El- och miljöbilar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-04-21 11:44:22

Skogkatt skrev:
manne skrev:mammas bil är inte en dålig bil den kostar flera miljoner :-)049 :-)Happy :D

Mercedes? :D

Nej BMW denna :-)049 :-)Happy

https://www.dagensps.se/motor/bmws-nya- ... och-lyxig/
manne

Anslöt: 2007-08-23

El- och miljöbilar

Inläggav nallen » 2025-04-21 20:25:47

Huggorm skrev:{..,.] varken kunder eller biltillverkare vill egentligen ha varken elbilar eller hybrider.

Jag skulle inte ha något emot en ren elbil, jag har laddmöjligheter på i alla fall två av de tre ställen jag tillbringar mest tid på, jag åker sällan mer än ungefär 160 km - mellan två av dessa platser.
Problemet, som jag ser det, är att jag absolut inte vill ha en uppkopplad bil, med uppkopplade system, kameror eller funktioner som ringer hem t.ex vid en uppfattad olycka.
I princip skulle jag vilja ha en Volvo 245 med elektrisk drivlina.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-04-21 20:33:42

nallen skrev:Problemet, som jag ser det, är att jag absolut inte vill ha en uppkopplad bil, med uppkopplade system, kameror eller funktioner som ringer hem t.ex vid en uppfattad olycka.

Ja, det håller jag med om. Det är ett stort problem för mig, jag vill inte ha en bil som är uppkopplad mot internet och har kameror överallt och massor av elektronik. Så då är det inte lätt att ha en elbil. Om man kan koppla bort allt och ta bort kameror och internet, då är jag mer intresserad.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

El- och miljöbilar

Inläggav antonius » 2025-04-21 20:47:07

nallen skrev:
Huggorm skrev:{..,.] varken kunder eller biltillverkare vill egentligen ha varken elbilar eller hybrider.

Jag skulle inte ha något emot en ren elbil, jag har laddmöjligheter på i alla fall två av de tre ställen jag tillbringar mest tid på, jag åker sällan mer än ungefär 160 km - mellan två av dessa platser.
Problemet, som jag ser det, är att jag absolut inte vill ha en uppkopplad bil, med uppkopplade system, kameror eller funktioner som ringer hem t.ex vid en uppfattad olycka.

en 245 blir nog svår konvertera men det går nog, de har lyckats hyggligt med Citroën 2cv delivery, "like a 2cv but electric", lol

antonius

Anslöt: 2012-12-06

El- och miljöbilar

Inläggav Huggorm » 2025-04-21 21:15:33

Jag har funderat på att elkonvertera min volvo 244. Motorn från Nissan leaf passar fint och det går att pressa in en del batterier också. Men det skulle kosta runt 150.000kr och så får man en range på bara 15 mil så det känns inte direkt värt det.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

El- och miljöbilar

Inläggav antonius » 2025-04-21 21:50:50

på mitt jobb säger dom att det är bara kärringar och bögar som har elbil, och hotar med att jag får parkera i skogen om jag skaffar elbil, så det får väl bli en bränslecell bil då, men de finns knappt och är svindyra ännu
antonius

Anslöt: 2012-12-06

El- och miljöbilar

Inläggav Skogkatt » 2025-04-21 21:51:56

antonius skrev:hotar med att jag får parkera i skogen om jag skaffar elbil,

:lol:
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

El- och miljöbilar

Inläggav Huggorm » 2025-04-21 22:06:24

antonius skrev:på mitt jobb säger dom att det är bara kärringar och bögar som har elbil, och hotar med att jag får parkera i skogen om jag skaffar elbil, så det får väl bli en bränslecell bil då, men de finns knappt och är svindyra ännu
skaffa en el-snöskoter och kom till jobbet på och se vad dom säger
Huggorm

El- och miljöbilar

Inläggav Solblomma » 2025-04-22 6:24:25

antonius skrev:på mitt jobb säger dom att det är bara kärringar och bögar som har elbil, och hotar med att jag får parkera i skogen om jag skaffar elbil, så det får väl bli en bränslecell bil då, men de finns knappt och är svindyra ännu

Tur att man passar in i kategorin "kärringar" då! :-)018
Solblomma

Anslöt: 2018-03-10

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-04-25 7:15:58

https://carup.se/mercedes-nya-sollack-l ... -om-dagen/

https://www.dagensps.se/motor/mercedes- ... an-lacken/

så vad säger ni om detta då :o :-)063 :?:

Mercedes: Elbilen får el från lacken

Mercedes solfärg. (Foto: Mercedes)
Individuell cellkontroll för bättre prestanda
Parallellt med solfärgsprojektet utvecklar Mercedes en programmerbar mikroomvandlare som kan installeras på battericellsnivå. Detta skulle möjliggöra individuell reglering av cellerna och därmed förbättra elbilarnas prestanda ytterligare.

Enligt företaget visar forskningsresultat att det är möjligt att upprätthålla en konstant högspänningsutgång på 800 volt, oavsett laddningsnivå och hälsotillstånd hos de enskilda cellerna. Detta kan bana väg för längre räckvidder, optimerat energiflöde för dubbelriktad laddning och ökad flexibilitet i modulariseringen av batterisystem.

Bromsar integreras i drivlinan
Även bromssystemet genomgår en innovation hos Mercedes. Företaget forskar på en “innovativ och mer hållbar broms” som inte längre är placerad vid hjulet utan integrerad i en sluten motor-transmissionsenhet.
manne

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-04-25 7:20:36

denna drivs av solceller :-)049 :-)Happy
manne

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-05-04 8:12:41

https://www.svtplay.se/video/8orG1Xd/fr ... vna-fordon

el bilen är här för att stanna :-)049 :-)Happy

Elfordon har redan gjort transporten grönare, men elektriciteten som driver dem genereras fortfarande mestadels genom att bränna kol och gas. Möt ingenjörerna som skapar en ny generation av bilar och båtar som är 100 procent utsläppsfria, eftersom de drivs direkt av solen. För att lyckas måste de börja från grunden och skapa några av de mest effektiva och strömlinjeformade fordon som någonsin skådats. Del 3 av 6.
manne

El- och miljöbilar

Inläggav Huggorm » 2025-05-04 11:45:11

Allting hänger fortfarande på att de får fram ny batteriteknik som väger och kostar mindre. Och att den inte kommer från Kina, för vi kan inte göra oss beroende av kineserna.
Huggorm

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-05-04 11:56:37

Huggorm skrev:Allting hänger fortfarande på att de får fram ny batteriteknik som väger och kostar mindre. Och att den inte kommer från Kina, för vi kan inte göra oss beroende av kineserna.

så el bilar är skit även dessa som drivs av sol celler och het gratis drivmedel för att delarna kommer från kina :-)051

Tycker att du bara hittar olika ursäkter för att misskreditera alla el bilarna och manipulera undan ny fakta och ny teknik för du vil hellre ha tillbaka olje industrin och borra efter olja på nytt som Donald Trump vill :o :-)063 :?:

En bil som drivs av solceller vad är problemet med det då :o :?:
manne

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-05-04 12:03:55

Huggorm skrev:Allting hänger fortfarande på att de får fram ny batteriteknik som väger och kostar mindre. Och att den inte kommer från Kina, för vi kan inte göra oss beroende av kineserna.

SD folk är inte direkt för ny grön teknik och förkastar all ny grön teknik och vill i stället återgå till gammal föråldrad teknik så som kol kraft och borra efter olja då många ur SD är ultra konservativa av sig när det gäller och kommer till ny grön teknik :cry: :x icon

SD vill hindra utvecklingen av ny grön teknik och motarbetar aktivt evolutionen och utvecklingen :cry: :x icon
manne

El- och miljöbilar

Inläggav Richard » 2025-05-04 12:53:01

Jodå, jag kör elbil...

Kör bil 1.jpeg

Men jag tror framtiden är vätgasbilar, när man kan tillverka vätgas billigare. De släpper bara ut vatten som avgas. De kan tankas på några sekunder.

Men visst, elbilar också, bara man kan göra batterierna billigare o bättre. Den jag kör räcker runt 45-50 mil, sen om man ska "snabbladda" den tar det ändå runt 30 minuter, vanlig laddning tar många timmar.

Vad tar det att tanka en full tank bensin? 5 minuter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

El- och miljöbilar

Inläggav manne » 2025-05-04 12:55:53

Richard skrev:Jodå, jag kör elbil...

Kör bil 1.jpeg

Men jag tror framtiden är vätgasbilar, när man kan tillverka vätgas billigare. De släpper bara ut vatten som avgas. De kan tankas på några sekunder.

Men visst, elbilar också, bara man kan göra batterierna billigare o bättre. Den jag kör räcker runt 45-50 mil, sen om man ska "snabbladda" den tar det ändå runt 30 minuter, vanlig laddning tar många timmar.

härligt :-)049 :-)Happy :D
manne

El- och miljöbilar

Inläggav slackern » 2025-05-04 13:39:08

Richard skrev:Jodå, jag kör elbil...

Kör bil 1.jpeg

På 30 minuter hinner du gå på muggen å käka på donken eller vad som nu finns tillgängligt, du får helt enkelt en bensträckare.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

El- och miljöbilar

Inläggav Richard » 2025-05-04 16:40:00

Sant, man kan behöva en längre paus, med mat o så, om man kör långt.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen

Logga in