En omvänd värld

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

En omvänd värld

Inläggav PMS-monstret » 2014-04-03 20:03:20

Har kopierat in ett humoristiskt inlägg som jag skrivit på min blogg. Hoppas att ingen tar illa upp hehehe.

En omvänd värld

Jag har roat mig med att fundera på hur samhället skulle se ut om 2-4 promille av befolkningen skulle vara neurotypiska och resten av befolkningen skulle ha aspergers syndrom. Samhället skulle förmodligen se totalt annorlunda ut än idag.

Bröllop och dop skulle vara väldigt korta och koncisa i aspergers samhället. Dom skulle kanske ändå ske inne i kyrkan i verkligheten men alla skulle skynda sig hemåt till sina datorer direkt efter giftermålet. Efter att brudparet hade sagt "ja" eller barnet hade döpts skulle alla bara rusa iväg. En del skulle ha rätt så fula och konstiga kläder på bröllopet och en del skulle däremot vara ovanligt välvårdade med kläder som verkligen passar in i situationen. Begravningar skulle förstås också vara väldigt korta och koncisa (inte ens neurotypiska personer gillar begravningar).

Folk skulle eventuellt gratulera brudparet via Skype eller Facebook efter bröllopet och man skulle kanske fira giftermålet med att ta en öl eller ett glas vin framför datorn. Det är ändå trots allt väldigt romantiskt och underbart med ett bröllop. Ingen skulle förmodligen ha något emot att titta via datorn vad brudparet gör under bröllopsnatten (inte ens brudparet skulle ha något emot det).

Fikarasterna på arbetsplatserna skulle kanske finnas men det är inte alls säkert. Om dom fanns så skulle många sitta helt ihopsjunkna med sina mobiler, exempelvis spela mobilspel eller kolla på videos på You Tube. En del personer skulle ändå vara rätt så pratsamma (dom som är hyperaktiva). Dom skulle hålla monologer om sina specialintressen. Någon skulle babbla om Windows 8 (och hur jävlig den är), en annan skulle mumla om sin klocksamling och den tredje skulle tjata om hur grammatiken i Esperanto är uppbyggd och någon skulle rabbla tågtabeller utan till. Dom flesta skulle ändå inte orka lyssna på varandra särskilt mycket - enbart dom som råkade dela specialintressen med varandra. Folk skulle även byta samtalsämnen helt apropå och det skulle vara rätt så svårt att följa diskussionerna, åtminstone för en utomstående neurotypisk person.

Vissa skulle berätta helt öppet om sina sexuella böjelser på fikarasten och då skulle till och med mobilnördarna vakna till liv, i synnerhet dom stackarna som fortfarande bor i källaren hemma hos sina föräldrar och som bara har haft sex med sig själva hittills. Ingen skulle höja på ögonbrynen oavsett vad man hörde för perversiteter utan alla skulle bara tycka att det var väldigt intressant. Ingen skulle prata om vädret eller någonting annat helt meningslöst - man ser ju faktiskt hur vädret är när man tittar ut från fönstret, man kanske till och med har gått till jobbet på morgonen och då vet man om solen skiner eller om det är pissväder (vädret kan naturligtvis ha ändrat sig helt plötsligt men det ser man också om man tittar ut från fönstret) . Alla skulle hata small talk (jag hatar det själv även om jag KAN det). Vissa skulle inte ens hälsa varandra när dom kom till fikarasten och väldigt få skulle fråga "Hur mår du?" (en ganska onödig fråga, man får nästan aldrig ens ett ärligt svar). En del skulle ha en väldigt underlig gångstil, andra skulle ha tics och många skulle undvika ögonkontakt med andra.

Hur skulle det vara i skolorna då? Dom flesta barnen skulle ha väldigt lätt att lära sig allt utantill. Man skulle mestadels behöva öva på att se sammanhang och att applicera kunskapen. Vissa barn skulle ha oerhört pedantiska handstil och andra skulle behöva extralektioner för att lära sig att hantera pennan. Gympalektionerna skulle också se väldigt annorlunda än idag. Man skulle lära barnen att använda sina båda kroppshalvor samtidigt och att gå utan att ramla eller att gå mot stolpar eller att slå sig mot möbler. Barnen i åtta års åldern skulle öva att cykla utan stödhjul och dom i sex års åldern skulle försöka lära sig att gunga. Det skulle inte finnas några lagsporter eller grupplekar överhuvudtaget och alla skulle akta sig för bollar (eventuellt skulle det finnas någon enstaka konstig typ som samlade på bollar men personen skulle aldrig kasta eller sparka på någon av sina bollar). Dom neurotypiska onormala barnen skulle placeras i specialklasser med specialpedagoger och man skulle försöka få dom att tappa sitt konstiga intresse för bollar och grupplekar med mera.

Det skulle finnas väldigt dåligt med pubar och restauranger i världen. Dom flesta skulle ändå hålla sig mestadels inomhus i sina hem. Det skulle även vara väldigt ovanligt med gym (otäckt med gym, där träffar man ju folk). Folk skulle förstås ändå motionera emellanåt, t. ex. promenera ensamma på gatorna eller i skogarna och lyssna på musik samtidigt med hörlurarna eller eventuellt promenera med en väldigt bra kompis. Tre rätters middagar skulle inte existera överhuvudtaget (jag hatar dom, det är ändå helt okej med väldigt goda vänner). Om folk skulle träffas på kvällarna så skulle det förmodligen bli en taco middag framför tv:N när man samtidigt ser på Star Trek eller på något annat spännande program (ändå äckligt att äta tacos framför tv:n, då blir det lätt lortigt och äckligt, kläderna blir smutsiga och mattan får fläckar, bättre att äta någonting annat faktiskt, jag råkar vara en pedant nämligen).

I aspergers samhället skulle det vara väldigt svårt att hitta personer till dom enklare arbetsuppgifterna, som exempelvis städning och liknande, eftersom alla skulle vara för intelligenta. Förmodligen skulle dom stackars neurotypiska personerna få göra alla enklare arbetsuppgifterna. Nästan alla i samhället skulle vara oerhört intresserade av utomjordingar och det skulle förmodligen vara det vanligaste samtalsämnet i stället för väder när man utövar small talk! Vilket underbart samhälle - där skulle jag vilja leva!!!
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

En omvänd värld

Inläggav ElisabetC » 2014-04-04 11:56:36

Haha! Underbart skrivet.

..men jag är glad att det är som det är (trots att jag egentligen avskyr det också) x).
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

En omvänd värld

Inläggav PMS-monstret » 2014-04-04 19:38:53

Tack :D Jag skulle nog inte vilja att det så heller hehehe, det var en parodi :wink:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

En omvänd värld

Inläggav Moggy » 2014-04-04 19:44:25

Inga pubar, restauranger eller gym låter som en trist värld att leva i.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

En omvänd värld

Inläggav PMS-monstret » 2014-04-04 19:48:59

Håller med, jag gillar faktiskt att supa och även att äta samt umgås med folk, jag är väldigt hyperaktiv och anses som en jätterolig person åtminstone i avslappnade tillställningar :lol:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

En omvänd värld

Inläggav PMS-monstret » 2014-04-04 19:50:06

Gym är också okej när man bara hinner, jag jobbar heltid just nu :(
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in