Få arbetsskada erkänd när man har NPF [delad tråd]

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Få arbetsskada erkänd när man har NPF [delad tråd]

Inläggav Mariette » 2009-02-12 18:04:24

dumle skrev:Alldeles riktigt uppfattning om vad som är intressant angående sina egna svaga sidor och som framkom i neuro-utredningen.
Återstår ifall det kommer en utredning till i mitt fall.
Fast då blir det av andra neurologiska skäl och en bedömning av medicinsk invaliditet.
Och det är inte säkert att på grund av den andra diagnosen, som man kunnat fast ställa AS diagnosen korrekthet.
Nu undrar ni säkert vad jag menar med den andra diagnosen. För 5 år råkade jag ut för en arbetsolycka. Och då fått neurologiska skador.

Och då är till förlitligheten inte korrekt ifall det finns störningsmoment i grunden och sjukvården gjort en felaktig bedömning när AS diagnosen inte fanns tidigare dokumenterad. Men det fanns skäl för sjukvården att förneka min arbetskada. Och då fann man lämpligt att en AS diagnos skulle passa mig.
Det som jag finner märkligt att i framförande av min neuroutredning frågar sjukvården mig ifall jag tror att jag har Asperger???

Jo är det alltid så att det man vill se, ser man och det man vill höra, hör man.....??

Visst gav det mig en identitet men jag vet inte ...juridiskt borde det inte gå att faställa en AS diagnos om det fanns skador tidigare men av annan art.


Har du fått en diagnos (gått med på att få en) så tror jag att det är svårt att i efterhand hänvisa till arbetsskada. Din diagnos ligger dig i fatet i detta fall och de som gör bedömningen (arbetsskada) tänker att stollar gör sig själva illa och vi kan hänvisa till att han har en diagnos = stollar för de som bedömmer arbetsskador.



Moderator: Avdelat från denna tråd: neuropsykiatrisk-utredning-t5301.html
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Aspergare och vården.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Re: svaga sidor.

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-12 18:14:24

Mariette skrev:Har du fått en diagnos (gått med på att få en) så tror jag att det är svårt att i efterhand hänvisa till arbetsskada. Din diagnos ligger dig i fatet i detta fall och de som gör bedömningen (arbetsskada) tänker att stollar gör sig själva illa och vi kan hänvisa till att han har en diagnos = stollar för de som bedömmer arbetsskador.


Har du några konkreta exempel på att så är fallet?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Mariette » 2009-02-12 19:07:09

Aura Lux skrev:Jag har fått fullständiga skriftliga rapporter med testresultat och sammanfattningar direkt efter avslutad utredning. Dessa gicks även igenom muntligt tillsammans med psykolog och läkare, där jag fick möjlighet att ställa frågor. Fick en längre sammanställning som var mer djupgående, och en kortare att använda till Försäkringskassan, läkare eller myndigheter.


Det kan vem som helst under utredning få men det intressanta är din tidigare arbetsskada innan utredningen. Jag menar att innan utredningen (flera år tidigare) råkade du ut för en arbetsskada. Berätta vad som hände då!
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

ligga mig i fatet???

Inläggav dumle » 2009-02-13 0:52:29

Jo Mariette det kan ligga mig i fatet. Men som sagt var...
Det kan vara av principiellt viktigt att jag får prövat mitt fall i domstol.
Det som är väger tungt för mig. Är ett brev som jag fått i min hand.
Och som är en korrespondens mellan 2 läkare.
Det är av känslig natur och man borde vara lite mer tillmötes gående mot mig. En journalist har läst och förstått att det där brevet inte bra för sjukvården. Det var ett misstag att jag fick det i min hand.
Att jag vet och kan bevisa vissa saker.
Det är möjligt att det kan vara prejudicerande för andra fall ochså ifall jag vinner målet.

Jag har varit i kontakt med juridiska instanser....
Jag bör nog inte skriva mer om detta för det är av mycket känslig natur.
Om jag inte hade haft det där brevet då hade jag inte haft någon chans..
Men nu har jag ett brev som är känsligt för sjukvården??
Återstår att se ifall de vågar att möta mig i rätten?
Kände för att skriva av mig lite bara..och fortsättning följer..Och underskatta inte min förmåga..
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-13 10:27:25

Mitt enda tips dumle, en bra advokat är på plats, ingen outbildad klarar denna process själv.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

juridisk kunnig person!!

Inläggav dumle » 2009-02-13 10:42:21

Ja visst måste man anlita en juridisk kunnig person. De svåra har varit att få någon advokat/jurist intresserad. När man vill och nämner väcka enskilt åtal så får jag nobben direkt och advokaterna får kallfrossa. Men de finns andra alternativ ochså.

Jag känner att jag har en god uppfattning om mitt fall och följer min röda tråd. Under resans gång har jag mött hårt motstånd. Jag har en känsla att detta året kommer att få ett avgörande och ett bokslut. För jag vill komma vidare i mitt liv.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-13 11:06:11

Ehhh, du, har du ringt till någon av dom här större som har den kompetensen. Det är ju lite olika vilken sorts advokat/jurist man är.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

special områden!!

Inläggav dumle » 2009-02-13 11:25:06

Jo, som du uppger finns det varierade kompitens och specialområden.
Jag känner mig trygg i mitt fall när juridisk person är anlitad och som besitter med hög kompitens.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: special områden!!

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-13 12:09:33

dumle skrev:Jo, som du uppger finns det varierade kompitens och specialområden.
Jag känner mig trygg i mitt fall när juridisk person är anlitad och som besitter med hög kompitens.


Ahh, jag missuppfattade, jag läse det som att du inte hade någon hjälp. :wink:

Bra att du orkar föra en sån här sak i hamn för oavsett hur det går så ger det en vinkling till alla inblandade vad som bör belysas och om regler bör ändras.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: ligga mig i fatet???

Inläggav Mariette » 2009-02-14 20:04:02

dumle skrev:Jo Mariette det kan ligga mig i fatet. Men som sagt var...
Det kan vara av principiellt viktigt att jag får prövat mitt fall i domstol.
Det som är väger tungt för mig. Är ett brev som jag fått i min hand.
Och som är en korrespondens mellan 2 läkare.
Det är av känslig natur och man borde vara lite mer tillmötes gående mot mig. En journalist har läst och förstått att det där brevet inte bra för sjukvården. Det var ett misstag att jag fick det i min hand.
Att jag vet och kan bevisa vissa saker.
Det är möjligt att det kan vara prejudicerande för andra fall ochså ifall jag vinner målet.

Jag har varit i kontakt med juridiska instanser....
Jag bör nog inte skriva mer om detta för det är av mycket känslig natur.
Om jag inte hade haft det där brevet då hade jag inte haft någon chans..
Men nu har jag ett brev som är känsligt för sjukvården??
Återstår att se ifall de vågar att möta mig i rätten?
Kände för att skriva av mig lite bara..och fortsättning följer..Och underskatta inte min förmåga..


Det är inte lätt att vinna mot myndigheter eller liknande instanser. De håller varandra om ryggen och om du förlorar får du betala rättegångskostnaderna. Har du rättsskydd i hemförsäkringen eller dylikt täcker inte detta kostnaden för hela processen om du förlorar. Det kan med andra ord bli dyrt för dig. Men lycka till om du bestämmer dig för att stämma.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

innan man skjutit björnen...

Inläggav dumle » 2009-02-15 13:31:41

Jag är medveten om det du varnar mig om. När jag skriver offentligt om detta måste jag vara återhållsam med mer fakta. Och man skall aldrig räkna hem skinnet innan man skjutit björnen. Men som jag uppgivit tidigare har min motpart gjort bort sig...Det enda motparten kan göra är att förneka..för det är mång gånger så det går till. Jo det där med att de håller varandra om ryggen är jag väl medveten om...Min motpart har till och med uppgivit för mig ordagrannt att föreligger så..Så nog är det så att jag pressat min motpart in i ett hörn..Det uttalandet taggade mig bara mera..
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

AFA godkänt

Inläggav dumle » 2009-04-15 14:48:25

Hej.
ville bara medela att idag fick jag av AFA försäkringar fått min arbetskada godkänd. När det gjordes påpekade i min tråd neuropsykiatrisk utredning att myndigheter och försäkringsbolag lätt kunde skylla på självskadebeteenden för de som har AS diagnosen.

Jag råkade ut för en olycka på min arbetsplats och jag har även varit aktiv på arbetsmarknaden i över 20 år. men dock som odiagnostiserad.
Detta erkännande är för mig en delseger till upprättelse.
Men det är bara fortsatt krigande mot försäkringsbolag och myndigheter som gäller 1 år framåt.när jag krigat i 4 år nu.
Så det är inte helt hopplöst att kämpa för sin sak och få rätt mot försäkringsbolag..
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Inger » 2009-04-15 22:03:18

Grattis! Och bra kämpat!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Isabell » 2009-04-16 12:44:31

Grattis!

Jag vet hur svårt det är att kämpa mot myndigheter.
Din seger är en seger för alla med funktionshinder.
Håller tummarna för fortsatt medvind...
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav Aura Lux » 2009-04-16 23:50:50

Grattis! :D
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav KrigarSjäl » 2009-04-17 1:18:27

Ge dem vad de tål.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2009-04-17 1:32:21

Grattis! Jag har nyligen kommit på mig själv med att inte orka nöta på kolosserna eftersom man så sällan ser resultaten. Men nöta ska man naturligtvis, vad annat hjälper i längden. Jag lyfter på hatten och försöker börja själv.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

tack

Inläggav dumle » 2009-04-17 9:43:20

Jag får tacka för grattulationerna. Det värmde i min själ.
Jag var på väg att ge upp flera gånger..men samlade på mig nytt mod och kraft och fortsatte kampen. Och ett tack för att denna site finns. Jag tror inte jag hade orkat kämpa vidare annars..Ibland har det känt bättre inombords, att bara skriva av sin frustration och ibland kunna splittra sin tankar med intressanta teman. tack för att ni finns..
Ibland har det kännts, att man måste vara frisk för att orka vara sjuk och kriga mot myndigheter osv....
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

AFA

Inläggav dumle » 2009-04-17 10:42:18

Idag har jag fått ett nytt brev från AFA att det skulle finnas övervägande skäl att det finns ett samband mellan olyckstillfället och besvären.
Och de prövat mitt fall och inte ansett att det finns en sådan koppling.

Nu fäster jag inte mig så mycket av ett sådant negativt besked. Av erfarenhet brukar motpart/myndighet använda sig av denna metod.
Det är mer av regel än undantag att de använder sig av denna metod.
Denna metod används i princip för att försöka trötta ut vi som anmäler i något avseende.
Jag reserverade mig tidigare i min tråd att det och det fanns en viss tvekan från mig de skulle ge mig rätt på alla punkter. Nu fick jag rätt på en punkt och det har en viss betydelse för mig ändå.

Nu blir det fackets jurister som får ta över mittt ärende.
Jag är långt ifrån uppgiven, när jag har "flera järn i elden" om jag får utrycka mig så. Utan att säg vad.
Det gäller bara att tro på sin sakfråga.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Parvlon » 2009-04-17 15:37:02

Snyggt, jag är inte så insatt i byråkrati, men det ser bra ut. lycka till i fortsättningen!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

uppdatering

Inläggav dumle » 2009-06-15 11:20:23

Häromdagen fick jag ett brev av min nuvarande läkare och som antydde att han blivit belagd med munkavle av socialstyrelsen.
I mina journaler står det till och med, att det är upp till mig och journalisten ifall jag vill att mitt material skall publiceras eller inte, när jag var i kontakt med en journalist på en tidning.
Det är inte heller lätt för min läkare att inte skriva mera i klarhet, än att bara antyda att något inte gått rätt till inom sjukvården. För att inte själv råka illa ut.
Det känns tryggt att veta att ett par jurister driver mitt fall.
Jag kämpar med näbbar och klor att det som jag råkat ut för inte skall sopas under mattan.
Jag menar att det som jag råkat ut för inte skall tystas ner av myndigheter, när det inte passar dem.

Jag har blivit rådd att glömma och gå vidare i mitt liv. Men det finns inte på min karta. Jag vill att socialstyrelsen skall krypa till korset. Det blir bara värre för dem, ju mer de slingrar sig.
Socialstyrelsen har också gjort bort sig när de försöker skydda de anklagade.
Det ger mig bara mera bränsle till att kämpa mot orättvisa.

Vid ett tillfälle blev jag uppmanad av sjukvården att sluta skriva, för att de som jag anklagar är rädda för mig. Att mina skrivna ord och meningar kan ha sån inverkan och makt.
Jag spelar ut de anklagade mot varandra med framgång. Och de har svårt att motivera sina svar och mera lögner måste tas till för att försöka dölja. Allt för att rädda sitt egna skinn.
Men ju mer sjukvården slingrar sig… desto värre blir det för dem…. När jag överbevisat de, på alla anklagelser och punkter.

När allt är över kommer jag känna en tomhet och saknad inom mig, när min rättsliga kamp är över en vacker dag. För det har också varit kul att briljera med fakta och utrycka sig på ett akademiskt sätt.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 17:46:48, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in