Få diagnos och hjälp (pengar)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Få diagnos och hjälp (pengar)

Inläggav Avanti » 2013-02-09 4:51:42

hej

jag undrar hur mycket mer pengar kan jag lyfta per månad om jag har asperger? än om jag "bara" har adhd/damp? och innebär asperger att De (De med stort D) Mannen kan bestämma mer över mig och begränsa lilla mig ännu mer? jag är vilse i systemets betonglabyrint haaalp!


Admin: gjorde inlägget mer kompakt så det ska bli lättare att läsa.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

få diagnos

Inläggav MsTibbs » 2013-02-11 11:20:09

Du får inte pengar bara för du har AS, man kan få ekonomiskt stöd om man inte fixar jobb på reguljära arbetsmarknaden, men inte bara för man får diagnoser. Jag har inte alls mycket pengar, skulle säkerligen ha mer pengar om jag var "frisk" så jag kunde bli polis som jag drömt om, men som jag nu inte kan iom diagnosen schizoaffektiv (poliser bör ha intakt verklighetsförankring).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

få diagnos

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-11 11:29:11

Finns du på riktigt Avanti?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

få diagnos

Inläggav Gafsan » 2013-02-11 23:33:46

Avanti skrev:hej

jag undrar hur mycket mer pengar kan jag lyfta per månad om jag har asperger? än om jag "bara" har adhd/damp? och innebär asperger att De (De med stort D) Mannen kan bestämma mer över mig och begränsa lilla mig ännu mer? jag är vilse i systemets betonglabyrint haaalp!


Skillnaden om du har en diagnos inom autismspektrum är att du kan få rätt till insatser genom LSS. Det innebär följande:

Insatserna för särskilt stöd och särskild service

9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig.


D.v.s. du kan inte få några pengar annat än ersättning för assistans och liknande. Så du kan inte tjäna på att ha rätt till LSS. Alla LSS-insatser behovsprövas också, så även om du har en aspergerdiagnos (eller annan diagnos inom autismspektrum) så innebär det inte att du har rätt till några som helst insatser. Du får bara de insatser som du bedöms behöva.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

få diagnos

Inläggav Dotse » 2013-02-14 18:32:07

Det var en vän till mig som sa att hon trodde att man kan få 60 000 i starta eget-bidrag om man har asperger. Någon som har koll på detta? I så fall är ju det en väg att få extra pengar via diagnosen...
Dotse
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-29
Ort: Linköping

få diagnos

Inläggav Parvlon » 2013-02-14 19:05:19

Dotse skrev:Det var en vän till mig som sa att hon trodde att man kan få 60 000 i starta eget-bidrag om man har asperger. Någon som har koll på detta? I så fall är ju det en väg att få extra pengar via diagnosen...
Behövs ingen diagnos för det. 320 * 30 * 6 = 57600

http://www.startaegetbidrag.com

jag undrar hur mycket mer pengar kan jag lyfta per månad om jag har asperge
Beror på vad du använder din intelligens till.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

få diagnos

Inläggav Selma » 2013-02-14 20:05:02

Dotse skrev:Det var en vän till mig som sa att hon trodde att man kan få 60 000 i starta eget-bidrag om man har asperger. Någon som har koll på detta? I så fall är ju det en väg att få extra pengar via diagnosen...

Funktionshindrade kan få särskild hjälp. Jag tror att det kan kombineras med starta eget-bidrag.

http://www.arbetsformedlingen.se/downlo ... osta_s.pdf

Om näringsverksamheten läggs ner eller säljs inom tre år efter det att stödet lämnades ska det betalas tillbaka helt eller delvis.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in