Filmen "The Hunger Games" (Hungerspelen)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Filmen "The Hunger Games" (Hungerspelen)

Inläggav MajaN96 » 2012-03-30 17:12:34

Hej, vad har ni för åsikter om den väldigt populära filmen "The Hunger Games"?
Såg den själv på bio för exakt en vecka sen och jag tyckte att den var väldigt bra. Hade tyvärr inte läst böckerna innan, jag gör det nu.
Något jag reagerade på var varför man ändrade åldersgränsen för att se filmen från 15 till 11.
Jag är 15 år och jag tyckte att en del scener var shockerande att se, eller när händelser kommer plötsligt med hög musik och så vidare.
Filmen får 5/5 av mig.
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

"The Hunger Games"

Inläggav Pieohpah » 2012-03-30 17:32:42

Jag har läst första boken i trilogin, men inte sett filmen. Jag skulle nog säga att den påminner lite väl mycket om Stephen Kings Running Man i kombination med filmen Battle Royal. Bortsett från det så har författarinnan skapat en egen miljö, med egen humor.

På det hela taget ett lyckat flörteri med de som vuxit upp med Harry Potter och Twilight.

Jag kommer troligen se filmen framöver, och läsa de andra delarna.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: "The Hunger Games"

Inläggav Moggy » 2012-03-30 17:38:01

Jag har läst boken. Håller precis på med tredje boken i serien. Ska självklart se filmen men där är nog en sån film jag hoppar på bio och ser hemma istället. Kanske. Storyn är skaplig men jag inser att jag inte hör till målgruppen. Katniss är en intressant karaktär.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: "The Hunger Games"

Inläggav slackern » 2012-03-30 18:02:49

Moggy skrev:Jag har läst boken. Håller precis på med tredje boken i serien. Ska självklart se filmen men där är nog en sån film jag hoppar på bio och ser hemma istället. Kanske. Storyn är skaplig men jag inser att jag inte hör till målgruppen. Katniss är en intressant karaktär.


Jo jag ska också se filmen. Har lyssnat på ljudböckerna och gillade dom. Fast den bilden utav president Snow med Donald Sutherland som i filmen får inte jag ihop med min inre bild.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "The Hunger Games"

Inläggav biologic » 2012-03-30 18:11:34

Tycker det låter som en ripoff på Battle Royale. Tydligen var jag långt ifrån den enda att dra den parallellen.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

"The Hunger Games"

Inläggav Alien » 2016-01-10 5:18:48

Bump! Ja, jag såg filmen först när den gick på TV.

För att det finns likheter betyder det inte att det är en rip-off. Filmen bygger ju på en bok. Och alla böcker är också inspirerade av andra författares böcker, av dagens samhälle, av forna tiders samhällen, som t ex romartidens samhälle etc.

Jag tyckte att filmen var bra, både spännande handling och mer moralfilosofiskt. En tjej med häftigt humör som kan jaga och en kille som är lugn och har social kompetens. Senare läste jag boken och de följande delarna också.

En obegriplig kritik av filmen är denna:

KrigarSjäl skrev:Synd att man satt tvålfagra ungdomar i bärande rollar.

Det drar ner helhetsintrycket rejält och får mig att inte vilja se filmen.

The Hunger Games samma sak.

Jag har ingen lust att se på tvålfagra modellansikten som inte kan skådespela två timmar i sträck.
post1293964.html#p1293964

Huvudpersonerna är ju ungdomar, det skulle knappast gå att ha sminkade 40-åringar i rollerna. Och varför skulle unga skådespelare ha svårt att spela ungdomar?

Jennifer Lawrence var tydligen en riktig "tomboy" som flicka. Hon har två bröder (ingen syster) och sa att det inte fötts en flicka på 50 år i familjen (faderns familj då). Hon fick inte leka med de andra flickorna i förskolan för att hon var "too rough". Hon var sportig och gillade att rida och spela basket och field hockey. Hennes smeknamn i skolan var Nitro, eftersom hon var så energisk. Hon hade också bra betyg och planerade att bli läkare innan hon blev intresserad av skådespelande. Så det verkar som hon passade att spela Katniss, fast hon fick förstås träna hårt för att komma i form och kunna använda pilbåge.

Jag väntar på att få se även de andra tre filmerna på TV. Typiskt att de ska dra ut sista delen i två delar för att tjäna mer pengar. Det var samma sak med den sista Harry Potter boken (Harry Potter och dödsrelikerna), den blev två filmer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in