Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav kullan » 2015-02-05 1:15:53

Diskutia skrev:Aspergers syndrom-facebookgruppentillagda medlemmar

Vid en hastig genomgång av medlemmarna namnledes - nyss 2019 till antalet - kan man konstatera att följande Facebook-figurer är de som lagt till flest medlemmar (på ett ungefär, de ligger någorlunda i topp i genren i fråga - två av vardera kön, håll till godo):



Det finns en förklaring: De är Admins i gruppen eller har varit admins i gruppen. Men vad bevisar det då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Laika » 2015-02-05 8:16:34

kullan skrev:Jag törs knappt skriva i den gruppen för jag bli alltid påhoppad och jag orkar inte med det. Fast det är typ samma sak jag känner om detta forum. Aspergare är känslokalla typer.

Nej. Det finns såväl känslokalla som okänslokalla aspergare. Hur kan du generalisera på det sättet?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav kullan » 2015-02-05 10:17:19

Jag går på min erfarenhet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Pikachu » 2015-02-05 10:38:04

kullan skrev:Jag går på min erfarenhet.
Håller med, studier efter annan har ju mer eller mindre cementerat att vi aspisar saknar eller har nedsatt kognitiv empati. Detta är inte liksom lika med att alla med AS är onda/dåliga människor. En klar skillnad mellan psykopati (alla psykopater är inte onda/dåliga människor) och AS är att aspergare är trogna sina ideal.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Laika » 2015-02-05 10:46:38

kullan skrev:Jag går på min erfarenhet.

Att du har dina erfarenheter ger dig inte rätt att tala om för mig hur jag är. Jag har aspergers och är inte känslokall - tvärtom. Jag känner flera med aspergers som inte heller är känslokalla. Känslokyla är inget diagnoskriterium. Eller hävdar du att vi som inte är känslokalla är feldiagnosticerade?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav kullan » 2015-02-05 10:50:43

Laika skrev: Eller hävdar du att vi som inte är känslokalla är feldiagnosticerade?


Nej. Jag har Asperger och jag är inte känslokall. Dock verkar majoriteten vara vara det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Laika » 2015-02-05 10:54:24

kullan skrev:
Laika skrev: Eller hävdar du att vi som inte är känslokalla är feldiagnosticerade?


Nej. Jag har Asperger och jag är inte känslokall. Dock verkar majoriteten vara vara det.

I så fall borde du ha skrivit "de flesta aspergare jag har träffat är känslokalla" i stället för den extrema generalisering du drog till med.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Pikachu » 2015-02-05 11:04:14

Laika skrev:
kullan skrev:
Laika skrev: Eller hävdar du att vi som inte är känslokalla är feldiagnosticerade?


Nej. Jag har Asperger och jag är inte känslokall. Dock verkar majoriteten vara vara det.

I så fall borde du ha skrivit "de flesta aspergare jag har träffat är känslokalla" i stället för den extrema generalisering du drog till med.
Skulle det verkligen vara så osmickrande om du och Anders Behring Breivik hade aspergerdiagnosen gemensam? :P :wink: .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Laika » 2015-02-05 11:09:04

Pikachu skrev:
Laika skrev:
kullan skrev:
Nej. Jag har Asperger och jag är inte känslokall. Dock verkar majoriteten vara vara det.

I så fall borde du ha skrivit "de flesta aspergare jag har träffat är känslokalla" i stället för den extrema generalisering du drog till med.
Skulle det verkligen vara så osmickrande om du och Anders Behring Breivik hade aspergerdiagnosen gemensam? :P :wink: .

Det är helt okej med mig, men det här handlar inte om vad som är smickrande utan om vad som är riktigt och felaktigt. Känslokyla är som sagt inget diagnoskriterium för aspergers.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Diskutia » 2015-02-05 18:06:29

Aktiviteten - vilka som skriver, vad det snackas om, interaktionerna etcetera - i den nämnda Facebook-AS-gruppen (https://www.facebook.com/groups/72899461969/#_=_)

Min analys är rätt klar.

Jag är överraskad måste jag säga.

Aktiviteten, ämnena, personerna som skriver och interagerar - det hela ser rätt skapligt ut. Gedigen daglig aktivitet med många inblandade. En relativt stor spännvidd rörande personerna som skriver. Överlag ganska dynamiskt. En hygglig åsiktsdiversitet (för att låna ett begrepp som en av Sveriges mest kända forumskribenter tillika moderator, på ett annat forum, kanske kunde ha sagt), framför allt med Facebook-mått mätt, av grupper jag kikat in i tidigare.

Jag skulle säga att det är en väldigt påtaglig skillnad jämfört med de flesta in action-trådar på Aspergerforum. Här på AF är det som brukligt ett ganska begränsat antal personer som gör sin röst hörd och färgar trådar påtagligt, det är ofta samma personer som är inne och håller på i trådarna. Tittar man på Facebookgruppen i fråga är det mycket större variation på AS-personerna som skriver och vilka synpunkter som framförs (i alla fall vid en bakåttitt de senaste veckorna).

Jag får tänka om således. Facebook är inte helt ointressant.

Om jag sedan kommer skriva på Facebook är en ... helt annan historia, vilken visar sig ...
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav matterik » 2015-02-05 18:23:36

Själv så brukar jag inte vara så aktiv på facebook varken i grupper eller på andra sätt. Tycker facebook är lite trist på något sätt, vet inte riktigt hur.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Moggy » 2015-02-05 18:27:32

Lite synd att det inte går att vara anonym i de där grupperna om man inte vill outa sig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav kullan » 2015-02-05 18:39:27

Felet med facebook är att man inte får använda nickname utan måste heta ett riktigt namn. Det vore bekvämare att få heta kullan tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Moggy » 2015-02-05 18:50:50

kullan skrev:Felet med facebook är att man inte får använda nickname utan måste heta ett riktigt namn. Det vore bekvämare att få heta kullan tex.



Ja, det är tråkigt och gör att det blir svårt att engagera sig i en grupp när man inte har nån lust att skriva under sitt riktiga namn som vem som helst kan se.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Zima33 » 2015-02-05 19:46:37

kullan skrev:Felet med facebook är att man inte får använda nickname utan måste heta ett riktigt namn. Det vore bekvämare att få heta kullan tex.

Det finns många som använder nickname, det funkar ju så länge ingen anmäler det.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav geocache » 2015-02-05 20:47:05

MsTibbs skrev:
Jagers skrev:
Kevlarsoul skrev:Mm men man får inte kommentera om nån har stavat fel för tydligen är 100% av alla felstavare dyslexier och man är en elak, empatilös person om man påpekar att det är felstavat.
True story.


Det handlar alltid om att påpeka saker på rätt sätt, på ett snällt sätt, och det är ofta svårt för oss med autismspektrum har jag märkt. :(


Det var så jag kände... :(


:-)Hug
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav plåtmonster » 2015-02-05 21:13:26

kullan skrev:Felet med facebook är att man inte får använda nickname utan måste heta ett riktigt namn. Det vore bekvämare att få heta kullan tex.


Mitt riktiga namn är Donald Duck! .. lovar! :D

Ibland blir jag mitt alterego Abraham Bahamas :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Richard » 2015-02-06 17:53:48

Jag gick nyss med! :-)Happy
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Laika » 2015-02-06 18:05:07

plåtmonster skrev:mitt alterego Abraham Bahamas :-)002

Fantastiskt alterego!
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Lispington » 2015-02-07 2:23:02

Kevlarsoul skrev:Mm men man får inte kommentera om nån har stavat fel för tydligen är 100% av alla felstavare dyslexier och man är en elak, empatilös person om man påpekar att det är felstavat.
True story.

Med risk att uppfattas som elak och oempatisk: funktionsnedsättningen heter mycket riktigt dyslexi, men de som lider av den benämns dyslektiker. Ordet dyslexier torde vara pluralis av dyslexi (om det nu finns flera typer eller undergrupper av dyslexi), med uttalsformen [dyslexi'er].
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Facebookgrupp "Aspergers syndrom"

Inläggav Kevlarsoul » 2015-02-07 13:40:15

Lispington skrev:
Kevlarsoul skrev:Mm men man får inte kommentera om nån har stavat fel för tydligen är 100% av alla felstavare dyslexier och man är en elak, empatilös person om man påpekar att det är felstavat.
True story.

Med risk att uppfattas som elak och oempatisk: funktionsnedsättningen heter mycket riktigt dyslexi, men de som lider av den benämns dyslektiker. Ordet dyslexier torde vara pluralis av dyslexi (om det nu finns flera typer eller undergrupper av dyslexi), med uttalsformen [dyslexi'er].


Tack så mycket för den informationen.
Det uppskattas. :-)Happy
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in