Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-07-19 14:53:14

Går du i gymnasiet, eller har du gått i gymnasiet (och är under 30)? Vill du bli intervjuad för ett bokprojekt om aspergares erfarenheter av gymnasiet?

Svara INTE "ja" i den här tråden i så fall, utan gå in på http://gloa.se/ och läs mer. Du kan anmäla ditt intresse för att bli intervjuad via formuläret här: http://gloa.se/efterlysning-aspergare-i-gymnasiet/

GLOA står för Gymnasielärare och Asperger. Tanken är alltså att det ska bli en bok om aspergares erfarenheter av gymnasiet: om vad som fungerat bra, och vad skolan hade kunnat göra bättre. Jag kommer också att göra en föreläsningsserie som vänder sig till skolpersonal.

Så nu har du chansen att berätta hur du upplever/upplevde gymnasiet, vad du tycker att lärare behöver lära sig mer om (angående Asperger), och så vidare. Jag behöver din hjälp!
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Miche » 2012-07-19 15:08:33

Fan vad glad jag blir, ett projekt som förhoppningsvis gör gymnasiet bättre, vore trevligt om motsvarande projekt även görs för grundskolans olika stadier.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Nihilith » 2012-07-19 16:10:19

Härligt projekt som dragit i gång! Skulle gärna ställt upp men jag missar den övre åldersgränsen.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-07-19 16:30:50

Miche skrev:Fan vad glad jag blir, ett projekt som förhoppningsvis gör gymnasiet bättre, vore trevligt om motsvarande projekt även görs för grundskolans olika stadier.


Ja, det är just det som är syftet: att göra skolan bättre. Jag skulle gärna se att det gjordes något liknande inriktat mot grundskolan också, men eftersom jag är inriktad mot gymnasiet (gymnasielärarstudent) så känns det närmare mitt kunskapsområde :)
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-07-19 16:38:33

Nihilith skrev:Härligt projekt som dragit i gång! Skulle gärna ställt upp men jag missar den övre åldersgränsen.


Ja, vi har satt en övre åldersgräns, av två anledningar:

1 För att fokusera på ungdomar/unga vuxna
2 För att det ska vara relativt nyligen man gick i gymnasiet

Jag är själv 31, och det är *mycket* som förändrats sedan jag gick i gymnasiet :)
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Nihilith » 2012-07-19 17:39:57

trollhare skrev:
Nihilith skrev:Härligt projekt som dragit i gång! Skulle gärna ställt upp men jag missar den övre åldersgränsen.


Ja, vi har satt en övre åldersgräns, av två anledningar:

1 För att fokusera på ungdomar/unga vuxna
2 För att det ska vara relativt nyligen man gick i gymnasiet

Jag är själv 31, och det är *mycket* som förändrats sedan jag gick i gymnasiet :)


Helt förståeligt mina ögon. Har dålig koll på hur gymnasiet ser ut nuförtiden, men av nyheter och skriverier att döma, så inte alltid speciellt bra.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Zombie » 2012-07-22 19:42:16

Lovvärd idé! Och av en person vars gärning jag bara har hört gott om, även om jag tyvärr inte själv har orkat sätta mig in (än).

Var bara observant på att de som väljer att delta inte nödvändigtvis är representativa för mer än vilka aspergare som väljer att delta just här och nu.

Alla grundläggande läggningar och behov kanske inte blir representerade; de som har mindre vanliga sådana kan bli en förbisedd minoritet i den förbisedda minoriteten, och lärare som inte har asperger kan inte förutsättas se sådant på egen hand när långtifrån alla aspergare gör det.

Man kan inte heller utgå från att aspergare är immuna mot vad som ligger i tiden, på gott och ont, eller ens kommer på idéer som skulle kunna vara bra men som ingen för tillfället talar om därute.

En grundläggande öppenhet för oväntad mångfald, inbyggd redan i strukturen, är förmodligen en bra vaccination mot sådana risker. Eller vad man ska säga i stället för "vaccination" om något som noga måste vårdas för att inte förfalla.

Lycka till!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-07-27 11:21:00

Zombie skrev:Var bara observant på att de som väljer att delta inte nödvändigtvis är representativa för mer än vilka aspergare som väljer att delta just här och nu.

Alla grundläggande läggningar och behov kanske inte blir representerade; de som har mindre vanliga sådana kan bli en förbisedd minoritet i den förbisedda minoriteten, och lärare som inte har asperger kan inte förutsättas se sådant på egen hand när långtifrån alla aspergare gör det.


Jo, jag är medveten om det, och försöker tänka på det. T.ex. pratas det alldeles för lite om "hemmasittare" på gymnasienivå, och jag tror att även deras erfarenheter är viktiga. Personer som hoppade av gymnasiet kanske är mindre benägna att ställa upp än de som går i eller har gått klart utbildningen.

Dessutom misstänker jag att de som inte vill acceptera att de har asperger inte kommer höra av sig. Just därför vore det väldigt intressant att få med någon som tidigare haft svårt att acceptera sin diagnos, som kunde berätta mer om hur det var.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-08-29 17:53:30

Nu har vi börjat med intervjuerna, men vi söker fortfarande personer som kan tänka sig att bli intervjuade. Ta chansen att förmedla sånt som du önskar att dina lärare hade vetat när du började gymnasiet. Intervjuerna sker via mejl, så du kan svara i lugn och ro.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Re: Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Richard » 2012-08-29 19:02:23

Jag är 32 år, men när jag gick i gymnasiet, 96-98 så fanns knappt Aspergers. Alla skyllde allt på depression.
Richard
 
Inlägg: 3424
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav ullstrumpan » 2012-09-10 22:48:05

har passerat åldersgränsen, annars hade jag ställt upp på intervju
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav Floriann » 2012-12-05 1:02:38

Ska en ha haft diagnosen under sin gymnasietid för att medverka? Jag fick nämligen min diagnos efter gymnasiet men är intresserad av att medverka.
Floriann
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-16

Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2012-12-05 12:09:19

Floriann skrev:Ska en ha haft diagnosen under sin gymnasietid för att medverka? Jag fick nämligen min diagnos efter gymnasiet men är intresserad av att medverka.


Nej, det går bra även om man fick diagnosen efter gymnasiet.

Jag vill också förtydliga att vi söker både personer som har gått ut gymnasiet, personer som läser på gymnasiet nu, och personer som har hoppat av. Alla erfarenheter är värdefulla.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Efterlysning: Aspergare i gymnasiet

Inläggav trollhare » 2013-01-11 13:45:53

Det är jättekul att många elever och f.d. elever hört av sig. Nu skulle jag gärna intervjua fler lärare också. Gymnasielärare med erfarenhet av aspergare som elever.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in