Encelliga organismer

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-03-31 13:12:20

OK. Nästa fråga. Jag fick den på min första mikrobiologitenta för ett femtontal år sedan.

Spendrups Bryggerier är stolta över att de brygger öl enligt de medeltida tyska renhetslagarna. Gör de det? Motivera.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav weasley » 2010-03-31 13:48:28

Lakrits skrev:OK. Nästa fråga. Jag fick den på min första mikrobiologitenta för ett femtontal år sedan.

Spendrups Bryggerier är stolta över att de brygger öl enligt de medeltida tyska renhetslagarna. Gör de det? Motivera.

Galet svårt att svara på om man inte

1) vet hur dessa renhetslagar såg ut

och

2) vet hur Spendrups brygger sitt öl idag.

Fast rent spontant skulle jag säga "näru det gör Spendrups inte alls" och sen peka på den rejäla bunt föreskrifter som diverse statliga verk omger livsmedelsproduktion med.
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lakrits » 2010-03-31 14:22:37

weasley skrev:
Lakrits skrev:OK. Nästa fråga. Jag fick den på min första mikrobiologitenta för ett femtontal år sedan.

Spendrups Bryggerier är stolta över att de brygger öl enligt de medeltida tyska renhetslagarna. Gör de det? Motivera.

Galet svårt att svara på om man inte

1) vet hur dessa renhetslagar såg ut

och

2) vet hur Spendrups brygger sitt öl idag.

Fast rent spontant skulle jag säga "näru det gör Spendrups inte alls" och sen peka på den rejäla bunt föreskrifter som diverse statliga verk omger livsmedelsproduktion med.

*Mutter mutter mutter* Dagens ungdom. Vet ingenting... *mutter* ;)

Så såg frågan ut, men för er skull kan jag berätta att Spendrups brygger öl på malt, jäst, humle och vatten.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Alien » 2010-03-31 16:14:17

Jag funderar fortfarande på tårtan. Vad händer om man lägger färsk ananas i tårtan? Blir alla magsjuka? Hur lång tid tar det innan tårtan blir otjänlig?

Har läst att kiwi som dekoration på tårtan kan fördärva grädden (så den blir sur?). Beror det också på enzymer? Jag har trots det lagt kiwiskivor på grädden, och ingen har blivit sjuk.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lakrits » 2010-03-31 17:11:34

Alien skrev:Jag funderar fortfarande på tårtan. Vad händer om man lägger färsk ananas i tårtan? Blir alla magsjuka? Hur lång tid tar det innan tårtan blir otjänlig?

Har läst att kiwi som dekoration på tårtan kan fördärva grädden (så den blir sur?). Beror det också på enzymer? Jag har trots det lagt kiwiskivor på grädden, och ingen har blivit sjuk.

Nej, för att du skall bli sjuk måste grädden bli full av patogena bakterier och de toxiner de tillverkar. Ananas, kiwi och andra frukter innehåller ämnen som bryter ner proteiner i bl.a. gelatin (glasyren stelnar aldrig, utan förblir m.e.m. flytande) och grädde (grädden ystar sig, fast inte på det positiva ostviset, utan på det negativa smaka sämre-viset). Surningen påskyndas. Fast egentligen blir inte vår mjölk sur, eftersom den är pastöriserad. Den ruttnar helt enkelt.

Proteiner är att jämföra med tredimensionella pusselbitar i t.ex. kubpussel. Det frukternas enzymer gör är att forma om proteinerna, vilket gör att de inte längre har kvar sin ursprungliga funktion. Tänk dig en kubpusselbit i trä som du bygger till, filar ner och låter barnen på förskolan Blåklinten misshandla som de vill. Efter det fungerar inte pusslet. Enzymernas nedbrytande och omformande effekt gör också att näringen och energin i proteinet blir mer lättillgängligt för bakterier och svampar. I naturen är det tänkt att skalet skall sitta kvar när frukten måste försvara sig. På så sätt hålls bakterierna och mögelsvamparna borta från själva "slagfältet", men en tårta är ju en stor yta av tillgänglig näring, så där kan det gå snabbt att få in små parasiter.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Ualim » 2010-03-31 20:22:03

Lakrits skrev:OK. Nästa fråga. Jag fick den på min första mikrobiologitenta för ett femtontal år sedan.

Spendrups Bryggerier är stolta över att de brygger öl enligt de medeltida tyska renhetslagarna. Gör de det? Motivera.


Nej, de brygger inte efter den medeltida tyska renhetslagen, "Reinheitsgebot", då när den grundades begränsade ingredienserna i öl till vatten, korn och humle. Som du skrev så använder Spendrups jäst när de brygger sitt öl, jäst omfattades inte av reinheitsgebot.

Lagen har dock förändrats bland annat efter upptäckten av jäst.

Väldigt intressant läsning, jag vill ha mer! Var det från Saccharomyces carlsbergensis som bryggeriet Carlsberg tog sitt namn måntro? :D
Senast redigerad av Ualim 2011-05-05 1:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Lakrits » 2010-03-31 20:26:51

Ualim skrev:Var det från Saccharomyces carlsbergensis som Carlsberg tog sitt namn måntro? :D

Nej, det är tvärtom jästen som fått sitt namn efter Carlsbergs bryggerier i Köpenhamn. När man lärde sig att producera jäst i stor skala, så började man leta efter stammar som var extra bra på jäsningsprocessen. Många bryggerier tog prover från de egna kölnorna och tankarna för att göra det enkelt för sig. Det kan vara svårt att använda en bra jäststam från ett bryggeri med en särskild metodik för ölbryggning i ett annat bryggeri där traditionerna är annorlunda.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:27:04, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-08 21:10:01

Jag tycker bättre om encelliga organister! :P
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 1:27:04, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Zombie » 2010-04-08 21:24:49

Jag tycker katolska präster borde hålla sig till encelliga orgasmer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:27:04, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-08 21:25:22

Zombie skrev:Jag tycker katolska präster borde hålla sig till encelliga orgasmer.


:lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in