Ett förslag till alla medlemmar.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav svartamolnet » 2012-08-31 7:49:14

Jag tycker att ett förslag är värt att beakta, även om man kommer fram till att personen inte ser hela sanningen. Kanske ligger det något tänkvärt i det ändå, även om det inte fungerar i alla lägen? Ibland kanske man måste lägga sig i, ibland kan man avstå. Det skadar oftast inte att tänka efter en extra gång åtminstone.

Vi har ju alla NPF här inne, även moderatorerna. Vi får vara lite toleranta mot varandra och minnas att vi har våra dåliga sidor, dåliga dagar osv. "Kanske moderatorn hade en kaotisk dag just idag och missade att jag blev påhoppad?" kan man tänka. Klart att man ska få lov att reagera och bli förbannad också, annars tror ju folk att man är nöjd med allt. Man kan ju inte kontrollera sig hela tiden heller, för man är ingen robot.

Men om vi siktar högt, mot tolerans, så kanske vi når åtminstone halvvägs? Då kan stämningen bli lite trevligare. Jag testade att vara moderator för ett forum en gång och det var jättesvårt. Plötsligt trodde folk att jag var någon slags Gud som kunde lösa alla konflikter och bråk, bara för att jag fick en idé att starta ett forum om en hundras.

Visst, jag tog på mig ett ansvar, men jag var inte mogen ansvaret och eftersom jag inte vågade stå på mig (rätt många år sedan) och hålla fast vid mina regler hoppade jag av som moderator. Jag vill inte att våra moderatorer ska göra detsamma.

Det här forumet är mycket mindre bråkigt än de flesta andra och jag är väldigt tacksam att det finns. Det är lätt att skälla "uppåt" och glömma att moderatorer också bara är människor, som gör så gott de kan. Inte har de väl betalt för sitt arbete heller, eller har de? Tänk vad de gör för oss, vad schysst av dem! Ibland gör de fel och då kanske vi får ropa på hjälp eller reagera, men det är ju så det fungerar överallt där människor träffas, på nätet eller IRL. Det är så vi förändrar saker, förhoppningsvis till det bättre. Dialog är jätteviktigt!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav geocache » 2012-08-31 10:50:16

Hallå svartamolnet, och en eloge till dig för ditt kloka inlägg. Jag tänker som du, att moderatorer och admin också är människor som säkert lägger massor av tid på att moderera forumet och chatten.

Och jag tror på att när det "hettar till" här så kan man ju "lägga sig i bakgrunden" ett tag tills det blivit snälla inlägg och lugnt i diskussionerna igen.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav Bali » 2012-08-31 16:03:18

Jag instämmer med geocache om att ditt inlägg var mycket klokt och bra formulerat.
Tack för att du tog dig tid och ork, svartamolnet! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav joey_truelove » 2012-09-10 1:38:34

Svarta molnet har en bra poäng... flera bra poänger.

Jag tycker det är tråkigt att man ibland på detta forum glömmer bort själva sakargumenten i diskussionerna. Personer med AS brukar ju kunna vara ödmjuka, pålästa och kunniga inom sina områden och struntar i vad andra tycker. Känns lite mer ADHD-betonat när man får utskällningar och osakligt tyckande slängt på en, vilket händer ibland.

Jag har också gått in i vissa diskussioner, men med trygghet och säkerhet, och det brukar faktiskt lugna ner diskussionerna och vissa gånger fått diskussionerna att stanna av. Ofta uppstår ändå en het diskussion ur missförstånd och en låst föreställningsvärld.

Jag tror det är många som har visst hävdelsebehov de tycker sig behöva få utlopp för, men det hjälper ju inte om vi låter det gå ut över varandra. Så var gärna tydligare och mer faktagrundade så tror jag vi alla faktiskt kan växa som personer och lära oss av varandra.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav geocache » 2012-09-10 8:33:47

Hallå, joey true_love, och tack till dig för ditt kloka inlägg!

Jag skulle vilja lägga till "reflektera", att de som brukar skriva "enbart spontana" små inlägg utan samband med ämnet som diskutera på chatten bildligt talat "sätter sig på händerna" en stund och sedan skriver.

Jag hoppas ingen känner sig utpekad eller ifrågasatt av detta inlägg.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav Fenren » 2012-09-10 10:20:25

joey_truelove skrev:Personer med AS brukar ju kunna vara ödmjuka, pålästa och kunniga inom sina områden och struntar i vad andra tycker


hur kan man vara ödmjuk och strunta i vad andra tycker?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-10 11:06:19

"Gooby pls."

Detta forum ibland. Härliga skratt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav ElsaS » 2012-09-12 6:29:40

Nu lägger jag mej i... en newbie som jag :)
Jag tycker om detta forumet just för att det är en massa diskussioner.
En hätsk diskussion går över till bråk när berörda parter använder sej av personangrepp, och om jag iakttagit rätt så är det då folk generellt börjar må dåligt av diskussionen. Att ifrågasätta innehållet i någons övertygelse är ju vad diskussioner går ut på.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav Issa Jesus » 2012-09-12 7:42:07

välkommen elsa!
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav geocache » 2012-09-12 9:27:00

Hej Elsa!

Klokt skrivet tycker jag!

Och varmt välkommen till forumet!

ElsaS skrev:Nu lägger jag mej i... en newbie som jag :)
Jag tycker om detta forumet just för att det är en massa diskussioner.
En hätsk diskussion går över till bråk när berörda parter använder sej av personangrepp, och om jag iakttagit rätt så är det då folk generellt börjar må dåligt av diskussionen. Att ifrågasätta innehållet i någons övertygelse är ju vad diskussioner går ut på.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav Fenren » 2012-09-12 17:48:59

ElsaS skrev:Nu lägger jag mej i... en newbie som jag :)
Jag tycker om detta forumet just för att det är en massa diskussioner.
En hätsk diskussion går över till bråk när berörda parter använder sej av personangrepp, och om jag iakttagit rätt så är det då folk generellt börjar må dåligt av diskussionen. Att ifrågasätta innehållet i någons övertygelse är ju vad diskussioner går ut på.


problemet är att många tar det som personangrepp att säga att någon har fel eller att det personen gör är fel.

gränsdragningarna om vad och när något är personangrepp är väldigt olika från person till person och från gång till annan.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav ElsaS » 2012-09-12 17:51:46

Tack :D :oops:
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Ett förslag till alla medlemmar.

Inläggav ElsaS » 2012-09-12 17:54:34

Fenren skrev:problemet är att många tar det som personangrepp att säga att någon har fel eller att det personen gör är fel.

gränsdragningarna om vad och när något är personangrepp är väldigt olika från person till person och från gång till annan.


Så rätt, så sant
Vi har alla olika utgångspunkter.
Ändå finns det skillnad på fakta och missuppfattning.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in