Erfarenheter av Mindfulness?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav kemisten » 2011-08-26 21:43:33

Min psykolog menar att aspergare har nytta av att träna Mindfulness dagligen.

Jag har själv i princip helt blivit av med min panikångest genom den metoden. Min användning av Sobril har minskat mycket starkt sedan jag började träna. Min koncentrationsförmåga har också starkt förbättrats. Det är nu för första gången på många månader möjligt att sätta sig och verkligen SE ett TV-program. Också märkbart lugnare. Mindfulness påstås också förbättra immunförsvaret samt sänka blodtrycket men det senare har jag inte undersökt.

Har fler någon erfarenhet av sådan träning???

Andra fördelar:
- snabb effekt (märks efter några dagar)
- biverkningsfritt
- gratis (så när som på tränings-CD)


Nackdelar:
- tar tid (20 min per dag)
- kan ge ett konstigt intryck om man mediterar utomhus
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Lakrits » 2011-08-26 21:47:47

Jag har lärt mig ett par väldigt användbara avslappningsövningar genom medveten närvaro-folket. Men i övrigt har jag svårt för de andliga inslagen i medveten närvaro, så utöver de så har jag lagt allt annat i malpåse.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav atoms » 2011-08-26 21:49:48

atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Moggy » 2011-08-26 21:52:07

Jaha. Atoms var snabbare än mig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav kemisten » 2011-08-26 22:15:05

Jo visst, jag kan mycket väl hålla med om att mycket kan verka flummigt. Man man får tänka att allt snicksnack om att sitta stilla "som berg", "lära sig av träden", "andas genom huden" bara är avsett för att få NTs att inta stillhet och stabilitet.

Det viktiga är nog helt enkelt att bara fokusera på andningen (eller på något annat man alltid har med sig som en pendel, kroppen eller dylikt). Genom det skärps koncentrationsförmågan och lugn och fokus ökar.

Jämfört med mediciner kan man ur Mindfulness plocka ut de bästa delarna och ignorera resten. För övrigt är det ju inget som hindrar kombinationer som t.ex. SSRI+mindfulness. Däremot kan förstås direkt tröttande mediciner försvåra koncentration.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Lakrits » 2011-08-26 22:20:30

kemisten skrev:Jo visst, jag kan mycket väl hålla med om att mycket kan verka flummigt. Man man får tänka att allt snicksnack om att sitta stilla "som berg", "lära sig av träden", "andas genom huden" bara är avsett för att få NTs att inta stillhet och stabilitet.

Den typen av trams appellerar till alla typer, former och diagnoser, och inte bara till de du kallar neurotypiska. Tron på aspergianernas medfödda förträfflighet är lika mycket en irrlära som andlighetsdelarna i medveten närvaro.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Moggy » 2011-08-26 22:25:49

kemisten skrev:Jo visst, jag kan mycket väl hålla med om att mycket kan verka flummigt. Man man får tänka att allt snicksnack om att sitta stilla "som berg", "lära sig av träden", "andas genom huden" bara är avsett för att få NTs att inta stillhet och stabilitet.


Tycker innehållet kring och i det här är rätt sjysst och att det inte behöver avfärdas som snickesnack...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Flinta » 2011-08-27 14:43:39

Inte jag men jag har läst lite om det. Nu senast i Hälsa nr 7 juli 2011 där Carina Jörsäter skriver:

(..."Och visst är mindfulness en superbra metod. Att den är så otroligt populär beror kanske mer på att vi lever på fel sätt i vårt samhälle. Vi stressar för mycket och kraven på oss är höga. Så brukar jag tänka när jag rusar iväg med andan i halsen för att hinna till mitt yogapass. Om jag inte stressade så mycket skulle jag kanske inte vara i lika stort behov av att yoga. Det vill säga om jag rensade lite på min att-göra-lista så skulle behovet av avslappningstekniker minska".

Hon skriver t ex att "det gäller för var och en att hitta vårt eget sätt att få balans i livet". D tror jag på! Att va i grupp med andra är säkert jobbigt för många med AS. Att hitta sitt eget sätt att koppla av på, hämta energi ifrån tror jag på. Sen om d är att sitta på balkongen, leka med radiostyrda bilar, gå på massage, lägga sig på en filt i parken osv. är individuellt.
Senast redigerad av Flinta 2011-08-27 14:52:38, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Palindromus » 2011-08-27 14:49:27

kemisten skrev:Min psykolog menar att aspergare har nytta av att träna Mindfulness dagligen.

Jag har själv i princip helt blivit av med min panikångest genom den metoden. Min användning av Sobril har minskat mycket starkt sedan jag började träna. Min koncentrationsförmåga har också starkt förbättrats. Det är nu för första gången på många månader möjligt att sätta sig och verkligen SE ett TV-program. Också märkbart lugnare. Mindfulness påstås också förbättra immunförsvaret samt sänka blodtrycket men det senare har jag inte undersökt.

Har fler någon erfarenhet av sådan träning???

Andra fördelar:
- snabb effekt (märks efter några dagar)
- biverkningsfritt
- gratis (så när som på tränings-CD)


Nackdelar:
- tar tid (20 min per dag)
- kan ge ett konstigt intryck om man mediterar utomhus
Det ingår i planen. Ingen erfarenhet av att prova än. Men jag brukar försöka koncentrera mig på utandningen för att kropp och sinne skall koppla av. Dock nöjer jag mig inte med att sitta här hemma, utan jag skulle vilja gå kurser tillsammans med andra. Yoga kanske också är bra?!
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Fenren » 2011-08-27 22:51:05

vad är mindfulness?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Peace » 2011-08-27 23:02:08

Fenren skrev:vad är mindfulness?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav hood » 2011-08-27 23:02:41

Peace skrev:
Fenren skrev:vad är mindfulness?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav kullan » 2011-08-27 23:04:04

Det är svårt att förklara. det är ett sätt att ge sig terapi på egen hand. ett sätt att tänka och att nollställa hjärnan. Ladda om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav hood » 2011-08-27 23:22:02

Ok. Då fattar jag. Låter enkelt :)

Nollställer hjärnan gör jag varje gång jag sover :wink:
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav kullan » 2011-08-27 23:24:45

Jag tror att man kör mycket med meditation och liknande.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav hood » 2011-08-27 23:25:40

kullan skrev:Jag tror att man kör mycket med meditation och liknande.


Ok. Låter komplicerat.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Palindromus » 2011-08-27 23:33:15

Nej, nej, nej, inte komplicerat. De säger att inget kan vara enklare. Det handlar om att stänga ute alla tankar som tränger sig på och bara koncentrera sig på de intryck jag tar in just NU i varje givet ögonblick. Ungefär så, tror jag ...
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav hood » 2011-08-27 23:34:59

Palindromus skrev:Nej, nej, nej, inte komplicerat. De säger att inget kan vara enklare. Det handlar om att stänga ute alla tankar som tränger sig på och bara koncentrera sig på de intryck jag tar in just NU i varje givet ögonblick. Ungefär så, tror jag ...


Och bete sig som en hund?
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 23:37:25

För mig var det en möjlighet att lära mig mycket effektiva ångest- och stressdämpande avslappningstekniker. Det har minskat mitt behov av Xanor och liknande piller när jag går in i en ångestcykel och är bra att ha i huvudet om en ångestattack slår till när det egentligen inte passar p.g.a. platsen eller tidpunkten.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 23:38:28

hood skrev:
Palindromus skrev:Nej, nej, nej, inte komplicerat. De säger att inget kan vara enklare. Det handlar om att stänga ute alla tankar som tränger sig på och bara koncentrera sig på de intryck jag tar in just NU i varje givet ögonblick. Ungefär så, tror jag ...


Och bete sig som en hund?

Du är fri att bete dig som vad fan du vill. Så visst, hund går bra.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav hood » 2011-08-27 23:40:27

Du är fri att bete dig som vad fan du vill.


Åfan!
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Lakrits » 2011-08-27 23:48:24

hood skrev:
Du är fri att bete dig som vad fan du vill.


Åfan!

Ja, jag tänkte mest att du inte behöver bete dig som vanligt. Du kan välja ett annat djur, t.ex. älg eller azureuspilgiftsgroda.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Thurizas » 2011-08-28 1:03:47

kemisten skrev:Jag har själv i princip helt blivit av med min panikångest genom den metoden. Min användning av Sobril har minskat mycket starkt sedan jag började träna. Min koncentrationsförmåga har också starkt förbättrats. Det är nu för första gången på många månader möjligt att sätta sig och verkligen SE ett TV-program. Också märkbart lugnare. Mindfulness påstås också förbättra immunförsvaret samt sänka blodtrycket men det senare har jag inte undersökt.

Har fler någon erfarenhet av sådan träning???


Jag har erfarenhet av detta och fick det i samma veva som jag tränade på min sociala fobi. Detta är flera år sedan men det hjälpte mig rätt mycket.Jag är glad över att jag såg den här tråden då jag insåg tack vare den att jag glömt bort ett bra redskap jag själv kan ta till igen då detta fallit i glömska. Tack för påminnelsen :D
Jag har även varit gruppledare i mindfullness några gånger för måååånga år sedan nu.

Min erfarenhet är bara positiv.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Erfarenheter av Mindfulness?

Inläggav Fenren » 2011-08-28 9:37:32

Palindromus skrev:ej, nej, nej, inte komplicerat. De säger att inget kan vara enklare. Det handlar om att stänga ute alla tankar som tränger sig på och bara koncentrera sig på de intryck jag tar in just NU i varje givet ögonblick. Ungefär så, tror jag ...


jaha! ja då har jag snart trettio års erfarenhet av det... och jag måste säga att man blir balanserad och lugn av det.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in