Ehlers-Danlos syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ehlers-Danlos syndrom

Inläggav Banzai » 2010-09-08 23:16:33

Ytterligare en sak jag kan inbilla mig att jag har, dock ej en allvarlig variant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ehlers-Danlos_syndrom

Tror min läkare funderade på detta när jag var till NN för känslobortfall i vänster- och högerhanden i vintras. Efter första året med heltidsarbete som städare så fick jag karpaltunnelsyndrom, vilket försvann så fort jag fick handledsstöd. Nu är det nerven på andra sidan armbågen som är irriterad (golfarm). Detta är helt normala förslitningsskador inom städyrket efter 10-15år sade läkaren, inte efter ca 3-4 som i mitt fall.

Det som passar in på mig när det gäller detta syndrom är:

Överrörlighetstyp [redigera]

Hypermobilitetstypen medför överrörlighet i alla leder och därmed luxationer (urledvridningar) och subluxationer (ledglidningar) och felställningar (t.ex. i revben). Nästan alla leder kan drabbas, men ofta har individen några leder som drabbas mer än andra: ett knä, en axel, ett nyckelben, revben, käken, osv. Huden kan vara mjuk och påfallande len, ibland nästan sammetsliknande. Huden är emellertid inte skör och tänjbar som vid den klassiska typen av EDS. Blåmärken förekommer, men variationen mellan olika personer är stor vad gäller omfattning och svårighetsgrad av blåmärken. Personer med denna typ av EDS kan tidigt i livet drabbas av kronisk smärta, som i enskilda fall kan vara oupphörlig och mycket svår på grund av en blandning av olika typer av smärta: muskelsmärtor, ledsmärtor och nervsmärtor. Över 50 procent av de EDS-drabbade har hypermobilitetstypen.


I mitt fall så gäller det; armbågar, axlar - främst vänster, rygg och nacke. Har även len hy. Har aldrig råkat ut för att något hoppat ur led och jag har ej ont (ännu), endast domningar.


Någon mer som inbillar sig ha detta, eller som faktiskt har det?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Alien » 2011-03-19 4:19:44

Är inte just överrörlighet vanligt hos NPF:are?

Här står också om överrörlighet:

Var tionde svensk lider av överrörlighet enligt Expressens artikel.
Ofta leder detta till värk i nacke, axlar, rygg, höfter och knän.
- Det här är en dold grupp smärtdrabbade, säger läkaren Jan Nowak.

Är du ovanligt vig? Då kan du vara överrörlig. Överrörlighet kan göra att man vrider lederna i extrema ytterlägen, och exempelvis kan vända knän eller armbågar lite grann åt fel håll. Det finns ingen naturligt "stopp".
Överrörlighet kan vara en fördel i olika sporter, som gymnastik. Men det är också vanligt att det ställer till med problem, att man får ont i kroppen. De flesta som drabbas är kvinnor.

"Ofta unga kvinnor"
- Ofta är det högpresterande unga kvinnor, som inte sällan ägnar sig åt idrott, som kommer med ont i axel eller rygg. När de här kvinnorna blir gravida drabbas de ofta av foglossning, säger Jan Nowak.
https://www.expressen.se/nyheter/sjukt-vig-slipp-varken/

Vig har jag aldrig varit. Men jag tror att jag kunde röra händerna "för mycket" förr. Undrar om det är därför jag ofta har ont i handlederna nuförtiden.
Senast redigerad av Alien 2011-03-26 2:32:34, redigerad totalt 2 gånger.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

ehlers danlos syndrom

Inläggav segdeg » 2011-03-19 12:56:58

@Banzai.

Min överrörlighet är troligen, som Alien frågar sig, med hänvisning till Exp.artikeln och därför kanske det här inlägget är OT i den här tråden.

Men det jag läst om Ehlers-Danlos syndrom, är att det just är ett syndrom, vilket innebär att det skiljer sig i symtom beroende på individ, men symtomen verkar vara så tydliga att det inte går att förväxla med annan överrörlighet.

Har inte läst Exp.artikeln. Men läst, minns inte när eller i vad, men sammanhanget var NPF / AS och som jag minns det handlade det om en Neurologisk förklaring till varför vissa och inte alla AS hade motoriska besvär, (slitage på skosulor och ovanläder, fumlighet, och avvikande hållning / gång, även smärtor som inte skulle förväxlas med växtvärk m.m). Förklaringen på det var att signaler från hjärnan inte interagerade med nervsystemet, på ett för rörelseapparatens olika muskelgrupper tillfredsställande vis. Har inga belägg för det här, men för egen del, ett fullgott svar på egna funderingar varför så gott som samtliga mina leder har belastningsskador (trodde länge att orsaken enbart var Arbete). Som sagt har ingen evidens för det här annat än...att jag för egen del utesluter andra alternativ.

När du läser Wiki artikeln, tycker du då att den är tillräckligt utförlig? Känner du att dina symtom utesluter en annan förklaring, det är ju så mycket som skall stämma för en besvärsfri kropp, hur ser det ut i släkten ? Vet inte hur gammal du är, men förslitningar tar ingen hänsyn till åldern, det vet många som fått avsluta sin idrottskarriär för tidigt.

Diagnoser är så knepiga att en god Läkare som är osäker tar det säkra före det osäkra och sväljer eventuell prestige. Har din Läkare klart för sig på vilket sätt du bäst tar emot information, om återbesök, remisser, diagnos, m.m?

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav MsTibbs » 2011-03-19 13:30:27

Jag är litet överrörlig. Läkaren på mönstringen talade om det och ville att jag inte skulle göra lumpen för risken att skada mig. Jag sade då att jag vandrat i fjällen och gått på skidor hela livet utan problem, så då fick jag göra lumpen ändå! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Gafsan » 2011-03-19 16:44:36

Jag är tämligen säker på att jag har en mycket lindrig variant av EDS eftersom en av mina söner fått det som trolig diagnos, och jag är liksom honom hyfsat överrörlig.

Ingen av oss har dock ont någonstans. Vi är bara väldigt mjuka och lite instabila.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Banzai » 2011-03-26 2:21:57

segdeg

Jag har inte ägnat mig åt någon idrottskarriär och jag har även läst på andra, mer tillförlitliga, sidor än just Wikipedia samt gjort det enkla testet som det pratas om i artikeln. Jag har även fått bekräftat av läkare (inte samma som förut) att jag har det, men inte fått det på papper. Jag funderar på om jag ska begära en riktig utredning av detta, vet ej just nu dock.

Det tycks som att jag har fått detta av min pappa då han är överrörlig.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in