Eurovision Song Contest (ESC) 2010

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-27 0:38:15

Har suttit och gjort ett armband. Det tog tre timmar. Lät ESC stå på och skvala medan jag pysslade. Suck vilket oljud, har ont i huvudet nu... Loreen hade verkligen ingen konkurrens alls!

Är inte personligen förtjust i Euphoria men rent objektivt så är den rätt bra; annorlunda text, annorlunda framförande, annorlunda artist... hon känns väldigt genuin och sympatisk. Väl värd att vinna. Kollade på intervjun nu... skönt med någon som är så lugn och inte hoppar omkring och skriker eller storbölar.

Men resten... nu tycker jag ändå det verkar som om variationsmöjligheterna börjar ta slut när det gäller låtskrivande och framförande, åtminstone inom den här genren.

Albanien ylade som Björk.
Makedonien lät som Forever young.
Serbien lät som om de snott ledmotivet till Titanic.

Nästan alla låtar hade typ samma texter som man kört med sedan 60-talet. (Konstigt nog, för någon gång under de senaste 50 åren borde man väl upptäckt att det fortfarande inte hjälper att gnälla, böna och be när man blivit lämnad?)

Enda som var lite kul var väl de ryska tanterna och att de grävt upp Engelbert (tyckte hans låt var rätt gullig). Mina favoriter var Italien (den enda coola låten) och Turkiet.

Alien skrev:Svenska låtskrivare har helt el delvis skrivit följande länders bidrag (förutom Sveriges förstås): England, Cypern, Italien, Norge, Azrbajdzjan, Grekland, Spanien, Malta och Irland. Alltså en tredjedel av finalbidragen. Så vinner någon av dem så kan vi trösta oss med att Sverige har duktiga låtskrivare.

Ja, det är ju jätteviktigt för nationalkänslan... :roll:

Jag tycker det är konstigt att man får skriva låtar åt varandras länder.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav atltk » 2012-05-27 1:13:40

jippoe vi vann säger jag :D
annars gillade jag Spanien och Serbien.
soom Katten (kallas du så? sa så kan den de mkt trööst den givk iaf rätt in i mig trots att jag inte förstår språket;)
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-27 1:49:24

Det är alltså Sverige femte seger. Flera andra länder har också fem segrar men bara Irland har fler.

Så här gick det:

Sverige: Loreen – "Euphoria", 372 poäng
Ryssland: Buranovskiye Babushki – "Party for Everybody", 259 poäng
Serbien: Željko Joksimović – "Nije Ljubav Stvar", 214 poäng
Azerbajdzjan: Sabina Babayeva – "When The Music Dies", 150 poäng
Albanien: Rona Nishliu – "Suus", 146 poäng
Estland: Ott Lepland – "Kuula", 120 poäng
Turkiet: Can Bonomo – "Love Me Back", 112 poäng
Tyskland: Roman Lob – "Standing Still", 110 poäng
Italien: Nina Zilli – "L'Amore È Femmina (Out of Love)", 101 poäng
Spanien: Pastora Soler – "Quédate Conmigo", 97 poän
http://svt.se/melodifestivalen/eurovisi ... resultatet

Sverige blev alltså överlägsen segrare, långt avstånd till tvåan.

Tyvärr kom fyra av mina favoriter sist:
Frankrike: Anggun – "Echo (You and I)", 21 poäng
Danmark: – "Should've Known Better", 21 poäng
Ungern: Compact Disco – "Sound of Our Hearts", 19 poäng
Storbritannien: Engelbert Humperdinck – "Love Will Set You Free", 12 poäng


Och Norge kom allra sist. Jag tycker alltid synd om de som kommer sist. Och ofta har jag svårt att förstå varför andra (i mitt tycke sämre) låtar kommer bland de främsta.

Men det är ju mycket förutsägbar röstning. Grekland ger Cypern sin 12 poängare och tvärtom. Turkiet röstar på värdlandet och tvärtom (besläktat språk och dito kultur).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav yeah » 2012-05-27 2:22:11

Zirre skrev:
Alien skrev:Jag räknade till 18 länder som gav Loreen 12 poäng. Nästan alla gav Sverige någon poäng. Jag tror det bara var Georgien och Italien som inte gav Sverige några poäng alls.
Loreen fick poäng av 41 av 42 länder. Italien struntade i Sverige.

40 av 42 eftersom man inte får poäng från sitt eget land.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Issa Jesus » 2012-05-27 9:42:49

Hurra loreen <3 grattis i går, och grattis även denna dag <3
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav tvilling99 » 2012-05-27 13:51:27

När jag satt och tittade på festivalen så hörde jag ett segervrål från en grannlägenhet varje gång Sverige fick en tolva,det lät ungefär som när det blir mål i fotbolls-vm,så även Eurovision kan tydligen väcka känslor hos en del.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-27 16:25:20

Haha, ja, fyllkajan tvärs nedanför började vråla "GOING APP-APP-APP-APP-AAAAAPPPAPAP, EOFÅÅÅÅÅRRRRJAAAAA ETT FYRFALDIGT LEVE FÖR SCHVÄRJE HURRAAAAA...." vid ett-tiden, så jag hade nog fattat vem som vunnit även om jag tillbringat kvällen instängd i skrubben... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-27 16:30:18

Förresten fattar jag inte hur Aftonhoran kan kalla Loreen "en av de största". För att hon har vunnit ESC? Har hon ens givit ut någon skiva? "En av de största", då tänker jag på favvisar som Paul Simon och Joni Mitchell. Legender. Loreen är jättesöt och jätteduktig, men en av de största är hon då inte!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Xzirie » 2012-05-27 19:20:01

tvilling99 skrev:När jag satt och tittade på festivalen så hörde jag ett segervrål från en grannlägenhet varje gång Sverige fick en tolva,det lät ungefär som när det blir mål i fotbolls-vm,så även Eurovision kan tydligen väcka känslor hos en del.

Jag såg Eurovision på storbild på en gayklubb. Stämningen var minst sagt på topp!
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav treeman » 2012-05-27 22:33:16

Fyf-n!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Micke » 2012-05-27 23:01:38

Kahlokatt skrev:Förresten fattar jag inte hur Aftonhoran kan kalla Loreen "en av de största".

Har dom verkligen gjort det?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-28 0:16:07

Kahlokatt skrev:Förresten fattar jag inte hur Aftonhoran kan kalla Loreen "en av de största". För att hon har vunnit ESC? Har hon ens givit ut någon skiva? "En av de största", då tänker jag på favvisar som Paul Simon och Joni Mitchell. Legender. Loreen är jättesöt och jätteduktig, men en av de största är hon då inte!


De kanske menade "en av de största i ESC" el "en av de största svenska deltagarna i ESC"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav lasseivägen » 2012-05-28 6:58:26

Hoppas inte det blir Göteborg, tillräckligt mycket spektakel här på framsidan ändå.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-28 14:28:49

Det finns en viss risk/chans för det:

Loreens seger i melodifestivalen kan skapa ett rejält arenakaos i Stockholm nästa vår. Samtidigt som de två semifinalerna och den stora finalen i melodifestivalen ska avgöras pågår ishockey-VM.
Ishockey-VM i Stockholm 2013 pågår mellan den 3 och 19 maj nästa. Det betyder att Globen är uppbokad
Schlager-EM i Sverige avgörs den 14, 16 och 18 maj, men arrangören behöver lång tid för scenbygge. Om nya Friends arena i Solna får arrangemanget kan inte AIK spela allsvenska hemmamatcher under halva maj.
Enligt Sveriges televisions vd Eva Hamilton ska frågan diskuteras imorgon, hon utesluter inte heller att Malmö eller Göteborg också kan vara aktuella som arrangörsstad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5125086
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-28 14:38:10

Av alla deltagande i ESC i Baku var Loreen den enda som tog kontakt med människorättskativister:

Svenska människorättsexperter hyllar Loreen för hennes agerande i Azerbajdzjan. "Tråkigt att det inte var fler som vågade", säger Amnestys Elisabeth Löfgren. Men det är svårt att säga om kritiken har haft någon effekt på regimen.


Jag tycker förstås att EBU inte ens borde tillåta Azerbadjian att vara medlem i EBU. "Musik och politik hör inte ihop", brukar det heta. Naturligtvis hör politik ihop med allt, regimen i landet såg det här som ett tillfälle till reklam för sitt företag (hela landet är som deras företag):

Loreen gjorde det som arrangören EBU, European Broadcasting Union, borde ha gjort, menar Elisabeth Löfgren.

– Vi är besvikna på att EBU att de inte kunde vara lite tuffare och säga ifrån när det gäller yttrandefrihet.

Det svar Amnestys huvudkontor fick när man var i kontakt med EBU är att organisationens uppdrag är att ena Europa och ge god underhållning.

– De hade ett unikt tillfälle att våga säga att det är oacceptabelt att fredliga demonstranter slås ned med våld och samvetsfångar borde ha släppts.


Att svara "fel" på politiska frågor hade kunnat få Loreen diskad:

Loreen har upprepade gånger visat sitt stöd för människorättsaktivister i Azerbajdzjan under sin Baku-vistelse.
Ett engagemang som har kritiserats hårt på regeringsnivå, av presidentens nära medarbetare Ali Hasanov.
”Finns två sidor av mig”
Uppmärksamheten för Loreens engagemang för mänskliga rättigheter nådde i natt sin kulmen på presskonferensen för finalisterna.
Margarita Antidze, georgisk journalist från Reuters, ställde frågan om mänskliga rättigheter som kunde ha diskat Loreen.
EBU:s representant på presskonferensen försökte stoppa frågan och påpekade för journalister på plats att hålla sig till ”relevanta frågor”.
– Det finns två sidor av mig, en privat och en professionell. Men här i dag vill jag bevara den energi som vi har skapat här inne, svarade Loreen på den känsliga frågan.
EBU:s regler säger att Eurovision song contest inte får användas som en plattform för politiska budskap. Hade Loreen uttryckt sin politiska åsikt inför pressen i natt hade hon diskats från tävlingen.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 4878055.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Miche » 2012-05-28 14:55:21

Tydligen var det bara Tyskland som kritiserade regimen under själva programmet.

Fördelen med att det hölls i Baku var att många europeer fått upp ögonen för hur jävligt det är i landet (vilket är en betydligt viktigare fråga än vem som vann) och därmed kan trycket på regimen ökas, så det finns både fördelar och nackdelar med att ha med totalitära länder.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-28 21:47:13

Egentligen borde väl varken Azerbajdzjan, Israel eller Vitryssland få vara med...
Jag har för mig att länderna i Nordafrika faktiskt också får delta i ESC, men de bojkottar så länge Israel är med.

Av Europas länder är det väl bara två som aldrig har ställt upp (om man inte räknar Gibraltar): Liechtenstein och Vatikanstaten. Det sistnämnda lär väl inte ha någon att skicka (däremot får de gärna skicka påven till Mars...några decennier... :twisted: ), men Liechtenstein borde väl ha någon? Annars kan de ju "låna" från något annat alpland. Jag vet att Liechtenstein har haft en del hårdrocksgrupper iaf. Pyttelilla Monaco brukade väl vara med förr i tiden? Och vart har Luxemburg tagit vägen? Kan inte Färöarna få vara med, förresten? De har ju en stolt musikhistoria och många känner väl till Eivör Pálsdottir eller Teitur?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-28 21:50:11

Ahaa...
http://en.wikipedia.org/wiki/Unsuccessf ... ng_Contest
Kände ni till att Marocko har varit med och tävlat en gång? Det gjorde inte jag.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Zima33 » 2012-05-28 22:18:18

Kahlokatt skrev:Kände ni till att Marocko har varit med och tävlat en gång? Det gjorde inte jag.


Jag visste det. :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Alien » 2012-05-28 23:21:22

Man behöver inte vara ett europeiskt land för att vara med, det räcker att landet är med i EBU (Europeiska radioundionen). Azerbadjian har för övrigt en liten del i Europa men största delen finns i Asien.

Jordanien, Marocko och Tunisien är alla med i EBU. Tunisen är kanske rentav demokratiskt nu efter den "arabiska våren". Men de vill nog ändå inte delta i ESC pga Israel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-29 1:01:33

Jag har alltid undrat varför Israel ska vara med. Israel ligger ju inte heller i Europa. Känns väldigt politiskt, fastän detta ska vara ett opolitiskt evenemang.

Fast att det skulle vara opolitiskt tror jag inte ett ögonblick på. Snarare var väl detta ett led i att popularisera idén om "ett enat Europa", först kallad EEC, sen EG, nu EU och i framtiden kanske EF (europeiska federationen).

Och så ger man medborgarna en illusorisk känsla av 'mak't i o m att man för en liten slant får vara med och bestämma vilken av några dussin riktigt dåliga pisslåtar som ska få den tvivelaktiga äran att vinna detta färgglada jippo. "Utnyttja er MAKT nu och RÖSTA!" uppmanade den manlige kommentatorn om och om igen.

Jaha, så att vi ska tro att vi fortfarande har demokrati i Europa fastän de som har den verkliga beslutande makten (d v s EU-kommissionen) inte är folkvalda ö h t. :roll:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Miche » 2012-05-29 1:24:20

Iridia skrev:"Utnyttja er MAKT nu och RÖSTA!" uppmanade den manlige kommentatorn om och om igen.

Jag misstänker att det var hans sätt att protestera mot regimen!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Iridia » 2012-05-29 1:26:15

Är du allvarlig nu? Jag fick inte intryck av att han brydde sig ett dugg om var han befann sig, bara om att SVERIGE skulle vinna.

Jag tror inte heller att han ens var medveten om sin roll som ofrivillig eventuell talesman för skendemokatin EU, jag bara tyckte det kändes ironiskt att höra honom upprepa detta om och om igen eftersom jag inte kan låta bli att tänka bara för att det är ESC.

Brukar göra liknande reflektioner när jag ser på andra program där man uppmanas ringa och "rösta", även om jag tar del av underhållningen och vid ett par tillfällen även "röstat" själv.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Eurovision Song Contest (ESC)

Inläggav Miche » 2012-05-29 1:33:25

Iridia skrev:Är du allvarlig nu?

Jag såg inte programmet själv så jag vet inte ens om du pratar om en svensk speaker eller någon på scenen!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in