Fildelning av obskyra skrifter

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 13:41:16

Om man skulle vilja dela med sig av ett par skrifter av avliden författare som säkert inte har något emot hans information postumt görs tillgänglig för flera, eller ännu mer obskyra tidskrifter som inte längre finns att få tag i, hur går man bäst tilläga?

Om man skannar in varje sida som bildfil, kan man ladda upp dem som mapp någonstans så att vem som helst kan hitta den om de söker på den titeln?

Eller kanske i en blogg?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Miche » 2012-07-10 13:58:09

Det bästa är att lägga ut den som en torrent i form av en PDF-fil, det är en metod som inte kräver någon speciell server och som gör att många kan ta del av dokumenten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 14:14:37

Har aldrig gjort sånt, är det svårt?

Edit: Och hur många dpi bör man skanna med när det bara är svartvit text och enkla diagram? Defaultinställningen är 200, är det för lite?

Hur många dpi bör det vara när man skannar in färgbilder?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Miche » 2012-07-10 14:27:06

Jag har inte heller gjort det, nej, det är inte svårt.

Jag använder µTorrent men det finns flera andra (även för Mac). När programmet är igång och filen/filerna är klara skapar man en ny torrent (i µTorrent Ctrl-N) så läggs den upp. Sen ska den väl läggas ut så folk hittar den på piratebay eller liknande sajter (det har jag inte heller gjort, men det kan inte vara alltför svårt).

Scannerprogrammen brukar ha förvalsinställningar för olika typer av dokument, använd de förvalen (jag har inte scannat på länge men aldrig har jag behövt ändra förvalen), de brukar även ha möjligheten att skapa en PDF av alla sidor man scannar in, annars kan man lägga upp bilderna i ett dokument och sen skriva ut som PDF.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 14:45:19

Tack!

Pdf har jag glömt, kan lätt skapa en pdf på Mac:en. :-)Happy Det var en jättebra idé.

Antar att 200 pdi skulle räcka för svartvitt dokument då. Om någon har mer info för andra typer av dokument eller bilder så vill jag gärna veta.

Undrar även om man spelar in någon dokumentär från TV och sparar för eget bruk. Brukar spela in med ganska låg upplösning för att få plats med mer på hårddisken. Men när man konverterar till .avi (för att kunna se den på datorn) så vill jag ju inte att det ska ännu sämre bild, bör man då välja default inställningen eller högsta möjliga?

Blir nervös av sånt där, verkar lätt att göra fel och antingen få jättedåligt resultat eller också ta upp extra utrymme på hårddisken i onödan.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 15:08:56

Och vilket format blir bäst? Sparar i JPEG för att det är ett format som mitt bildbehandlingsprogram känner igen ifall något behöver justeras efteråt. Men det lägger till gråskala som bara stör i ett svartvitt dokument.

När jag provar att välja bara "text" så försvinner JPEG-valet och kvar blir bara TIFF (som tydligen är ett Adobe-format), DNG eller DPF. Går det lika bra? Vilket är bäst?

*gillar inte för många val när jag inte vet vad som skiljer* :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav lasseivägen » 2012-07-10 15:09:08

Torrentfilen kan man ju lägga upp på någon server, t.ex. hos Google, sen kan du ju lägga en länk där du vill att folk skall hitta den, i en blogg eller ett forum.
Vad gäller vilken upplösning du skall välja, så är väll det enklaste att scanna en sida och sedan provläsa.
Om det är svartvitt eller färg, gör inte så stor skillnad, skillnaden är att en färgfil blir större. Det blir en rasterfil, alltså med ett antal punkter, 200 dpi betyder 200 punkter per tum Dpi avgör bara hur tätt rastret blir.
Skickar med en länk till en sida med beräkning av dpi. Som överkurs kan du ju prova att köra den i ett OCR program och göra den till en ren textfil, men det brukar vara ganska struligt att få ordning på det.
http://tiporama.com/tools/pixels_inches.html
En tum är 25,4 mm om du vill scana en sida mäter du sidan i mm och delar med 25,4 så får du sidan i tum.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 15:14:24

Tack, Lasse!

Provade att jämföra med att spara i JPEG och TIFF, och den senare blev faktiskt vitare vita och svartare svarta och funkade även på diagrammen. Förmorrat, det skulle jag gjort från början. Nu får jag göra om de första 17 sidorna. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav lasseivägen » 2012-07-10 15:42:55

Om du har ett bra ritprogram, så tar du bara upp filerna i det, och sparar som "save as" som tiff, sen går du in och väljer S/V i menyn för Image, kan behöva göras ett par gånger för att hitta rätt tröskelnivå för det svarta.
Själv har jag Photoshop, men annars skall det nog gå med GIMP ett gratisprogram som fins att ladda hem för mack.
Har aldrig testat om det går att konvertera i Macens standardprogram.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 15:46:39

Jaha, det var ju finemang! :) Fast jag har inte PS och tror jag blev osams med Gimp och avinstallerade det. Men jag kanske har något annat jag kan spara i.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav slackern » 2012-07-10 16:21:01

Vad är det som gäller lagligt 75 år efter personens död? Så var försiktig om personen dog för mindre än 75 år sedan. Efterlevande kan vara giriga och gnidna och vilja ha pengar för det som blir publiserat.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Hundralappen » 2012-07-10 16:23:21

slackern skrev:Vad är det som gäller lagligt 75 år efter personens död? Så var försiktig om personen dog för mindre än 75 år sedan. Efterlevande kan vara giriga och gnidna och vilja ha pengar för det som blir publiserat.


70 är det. But still!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav slackern » 2012-07-10 16:34:35

Hundralappen skrev:
slackern skrev:Vad är det som gäller lagligt 75 år efter personens död? Så var försiktig om personen dog för mindre än 75 år sedan. Efterlevande kan vara giriga och gnidna och vilja ha pengar för det som blir publiserat.


70 är det. But still!


Tack för upplysningen då vet jag exakt. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 16:40:28

Det var inte så många år sedan han dog men det här är inte någon vars efterlevande tjäna några pengar på hans skrifter, det är mer som ett häftat kompendium bara - som inte längre finns att köpa (annars hade jag gjort det). Finns bara i ett enda ex på bibblan, som jag nu lånat som fjärrlån. Tycker det vore synd om hans tankar bara föll i glömska när han hade så innovativa (och fortfarande högaktuella) idéer.

I det andra fallet är det bara en stencilerad brevtidning från 80-talet, torde knappast heller finnas någon som kan bli annat än glad om den får ett nytt liv på nätet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 16:42:19

I alla fall så fann jag efter lite experimenterande att det som gav bäst upplösning och bäst kontrast var att skanna i gråskala, 300 dpi och spara i TIFF. Att konvertera mellan formaten i efterhand blev inte bra.

Så, bara att kavla upp de obefintliga ärmarna och börja om igen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Miche » 2012-07-10 17:30:13

TIFF är rätt stora filer men sen kan du skriva ut som PDF så borde det inte bli så läskigt stort... Då kan du även radera TIFF-filerna om du behöver platsen till annat.

Jag använder oftast PNG slm filformat, min son lärde mig det men inte varför det är det bästa formatet (vet inte vilket stöd Mac har för PNG och om det är besläktat med något av Mac-formaten).

@lasse, har du någon bra beskrivning hur man lägger upp en torrent på Google? Är det bara torrentfilen eller hela dokumentet man lägger där?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-10 18:14:28

Finns det inte särskilda sajter för just böcker?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav lasseivägen » 2012-07-10 18:41:45

Miche skrev:TIFF är rätt stora filer men sen kan du skriva ut som PDF så borde det inte bli så läskigt stort... Då kan du även radera TIFF-filerna om du behöver platsen till annat.
Det lämpligaste är nog att göra en pdf fil av samtliga sidor, blir väldigt rörigt att läsa de olika sidorna för sig. @Iridi vet inte om det går att lägga ihop filerna i acrobat reader, själv har jag acrobat där det går. Annars är nog enklast att ta in sidorna i en ordbehandlare och göra en .pdf därifrån. Går iofs att lägga upp en .doc fil men den blir nog större, dessutom brukar bilder i Word leva sitt eget liv.
Miche skrev:Jag använder oftast PNG slm filformat, min son lärde mig det men inte varför det är det bästa formatet (vet inte vilket stöd Mac har för PNG och om det är besläktat med något av Mac-formaten).
PS på mac stöder PNG, men har aldrig använt det.

Miche skrev:@lasse, har du någon bra beskrivning hur man lägger upp en torrent på Google? Är det bara torrentfilen eller hela dokumentet man lägger där?


Man lägger upp själva dokumentfilen där, helst då en .pdf. Jag har bara använt det för att dela med mig till andra, men jag kan ju kolla hur man gör, har för mig att man skall sätt skriv och läsrättigheter både för mappar och filer, men får kolla om @Iridia vill ha hjälp.
(Nu sa jag ut och rycka upp ogräs i min snigelfarm.)
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-11 7:25:30

Nu har jag suttit och svurit och gapat på datorn hela kvällen och hela natten. Hade trott att det här skulle vara en baggis men det var f*n det mest enerverande jag försökt mig på! :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Lyckades förvisso skapa en pdf genom att först klistra in de inskannade bilderna av de 55 sidorna i ett OO-dokument och sedan exportera som pdf. Riktigt elegant blev det! :D

MEN, här och där blanka sidor!!! Verkar vara Open Office som spelar mig spratt igen och stoppar in blanka sidor i dokumentet så fort man vänder ryggen till. Otroligt vad det programmet är buggigt! :evil: Har försökt tre ggr nu och det bara jävlas hela tiden. Dessutom långamt som en drogad snigel! :x icon

Försöker med Word i PCn nu, men där har jag bara en lightversion som verkar lika dålig den på att hantera flera bilder efter varandra. Hur svårt kan det vara??? Hur gör andra? De håller knappast på såhär!

Finns det något annat sätt att göra pdf:er? Jag orkar inte med mer strul nu! :-)136
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav lasseivägen » 2012-07-11 9:13:39

Tror du råkat ut för ordbehandlarnas enerverande och ologiska hanterande av inklistrade bolder, det brukar (åtminston i word gå att fixera bilderna). Man bör nog göra en ny sida gör varje bild, programmens egen automatiska funktion för ny sida brukar ha lie svårt att fatta vad den håller på me. Försök med cmd enter för ny sida, Jag skall göra ett försök med några bilder i OO.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav lasseivägen » 2012-07-11 9:31:34

Om du högerklickar på bilden väljer du Anchor och där To Tage, så skall nog bilden sitta där den skall, med det kräver alltså ny sida för varje bild, annars hamnar alla bilder på samma sida.
Kan också vara lämpligt att justera marginalerna. Bildstorleken justerar du med dom små gröna i hörnen, men det visste du ju redan.
Har själv svurit we och förbannelse över hoppande bilder i ordbehandlare, du är inte ensam.
Eller som dom bruka säga RTFM.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Hundralappen » 2012-07-11 11:49:03

Image2PDF är ett underbart program!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav Iridia » 2012-07-11 12:34:42

Tack för tipsen! Har fått några timmars sömn och tänkte försöka igen nu.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Fildelning av obskyra skrifter

Inläggav nallen » 2012-07-11 13:11:30

Jag har ingen Mac igång här för tillfället, så jag kan inte prova, men jag har för mig att man kan skapa en .pdf direkt från tiff-filerna, det vill säga utan att krångla med Ooo. Nåt i stil med; markera filerna, kommando-klick (eller control-klick) och välj "skriv ut", och sen "skriv ut till fil" eller "skriv ut som PDF".
Faen vet om man kan garantera ordningen eller om det är trial and error som gäller. Eventuellt kan man lägga till en sida i taget på nåt sätt.
Senast redigerad av nallen 2012-07-11 13:25:34, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in