En teori om ärftlighet och autism resp asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

En teori om ärftlighet och autism resp asperger

Inläggav Zombie » 2011-11-30 3:17:31

Defekt Mupp skrev:Angående TS fråga, så kan hennes son mycket väl ha asperger. Isåfall har han ärvt det av mamma eller pappa. Annars är det autism. Asperger spontanuppstår inte utan det löper i familjen.

Skillnaden mellan asperger och autism har ingenting med ärftlighet att göra utan bara med grad av autism enligt regler som är socialt eller traditionellt motiverade, inte medicinskt. Vad tillståndet/-n sedan beror på var väl knappast klarlagt sist jag hörde något, men en ärftlig komponent verkar finnas.


Moderator: Diskussionen flyttad från denna tråd: vaxer-tecknen-pa-asperger-fram-el-finns-de-dar-fran-fodseln-t23642.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-14 18:21:52

Zombie skrev:
Defekt Mupp skrev:Angående TS fråga, så kan hennes son mycket väl ha asperger. Isåfall har han ärvt det av mamma eller pappa. Annars är det autism. Asperger spontanuppstår inte utan det löper i familjen.

Skillnaden mellan asperger och autism har ingenting med ärftlighet att göra utan bara med grad av autism enligt regler som är socialt eller traditionellt motiverade, inte medicinskt. Vad tillståndet/-n sedan beror på var väl knappast klarlagt sist jag hörde något, men en ärftlig komponent verkar finnas.


Autism, oavsett om den är orsakad av miljöskäl eller genetiska skäl, är extremt handikappande ur ett överlevnadsmässigt perspektiv och autistiska personers genlinjer brukade innan välfärdssamhällets införande snabbt dö ut. Det intressanta med Asperger är att genen överlevt länge trots att den är såpass kvaddande för många. Det indikerar en fundamental skillnad mellan autism och Asperger.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Zombie » 2011-12-14 18:23:02

Det är dina egna slutsatser såvitt jag vet. Och i så fall är det i ett sådant här sammanhang viktigt att man framför dem som det och inte som fakta, annars ger man missvisande uppgifter. Eller har du aktuellt forskningsstöd (länka isåfall gärna)?

Bland annat är det svårt att fastställa frekevensen av autism, inklusive asperger, förr, och ingen kvalificerad bedömare har väl heller någonsin visat att en eventuell ärftlighet i det här måste vara hundraprocentig. Det vill säga, "friska" personer kan få autistiska barn. Om man nu skulle dra så skarpa gränser mellan bara två eller tre funktionsnivåer och oberoende av vad man har för samhälle omkring sig – det är såvitt jag förstår inte realistiskt det heller.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-14 22:33:32

Zombie skrev:Det är dina egna slutsatser såvitt jag vet. Och i så fall är det i ett sådant här sammanhang viktigt att man framför dem som det och inte som fakta, annars ger man missvisande uppgifter. Eller har du aktuellt forskningsstöd (länka isåfall gärna)?

Bland annat är det svårt att fastställa frekevensen av autism, inklusive asperger, förr, och ingen kvalificerad bedömare har väl heller någonsin visat att en eventuell ärftlighet i det här måste vara hundraprocentig. Det vill säga, "friska" personer kan få autistiska barn. Om man nu skulle dra så skarpa gränser mellan bara två eller tre funktionsnivåer och oberoende av vad man har för samhälle omkring sig – det är såvitt jag förstår inte realistiskt det heller.


Ja, det är mina egna slutsatser efter att ha studerat min egen familj och andra aspergerfamiljer. Du kan se hur aspergerarandet går i släkten. Sen angående autism, så kan friska personer få autistiska barn. Men inga friska personer kan få aspergerbarn - det finns alltid hos en förälder, fast inte nödvändigtvis synligt i form av psykisk dysfunktion. Hälften av barnen till en normal aspergerbärare kommer att ärva genen.

Asperger överlever för att den har nämligen ofta en positiv nettoeffekt hos kvinnor. En kvinnlig hjärna är nämligen inte uppbyggd likadant som en mans. Om du kollar på autism, så är kvinnor med autism lika kvaddade som män med asperger. Autism kan bero på att stora sjok av DNA gått förlorat vid skapandet av fostret eller på grund av miljöpåverkan i form av virusinfektion eller gifter i hjärnan.

Det är för övrigt väldigt många som går med fel diagnos i Sverige, en person med aspergerdiagnos men utan aspergerkarakteristika jag träffade på en gång var nära att dö av drunkning vid tre års ålder. Det gav förmodligen upphov till en minimal hjärnskada som manifesterade sig som någon sorts autism. Läkarna gav diagnosen asperger. I en del fall tror jag att den diagnosen ges för att försäkringskassan inte nekar folk med aspergerdiagnos sjukpenning. Då i princip ingen psyksjuk/psykiskt handikappad jag har träffat på varit intresserad av sin diagnos så är det ingen som bråkar.

Svensk psykvård handlar idag om slutförvaring till billigast möjliga pris så det finns hursomhelst ingen behandling att tillgå i offentlig regi. Men är du intresserad av spendera egna pengar, så finns det mediciner som hjälper mot de värsta sidoeffekterna av asperger. Dessa kan du aldrig få utskrivna här i Sverige, och dessutom har moderatorerna förbjudit mig att diskutera hur man får tag på dem, eftersom det krävs att man tummar lite på läkemedelslagen. En reaktion som för övrigt är typisk för den största gruppen aspergare, regler och förordningar är till för att följas rent bokstavligt, även om de är meningslösa. Och så undrar ni varför NT-människor tycker ni är muppar...
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav indra76 » 2011-12-14 22:47:44

Defekt Mupp skrev:Asperger finns där från födseln. Mamman till en vuxen aspergerman nämnde en gång till mig att när hon höll upp honom efter födseln så följde han inte henne med ögonen utan tittade bara rakt fram. Då blev hon rädd för att han var autistisk, men när han blev lite äldre försvann det och han verkade normal. Sen när han blev några år äldre så började förstås fler aspergertecken dyka upp men diagnos fick han först när han var nästan 30. Idag är han såpass dysfunktionell att han inte kan bo själv och i princip vägrar lämna pojkrummet. Ett sorgligt fall.

Angående TS fråga, så kan hennes son mycket väl ha asperger. Isåfall har han ärvt det av mamma eller pappa. Annars är det autism. Asperger spontanuppstår inte utan det löper i familjen.


Kan du inte lägga ner att använda dina egna hemmasnickrande teorier som rena fakta! Det finns ingen vetenskapligt bevisad skillnad mellan autsim och AS, det är vad de allra senaste forskningsrönen visar. Kanske kan de ha lite mer kött på benen bakom sina slutsatser än du?

Du får TRO vad du vill, men för inte fram detta som sanningar!
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav indra76 » 2011-12-14 22:51:59

Defekt Mupp skrev:
Zombie skrev:Det är dina egna slutsatser såvitt jag vet. Och i så fall är det i ett sådant här sammanhang viktigt att man framför dem som det och inte som fakta, annars ger man missvisande uppgifter. Eller har du aktuellt forskningsstöd (länka isåfall gärna)?

Bland annat är det svårt att fastställa frekevensen av autism, inklusive asperger, förr, och ingen kvalificerad bedömare har väl heller någonsin visat att en eventuell ärftlighet i det här måste vara hundraprocentig. Det vill säga, "friska" personer kan få autistiska barn. Om man nu skulle dra så skarpa gränser mellan bara två eller tre funktionsnivåer och oberoende av vad man har för samhälle omkring sig – det är såvitt jag förstår inte realistiskt det heller.


Ja, det är mina egna slutsatser efter att ha studerat min egen familj och andra aspergerfamiljer. Du kan se hur aspergerarandet går i släkten. Sen angående autism, så kan friska personer få autistiska barn. Men inga friska personer kan få aspergerbarn - det finns alltid hos en förälder, fast inte nödvändigtvis synligt i form av psykisk dysfunktion. Hälften av barnen till en normal aspergerbärare kommer att ärva genen.

Asperger överlever för att den har nämligen ofta en positiv nettoeffekt hos kvinnor. En kvinnlig hjärna är nämligen inte uppbyggd likadant som en mans. Om du kollar på autism, så är kvinnor med autism lika kvaddade som män med asperger. Autism kan bero på att stora sjok av DNA gått förlorat vid skapandet av fostret eller på grund av miljöpåverkan i form av virusinfektion eller gifter i hjärnan.

Det är för övrigt väldigt många som går med fel diagnos i Sverige, en person med aspergerdiagnos men utan aspergerkarakteristika jag träffade på en gång var nära att dö av drunkning vid tre års ålder. Det gav förmodligen upphov till en minimal hjärnskada som manifesterade sig som någon sorts autism. Läkarna gav diagnosen asperger. I en del fall tror jag att den diagnosen ges för att försäkringskassan inte nekar folk med aspergerdiagnos sjukpenning. Då i princip ingen psyksjuk/psykiskt handikappad jag har träffat på varit intresserad av sin diagnos så är det ingen som bråkar.

Svensk psykvård handlar idag om slutförvaring till billigast möjliga pris så det finns hursomhelst ingen behandling att tillgå i offentlig regi. Men är du intresserad av spendera egna pengar, så finns det mediciner som hjälper mot de värsta sidoeffekterna av asperger. Dessa kan du aldrig få utskrivna här i Sverige, och dessutom har moderatorerna förbjudit mig att diskutera hur man får tag på dem, eftersom det krävs att man tummar lite på läkemedelslagen. En reaktion som för övrigt är typisk för den största gruppen aspergare, regler och förordningar är till för att följas rent bokstavligt, även om de är meningslösa. Och så undrar ni varför NT-människor tycker ni är muppar...


Ja, vad ska man säga...börjar bli less på att känna mig utsatt för dina trakasserier av oss "svenssonaspergare" eller vad du nu vill kalla oss....
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-14 23:08:49

indra76 skrev:
Defekt Mupp skrev:Asperger finns där från födseln. Mamman till en vuxen aspergerman nämnde en gång till mig att när hon höll upp honom efter födseln så följde han inte henne med ögonen utan tittade bara rakt fram. Då blev hon rädd för att han var autistisk, men när han blev lite äldre försvann det och han verkade normal. Sen när han blev några år äldre så började förstås fler aspergertecken dyka upp men diagnos fick han först när han var nästan 30. Idag är han såpass dysfunktionell att han inte kan bo själv och i princip vägrar lämna pojkrummet. Ett sorgligt fall.

Angående TS fråga, så kan hennes son mycket väl ha asperger. Isåfall har han ärvt det av mamma eller pappa. Annars är det autism. Asperger spontanuppstår inte utan det löper i familjen.


Kan du inte lägga ner att använda dina egna hemmasnickrande teorier som rena fakta! Det finns ingen vetenskapligt bevisad skillnad mellan autsim och AS, det är vad de allra senaste forskningsrönen visar. Kanske kan de ha lite mer kött på benen bakom sina slutsatser än du?

Du får TRO vad du vill, men för inte fram detta som sanningar!


Mina "inbillningar" är baserade på reala observationer och de har lett mig till effektiva medel mot min egen dysfunktionalitet. Idag är jag inte längre helt slut efter att ha gått ut och handlat mat och att tvätta är inte ett jätteprojekt som suger all ork. Hur mycket orkar fröken själv med?

Vad fröken läser i tidskrifter ska hon ta med en nypa salt, för dessa studier gör ingen skillnad på asperger och autism utan lumpar ihop dessa till en klump baserat på symptom. Det är således redan bestämt från början att det inte ska vara någon skillnad på asperger och autism. Att då dra slutsatsen att "studier visar att det inte är någon skillnad på asperger och autism" är att spänna vagnen framför hästen.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-14 23:10:21

indra76 skrev:
Ja, vad ska man säga...börjar bli less på att känna mig utsatt för dina trakasserier av oss "svenssonaspergare" eller vad du nu vill kalla oss....


Det första steget till förändring är självinsikt.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav jonsch » 2011-12-14 23:20:28

Defekt Mupp skrev:
indra76 skrev:
Ja, vad ska man säga...börjar bli less på att känna mig utsatt för dina trakasserier av oss "svenssonaspergare" eller vad du nu vill kalla oss....


Det första steget till förändring är självinsikt.

Och första steget till självinsikt är att seriöst ponera att allt man själv tror är helt åt pepparn. Jag misstänker att du har svårt för det, Def.. Fast eftersom detsamma gäller alla, så ska vi alla naturligtvis i nån mån fundera också över om dina personliga teorier, eller mina, är korrekta. Men vill du verkligen sprida dina så bör du nog vara betydligt mer ödmjuk när du försöker, än vad jag brukar vara när jag presenterar mina!
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Zombie » 2011-12-14 23:46:35

Ja, Defekt Mupp, det borde faktiskt inte spela någon roll om du tycker dina personliga erfarenheter och tankar är värda så mycket mer än andra autistbergares erfarenheter och tankar, plus vetenskapares rön, att de ensamma väger tyngre än alla dessa – man ska iallafall presentera det man själv har kommit fram till som något man själv har kommit fram till och inte som Sanningen.

Man har helt enkelt inte rätt att vilseleda andra så grovt som man annars gör. Och man tar på sig ett väldigt ansvar för deras välgång ifall de tror en och man skulle ha fel.

HGJ skrev:
Zima33 skrev:
Ankan skrev: Dock har min son mycket god motorik både fin- och grovmotik vilket inte verkar stämma alls med personer som har Aspberger.

Dålig motorik är inget krav för AS-diagnos.

Punkt 6 hos Gillberg och Gillberg:

Motorisk klumpighet
dåligt resultat vid neurologisk undersökning

Det är enligt de kriterier som numera används minst (om alls?). De vanliga är DSM:s och ICD:s och i inga av dem är dålig motorik något kriterium. ICD nämner det som något som kan finnas där:
ICD F84.5 punkt A i svensk översättning skrev:Den motoriska utvecklingen kan emellertid vara något försenad och motorisk klumpighet är vanlig (dock inget nödvändigt diagnostiskt kriterium).
Senast redigerad av Zombie 2011-12-14 23:49:08, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Defekt Mupp » 2011-12-15 0:41:12

Min poäng är, vilket gått över huvudet på er, att mina rön lett till att jag har kunnat reducera dysfunktionaliteten från min egen asperger rätt så rejält. Det finns en slags underliggande grammatik till asperger som ger ledtrådar till vad man kan göra för att trimma upp sin mentala prestanda. Att ni inte kan se den betyder inte att den inte finns där.

Det ni läser i era tidskrifter har ingen som helst inverkan på ert vardagliga liv. Jag undrar just om ni verkligen förstår vad ni läser. Jag har träffat på åtskilliga aspergare i RL, och min observation är att de allra flesta är totalt ointresserade av sin diagnos ("Vad ÄR asperger? Ingen aning, skiter väl jag i! Låt mig sova, det är skönt att sova!") eller helt enkelt vägrar att inse att det är något fel på dem ("Det är NT:arna som är handikappade! Jag har aspergersuperkrafter! Jag kan namnen på 1025 olika växter på latin!").

Det är inte något som håller i längden. Som jag har skrivit i en annan tråd, så är den bekväma livsstil svenska aspergerare ånjuter, med pengar från försäkringskassan och boendestöd från kommunen, något som är på väg ut. Det blir till att klara sig själv i allt större utsträckning i framtiden. Och där kommer ni att få den krock med verkligheten som ni skjutit upp hela livet.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Re: Växer tecknen på Asperger fram el finns de där från föds

Inläggav Iridia » 2011-12-15 0:47:17

Kanske du kan ta den diskussionen i en separat tråd? Om du nu har lärt dig så mycket borde du fatta att trådfrågan inte bör bokstavstolkas som en inbjudan till nördfördjupning i frågan generellt, utan att Ankan önskar information och råd angående sin son.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in