Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-24 15:38:11

Jag gjorde en (usel) npf-utredning på privat företag för snart 2 år sen och fick diagnosen as. Utredningspsykologen sa "Du ska veta att även om du inte fått as-diagnosen så skulle du inte ha fått en adhd-diagnos". Tröstpris?

Efter klagomål från mig så kollande den lokala läkaren och psykologen igenom allt och kom fram till att utredningen var felaktig och att det jag sa från början, att jag har adhd, ju stämmer och gav mig adhd-medicin. Däremot så vägrar han att ens prata om as diagnosen. Jag säger att oberoende om jag har as eller inte så vill jag inte ha den nu. Den ger mig inget positivt och jag sa från början att det är adhd-problem jag har. Jag vill också göra en riktig utredning som verkligen kan hjälpa mig att bena ut mina adhd-problem. (Om de då vill ge mig as också så är det ju en annan sak. Den här utredaren har alltså varken förstått mig eller brytt sig(long story). Kändes som om jag satt på ett löpande band och ekonomin styrde :( )

Vad har jag för rätt att bli av med en diagnos som inte ger mig något? Jag hörde något om att diagnosernas syfte är att hjälpa personen som har den. Den här har i kombo med ny chef som inte känner mig iom föräldraledighet fått mig att få sparken! (Kom tillbaka deltid med sjukintyg as+adhd - det är också enda pappret jag har på adhd-diagnos.)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Fel aktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-24 15:45:14

Men skulle kunna säga att jag inte gjort någon utredning alls... det skulle jag vilja göra! En som göra av människor som bryr sig om andra människor och inte blivit stressade till att inte orka :( Jag vet tom några som jag skulle vilja göra utredningen och har flera gånger bett om remiss dit men läkaren har en egen agenda (prio 1 försäkringskassan + tider över en månad emellan - när faan ska något hända då?) och kör efter den utan att lyssna på vad jag säger :(
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-27 12:08:03

Ingen som vet något?
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-27 12:12:48

Låter anmärkningsvärt att du blev uppsagd på grund av din diagnos. Vad tyckte facket?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-27 12:25:41

Är inte med i något fack. Fick avgångsvederlag med avtal att inte klaga. Blev kickad tillsammans med flera hundra andra pga arbetsbrist så de kunde bara välja och vraka. Ett företag som tar över andra företags it-drift så de får ju alldeles för mycket folk. Men fördomarna sken igenom. Att jag inte skulle kunna göra merförsäljning t ex. 10 års anställningstid men många med kortare så klart. Men de såg inte hur jag skulle kunna göra jobbet i den tuffare miljön. Det hade de alltså bestämt sig för innan de träffade mig som varit föräldraledig sen jag började på företaget (outsourcing alltså). Kul läge! Men jag har blivit avfärdad i andra sammanhang också, t ex hos doktorn när det gällde annat. Iom att jag inte får (eller behöver) något positivt av diagnosen så vill jag bli av med den. Skit samma om jag har as eller inte :) Nu symboliserar den bara den hemska utredningen där jag blev otroligt missförstådd, när det var mer, helt enkelt borde jag anmäla det för hon hade t ex skrivit upp att jag hade ett specialintresse - en grej jag inte alls är intresserad av, mitt yrke fel, allt fel, alltså tom enkla faktagrejer som hon hade kunnat läsa innantill hur lätt som helst. Man ska ju känna sig förstådd och sedd efter en utredning, inte som om man åkt igenom en krånglande stämpelmaskin.. :/
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-27 13:59:00

Det är i allmänhet oklokt att inte se till att man är med i något fack i sådana lägen. Men om det var frågan om att något annat företag än det du var anställd i tog över driften är det inte troligt att det hade hjälpt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-27 14:14:13

Men det är inte det som är min fråga :)

Jag undrar vad jag har för rättigheter när det gäller att bli av med en diagnos som jag inte vill ha. Läkaren har sagt att utredningen var felaktig men ändå så har jag diagnosen från den kvar.

Tack! :)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Sofia75 » 2013-06-27 14:14:53

Det andra var bara motiveringen till varför jag ville bli av med en diagnos som många här inne säkert vill ha. :)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-27 18:20:24

Vart vill du ha den struken? Ur journalen? Flyttar du till ett annat landsting så syns den ju inte. Ta ut journalen och ge det nya stället bara det som står om ADHD. Du kan också spärra journaler där det står från alla andra mottagningar och byta mottagningen, Eller också fortsätter du att tjata på läkarna tills de stryker den som inte längre gällande. Vill de inte ändra så kan du försöka med patientnämnden så kommer det förhoppningsvis ett brev om några månader som är som goddag yxskaft. Stryka den som att den aldrig funnits går normalt inte. Sånt måste man dra via socialstyrelsen. Lycka till! Risken är att din starka motivation att diagnosen ska bort ses som ett tecken på Att du nog har AS-drag i alla fall. Eller också får du nån annan käck diagnos bara för att du opponerar dig! :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Felaktig utredning men diagnosen kvar?

Inläggav femtecken » 2013-07-05 10:58:04

Jag vet att jag har läst hur man gör men kan inte hitta det på nätet. SJÄLVKLART har du rätt att få din diagnos omprövad, sedan kanske det inte är det lättaste att få igenom och jag kan tänka mig att det kan ta tid. Du behöver nog ställa in dig på att försöka vara tydlig, stå på dig och försöka att inte hamna i affekt.

Fråga läkaren igen, löjligt att de inte svarar. Får du ändå inte svar och behöver lite pepp kan du testa att höra av dig till Patientnämnden där du bor, de kan nog svara och är rätt bra på att peppa.

Rätt ska vara rätt. Du vet nog mest och bäst om dig själv i slutändan och det är du som ska leva med det här, inte din läkare. Heja dig.
femtecken
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-07-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in