Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav opteron » 2011-08-18 21:14:03

Jag läser ett inlägg på aspergermammas blogg där står det att Emma Magnusson som är socionom, 25 år har knäckt den sociala koden, men hon vägrar förklara hur hon gjort det om man läser hela inlägget:

http://aspergermamma.blogspot.com/2011/ ... koden.html

Är hon en dålig aspergare? Hon vet hur man lyckas bättre i det sociala men vägrar ge tips och råd till Aspergermamma? hon säger jag vill inte pracka på andra på mitt! :shock:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Emma » 2011-08-18 21:25:29

Jag har också knäckt den men det tog självstudier av NT från det att jag var 4 år till c:a 25. Man tolkar helt enkelt människor helt mekanisk med hjälp av logik. Man lär sej sedan, genom studier i mitt fall, vilka gester man använder och när, vilka man ska låta bli, vilka ansiksutryck man ska anv etc. (är usel på ansiktsutryck och le kommer jag nog aldrig bemästra helt :-o, jag ler ungefär lika bra som sheldon i serien big bang theory ( http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/i ... 424242.jpg )
Det finns inget magiskt i detta och jag har nu långt efteråt fått veta att det i USA finns kurser att gå som vuxen AS och barn får tidigt gå i program för att lära sej detta (om föräldrarna vill)

När man väl lärt sej "koden" är det bara att spela med men det är tyvärr ganska tröttande mentalt så det är extremt svårt att klara en hel dag att vara "normal" bland NT på deras villkor.
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav opteron » 2011-08-18 21:41:10

Emma skrev:Jag har också knäckt den men det tog självstudier av NT från det att jag var 4 år till c:a 25.


Du är inte samma emma som i artikeln? :P Kan du skicka ett PM eller skriva här hur du lyckades bli bättre, hur tränade du på dina sociala förmågor?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Emma » 2011-08-18 22:20:06

Nej inte är jag den emma inte :-) Jag är heller ingen expert och är ett Ufo med jämna mellanrum, det går inte att komma ifrån :)

Vet inte riktigt hur jag ska skriva svar på ditt inlägg (känns som en beskrivning skulle kräva en mindre novell) men vad tycker du är svårast i det sociala?
Emma
 
Inlägg: 108
Anslöt: 2008-06-13
Ort: Hemlis

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav ragnevi » 2011-08-20 22:49:18

Jag tror inte att det finns någon metod som kan sammanfattas i ett bildspel eller en bok, utan det är "trial and error" och att inte sluta träna som gäller. Att du inte lär dig socialt samspel intuitivt betyder inte att du inte kan lära dig vara social. Sedan spelar det också in hur bra du är på att kompensera för dina svårigheter...
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-20 23:27:04

En sak till, kostnaden för att 'verka normal' som för många är väldigt hög.

Är det värt priset och framför allt, när är det värt priset?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav lasseivägen » 2011-08-21 0:03:29

Mina försök att knäcka koden har snarare knäckt mig.
Numera har jag slutat försöka.
Men ni ungdomar har nog större chans än vad jag har haft.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:18:57

Ytligt sett så har jag känt det som om jag aldrig haft något problem med koden, men i en relation där det krävs djupare engagemang och förståelse så funkade inte mina kompensationsstrategier så det gick åt helvete (och det med besked)! :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:19:32

ragnevi skrev:Jag tror inte att det finns någon metod som kan sammanfattas i ett bildspel eller en bok, utan det är "trial and error" och att inte sluta träna som gäller. Att du inte lär dig socialt samspel intuitivt betyder inte att du inte kan lära dig vara social. Sedan spelar det också in hur bra du är på att kompensera för dina svårigheter...

Jag håller med, men vill gärna tillägga att "knäcka en kod" innebär att man identifierar ett eller flera mönster i den datauppsättning man har. Precis som med matematik krävs det därför antagligen att jag som läsare/elev tänker och räknar med samma typ av logik som författarinnan/lärarinnan, för att jag skall kunna förstå och använda mig av hennes principer och metodik.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:29:35

Lakrits skrev:Precis som med matematik krävs det därför antagligen att jag som läsare/elev tänker och räknar med samma typ av logik som författarinnan/lärarinnan, för att jag skall kunna förstå och använda mig av hennes principer och metodik.

Både och, många gånger kan kodknäckning vara att hitta andra metoder som faktiskt fungerar, trots att det övergår författarinnans/lärarinnans kunskapsnivå, vilket hänt mig.

När det gäller social kodknäckning är det t.o.m. så att en person som knäcker koden upptäcker metoder som entisarna inte har en aning om att de överhuvud taget existerar eftersom det ligger så långt in i hjärnan att de aldrig tänkt tanken på att det är en kod.

Det är precis som att gå, kan du beskriva exakt vad du gör för att promenera? Man gör det bara eftersom man kommit på en metod som fungerar men man glömde ganska snart efter att man gick första gången hur man faktiskt bär sig åt. Råkar man däremot ut för en olycka och måste lära sig från början igen måste man tänka på hur man gör tills man lärt sig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:32:42

Miche skrev:
Lakrits skrev:Precis som med matematik krävs det därför antagligen att jag som läsare/elev tänker och räknar med samma typ av logik som författarinnan/lärarinnan, för att jag skall kunna förstå och använda mig av hennes principer och metodik.

Både och, många gånger kan kodknäckning vara att hitta andra metoder som faktiskt fungerar, trots att det övergår författarinnans/lärarinnans kunskapsnivå, vilket hänt mig.

I det här fallet är det irrelevant, eftersom premissen var att läsa sig till hur man är social. Om du däremot på egen hand knäcker koden, d.v.s. med egna studier, så har du ju ingen nytta av boken ifråga.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 0:37:20

Lakrits skrev:I det här fallet är det irrelevant, eftersom premissen var att läsa sig till hur man är social. Om du däremot på egen hand knäcker koden, d.v.s. med egna studier, så har du ju ingen nytta av boken ifråga.

En bok/kurs ger sällan hela sanningen, den kan ge ledtrådar till kodknäckning, men det är inte säkert att den metod som lärs ut i boken/kursen är den metod som fungerar för dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:41:44

Miche skrev:
Lakrits skrev:I det här fallet är det irrelevant, eftersom premissen var att läsa sig till hur man är social. Om du däremot på egen hand knäcker koden, d.v.s. med egna studier, så har du ju ingen nytta av boken ifråga.

En bok/kurs ger sällan hela sanningen, den kan ge ledtrådar till kodknäckning, men det är inte säkert att den metod som lärs ut i boken/kursen är den metod som fungerar för dig.

… vilket är precis vad jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav lasseivägen » 2011-08-21 0:42:13

Lakrits skrev:Jag håller med, men vill gärna tillägga att "knäcka en kod" innebär att man identifierar ett eller flera mönster i den datauppsättning man har. Precis som med matematik krävs det därför antagligen att jag som läsare/elev tänker och räknar med samma typ av logik som författarinnan/lärarinnan, för att jag skall kunna förstå och använda mig av hennes principer och metodik.


Ur mitt perspektiv fins det nog inte "en" kod att knäcka, det är det som är mitt problem. Om det skall vare "en" kod så skall den gälla för allt umgänge med NT.
Min uppfattning är nog snarare att det är som med underrättelseorganisationers kodsystem.
Det fins en hel kodbok, där det gäller att hitta rätt kodnyckel för varje situation, har man nyckeln kan man dechiffrera koden med hjälp av sina kunskaper om hur nyckeln används.

Jag tror det är ett av problemen för personer med extrema krav på logik, vi tror att det bara borde finnas en kodnyckel som altid kan användas, för alla situationer.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 0:43:27

lasseivägen skrev:Jag tror det är ett av problemen för personer med extrema krav på logik, vi tror att det bara borde finnas en kodnyckel som altid kan användas, för alla situationer.

Att tro att det finns en enda nyckel är extremt ologiskt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav lasseivägen » 2011-08-21 1:39:49

Lakrits skrev:
lasseivägen skrev:Jag tror det är ett av problemen för personer med extrema krav på logik, vi tror att det bara borde finnas en kodnyckel som altid kan användas, för alla situationer.

Att tro att det finns en enda nyckel är extremt ologiskt.


Nu är ju inte social interaktion baserad på koder.
Men vad jag menade var att troligen beror många av mina misstag på att jag inte klarar av att byta mellan de olika sätten att uppträda, varför jag blir missuppfattad. T.ex. har jag haft för vana att försöka vara något sånär positiv och vänlig. men tyvärr har jag nog använt det i fel situassioner, vilket medfört att folk missuppfattat mig. (jag talar bara tala för mig själv)

Jag har väldigt svårt med de sociala koderna, eftersom många av dom helt saknar logik. Andra har någon form av logik som är svår att tolka..
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 1:48:48

lasseivägen skrev:Nu är ju inte social interaktion baserad på koder.
lasseivägen skrev:Jag har väldigt svårt med de sociala koderna

Det låter motsägelsefullt...

Det finns signaler i bl.a. kroppsspråk och tonfall som de flesta av oss inte behärskar, de signalerna är lika mycket koder för oss som ex.vis läsning är för en som inte lärt sig att läsa.

Innan vi kan läsa och förstå de sociala koderna så är vi sociala analfabeter vilket medför att vi hamnar utanför en stor gemenskap.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav lasseivägen » 2011-08-21 2:12:14

Jag ber flera gånger om ursäkt för min klantiga formulering
Miche skrev:
lasseivägen skrev:Nu är ju inte social interaktion baserad på koder.
lasseivägen skrev:Jag har väldigt svårt med de sociala koderna

borde ha varit "Jag har väldigt svårt med de sociala samspelet"
Miche skrev:Det låter motsägelsefullt...

Det finns signaler i bl.a. kroppsspråk och tonfall som de flesta av oss inte behärskar, de signalerna är lika mycket koder för oss som ex.vis läsning är för en som inte lärt sig att läsa.

Innan vi kan läsa och förstå de sociala koderna så är vi sociala analfabeter vilket medför att vi hamnar utanför en stor gemenskap.

Själv tittar jag sällan på andra, ofta stirrar jag ner i ett bord eller i golvet/marken, så min uppfattning av kroppsspråk och mimik är troligen väldigt underutvecklad. Däremot har jag nog relativt bra förståelse av hur tonfall används, tror det ofta skiljer mellan kroppsspråk och tonfall.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 3:44:41

Tror inte man kan lära sig det teoretiskt eller ens att det mesta, som man failar på annars, är medvetet. Även om jag hade varit miljardär skulle jag inte köpt boken.

En del kanske har nytta av placebo-effekten så att de blir mer självsäkra och p.ga det vågar testa en gång extra men jag tror man lurar sig själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 9:44:19

Hade du varit miljardär så skulle behovet att ha sådana kunskaper inte finnas... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 9:48:49

Miche skrev:Hade du varit miljardär så skulle behovet att ha sådana kunskaper inte finnas...
Att kunna läsa av folk osv tror jag faktiskt är ännu viktigare om det är så att man är känd och rik (och vill fortsätta vara det). Om man är normalfattig så är risken lägre att de söker vänskapen för att snylta.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 10:17:25

Självklart, men jag tror att en rik Aspie inte lika lätt faller till föga för vänner som innerst inne är tiggare jämfört med en entis eftersom vi inte förstår det dolda budskap de sänder ut...

Rätta mig om jag har fel, åsikten ovan kan kanske fungera som ett troll...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Parvlon » 2011-08-21 10:56:45

Vet inte vad du syftar med "det dolda budskapet" men det kanske beror på att jag inte är normal? :-)003

Att vara rik är för mig ett icke-problem ändå. Pengar är till för att spenderas - inte gömmas under madrassen!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Emma Magnusson som knäckt den sociala koden

Inläggav Miche » 2011-08-21 11:07:29

Parvlon skrev:Vet inte vad du syftar med "det dolda budskapet" men det kanske beror på att jag inte är normal? :-)003

Kanske... Det dolda budskapet är att 'vänner' ber om pengar, men inte säger det rakt ut.

Parvlon skrev:Att vara rik är för mig ett icke-problem ändå. Pengar är till för att spenderas - inte gömmas under madrassen!

Om du plötsligt skulle ha en massa miljoner (mirakel sker dock extremt sällan), skulle du bränna dem så fort du kunde, eller?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in