Etikettstråden
61 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
rapchic skrev:det praktiska med att träna karate (kyokushin) är att de flesta etikettsregler finns nedskrivna.
tex när man går in i dojon osu:ar man gång till shomen/shinsen (stavning?) en gång till personerna i dojon.
man tar alltid emot saker med båda händerna, skakar hand med båda händerna (för att visa respekt), man visslar/sjunger inte i dojon, man tuggar inte tuggumi i dojon, om det är folk i dojon "genar" man inte utan följer väggen, när man ställer sig på led ställer man sig i "rangordning" och går från sidorna och genar alldrig "mellan raderna" etc etc.
rangordning är också lätta att veta. sempai/sensei/shihan som har passet har högs status (möjligen undantag ifall tex en sensei har passet men en shihan är i lokalen).
den som tränar längst har högst statur men när man ställer sig upp på led ställer man sig först i bältesordning och sen om det tex finns flera med orange bälte ställer sig den som har tränat längst längst till höger, om amn tränat lika länge ställer den äldsta sig längst till höger.
altså, hur länge man tränat, grad, ålder.
sen vid kindpussar (inte karate nu, utan jag spenderade mkt tid med flyktingar från liberia och sierra leone när jag var yngre) ska man inte pussa kinden utan kinderna ska vara mot varrann och man pussar i luften, om inte det är någon när t5ex ens mamma
Jag var på karate en stund, men lärde mig inte mer än uds, jag skulle ha jättesvårt för rangordning, jag vet inte vilka bälten som är högst, vilka som tränat längst och vem som är äldst, svårt för namn och utseende...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
Det är farbrorn med svarta bältet, han som delar ut kommandon, som är högst i rangordning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
MsTibbs skrev:
Jag var på karate en stund, men lärde mig inte mer än uds, jag skulle ha jättesvårt för rangordning, jag vet inte vilka bälten som är högst, vilka som tränat längst och vem som är äldst, svårt för namn och utseende...
ja men det finns nedskrivet någonstans (stikettreglerna, vilka bälten som är högst etc) så man kan lära sig innan man kommer ur nybörjargruppen.
det var det jag menade med att det är enkelt, för de flesta etikettreglerna finns inte nedskrivna.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Det är farbrorn med svarta bältet, han som delar ut kommandon, som är högst i rangordning.
vi har ingen svartbältat i vår doja, högsta är första bruna och vi har tjejer som är instruktörer också

Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Här är några av mina egna iakttagelser på etikettregler. Regler som fungerar bra för mig iallafall så jag tror inte de är helt fel.
Man ska koordinera sitt humör med personerna omkring.
Dvs man ska inte vara glad om andra är ledsna osv.
Jag är dålig på att 'koordinera' mitt humör, det är som det är liksom, såvida det inte påverkas av andras automatiskt, vilket händer. Ibland.
Om man tillhör en grupp anses det väldigt fult att gå emot gruppens åsikter/moral. Om man ska göra det krävs det att man tar ansvar för att leda gruppen till de nya åsikterna/moralen.
Där skiter det sig för mig direkt. Om gruppen har uppenbart puckade åsikter/moral så är det ju ens plikt att säga ifrån, annars blir man ju en medlöpare.
Man ska inte ifrågasätta för mycket. Att fråga: "varför?" kan anses uppkäftigt eller barnsligt.
Så man ska bara lyda och göra som alla andra, även om man tycker det är dumt, onödigt eller inte förstår poängen? Det blir knepigt.
Väldigt aspie-ovänliga regler måste jag säga! Men listigt av dig att ha räknat ut dem, för det här är väl typiskt såna här som inte ens Ribbing talar om rakt ut utan det ska man bara veta rent telepatiskt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
Vilka lägen tänker du på t ex? Vad jag vet har man väl rätt att yttra sig mest varsomhelst nuförtiden? Men det beror väl kanske på vad man vill säga till om. Att ge folk råd de inte frågat efter t ex, brukar inte vara så poppis.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
[edit]Jag loggade in på msn idag, såg att en [ironi]kompis[/ironi] från sverige var inloggad och började chatta. Vi har kännt varandra ganska länge, men det har sällan fungerat felfritt mellan oss i längre än en månad.
Ibland har jag blockerat honom när jag känt mig sårad av hans meddelanden (efter att ha försökt reda ut det, men misslyckats). Det har slutat med att jag upphävt blockaden och bett om ursäkt.[/edit]
Jag ville ha en orsak att berätta för honom vad jag gjort under veckan (vilket avvek från en vanlig vecka), so jag försökte spela NT och frågade vad han gjort. Han svarade, och sen var det inte mera med det.
Jag försökte fråga i vilka lägen det är okej att berätta något som man inte är tillfrågad om och antydde försiktigt att han inte frågat vad jag gjort. Han förstod inte och jag förtydligade att han är en NT och undrade om det är okej enligt NTn.
Till svar fick jag "ja, det är helt ok... fast ibland kan det vara bäst att vara tillfrågad". Det låter som politikersvammel enligt mig. Han undrade vad jag gjort vilket jag inte hann se eftersom jag skrev ett meddelande där jag bad honom förtydliga sig och påpekade (för vad som känns som femtioelfte gången) att jag inte kan läsa mellan raderna.
Då fick jag svaret "berätta vad du gjort på senaste
". Jag lade märke till det tidigare meddelandet och svarade. Efter det bad jag han ytterligare en gång att förklara sig, men aningen mera irriterat. Då viste han inte alls vad jag pratade om trots att det bara gått några minuter.
Då blev jag verkligen irriterad och påpekade att jag inte fått något vettigt svar på min fråga och avslutade med att be om ursäkt för att "jag är ett psykiskt missfoster". Det kanske var aningen överdrivet, men det är inte första gången jag har problem med att få en förklaring av honom.
Efter det bad han om ursäkt (utan att förklara något). När jag fråga om han planerar att förklara fick jag svaret ":/".
Så, kan någon förklara vad som hände? Blev han irriterad för att jag inte förstod och ville ha en förklaring? Handlar det om att jag missade första meddelandet när han undrade var jag gjort? Tidigare har jag fått ett förtydligande när jag påmint honom om att jag inte kan läsa mellan raderna. Har han kanske tröttnat på att förklara?
Ibland har jag blockerat honom när jag känt mig sårad av hans meddelanden (efter att ha försökt reda ut det, men misslyckats). Det har slutat med att jag upphävt blockaden och bett om ursäkt.[/edit]
Jag ville ha en orsak att berätta för honom vad jag gjort under veckan (vilket avvek från en vanlig vecka), so jag försökte spela NT och frågade vad han gjort. Han svarade, och sen var det inte mera med det.
Jag försökte fråga i vilka lägen det är okej att berätta något som man inte är tillfrågad om och antydde försiktigt att han inte frågat vad jag gjort. Han förstod inte och jag förtydligade att han är en NT och undrade om det är okej enligt NTn.
Till svar fick jag "ja, det är helt ok... fast ibland kan det vara bäst att vara tillfrågad". Det låter som politikersvammel enligt mig. Han undrade vad jag gjort vilket jag inte hann se eftersom jag skrev ett meddelande där jag bad honom förtydliga sig och påpekade (för vad som känns som femtioelfte gången) att jag inte kan läsa mellan raderna.
Då fick jag svaret "berätta vad du gjort på senaste

Då blev jag verkligen irriterad och påpekade att jag inte fått något vettigt svar på min fråga och avslutade med att be om ursäkt för att "jag är ett psykiskt missfoster". Det kanske var aningen överdrivet, men det är inte första gången jag har problem med att få en förklaring av honom.
Efter det bad han om ursäkt (utan att förklara något). När jag fråga om han planerar att förklara fick jag svaret ":/".
Så, kan någon förklara vad som hände? Blev han irriterad för att jag inte förstod och ville ha en förklaring? Handlar det om att jag missade första meddelandet när han undrade var jag gjort? Tidigare har jag fått ett förtydligande när jag påmint honom om att jag inte kan läsa mellan raderna. Har han kanske tröttnat på att förklara?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 2 gånger.
Inger skrev:Väldigt aspie-ovänliga regler måste jag säga! Men listigt av dig att ha räknat ut dem, för det här är väl typiskt såna här som inte ens Ribbing talar om rakt ut utan det ska man bara veta rent telepatiskt?
Det är kanske inte listigt.. jag vet inte.. det är en sak med en jävligt dålig TOM så vet jag inte vad andra vet och inte. Men jag tycker att alla de exemplen jag skrev varit väldigt tydliga just pga raktioner jag fått för att jag varit som du beskrev.
Just det här att vara i samma sinnesstämning med åsikter och sånt med andra är nog svårt för en aspie särskilt om man är obstinat.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 14:06:09, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor