Fackförening för människor med NPF?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fackförening för människor med NPF?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2013-04-04 12:16:46

Finns det några organisationer som organiserar människor med funktionshinder? Jag vet att det finns intresseorganisationer som Attention men hur arbetar dem när det kommer till situationer där det kan vara tal om orättvisor.

Såsom vid utförsäkring trots en medicinskt understruken diagnos? Dylika situationer.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Fackförening för människor med NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-06 14:33:48

Fackföreningar handlar om rättigheter man har som anställd, olika arbeten har olika fackliga organisationer.

Men som tanke tycker jag frågeställningen är bra, tyvärr tror jag inte vi har särskilt många som talar i vår sak gentemot arbetsgivare så det är definitivt nåt att spinna vidare på.

Gå gärna in på
http://www.aspergare.org/
och diskutera vidare.
Varför inte bli medlem förresten?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fackförening för människor med NPF?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-07 2:37:46

Kanske det rör sig i denna riktning?
BBC: Hate crime: Police record attacks on punks, emos and goths
A police force has begun recording attacks on members of subcultures, such as goths and emos, as hate crimes.


(Storbrittanien var väl en av de första länderna med polis?)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fackförening för människor med NPF?

Inläggav biologic » 2013-04-15 23:06:05

IndividualThoughtPatterns skrev:Finns det några organisationer som organiserar människor med funktionshinder? Jag vet att det finns intresseorganisationer som Attention men hur arbetar dem när det kommer till situationer där det kan vara tal om orättvisor.

Såsom vid utförsäkring trots en medicinskt understruken diagnos? Dylika situationer.


Som Krigarsjäl skriver så är fackföreningar en annan sak. Attention finns, likaså Autism- och Aspergerförbundet. Jag har precis blivit mer aktiv i Attention; vi jobbar absolut mot orättvisor som detta. Likaså AAF, de har gjort en hel del gott. Bl.a. i fallet med lokföraren som blev avstängd från jobbet på helt orimliga grunder.
AAF verkar dock ha en större andel medlemmar som är föräldrar till barn med AS och autism, än medlemmar som har egen diagnos.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in