ESC 2013, finalen på lördag

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Little J » 2013-05-18 23:52:56

Vet inte om detta är rätt tråd för mitt inlägg men skriver här ändå.

ÄLSKADE verkligen när Carola flyger/blåser av scenen!! Fy fanken vad bra alltså hahaha. Det är humor! :D :lol: :-)005
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-19 0:55:08

Hon blev stångad av ett formbröd!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Little J » 2013-05-19 1:00:43

Savanten Svante skrev:Hon blev stångad av ett formbröd!
Okej tack Savanten Svante :-)Happy 8) . Det gick så snabbt så jag hann inte se mer än att hon for av scenen snabbt. Såg verkligen kul ut :)
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Chilehead » 2013-05-19 1:01:28

Savanten Svante skrev:Stjernan får lite sånghjälp av en get:


Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-19 1:19:58

Jaha, Danmark vann. Skönt att inte diktaturen Azerbadzan vann igen. (Svåra att stava till är de också.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Savanten Svante » 2013-05-19 1:32:51

Little J skrev:
Savanten Svante skrev:Hon blev stångad av ett formbröd!
Okej tack Savanten Svante :-)Happy 8) . Det gick så snabbt så jag hann inte se mer än att hon for av scenen snabbt. Såg verkligen kul ut :)


Jag lekte med orden - fångad av en stormvind, stångad av ett formbröd... men jag tror inte jag var först med den leken.





Alien skrev:Jaha, Danmark vann. Skönt att inte diktaturen Azerbadzan vann igen. (Svåra att stava till är de också.)




stavningen blev allt för svår
Azcérbadijan hur stavar man Azcérbadijan, är det z c é ? kan någon säga det?
Azcérbadijan, Azcérbadijan... Hur fan bokstaverar man till Azcérbadijan
Azcérbadijan
Ska det vara ett "i" eller bara ett "j" när man skriver till Azcérbadijan
Hur fan ska man kunna bokstavera till Azzzerbadjzan??
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Little J » 2013-05-19 1:46:25

Little J skrev:
Savanten Svante skrev:
Hon blev stångad av ett formbröd!
Okej tack Savanten Svante . Det gick så snabbt så jag hann inte se mer än att hon for av scenen snabbt. Såg verkligen kul ut


Jag lekte med orden - fångad av en stormvind, stångad av ett formbröd... men jag tror inte jag var först med den leken.


Haha ja så seg i kolan är jag idag: trött alltså så att jag inte förstod att du lekte med orden. Är nog dags för mig på riktigt nu att sova eftersom att min hjärnverksamhet verkar icke-fungerande :-)063 :-)ZZZ
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav LordNelson » 2013-05-19 12:59:19

När jag igår hörde inledningen av Robins låt kom jag tänka på Beyonces Halo.

You
http://youtu.be/pWCzWd0G4YY

Halo
http://youtu.be/bnVUHWCynig
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-20 3:14:37

Den berömda kyssen, dvs när Krista kysser en av sina körsångerskor. En modern tvist.

svt skrev:I texten till det finska bidraget i Malmö framställs en undergiven kvinnlig karikatyr, som bland annat bantar och sjunger "I'm your slave, you're my master" ("jag är din slav, du är min herre").

"Feministerna blev arga"
Det retade upp lyssnare inför tävlingen. Och efter den finska finalen har nu gaykyssen tillkommit.

– Det var feministerna som blev arga för det, och då är det ganska roligt att göra som vi. "Vem är det som är undergiven nu då, när det är två tjejer som det handlar om", liksom, säger Krista Siegfrids till svt.se/eurovision.
http://www.svt.se/melodifestivalen/bakg ... ision-2013

Ja, alltid skyller man på feministerna. Hade väl varit lite roligare om det varit ett statement för homosexuella äktenskpa.

Men privat är det ett heterosexuellt bröllop som hägrar för sångerskan efter framträdandet med "Marry Me".

– Jag skrev låten till min pojkvän eftersom jag ville gifta mig med honom. Men inget har hänt än.


Hon får väl fria själv då!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-20 14:42:14

Sedan var det två bögskämt också.

"Linda Woodruff" står i livrustkammaren och säger att de här kläderna hade nog Abba i videon för "Voulez vous" (hon tror att Abba bor på slottet). Sedan säger hon att det är konstigt att inte flera "gays ... Eurovision fans" är här. Underförstått "Eurovisoin fans = bögar".

Sedan säger Petra Mede omgiven av "hardcore fans": "You've just not met the right woman yet". Återigen alla manliga fans är förstås bögar. (Ja, inga andra manliga fans skulle väg våga visa det efter alla dessa skämt.)

Så jag tyckter det var tveksamma skämt.

Men när prästen (som tydligen också var Petre Mede) viger ett bögpar i pausunderhållningen "The Swedish smorgasbord", så känna det ju rätt. Vi i Sverige anser oss ju vara mycket moderna och frisinnade.

Öht var själva föreställningen välrgisserad och kände sinte alls lågprismässig. Sverige/SR hade ju bestämt att inte brassa på som i Baku förra året.

Kul grej med OS-inledningen, dvs att artisterna tågade in med sina flaggor.

Såg slutet av en repris fårn 1974 års Melodifestival. Det var verkligen en annan tid. Allt var lågmält och långsamt. Publiken jublade inte utan applåderade bara väluppfostrat (och syntes inte i bild).

När tävlingen var klar så kallades inte bara text- och låtförattna till ettan upp på scenen utan också upphovsmännen till låtaran som blev tvåa och trea. Ettan fick 1000 kr, tvåan fick 750 kr och trean fick 500 kr. De var också hemliga till den stunden, för att inte juryerna skulle lockas rösta på "kända namn". Öht verkade musiken i första hand och texten i andra hand vara det viktigaste. Idag är det artisterna, kläderna, dansen, koreografin, diverse gimmickar som alla disktuerar.

På den tiden stod artisterna mer rakt och upp ner och sjöng, låtarna var ju det viktigaste. Nu är det mera show. Men det finns fortfarande "minimalistiska" artister, t ex Norges i årets tävling.

Men år 1974 fanns fortfarande levande orkestrar (orkesterledaren hade napoleonhatt under Abbas Waterloo).

Den tiden skälldes Abba och Melodifestivalen ut för att vara "kommersiella". Idag fattar väl ingen den kritiken. Klart den är kommersiell, vilken musik är inte det? Förutom sånger i religiösa och politiska sammanhang.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-20 14:53:34

Det finns massor av musik som inte är kommersiell. När någon tar fram sin gitarr och spelar själv finns det ingen som tjänar på det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Micke » 2013-05-20 15:15:16

Min tanke när det återigen gick så bra för Azerbajdzjan var att något inte stod rätt till. Att länder som Grekland och Turkiet (som dock inte var med denna gången i protest mot att det förekom en kyss mellan två kvinnor i det finska numret) alltid hamnar högt upp kan förklaras av att dom har många utvandrare i andra europeiska länder, vilka därmed har möjligheten att rösta på sina ursprungsländer. (Och vilket jag aldrig slutar förvånas över att inte andra verkar begripa. Det förklarar ju också mycket utav grannröstandet, då det ju t ex bor många svenskar i Norge. Jag misstänker alltså att det är vanligt att man röstar på sina egna länder trots att detta är emot reglerna.)

Men jag tror inte att Azerbajdzjan har så värst många utvandrade. Kanske ligger det istället något i dess uppgifter:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6805260.ab

En diktatur har förstås intresse av att vinna något sådant här, och lär väl kanske inte vara främmande för oschyssta metoder?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Micke » 2013-05-20 15:18:47

Jag har iofs hört ytterligare en anledning till varför inte Turkiet var med, nämligen att dom inte accepterar det här med juryrösterna. Det är tydligen till deras nackdel, vilket ger tyngd åt min utvandrarteori jag nämnde tidigare.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav tvilling99 » 2013-05-20 16:40:51

Alien skrev:Jaha, Danmark vann. Skönt att inte diktaturen Azerbadzan vann igen. (Svåra att stava till är de också.)
Jag tycker oxå att det var skönt att inte Azerbadjan vann men mest för att jag inte gillade låten.
Danmarks låt var bland de bästa så den fick gärna vinna för min skull men jag hade hoppats att Storbrittanien och Spanien skulle komma högre upp.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-20 16:49:39

Bjäbbmonstret skrev:Det finns massor av musik som inte är kommersiell. När någon tar fram sin gitarr och spelar själv finns det ingen som tjänar på det.


Men då sänds det inte i hela Eurovision!

Förstår inte varför människor som gillar att sjunga/spela/skriva låtar inte ska få tjäna pengar på det så de kan leva på det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Mymlan » 2013-05-20 17:02:58

Jag hejade hela tiden på Danmark. Kul att de vann :)
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-23 2:38:55

Så har efterspelet med skandalerna:

SvD skrev:I lördags kom Azerbajdzjans bidrag ”Hold me” med artisten Farid Mammadovs på andra plats efter Danmark, 45 poäng från seger.

15 minutes skriver att Azerbajdzjans bidrag inte förekom som favorit innan tävlingen och att landets meriterande andraplacering ska ha kommit till av en samordanad och dyr kampanj. Tidningen ska ha fått in flera tips från studenter som berättade om Azerbajdzjans påstödda röstfusk. Reportarna, försedda med dold kamera, ska själva ha kontaktat personerna , bett om ett möte. Under mötet ska representerna från Azerbajdzjan delat ut simkort och bett reportrarna flera gånger under kvällen ringa in och rösta.

Det går att ringa och rösta högst 20 gånger på ett land.

Om det påstådda fusket stämmer eller inte är oklart men enligt SR:s Kulturnytt ska European Broadcasting Union (EBU), undersöka ärendet.
http://www.svd.se/kultur/anklagelser-om ... 190508.svd

Låter konstigt, varför skulle Azerbajdzjan vilja ordna tävlingen igen, efter bara två år? Det kostar ju så mycket.

Azerbajdzjan ligger väl språkligt sett nära Turkiet, så många turkar utanför och inom Turkiet kan ha röstat på deras låt.

Att Turkiet inte var med den här gången kan inte haft med den finska kyssen att göra; den fanns inte med från början.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-23 3:09:33

Ännu mera ESC-bråk:

Azerbjdzan, Ryssland och Vitryssland.bråkar. Vitrysslands diktator Lukasjenko klagar på "politisering och fusk".

"Det började i måndags när det avslöjades att ryska Dima Garipovas 'What if', som fick noll poäng från Baku, i själva verkat var en av azeriernas favoriter och skulle ha fått 10 poäng. Men sms-rösterna från folket hade mystiskt 'försvunnit'.
---
Utrikesminister Lavrov tog sig på tisdagen tid att i arga ordalag kommentera det inträffade pp en presskonferens, där han talade om 'en röststöld'."
(DN 2013-05-22 "Fuskbråket efter ESC växer")

Ryssland hade ju gett Azerbajdzans bidrag hela 12 poäng. Ännu ett exempel på "grannröstning", Azerbajdjan har ju varit en del av Sovjetunionen.

Och Vitrysslands president var ursinnig för att deras artist inte fick några poäng från Ryssland. Den kom som nr 16 i finalen.

Resultatet i finalen
Danmark, 281 p.
Azerbajdzjan, 234 p.
Ukraina, 214 p.
Norge, 191 p.
Ryssland, 174 p.
Grekland, 152 p.
Italien, 126 p.
Malta, 120 p.
Nederländerna, 114 p.
Ungern, 84 p.
http://www.svt.se/melodifestivalen/euro ... resultatet

Även om Ryssland fått 10 poäng till hade de ändå blivit femma.

Sverige kom som nr 14, Island som nr 17 och Finland som nr 24 ( :( )
Spanien kom näst sist och Irland sist. Jag gillade deras låtar.

Edit: Rättade från 13 till 12.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 4:31:36

Savanten Svante skrev:


Fantastiskt behaglig låt. Repeat.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Micke » 2013-05-25 16:23:58

Alien skrev:Låter konstigt, varför skulle Azerbajdzjan vilja ordna tävlingen igen, efter bara två år? Det kostar ju så mycket.

En diktaturs popularitet kan nog hinna dala en hel del på ett par år. Man har nog mycket att vinna på detta även om det verkligen är så att man går back ekonomiskt av det.

Att Turkiet inte var med den här gången kan inte haft med den finska kyssen att göra; den fanns inte med från början.

Nej jag vill minnas nu att det nog var så att den där kyssen ledde till att man inte sände festivalen i sitt land. Att man drog sig ur tävlingen var om jag förstått det rätt i protest mot juryröstandet.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Micke » 2013-05-25 16:37:39

Alien skrev:Ryssland hade ju gett Azerbajdzans bidrag hela 13 poäng. Ännu ett exempel på "grannröstning", Azerbajdjan har ju varit en del av Sovjetunionen.

Det var generöst av Ryssland, när andra länder endast delar ut 12 poäng till sina favoriter. :)

Och Vitrysslands president var ursinnig för att deras artist inte fick några poäng från Ryssland. Den kom som nr 16 i finalen.

En dag startas det väl krig på grund av den här festivalen. Förhoppningen är ju annars att den ska förena nationer, även om det knappast fanns någon sådan tanke från början vilket man vill få oss att tro. Schlagern anordnades ursprungligen för att något TV-bolag ville testa ny teknik har jag läst.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Alien » 2013-05-26 2:43:32

Micke skrev:Jag har iofs hört ytterligare en anledning till varför inte Turkiet var med, nämligen att dom inte accepterar det här med juryrösterna. Det är tydligen till deras nackdel, vilket ger tyngd åt min utvandrarteori jag nämnde tidigare.


Aha, en massa turkar som bor t ex i Tyskland och röstar på Turkiet!

Ja, då är det väl mer rättvist med juryröster. Särskilt för oss som inte har en massa ländsmän ute i Europa som kan rösta på Sveriges låt. Inte har vi några folkrika grannländer heller.

Men litar inte Turkiet på sina låtars kvalitet? De vann ju en gång, och det berodde förstås på att även andra än turkarna gillade låten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ESC 2013, finalen på lördag

Inläggav Micke » 2013-05-28 22:29:40

Alien skrev:Men litar inte Turkiet på sina låtars kvalitet? De vann ju en gång, och det berodde förstås på att även andra än turkarna gillade låten.

Dom upplever kanske en prestigeförlust om dom inte längre kan prenumerera på topp-5 platser som jag uppfattar att dom har gjort under flera år. Lite synd, som om festivalen enbart handlar om att hävda sig.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in