Efterlysning - Sveriges Radio

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav SR MikSjo » 2011-08-08 15:58:17

Hej!

Jag heter Mikael Sjödell och jobbar som reporter på P1-morgon, Sveriges Radio. Söker dig med asperger / förälder till barn med asperger för att höra hur Du tänker kring att diagnosen Asperger planeras att tas bort i nästa DSM-manual, DSM-5. Hör av dig till mig på mikael.sjodell@sr.se och skriv gärna hur jag bäst får tag på dig!

Stort tack!
SR MikSjo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-08-08

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Borisborat » 2011-08-08 22:08:57

är du en bluff???
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Jagers » 2011-08-08 23:51:56

Borisborat skrev:är du en bluff???

Bluff? varför?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Alien » 2011-08-08 23:55:40

Han står med här som medarbetare: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=394076
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Jagers » 2011-08-09 0:16:04

Alien skrev:Han står med här som medarbetare: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=394076


ahh... tror han syftade på att dem stavat fel på hans mail-adress :P
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav nano » 2011-08-09 6:17:48

Detta tycker jag är ett intressant ämne, kanske vore ide att fråga Danne om man kunde göra ett extra diskussionskvällstillfälle.
Frågan är om lokalen finns tillgänglig även nu under sommaren eftersom skolor antagligen inte har öppet sommartid.

TS (Tråd Skaparen), har du tänkt att få enbart åsikterna eller har du tänkt att människorna du pratar med ska höras i radio?

Personligen behöver jag tänka innan jag bestämmer mig.
Men textledes (mail/chatt/formulär) svarar jag gärna på frågor :)
Eller intervjuvad i grupp så man inte behöver skylta med sitt riktiga namn.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Koboshi » 2011-08-09 7:26:05

Detta ämne har diskuterats förut. Kort AS kommer inte att försvinna i bemärkelsen funktionsnedsättning dock kommer diagnosen AS att försvinna och övergå i Autism. Det blir alltså grader av Autism. AS är ju en form av Autism så det blir ingen skilnad bara ett namnbyte för att körtydliggöra vad det hela handlar om.

Tråd 1
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Miche » 2011-08-09 7:53:56

@nano, jag tror att TS mycket väl kan ordna fram en lokal, hoppas bara att många orkar komma till en sådan träff.

Jag tror inte det är en bra idé att radion kommer till en diskussionskväll, det kan bli väldigt fel...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav SR MikSjo » 2011-08-09 9:27:11

Hej! Tack för att så många engagerar sig. Jag ska försöka svara på några av de frågor som kommit upp i tråden.
Först och främst, ja, jag jobbar på Sveriges Radios program P1-morgon. Har också lagt märke till att min e-post är fel på hemsidan, den riktiga är den som jag skrev i tråden dvs mikael.sjodell@sr.se

Jag söker flera olika röster - du som tycker att det inte spelar någon roll och du som tror att det gör det. Eftersom det handlar om radio så behöver jag träffa dig som vill ställa upp (gärna i Stockholms-området), och det handlar då om en inspelad kortare intervju som jag sedan kommer att använda i det reportage jag håller på med. Om du är intresserad så skriv till min e-postadress, så kan vi sedan höras per telefon och prata mer.
SR MikSjo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-08-08

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav SR MikSjo » 2011-08-09 9:40:45

Om du hellre vill skriva en rad på mejlen, eller här i forumet, om vad du tycker om att AS-diagnosen försvinner och inlemmas i den övergripande diagnosen Autismspektrumtillstånd så går det naturligtvis också bra. Själva reportaget kommer att innehålla hörbara röster, men synpunkter i alla dess former är uppskattade!

Tack igen!
SR MikSjo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-08-08

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Lilla Gumman » 2011-08-09 11:14:17

Hej!

Jag kan tänka mig att snacka i radio.
Jag tycker att det på ett sätt är bra att det blir tydligare i nya DSM. Samtiigt så kommer det bli lite konstigt. "Hej, jag heter XXX och har autism." "Jaha, du kan väl inte ha autism, du verkar ju normal". Och får man stämpeln autism, så blir det lättare att fösas ihop med utvecklingsstörda och personer md klassisk autism i olika sammanhang.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Borisborat » 2011-08-09 13:10:04

oki.det är inte bra att som jag nu fattar saken,att ta bort AS,och förknippa det mer åt autism,,det är helt åt he--te i ett inkompetent samhälle som detta,,men för den invigde har det möjligen ingen större betydelse
Borisborat
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-05-21

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Koboshi » 2011-08-09 16:57:56

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag kan tänka mig att snacka i radio.
Jag tycker att det på ett sätt är bra att det blir tydligare i nya DSM. Samtiigt så kommer det bli lite konstigt. "Hej, jag heter XXX och har autism." "Jaha, du kan väl inte ha autism, du verkar ju normal". Och får man stämpeln autism, så blir det lättare att fösas ihop med utvecklingsstörda och personer md klassisk autism i olika sammanhang.

Hälsningar

Lilla Gumman


+ 1 ^_^.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Koboshi » 2011-08-09 17:09:27

@MikSjo
Jag föreslår att du talar med Attention och Autismförbundet då jag vet att dessa arbetar med just denna frågan och många fler. Jag personligen är engagerad i Attention här i Halmstad och jag vet av egen erfarenhet och även från medlemmar att bemötandet i samhället redan i dag är att vi med AS blir ihopbuntade med "i en annan del av Köping"-personer, d. v. s. får stämpeln idiot/utvecklingsstörd.

Det finns en risk att detta ökar i och med att AS blir Autism. Därför är det viktigt att betona att de som har AS inte är lågbegåvade liksom Einstein inte var det och att många av oss både kan och vill arbeta bara rätta förutsättningar finns (vilket jag har lyckats få på mitt jobb).

För övrigt så var jag på lokalradion så du borde få tag i ljudbandet som underlag.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Torsdag » 2011-08-09 23:53:31

Sannolikt kommer man prata allt mer om högfungerande autism(asperger) och låg fungerande autism för att skilja ut . Asperger som begrepp lär dock finnas kvar under lång tid.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Pemer » 2011-08-10 3:44:59

MikSjo hade (förstås) vänt sig till intresseorganisationerna och tack vare goda kontakter organisationerna emellan kom alla tre med på tåget (och inte bara de två som Koboshi här nämnde). På tisdageftermiddagen kunde MikSjo träffa ett helt litet gäng i samband med att det skulle spelas bangolf.

Jag blir alltid lite ledsen i ögat när medlemmar på detta forum skriver om två av tre intresseorganisationer på det här området som om man antingen bara känner till just de två, eller i värsta fall även känner till den tredje mycket väl, men har något slags blind fläck mot att räkna den som samma sak. Just här på forumet borde det vara ganska duktigt att ha missat att den tredje finns, den har t o m till stor del vuxit fram genom kontakter som knutits här på forumet.

Men det som blev inspelat i eftermiddags/i kväll kändes bra och när inslaget väl sänds kan det antagligen bli något av ett smärre publikt genombrott.

OA, Organiserade Aspergare, var namnet! ;)

Vi finns, vi växer, och i längden är jag övertygad om att vi är mest rätt. Vi är bildade i den egna gruppen av den egna gruppen för den egna gruppen, de båda äldre är just äldre och redan på banan och har miljonresurser just för att de ör maximalt öppna för ALLA att komma med, så att båda just därför har över 10.000 medlemmar (varav kanske ca 1000 respektive 2000 som har AS) och bara i år får tillsammans över åtta miljoner bara i statsbidrag. Det är den stora avgörande skillnaden...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Koboshi » 2011-08-10 7:20:54

Pemer skrev:MikSjo hade (förstås) vänt sig till intresseorganisationerna och tack vare goda kontakter organisationerna emellan kom alla tre med på tåget (och inte bara de två som Koboshi här nämnde). På tisdageftermiddagen kunde MikSjo träffa ett helt litet gäng i samband med att det skulle spelas bangolf.

Jag blir alltid lite ledsen i ögat när medlemmar på detta forum skriver om två av tre intresseorganisationer på det här området som om man antingen bara känner till just de två, eller i värsta fall även känner till den tredje mycket väl, men har något slags blind fläck mot att räkna den som samma sak. Just här på forumet borde det vara ganska duktigt att ha missat att den tredje finns, den har t o m till stor del vuxit fram genom kontakter som knutits här på forumet.

Men det som blev inspelat i eftermiddags/i kväll kändes bra och när inslaget väl sänds kan det antagligen bli något av ett smärre publikt genombrott.

OA, Organiserade Aspergare, var namnet! ;)

Vi finns, vi växer, och i längden är jag övertygad om att vi är mest rätt. Vi är bildade i den egna gruppen av den egna gruppen för den egna gruppen, de båda äldre är just äldre och redan på banan och har miljonresurser just för att de ör maximalt öppna för ALLA att komma med, så att båda just därför har över 10.000 medlemmar (varav kanske ca 1000 respektive 2000 som har AS) och bara i år får tillsammans över åtta miljoner bara i statsbidrag. Det är den stora avgörande skillnaden...


:oops: Ja jag missade. Eller rättare OA finns inte här och har inte hört talas om det utanför forumet. Får försöka komma i håg det. Men vad exakt gör ni i OA? Hör bara talas om Attention och Autismförbundet.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav SR MikSjo » 2011-08-10 10:23:50

Hej!

Strot tack för alla bra tips, kommentarer, och allt engagemang i frågan. Jag hoppas kunna använda, om tid finnes, delar av de kommentarer som kommit upp här på forumet - själfallet helt anonymt och uppläst av mig eller någon kollega. Hoppas det är ok - skriv annars ett personligt meddelande till mig så lovar jag givetvis att inte göra det.

Om ni har fler funderingar krin vad det kan få för konsekvenser eller bara hur det känns att diagnosen Asperger Syndrom kommer att försvinna och uppgå i den bredare termen Autismspektrumtillstånd, så fortsätt gärna skriva inlägg. Jag läser kontinuerligt och är tacksam för all input!

Vänligen,
Mikael Sjödell
SR MikSjo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-08-08

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Miche » 2011-08-10 10:56:31

Moderator:

Jag tycker du ska göra tvärtom, dvs endast läsa upp det som du fått godkännande för, det finns flera här som inte är inne jämt och ständigt och därför kan missa ditt meddelande.

Använd PM-knappen under texten du vill använda eller gå in på användarens profil och skicka mail så att du får besked.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav SR MikSjo » 2011-08-10 11:11:03

Helt rätt, så gör jag!
SR MikSjo
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-08-08

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav nano » 2011-08-10 12:31:22

Då börjar jag med att bekräfta min inställning.
Alla mina inlägg kan användas :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav vallesmamma » 2011-08-10 12:41:11

Jag har medelsvår AS och jag tror att det kan bli både bra och dåligt. Bra, det blir tydligare vad man har, kanske slipper förklara så mycket. Dåligt, man hamnar i samma fack, kan förväxlas lätt. Tror jag.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Jakaranda » 2011-08-10 14:12:26

Det kan kanske finnas några mindre fördelar men till största delen tror jag det är negativt. Autism är en sedan länge känd definition som de flesta har kunskap (eller okunskap) om och därmed sin åsikt färdig och klar inkl. ett gäng fördommar.
Jag blev när jag läste detta väldigt glad över att jag varit så extremt restriktiv med att tala om för min omgivning varför jag är som jag är. Jag ville inte ha med fördommarna om AS att göra och jag vill definitivt inte ha med fördommarna om dagens diagnos autism att göra då den saken inte ens gäller mig i någon högre utsträckning. Jag skäms inte på något sätt för min diagnos men ser den mer som ett redskap för mig än något som omgivningen har det minsta med att göra. Min omgivning får fortsätta se mig som Jakaranda som är lite konstig men inte värre än att man står ut med henne.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Re: Efterlysning - Sveriges Radio

Inläggav Zirre » 2011-08-11 8:44:16

SR MikSjo skrev:Jag söker flera olika röster - du som tycker att det inte spelar någon roll och du som tror att det gör det.


Jag tycker inte det spelar så stor roll vad diagnosen kallas/kommer kallas så länge det ger personen rätt till den hjälp och det stöd som personen behöver.

Många verkar ta det negativt p.g.a. ordet Autism men varför? Det är ju bara en rad på ett papper och man behöver inte heller tala om för "alla" att man har det.
Var istället glad över att man över huvud taget kan få diagnosen (oavsett vad den kallas) och på så sätt ha rätt till hjälp och stöd i livet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in