där kommer väl att leda till körkortsförbud mm.
Nej, det innebär bara att ett av de gamla namnen på autism var infantil psykos, det betyder inte att autism är psykos, bara att de trodde det förr i tiden.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-29 3:14:18

Förr i tiden trodde man på galna saker. Det skulle den moderna professionen aldrig göra i dagsläget.... :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Zima33 » 2015-03-29 3:15:23

Puzzle skrev:Atypisk autism är samma sak som "genomgripande störning i utvecklingen" det vill säga "Pervasive Developmental Disorder/delay" men eftersom genomgripande störning i utvecklingen låter rätt så otrevligt så väljer bland annat min psykolog att säga atypisk autism eller autismspektrumtendenser istället.

"Kärt barn har många namn" och allt det där, svårt att hålla koll på allt inom spektrumet och särskilt när dom håller på att kasta om allt.

Alla autismdiagnoser går/gick under genomgripande störning i utvecklingen. ;) I allafall i gamla DSM-IV. Som tur är verkar de ta bort den benämningen nu så man inte kan blanda ihop autism med förståndshandikapp.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav alixha » 2015-03-29 9:45:18

Jag läste någonstans för ett tag sen att dom som redan fått diagnosen Aspergers Syndrom får behålla den och att det bara är nydiagnosticerade som ska få den nya diagnosen.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, någon som känner igen det?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-29 10:47:12

Zima33 skrev:Alla autismdiagnoser går/gick under genomgripande störning i utvecklingen. ;) I allafall i gamla DSM-IV. Som tur är verkar de ta bort den benämningen nu så man inte kan blanda ihop autism med förståndshandikapp.


"Trevligt" namn som sagt, inget jag kommer att sakna. :wink: Kan ju förstå varför man kan blanda ihop det med förståndshandikapp.

Såg att Atypisk autism hette "Genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation" som jag hade missat i DSM-IV och den engelska titeln "Pervasive developmental delay" stod ju ändå med i listan som du citerade men förhoppningsvis får diagnosen ha kvar sitt svenska "Atypisk autism"-namn istället för det hemska GSU-UNS (vet inte ens hur man förkortar det på ett bra sätt... :lol: ).
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Schmetterling » 2015-03-29 11:00:16

Zima33 skrev:
Puzzle skrev:Atypisk autism är samma sak som "genomgripande störning i utvecklingen" det vill säga "Pervasive Developmental Disorder/delay" men eftersom genomgripande störning i utvecklingen låter rätt så otrevligt så väljer bland annat min psykolog att säga atypisk autism eller autismspektrumtendenser istället.

"Kärt barn har många namn" och allt det där, svårt att hålla koll på allt inom spektrumet och särskilt när dom håller på att kasta om allt.

Alla autismdiagnoser går/gick under genomgripande störning i utvecklingen. ;) I allafall i gamla DSM-IV. Som tur är verkar de ta bort den benämningen nu så man inte kan blanda ihop autism med förståndshandikapp.

Fast varför det skulle sammanblandas med "förståndshandikapp" förstår jag inte. Begåvningsmässig utvecklingsstörning är inte en genomgripande störning i utvecklingen. Vilka är "man" som blandar ihop dessa? Du? Folk i allmänhet? Aspergare i allmänhet?

DSM är en diagnosmanual av och för professionella, på psykiatrilingo, inte lättsmält information till pöbeln. Har du källa på påståendet att benämningen tas bort för att "man" (återigen: vem?) inte ska råka blanda ihop helt olika diagnoser i skilda delar av DSM?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Finns aspergerdignosen kvar?

Inläggav Puzzle » 2015-03-29 11:13:08

Schmetterling skrev:Fast varför det skulle sammanblandas med "förståndshandikapp" förstår jag inte. Begåvningsmässig utvecklingsstörning är inte en genomgripande störning i utvecklingen. Vilka är "man" som blandar ihop dessa? Du? Folk i allmänhet? Aspergare i allmänhet?

DSM är en diagnosmanual av och för professionella, på psykiatrilingo, inte lättsmält information till pöbeln. Har du källa på påståendet att benämningen tas bort för att "man" (återigen: vem?) inte ska råka blanda ihop helt olika diagnoser i skilda delar av DSM?


Jag tror inte Zima menar att det är det som är anledningen till att benämningen tas bort men det är bra för att folk i allmänhet blandar ihop "genomgripande störning i utvecklingen" med förståndshandikapp så vid jobb och liknande kan det blir problem för folk i allmänhet förstår inte vad det är.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Aspergare och vården



Logga in