Får människor det svårare att köra bil?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Grisom » 2015-12-01 21:17:20

danne_k skrev:Vacciner


Tackar.

Karolinska är dock den enda trovärdiga källan p.g. av det jag har citerat från det du klistrade in.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 21:30:47

Grisom skrev:
danne_k skrev:Vacciner


Tackar.

Karolinska är dock den enda trovärdiga källan p.g. av det jag har citerat från det du klistrade in.


Okej, men ska leta vidare. Nu såg jag dessutom på Wikipediakällan att det högst upp stod "behöver pålitliga källor". Skäms på mig...
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav antonius » 2015-12-01 22:35:10

Egentligen borde körskola ingå för dom som vill, om man går gymnasiet, ung. som det är i stora delar av USA när man går high school eller vad det heter. Man kan ha som morot, att dom får det betalt om de sköter sig och inte håller på med droger och skit. Samhället skulle nog tjäna på det, tror jag... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 23:04:44

@antonius:

Håller med dig fullständigt. Många trafiklärare som tagit upp detta.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav alixha » 2015-12-01 23:17:33

danne_k skrev:Vårt sätt att leva påverkar vår hjärna i så pass stor utsträckning att de autistiska dragen blir fler och just motoriken påverkas, därav blir det svårare och svårare för människor att lära sig köra bil?


Fast det står ju i artikeln att:

Fortfarande vet man alltså inte exakt vad som orsakar autism, men det är tydligt att förklaringen vad gäller miljöfaktorer snarare ligger i exempelvis infektioner under fostertiden, komplikationer vid förlossningen eller mammans medicinering under graviditeten, än exempelvis matvanor och socioekonomisk situation...


Misstankar har på senare år riktats både mot ett ökande antal provrörsbefruktningar och mot att många skaffar barn vid hög ålder.


Jag ser inte kopplingen mellan artikeln och att autistiska drag skulle bli fler och påverka motoriken så att vi inte kan köra bil?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Ruffsetuss » 2015-12-01 23:39:52

danne_k : Ja fast jag fickparkerade felfritt och hittade dragläget direkt så var det ett evigt - det är faktiskt hastighetsbegränsning här , ska du inte växla snart? ( 2 sekunder innan jag skulle göra det) osv. Osv . Nej han och jag var inte på samma frekvens :-)Happy
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 23:48:17

Ruffsetuss skrev:danne_k : Ja fast jag fickparkerade felfritt och hittade dragläget direkt så var det ett evigt - det är faktiskt hastighetsbegränsning här , ska du inte växla snart? ( 2 sekunder innan jag skulle göra det) osv. Osv . Nej han och jag var inte på samma frekvens :-)Happy


Okej :) Ja så blir det ju ibland.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Julianus » 2015-12-01 23:49:29

danne_k skrev:@Julianus:

Japp! Riktigt skoj! :) Jag skulle blivit mekaniker istället... :P


Ja, men det vore nåt :)
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-01 23:55:25

@alixha:

Låt oss säga att det faktiskt är så att vårt sätt att leva som människor ger upphov till felaktig utveckling av hjärnan innan, under och precis efter graviditeten. På något sätt, som det står i artikeln och länken från Karolinska Institutet. Just det barnet kanske inte utvecklar autism, men däremot ett autistiskt drag. Det vill säga försämrad motorik. Det är lite så jag menar. Sen tror jag definitivt inte att man inte skulle kunna köra bil, eller ja, vem vet, men att det är det som gör det svårare att lära sig hantera fordonet. :-)063
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Gripandekylig » 2015-12-02 0:50:01

Den mest naturliga orsaken torde väl vara att framförallt kunskaps- men även färdighetskraven skärpts. För mig framstår det som betydligt mindre sannolikt att en eventuellt ökad förekomst av andelen körskoleelever som uppfattas som mer svårlärda skulle ha sin förklaring i en eventuellt genuint ökad förekomst av reella funktionsnedsättande exempelvis motoriska färdigheter.

Eftersom det redan är en vedertagen evidensgrundad förståelse som utgör allmän kännedom att det blivit svårare att ta körkort på grund av de trafiksäkerhetsmotiverade kvalitetshöjningarna av trafikskoleundervisningen beroende på de, under sena 1900- och hittills gångna 2000-talen, skärpta kraven för godkända teoretiska- och praktiska körkortsprov, borde väl den första spekulationen bakom möjliga förklaringar bakom fenomenet som beskrivs i trådstarten utgöras av hypoteser baserade på just de omständigheterna - och vidare diskussion bestående i funderingar kring andra möjliga bidragande orsaker borde vara betydligt mer sparsam och sällsynt än vad som nu blivit fallet.

Är ni som hittills bidragit till dialogen i den här tråden av uppfattningen att det inte utgör allmänbildning att körkortskraven skärpts, har ni på grund av den i startinlägget serverade reflektionen, om att ökad förekomst av autism kunde ligga bakom trådskaparens intryck av att människors prestationer under körskolelektioner försämrats, i kombination med en eventuell tendens till onyanserat tänkande och begränsande detaljseende, upplevt er förhindrade att ta ett steg tillbaka och beskåda frågan ur ett helhetsperspektiv eller kan det finnas någon helt annan förklaring till varför ingen efter 33 inlägg föreslagit denna, för mig uppenbara, hypotetiska anledning?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-02 1:45:24

@Gripandekylig:

Absolut! Jag frågade bara om vad andra trodde om det, om det faktiskt skulle kunna vara så eller om det svävar helt bland molnen. Men sen skrev jag ju även att det mer handlade om hanteringen av just fordonet, inte om trafiken. För ja, det har du absolut rätt i, det är förmodligen ganska mycket allmänbildning att trafiken är svårare idag. Frågeställningen handlade heller inte riktigt om det var svårare att ta körkort, utan mer om svårigheten att lära sig hantera fordonet på grund av motoriken. Givetvis har jag nu efter fundering kommit underfund med att eventuell motoriksvårighet inte behöver vara kopplat till eventuell autism. Jag funkar lite så, efter att texten har formulerats inser jag allt jag glömt, alla brister och ser andra kopplingar och sammanhang :P
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 2:12:58

Jag håller med dem som säger att det handlar om att börja i tid. Jag tror helt enkelt vi inte var så laglydiga förr. Nu ska alla övningsköra lagligt i rätt ålder. När jag var liten var det jättevanligt att barn började köra bil runt fyra års ålder om de bodde avsides på landet, de satt i pappas knä. Sedan kunde de köra själva vid 11-12 års ålder. Det var naturligtvis mest pojkarna som fick denna förmån.

Det sitter mer i ryggmärgen när man lär sig det tidigt.

Sedan kan det också ha att göra med att par bara kör hälften så mycket numera om de reser gemensamt. Innan fick mannen all träning och erfarenhet för han körde hela tiden. När jag var liten kände jag bara en enda kvinna som hade körkort och hon hade ingen bil.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Dagobert » 2015-12-02 2:29:45

Undrar om det inte är lättare att lära sig köra i en Volvo Amazon -68 än i en modern bil.
Förr var föraren direkt kopplad till tekniken. Dagens bilar fjärmar föraren från tekniken.

Dagens bilar är lättare att köra, men just därför är de kanske svårare att förstå sig på.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 8:44:34

Det ligger säkert något i det med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Julianus » 2015-12-02 9:01:40

Föredrar äldre bilar, mycket lättare att köra med.
Idag är dagens bilar fullt med elektroniska mackapärer som bara gör det mer komplicerat.
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 9:18:19

Dagobert skrev:Undrar om det inte är lättare att lära sig köra i en Volvo Amazon -68 än i en modern bil.
Förr var föraren direkt kopplad till tekniken. Dagens bilar fjärmar föraren från tekniken.

Dagens bilar är lättare att köra, men just därför är de kanske svårare att förstå sig på.
Inget styrservo, dåliga bromsar utan ABS, manuell choke, bakhjulsdrift utan antisladdsystem. Visst krävdes det mer av föraren, den saken är säker.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 9:40:24

Var sitter joysticken!?

:D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 20:40:10

Vill du ha joystick så får du nog vänta några år annars så körs ju många trafikflyg med joystick och laptop.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-02 22:23:57

Dagobert skrev:Undrar om det inte är lättare att lära sig köra i en Volvo Amazon -68 än i en modern bil.
Förr var föraren direkt kopplad till tekniken. Dagens bilar fjärmar föraren från tekniken.

Dagens bilar är lättare att köra, men just därför är de kanske svårare att förstå sig på.


När jag läste detta tänkte jag att det kanske är så att man känner det på ett annat sätt i en ny bil. Är man inte mjuk i sin hantering så känns det som fan i bilen jämfört med en äldre bil, jag vet inte. Och man kanske måste överarbete sin "mjukhet" så det kräver mer från hjärnan, no idea. Sen i övrigt definitivt just att föraren inte har så lika mycket direktkontakt längre.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Får människor det svårare att köra bil?

Inläggav danne_k » 2015-12-02 22:25:04

plåtmonster skrev:Var sitter joysticken!?

:D


Snart bara att luta sig tillbaka och njuta av åkturen när självkörande bilar tar över :D
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in