Falska minnen pratas det om! ("Bortträngda minnen")

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Falska minnen pratas det om! ("Bortträngda minnen")

Inläggav mikael » 2013-11-09 0:25:06

Apropå Sture Bergwall.
Vad är det?
Tror du på det?
Har du blivit utsatt för det?
Vad är din åsikt om det?
Är det trauman man minns extra väl eller förtränger man dom i det undermedvetna?


Lite fakta jag hittade.
http://www.svtplay.se/klipp/1339188/pla ... ska-minnen

http://www.enigma.se/info/FFI-1.htm

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Falska minnen pratas det om!

Inläggav kiddie » 2013-11-09 4:02:36

Jag har sett båda hos olika människor. Minnet funkar inte helt samma hos alla. Vissa minns otäcka saker med väldigt stark tydlighet. Vissa kan tränga bort minnet, trots att detta är en icke populär sak att tro på numera.

Men jag känner dissociativa människor som faktiskt gör saker de inte vet om och vissa minns inte alls sin barndom. Så det är väldigt förenklat att säga att man minns det obehagliga, de flesta gör det! Men betyder inte att alla gör det.

I Stures fall vad jag har hört verkar han inte trott fullt ut på vad de fick honom att berätta om övergrepp i barndomen, han verkade mest säga dem för att få beröm och uppmärksamhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-09 5:54:21

Det här med minnseterapeuter och förträngda minnen framkallade under hypnos sägs vara ren pseudovetenskap.
Läs Jan Guillous Häxornas försvarare, där behandlas detta.

I fallet Thomas Quick/Sture Bergwall är jag helt övertygad om sanningshalten i den slutsats Hannes Råstam och andra gjort.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Falska minnen pratas det om!

Inläggav kiddie » 2013-11-10 0:09:44

Just hypnos är nog väldigt vanskligt eftersom det är de som är lätthypnotiserade som lätt skapar falska minnen. Tar man åt sig suggestion i en situation gör man det i en annan.

Ingen av de jag känner som inte har minnen av svåra saker som uppenbarligen hänt har speciellt bra minne i övrigt från när de var små. De minns nästan ingenting, kanske minns vissa luddiga saker, vad läraren hette eller någon leksak de hade. Så det verkar vara lite allt eller inget. Aldrig träffat någon (ÄN) med starka, levande och många barndomsminnen och sedan pusselbitar som saknas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-11-28 4:27:11

På 1970-talet började i USA en kampanj mot "the dysfunctional family", den dåliga kärnfamiljen. Vuxna kvinnor med psykiska problem intalades/suggererades på 80-talet av sin terapeut att orsaken är att de är offer för sexövergrepp i barndomen. "Återväckta minnen" påstods ge en sann bild av vad som skett flera årtionden tillbaka. Patienten sluter sig till terapeuten, bryter med alla som inte "tror henne", hatar föräldrarna och kräver dem på skadestånd. I USA anses miljarder dollar ha omsatts. Epidemin smittade av sig till England, Australien, Nya Zealand etc. – och även till Sverige.

Psykoterapeuter påstår sig "uppväcka minnen" av övergrepp i barndomen, vilka för patienten och hennes närmaste i 20–50 år varit helt okända: "incest" av fadern men också satanism, kannibalism etc. Patienten förbjuds vanligen att träffa de föräldrar hon tidigare ofta sagt sig tycka mycket om, hon bryter med dem, med syskon och alla som inte tror på hennes nya tro. Hon blir inte friskare av fortsatt "terapi", tvärtom enl. nya studier i USA. Familjen slås sönder, barnbarn och vänner skadas, etc. Hon går in i ett syndrom, kallat "False Memory Syndrom", FMS.
http://www.enigma.se/info/FFI-1.htm

Har ju sett flera filmer där just något hemskt hänt i barndomen, t ex mord, som barnet trängt undan för att det var för hemskt. Så det låter väldigt trovärdigt för en lekman.

Men enligt experterna så är det tvärtom väldigt svårt att glömma traumatiska minnen.

I fallet Thomas Quick verkade han ju inte själv ha trott på dessa "falska minnen". Han ville bara ha terapi, benzo och uppmärksamhet. Och slippa lämna trygga Säter.

När vuxna berättar om hemska saker de utsatts för som barn (och som de tydligen glömt i många år) finns ju inga bevis, bara deras egna ord och (opålitliga) minnen. Så jag förstår inte hur domstolar kunnat döma föräldrar enligt det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Miche » 2013-11-28 7:54:00

Alien skrev:Så jag förstår inte hur domstolar kunnat döma föräldrar enligt det.

Självklart har de lurats av mumbojumbo-snacket de med, de besitter knappast de kunskaper som krävs för att förstå att det handlar om planterade minnen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-11-28 15:23:29

Men att öht döma människor när det inte finns någon stödbevisning el andra vittnen än målsägande själv. Det brukar man väl inte göra; det är ju därför så många våldtäktsåtalade går fria.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav slackern » 2013-11-28 15:33:20

Alien skrev:Men att öht döma människor när det inte finns någon stödbevisning el andra vittnen än målsägande själv. Det brukar man väl inte göra; det är ju därför så många våldtäktsåtalade går fria.


Men han är ju faktiskt dömd för dom brott han begått. Finns både vittnen och teknisk bevisning.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Falska minnen pratas det om!

Inläggav colaflaska » 2013-11-28 16:30:40

Alien skrev: Han ville bara ha terapi, benzo och uppmärksamhet.

Det vill jag med men jag erkänner inte mord för det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-11-28 16:38:17

slackern skrev:
Alien skrev:Men att öht döma människor när det inte finns någon stödbevisning el andra vittnen än målsägande själv. Det brukar man väl inte göra; det är ju därför så många våldtäktsåtalade går fria.


Men han är ju faktiskt dömd för dom brott han begått. Finns både vittnen och teknisk bevisning.


Jag syftar inte på Thomas Quick utan alla de andra som dömts enbart på "återvunna bortträngda minnen". Redan på 90-talet började man inse otillförlitligheten i dessa "minnen" i USA. Men då hade väl många suttit flera år i fängelse, dömda för våldtäkt av barn som aldrig ägt rum. Och de ytterst ansvariga, terapeuterna som planterade in dessa falska minnen, fick förstås inga efterräkningar; de trodde ju själva på det.

De åtta morden som Quick dömdes och friades för fanns ju heller ingen teknisk bevisning för. Men där tillkom ju usel polisutredning där Quick vallades runt och ändrade sig gång på gång tills hans utsagor närmade sig verkligheten. När man såg bitar av hans vallande med poliser och psykologer och "vittnesexperten", så fick man mer intryck av terapisession än polisundersökning. Quick verkade till slut tro själv på sina lögner, han grät och darrade över morden.

Vi lever ju inte på 1600-talet, så hur kunde domstolarna vara så helt i händerna på psykologerna och inte kräva mer handfasta bevis än "minnen"?

Det gör ju att man blir väldigt misstänksam mot psykologin, är det bara flum i många fall?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav slackern » 2013-11-28 16:53:56

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Men att öht döma människor när det inte finns någon stödbevisning el andra vittnen än målsägande själv. Det brukar man väl inte göra; det är ju därför så många våldtäktsåtalade går fria.


Men han är ju faktiskt dömd för dom brott han begått. Finns både vittnen och teknisk bevisning.


Jag syftar inte på Thomas Quick utan alla de andra som dömts enbart på "återvunna bortträngda minnen". Redan på 90-talet började man inse otillförlitligheten i dessa "minnen" i USA. Men då hade väl många suttit flera år i fängelse, dömda för våldtäkt av barn som aldrig ägt rum. Och de ytterst ansvariga, terapeuterna som planterade in dessa falska minnen, fick förstås inga efterräkningar; de trodde ju själva på det.

De åtta morden som Quick dömdes och friades för fanns ju heller ingen teknisk bevisning för. Men där tillkom ju usel polisutredning där Quick vallades runt och ändrade sig gång på gång tills hans utsagor närmade sig verkligheten. När man såg bitar av hans vallande med poliser och psykologer och "vittnesexperten", så fick man mer intryck av terapisession än polisundersökning. Quick verkade till slut tro själv på sina lögner, han grät och darrade över morden.

Vi lever ju inte på 1600-talet, så hur kunde domstolarna vara så helt i händerna på psykologerna och inte kräva mer handfasta bevis än "minnen"?

Det gör ju att man blir väldigt misstänksam mot psykologin, är det bara flum i många fall?


Fast TS tar ju upp Quick i startinlägget. Han är en dömd brottsling. Så han sitter fortfarande inne för dom brotten han dömdes för där det finns vittnen och teknisk bevisning.

Så onekligen är han inte oskyldig utan en djupt strörd människa. Som inte jag har någon som helst medkänsla för eller tycker synd om.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Falska minnen pratas det om!

Inläggav kiddie » 2013-11-28 17:02:28

Jo klart han är en brottsling. Men man kan ju ha medkänsla för de som trodde att deras anörigas mord var uppklarat och sedan var det inte så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav slackern » 2013-11-28 17:05:11

kiddie skrev:Jo klart han är en brottsling. Men man kan ju ha medkänsla för de som trodde att deras anörigas mord var uppklarat och sedan var det inte så.


Klart att man kan ha medkänsla för dom. Och förstå vilket fruktansvärt lidande det måste vara.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-11-28 17:07:18

Nej, han skulle ju ha släppts fri i början på 90-talet. Han oroade sig för att komma ut, vara ensam, hamna i missbruk igen. Så det var då han började prata om sina "bortträngda minnen". Det är alltså för dem han suttit inne de senaste 20 åren. En galen seriemördare släpper man inte ut.

Men nu har han ju genomgått en ny undersökning av ett team från Göteborg.

Det är ju inte Thomas Quick som lidit mest av hans egna lögner, han fick ju som han ville, dvs stanna kvar på Säter. Det är de anhöriga till de mördade. Hade inte experterna, polisen och åklagaren trott på "bortträngda minnen", så hade kanske de rätta mördarna åkt fast. Men ingen följde några andra spår så länge alla trodde på Quick. Och nu är alla mord utom ett preskriberat.

När det gällde de föräldrar och andra som dömdes för incest så är det förstås de som blev lidande. Och personen med "bortträngda minnen" också, när och om hen insåg att allt var påhitt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav MsTibbs » 2013-11-29 12:25:09

Jag hade en psykoterapeut en gång. Hon var övertygad av att jag varit utsatt för övergrepp när jag var liten, men det har jag ju inte. Efter åttonde sessionen sa jag tack och hej, för hon lyssnade inte, körde bara sitt race och jag blev bara förvirrad "kan hon ha rätt? Jag har ju duschat naken med män? Jag har ju sett mina föräldrar ha sex? Jag vet ju hur sperma luktar och smakar innan första pojkvännen" usch, obehagligt...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-12-04 19:10:51

Existerar inte heller fenomenet bortträngning/förträngning från den klassiska psykologin?

Bortträngning
Eng: repression [rɪˈpreʃən], verb: repress [rɪˈpres], repressing, repressed

Undanträngande av en föreställning, en konflikt eller ett motiv från medvetandet så att det bortträngda bildar en dynamisk kraft i det omedvetna och därmed påverkar våra tankar, handlingar och reaktionssätt utan att vi vet om det.

Som verb används i svenskt vardagsspråk i stället ordet förtränga (eng: repress). Det har gjort att man också ofta använder "förträngning" som liktydigt med bortträngning.

I psykologiska, särskilt psykodynamiska, framställningar är det emellertid viktigt att hålla sig till ord som "bortträngning" och "tränga bort", eftersom de är kopplade till psykodynamisk teori om att det är känsloladdade upplevelser och föreställningar som inte bara förträngs (och därmed är borta) utan som bortträngda lever sitt eget liv i det omedvetna och därifrån påverkar det vi gör och tänker medvetet.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=B

Eller är det bara "återuppväckandet" av bortträngda minnen som inte finns?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav kiddie » 2013-12-04 19:29:48

Nej, det existerar tydligen inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav atoms » 2013-12-04 20:18:19

Några inlägg har flyttats till - svt-kl-21-30-dokument-inifran-kvinnan-bakom-thomas-quick-t37162.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Borträngda minnen en bluff!

Inläggav mikael » 2013-12-26 2:26:00

Jag har inte glömt bort något traumatisk minne i alla fall.
Falska minnen som kommer upp i terapin är en bluff.
En sektbluff som vänster psykiatriker, psykologer i synerhet har använt sig av.
Resultat: Folk går med obehandlade depressioner och ångest samt att deras föräldrar åker in i fängelse.
En tragedi utan morstycke, motstycke som dessa maktmissbrukare har åstadkommit.
Jag vill ha ersättning ,skadestånd och att dom får hårda domar, fängelse. Psykoanalysen är ett överklassnöje och opium för dom välbeställda inom vänstern.
Frige Sture Bergwall nu!

atoms

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Alien » 2013-12-26 3:03:12

Freud har ju haft stort inflytande, både i psykologin och i populärkulturen. Hur många filmer handlar inte om bortträngda minnen av hemskheter?

Avgörande för Freuds teoribildning var att han undersökte omedvetna skikt i själslivet och kunde utforma en helt ny lära om människans själsliv som en plats för kamp mellan medvetna och omedvetna krafter. Det omedvetna visade sig till stor del bestå av minnen och föreställningar som är bortträngda från medvetandet därför att de upplevs som obehagliga, otillåtna, ångestuppväckande och skuldbelastade. Freud upplevde genom sig själv och hos sina patienter hur starkt denna kamp mellan medvetna och omedvetna känsloladdade föreställningar inverkar på människors sätt att tänka och känna.

Hans första modell av psyket var den "topografiska": psyket består av a) medvetandet, b) det förmedvetna (sådant som lätt kan tas fram i medvetandet) och c) det omedvetna.

Sexualiteten i fokus
I självanalysen upptäckte han bortträngda minnen och föreställningar i sitt eget liv, främst kärleken till modern och svartsjukan riktad mot fadern, ett tema som han kände igen från den grekiska sagan om Oidipus som ovetande om de verkliga förhållandena slog ihjäl sin far, kungen av Thebe, själv blev kung och gifte sig med drottningen, sin egen moder. Freud drog härav den vittgående slutsatsen att oidipuskomplexet är generellt för män och att det finns ett liknande omedvetet tanke- och känslokomplex hos kvinnor. Han drog också den för psykoanalysen som teori avgörande slutsatsen att människors konflikter och neurotiska besvär bottnar i bortträngda, för medvetandet oåtkomliga tankar och känslor, som genom psykoanalys kan göras medvetna och då inte längre orsaka de tidigare psykiska besvären. I sitt teoribygge kunde han luta sig mot på den tiden vanliga teorier om det omedvetna. Han fann också, mycket i enlighet med samtida forskare och filosofer, att sexuella känslor och behov spelar stor roll vid uppkomsten av bortträngningar och nervösa besvär.
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=Freuds
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om!

Inläggav Paradox » 2014-02-05 16:50:52

Jag får ofta minnesluckor då jag blir rädd. 2008 skulle jag genomgå Gastroskopi. Man ska typ svälja en slang med en kamera för undersökning av magen.
Jag hade skyhög ångest, sen blev det svart.

Jag vaknar av att några ambulansmän skakar mej och jag hör hur de diskuterar sinsemellan om hurvida jag fått en insulinchock lr tagit droger.
När bilden kommer tillbaka, ser jag att jag sitter i en trapp utanför en affär mitt i stan.

Vad som hände från det att jag var i undersökningsrummet med läkaren till jag vaknade upp en km bort fem timmar senare, har jag ingen susning om.

Liknande har skett vid fler tillfällen då jag blivit skrämd, detta var ett exempel. Men att man skulle komma ihåg skrämmande händelser extra detaljerat, nej det är ju snarare så att hjärnan loggar ut för att slippa. När den loggar in vet man inte vad som skett under utloggningen. Så fungerar mitt eländiga huvud iallafall.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Falska minnen pratas det om!

Inläggav gadas » 2014-02-06 17:30:12

Paradox skrev:Jag får ofta minnesluckor då jag blir rädd. 2008 skulle jag genomgå Gastroskopi. Man ska typ svälja en slang med en kamera för undersökning av magen.
Jag hade skyhög ångest, sen blev det svart.

Jag vaknar av att några ambulansmän skakar mej och jag hör hur de diskuterar sinsemellan om hurvida jag fått en insulinchock lr tagit droger.
När bilden kommer tillbaka, ser jag att jag sitter i en trapp utanför en affär mitt i stan.

Vad som hände från det att jag var i undersökningsrummet med läkaren till jag vaknade upp en km bort fem timmar senare, har jag ingen susning om.


Fantastiskt! Den enda totala minneslucka jag minns(!) att jag haft är just under GASTROSKOPI!!

Den är så fullkomlig att jag fortfarande ibland frågar mig om de verkligen gjorde någon undersökning eller ljög för mig efteråt!

Jag fick starkt lugnande medel eftersom jag var väldigt ängslig men - inget sövande och de påstod bestämt att jag varit vaken och talat med dem hela tiden!!

- Då ska vi trä ner den här slangen i halsen på dig, det kommer att gå fint. Hur känns det nu då?
- Jo, det känns bra.
- Du vet om att det är klart va?!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Falska minnen pratas det om! ("Bortträngda minnen")

Inläggav Alien » 2014-12-13 16:51:17

Mer om domar och de s k bortträngda minnena. Nu har en man frikänts från att ha utnyttjat sin dotter.

svt 2014-11-20 skrev:Tidskriften Filter som uppmärksammade fallet först skriver om att dottern ska efter sin sexdebut vid 19 års ålder börjat gå i ”imaginationsterapi”, en form av hypnos. Terapin ska ha väckt minnen till liv om hur hennes pappa förgripit sig på henne från fyra års ålder till dess hon blev 13 år.

Men den terapiform som tingsrätten byggde sin dom på är hårt kritiserad och användes då Sture Bergwall, tidigare Thomas Quick, erkände ett 30-tal mord. Han dömdes senare för åtta av dem, men har i dag frikänts från alla misstankar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hovra ... ade-minnen

Dan Josefsson (författaren till Mannen som slutade ljuga, om Thomas Quick och vad som fick honom att erkänan btott han inte begått) säger:
– Det är väldigt oroande och sorgligt att tingsrätten kunde döma på det sättet. Jag visade den här domen för Elizabet Loftus, en av världens främsta experter på falska minnen. Hon sa att det här kändes som någonting som kunde hända på 1990-talet.

Dagens Nyheter skriver i dag att pappans advokat kallat in Rickard L Sjöberg, docent i psykologi, till tingsrätten. Där ska han ha berättat att hyposbehandling kan skapa falska minnen.

– Terapeuterna kan få patienterna att tro att falska minnen är äkta. För anhöriga blir det livslånga mardrömmar. Vissa får aldrig tillbaka sina systrar, bröder, eller andra som gått i sådan här terapi. Folk blir aldrig sig själva mer, säger Dan Josefsson.


Hovrätten rev alltså upp tingsrättens dom:
svt 2014-12-12 skrev:I dagens dom skriver hovrätten att man bedömer att målsägandes uppgifter "inte är så tillförlitliga och säkra" att de kan ligga till grund för en fällande dom.

Rätten lägger stor vikt vid att kvinnans berättelse vuxit fram över tid. Dessutom tar domstolen hänsyn till vad den anlitade experten redogjort för kring bortträngda minnen. Han sade att det finns stora risker att man skapar falska minnen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... innen-idag

Slutet gott, allting gott? Nej, har man en gång blivit dömd för ett sådant skambelagt brott kommer en del alltid att undra om han inte iaf var skyldig. En sak är att "bortträngda minnen" inte räcker som bevis. Men det går inte att bevisa att någon är oskyldig, bara att bevisen inte räcker för att fälla honom. Och tänk om dessa "bortträngda" (el inplanterade) minnen fortfarande känns verkliga för dottern? Kan det någonsin bli som förr igen för den familjen?

svt 2014-11-29 skrev:Kvinnan är ju helt säker på att det har hänt?

– Tyvärr så är det så att vi kan vara fullständigt säkra på att något har hänt, fast det aldrig inträffat. Det har vi sett i forskningen i snart 20 år, där vi har planterat in minnen hos människor som sedan är fullständigt bombsäkra på att det verkligen hänt, säger Torun Lindholm.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/exper ... llande-dom

Om man först "återfår" vissa minnen, går det att sedan "avprogrammera" dessa minnen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Falska minnen pratas det om! ("Bortträngda minnen")

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 19:39:14

Minnet är väldigt bedrägligt. Minnen "uppdateras" (förändras) tex. när de återkallas. Vi tror oss ofta minnas saker och ting som vid närmare undersökning visar sig vara rena fabrikationer. Jag tror att det är fullt möjligt att plötsligt börja minnas saker som en person man står i beroendeställning till mer eller mindre inplanterat.

Apropos "Repressed Memory", här är en bra skeptisk länk: http://www.skepdic.com/repress.html
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in