Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Farbror » 2013-02-20 5:03:57

35. Men jag är rätt hårt socialt drillad.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Avanti » 2013-02-20 17:26:32

jag fick 15
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kiddie » 2013-02-23 21:56:28

Åhhhh ett test!

Testknarkaren går genast till sajten!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kiddie » 2013-02-23 22:05:55

Aha, de var det testet. Är väl extra aspig idag, fick 31, brukar få 26-28. Har aldrig hamnat inom radien.

Tror det beror på vissa saker, jag gillar inte matte och siffror, telefonnummer är knutna till folk jag inte vill ringa så varför bry sig? Gillar skönlitteratur, gillar att skriva. Har alltid varit bra på att medla mellan folk. Ägnat MYCKET tid på att förstå andra så jag vet mer hur "de" känner sig än "de" vet hur jag känner mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Hwkkng » 2013-03-11 23:54:08

Yes, "extreme" score, 36 (100 % ärliga svar) :) Eftersom jag inte är diagnostiserad aspie (paranoid är jag också) så ser jag detta som ett lyckat test! :) Tack för länken!

OT. Jag tycker väldigt mycket om matematik men tycker inte speciellt mycket om tal med mer än en siffra, bokstäver är vackrare inom matematiken enligt min mening (0 och 1 undantaget).
Hwkkng
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-03-11

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-12 0:23:18

Jag fick 42.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kiddie » 2013-03-12 0:27:15

Jag avskyr verkligen matte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-12 0:29:08

kiddie skrev:Jag avskyr verkligen matte.

Jag gillar matte men jag är inte bra på det och jag är skitkass på att komma ihåg datum.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kiddie » 2013-03-12 2:03:03

Datum är ett mysterium. och folk som minns exakta datum för när något inträffade, jag fattar inte hur de gör. Skulle jag uppnå det skulle jag behöva sitta öch öva.

Och något jag inte fattade i testet är hur telefonnummer är aspigt att kunna. För mig är telefonnumren förknippade med att ringa någon och ringer jag sällan för att jag har få sociala kontakter så kommer jag inte lära mig numren eller ha lust med det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-12 10:18:54

kiddie skrev:Datum är ett mysterium. och folk som minns exakta datum för när något inträffade, jag fattar inte hur de gör. Skulle jag uppnå det skulle jag behöva sitta öch öva.

Och något jag inte fattade i testet är hur telefonnummer är aspigt att kunna. För mig är telefonnumren förknippade med att ringa någon och ringer jag sällan för att jag har få sociala kontakter så kommer jag inte lära mig numren eller ha lust med det.

Att ha lätt att lära sig siffersträngar utantill. De kunde lika väl skrivit pinkoder, bankomatkoder osv..
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Krillo » 2013-03-12 11:04:42

42 - svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting :-)005
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-12 11:18:14

Krillo skrev:42 - svaret på den yttersta frågan om livet, universum och allting :-)005

Precis vad jag tänkte men inte skrev. :-)005
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Voyage » 2013-03-12 12:03:03

36
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kullan » 2013-03-12 12:07:38

kiddie skrev:Jag avskyr verkligen matte.


Matte var mitt sämsta ämne i skolan. Förstod ingenting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav nescio » 2013-03-12 16:41:45

kullan skrev:Matte var mitt sämsta ämne i skolan. Förstod ingenting.
Matte var mitt bästa ämne i skolan. Jag gillar matte. Mina sämsta ämnen var gymnastik, slöjd, hemkunskap och teckning. I gymnasiet var litteratur (eller vad det nu heter) mitt sämsta ämne (förutom gymnastik då).
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Noelopan » 2013-03-12 18:38:28

"You scored 43." :-)186
Noelopan
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-08-24

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav kiddie » 2013-03-12 21:51:01

Schmetterling skrev:Att ha lätt att lära sig siffersträngar utantill. De kunde lika väl skrivit pinkoder, bankomatkoder osv..


Jag har svårt för det. Stod vid bankomaten häromdan med totalblackout. Var bara att trycka avbryt och gå iväg och fundera. Sedan kom jag på det men det var inte numret jag mindes, utan mönstret det bildade. Så minns jag oxo telefonnummer, minns hur man slår dem men inte vilka siffror det var.

Vad det beror på vet jag inte, kanske en blandning av dålig talang på området samt en motvilja mot siffror, eftersom siffrorna används i matte, som jag inte tycker om. Jag avundas de som gillar matte, men för mig att matte alltid varit något dött och trist. Man kunde kämpa med ett mattetal i skolan och sedan så blev svaret 12X. Blev jag gladare för det? Kändes inte så. Tyckte matten var innehållslös. Fattade senare att högre matte inte var lika självklar och att det t o m fanns teorier i matematiken, hade jag förstått det kanske det varit roligare.

Ibland tvivlar jag på att jag verkligen har asperger men då brukar det hända något som visst bevisar det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav ninegirl » 2013-03-13 19:34:19

31 fick jag. Och jag håller med @kiddie... Matte är skit!

Datum kan jag minnas. Såsom födelsedagar. Jag tycker om mina två lyckotal också, 7 och 9. Men det som utmärker mig som aspie är mitt sociala handikapp som kommer fram när det själv helst känner för.

Och det där med att visa intresse för människor... det är liksom ett av mina huvudintressen, så där är jag inte särskilt as måste jag nog själv säga.... Relationer och socialt samspel har alltid...faschinerat mig. Tror det är för att jag själv inte kopplar hur man gör riktigt :-)005
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-13 19:57:35

ninegirl skrev:31 fick jag. Och jag håller med @kiddie... Matte är skit!

Datum kan jag minnas. Såsom födelsedagar. Jag tycker om mina två lyckotal också, 7 och 9. Men det som utmärker mig som aspie är mitt sociala handikapp som kommer fram när det själv helst känner för.

Och det där med att visa intresse för människor... det är liksom ett av mina huvudintressen, så där är jag inte särskilt as måste jag nog själv säga.... Relationer och socialt samspel har alltid...faschinerat mig. Tror det är för att jag själv inte kopplar hur man gör riktigt :-)005

Jo du är väldigt mycket as, kvinnor som har as kan ha relationer , psykologi som specialintresse. Kolla på you tube
Kvinnor och asperger . En kort video , även flickor med asperger , kvinnor med adhd.
På svenska. Jag har forskat sen i somras om asperger.
Vi har även special intresse i filmer, Filmstjärnor , litteratur mm.
Jag är också väldigt intresserad av relationer men som sagt misstolkar massor vad Nt säger och gör.
Jag har med förr försökt efterlikna förhållanden i tv serier och filmer.
Ett typiskt kvinnligt aspie drag har jag läst.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav ninegirl » 2013-03-13 20:19:41

Kattmamma skrev:
ninegirl skrev:31 fick jag. Och jag håller med @kiddie... Matte är skit!

Datum kan jag minnas. Såsom födelsedagar. Jag tycker om mina två lyckotal också, 7 och 9. Men det som utmärker mig som aspie är mitt sociala handikapp som kommer fram när det själv helst känner för.

Och det där med att visa intresse för människor... det är liksom ett av mina huvudintressen, så där är jag inte särskilt as måste jag nog själv säga.... Relationer och socialt samspel har alltid...faschinerat mig. Tror det är för att jag själv inte kopplar hur man gör riktigt :-)005

Jo du är väldigt mycket as, kvinnor som har as kan ha relationer , psykologi som specialintresse. Kolla på you tube
Kvinnor och asperger . En kort video , även flickor med asperger , kvinnor med adhd.
På svenska. Jag har forskat sen i somras om asperger.
Vi har även special intresse i filmer, Filmstjärnor , litteratur mm.
Jag är också väldigt intresserad av relationer men som sagt misstolkar massor vad Nt säger och gör.
Jag har med förr försökt efterlikna förhållanden i tv serier och filmer.
Ett typiskt kvinnligt aspie drag har jag läst.


Wow! Var hittar du all fakta??... Men det gör mig på sätt och vis ännu mer stolt...att vra så unik som man nu tydligen är.
:D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-13 20:45:09

Du vet när man får ett special intresse så blir man ju helt körd på det ämnet.
Jag började forska om as för att få mer förståelse för min pojkvän och hans son.
Sen visade det sig att jag har det med.
Så jag har läst om asperger 24/7 kan man väl säga.
Jag går på psykrehab och lägger fram mina fakta med terapeuten och hon bekräftar allt jag säger att jag är typisk aspie girl.
Min kille som haft sin diagnos längre han bekräftar också mycket det jag berättar hur jag är.
Skicka pm med din mejl adress kan jag skicka länkar.
Jag har vara I- phone så att lägga upp länkar här kan jag tyvärr inte.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Ett "Asperger Test" (Simon Baron-Cohens)

Inläggav Kattmamma » 2013-03-13 20:46:40

ninegirl skrev:
Kattmamma skrev:
ninegirl skrev:31 fick jag. Och jag håller med @kiddie... Matte är skit!

Datum kan jag minnas. Såsom födelsedagar. Jag tycker om mina två lyckotal också, 7 och 9. Men det som utmärker mig som aspie är mitt sociala handikapp som kommer fram när det själv helst känner för.

Och det där med att visa intresse för människor... det är liksom ett av mina huvudintressen, så där är jag inte särskilt as måste jag nog själv säga.... Relationer och socialt samspel har alltid...faschinerat mig. Tror det är för att jag själv inte kopplar hur man gör riktigt :-)005

Jo du är väldigt mycket as, kvinnor som har as kan ha relationer , psykologi som specialintresse. Kolla på you tube
Kvinnor och asperger . En kort video , även flickor med asperger , kvinnor med adhd.
På svenska. Jag har forskat sen i somras om asperger.
Vi har även special intresse i filmer, Filmstjärnor , litteratur mm.
Jag är också väldigt intresserad av relationer men som sagt misstolkar massor vad Nt säger och gör.
Jag har med förr försökt efterlikna förhållanden i tv serier och filmer.
Ett typiskt kvinnligt aspie drag har jag läst.


Wow! Var hittar du all fakta??... Men det gör mig på sätt och vis ännu mer stolt...att vra så unik som man nu tydligen är.
:D

Stolt ska du vara ! Jag är stolt över mig själv !
Jag är unik :-)173 Kram kattmamma
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in