Ebola/marburg - inget vaccin el botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ebola/marburg - inget vaccin el botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav Alien » 2014-04-04 15:51:23

SvD skrev:Det västafrikanska landet kämpar i allt tuffare motvind mot det dödliga ebolaviruset. Hittills har 80 människor dött, 22 smittade är bekräftade och 122 misstänkta fall utreds. Viruset är ett av världens farligaste med upptill 90 procents dödlighet, och det saknas både vaccin och botemedel. Utbrottet startade i ett isolerat hörn på landsbygden i Guinea, men sedan smittan nått huvudstaden Conakry har både antalet fall och oron ökat. Det uppges vara första gången som Ebolaviruset når en miljonstad.

Med åtta bekräftade fall i Conakry och många fall spridda över landet varnade hjälporganisationen Läkare utan Gränser på onsdagen för en ”epidemi som saknar motstycke”.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sprid ... 419964.svd

Vissa seder som att omfamna döda släktingar inför begravningen är rent livsfarliga. Sjukvårds-personalen har försökt övertala de anhöriga att endast en anhörig (iklädd skyddskläder) omfamnar den döda.

Eftersom inkubationstiden är upptill två veckor kan människor gå omkring med smittan utan att uppvisa några symptom. De första symptomen är huvudvärk och muskelsmärta, därefter får man plötslig och hög feber vilket följs av kräkningar, diarré och invärtes samt utvärtes blödningar som inte går att stoppa. Det är ett skräckinjagande virus som lätt skapar panik där det bryter ut.


Visst skrevs det mycket om ebolaviruset för några år sedan. Eftersom resandet är så utbrett nu skulle någon kunna smittas i Afrika och sedan skulle sjukdomen kunna bryta ut i Europa, Amerika, Asien etc.

Edit: Ändrade i rubriken. Tydligen är det "bara" 7 (inte 9) av 10 som dör.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav slackern » 2014-04-04 15:59:31

Ja det finns ju en film från 1995 som handlar om Ebola. Då var det stora nyheter. Men Fågelinfluensan och svininfluensan har säkert spridit mer panik globalt sett.

http://www.imdb.com/title/tt0114069/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-04-04 18:56:44

122 personer är väldigt lågt antal med tanke på Ebola och spridning i Guineas 2 miljonersstad. Det som är viktigt är att isolera de smittade regionerna. Flygresor är den farliga punkten. Det verkar dock inte vara så stor fara i nuläget men resor till Afrika kanske inte är lämpliga just nu.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav nescio » 2014-04-04 19:01:27

Kanske dags att fylla på skafferiet så det räcker ett år och låsa in sig själv hemma innan smittan kommer hit?
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Moggy » 2014-04-04 19:12:05

Blir utbrott av Ebola då och då, har aldrig blivit riktigt illa. Tror jag läste nåt om att risken för ett pandemi eller stor epidemi är obefintlig med Ebola. Kommer inte ihåg anlendingen men det var nåt med hur det smittar. Det sprids inte lika lätt som influensa.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-04-04 19:49:09

Rent krasst så räknar man med att så här smittsamma och dödliga virus bränner ut sig. Det innebär att de som är smittade relativt snabbt dör och därmed så hinner de inte smitta så många.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-04 21:09:09

Det er vel ett av de mest skremmende virus vi har på planeten, ingen vet hvor det kommer fra, ingen kjent kur eller noe særlig man kan gjøre og 9 av 10 dør en grusom død. :shock:
Mest skremmende er det at virus muterer og forandrer seg over tid.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav slackern » 2014-04-04 21:17:10

Moggy skrev:Blir utbrott av Ebola då och då, har aldrig blivit riktigt illa. Tror jag läste nåt om att risken för ett pandemi eller stor epidemi är obefintlig med Ebola. Kommer inte ihåg anlendingen men det var nåt med hur det smittar. Det sprids inte lika lätt som influensa.


Risken är väl om viruset muterar och blir luftburet. Tror det är samma sak med fågelinfluensan?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-04 21:21:01

slackern skrev:
Moggy skrev:Blir utbrott av Ebola då och då, har aldrig blivit riktigt illa. Tror jag läste nåt om att risken för ett pandemi eller stor epidemi är obefintlig med Ebola. Kommer inte ihåg anlendingen men det var nåt med hur det smittar. Det sprids inte lika lätt som influensa.


Risken är väl om viruset muterar och blir luftburet. Tror det är samma sak med fågelinfluensan?


Jeg leste nylig at man har funnet ebola som er luftburet og smitter mellom dyr.

New research shows lethal virus can be spread from pigs to monkeys without contact
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2233956/Could-Ebola-airborne-New-research-shows-lethal-virus-spread-pigs-monkeys-contact.html

:shock: Ubehagelig.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-04-04 23:24:00

Ebola är luftburet har jag för mig. Men också så dödligt så att folk hinner inte smitta så många andra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-06 20:35:59

:shock:

Ebola-viruset kan ha nått Frankrike.
Den dödliga smittan befaras ha spritt sig via ett flygplan från Guinea till Paris.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18669904.ab
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav slackern » 2014-04-06 20:38:23

plåtmonster skrev:Ebola är luftburet har jag för mig. Men också så dödligt så att folk hinner inte smitta så många andra.


Nollrätt, nästa fråga.

Ebolavirus är ett virus som orsakar ebolafeber, en blödarfeber med hög dödlighet. Ebolavirus kan smitta människor och djur via blod och kroppsvätskor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18669904.ab
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Wine » 2014-04-06 20:45:13

Jeopardy Lane skrev: :shock:
Ebola-viruset kan ha nått Frankrike.
Den dödliga smittan befaras ha spritt sig via ett flygplan från Guinea till Paris.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18669904.ab


Det står ju dock i artikeln: "Enligt en talesperson för Air France har samtliga tester visat negativt, enligt franska nyhetssajten France 24.".

Alltså, jag undviker i mesta möjliga mån att besöka toaletter på flygplan, det hinns inte alltid med att städa dem nogrannt har jag hört, ska vara riktigt äckliga vad gäller ansamling av bakterier, det är ju ett trångt utrymme som besöks av många människor som reser till och från olika länder och en del kan ha magåkommor, magsjukor o dyl. då de reser. Jag brukar se till att gå på toaletten precis innan jag går på planet eller så sent som möjligt och planerar med drickande o.s.v. Fattar inte heller hur en del kan gå omkring barfota eller i strumplästen på planet och in på toaletten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-04-07 4:30:08

Så det är kontakt med kroppsväskor som smittar. Det gör ju det lite lättare att kontrollera. Frankrike vart tydligen falskt alarm men det kanske är läge att strama upp rutinerna för personer från påverkade områden. Det har länge varit något man fruktat att dödliga virus skulle spridas via luften i samband med flygnätet.

Något likt spanska sjukan skulle gå mycket värre i dagens läge eftersom isolation är svårt att uppnå och smittan kan då inte bränna ut sig själv utan nya blir smittade hela tiden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Miche » 2014-04-07 11:35:47

Lagstifta om två veckors karantän efter alla resor ska väl få stopp på smittorna... :-)040
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-07 11:38:56

Wine skrev:
Jeopardy Lane skrev: :shock:
Ebola-viruset kan ha nått Frankrike.
Den dödliga smittan befaras ha spritt sig via ett flygplan från Guinea till Paris.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18669904.ab


Det står ju dock i artikeln: "Enligt en talesperson för Air France har samtliga tester visat negativt, enligt franska nyhetssajten France 24.".

Alltså, jag undviker i mesta möjliga mån att besöka toaletter på flygplan, det hinns inte alltid med att städa dem nogrannt har jag hört, ska vara riktigt äckliga vad gäller ansamling av bakterier, det är ju ett trångt utrymme som besöks av många människor som reser till och från olika länder och en del kan ha magåkommor, magsjukor o dyl. då de reser. Jag brukar se till att gå på toaletten precis innan jag går på planet eller så sent som möjligt och planerar med drickande o.s.v. Fattar inte heller hur en del kan gå omkring barfota eller i strumplästen på planet och in på toaletten.


Ja det var muligens en falsk alarm, men det er ubehagelig å vite at i teorien kan en person bli infisert med ebola virus, sette seg på et fly og være i Frankrike før man er klar over at personen har ebola. Ebola har sikkert eksistert i mange, mange år men vi mennesker reiser mer nå en tidligere, større avstander på kortere tid, større spredningsfare.

Det er en ubehagelig situasjon, 200 mennesker innestengt i et lite fly, alle bruker samme toaletter og en av de har ebola. :shock: Recipe for disaster.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Wine » 2014-04-07 11:48:35

Jeopardy Lane skrev:...
Det er en ubehagelig situasjon, 200 mennesker innestengt i et lite fly, alle bruker samme toaletter og en av de har ebola. Recipe for disaster.


Ja det är läskigt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-04-07 16:27:48

Snabba flygresor har ju funnits sedan 1950-talet. Det som sannolikt är skillnaden nu är att Afrika håller på att utvecklas och därmed får fler tillgång till flyget. Men den viktigaste faktorn är nog urbaniseringen.

Så reservoarer som fladdermus kan smitta människor som genom ekonomisk utveckling får tillgång till stora städer och där finns flyg. Därmed har man en komplett och frekvent smittvektor.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Alien » 2014-04-11 17:36:40

plåtmonster skrev:Rent krasst så räknar man med att så här smittsamma och dödliga virus bränner ut sig. Det innebär att de som är smittade relativt snabbt dör och därmed så hinner den inte smitta så många.


De som är i farozonen att smittas är alltså dels anhöriga och partners, dels sjukvårdspersonal. Sjukvårdspersonalen vet ju numera hur den ska skydda sig.

Kan ju tänka sig scenariot att turister/affärsmän utnyttjar prostituerade och smittas och sedan bär med sig smittan till sina hemländer.

Typiskt att folk vill skylla smittan på "utlänningarna":

SvD skrev:Läkaren Stéphane Hugonnet, just tillbaka från den drabbade sydöstra delen av Guinea, tillade att WHO har spårat upp 600 människor i Guinea som har varit i kontakt med smittade. På så sätt hoppas man kunna skaffa kontroll över viruset.

– Det är ett extremt svårt arbete. Vi måste ha kontakt med dem dagligen för att se om de får feber och blir sjuka. Men många reser runt och är svåra att följa. Vi har ännu inte kontroll över detta ebolautbrott, säger han.

Hugonnet kommenterade också helgens obehagliga attack mot ett center för ebolasjuka som drivs av Läkare utan Gränser i södra Guinea. Lokalbefolkningen anklagade MSF för att göra människor sjuka i ebola.

– Det var en allvarlig händelse. Vi ser liknande attacker under alla större utbrott av sjukdomar. Människor drivs av fruktan och rykten frodas. MSF anklagades för att ha tagit ebolaviruset till Guinea. Detta visar hur viktigt det är att få ut rätt information, säger han.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ebola ... 446326.svd

Otack är världens lön! Läkare utan gränser (Médecins sans frontières – MSF) är ofta de enda som bryr sig och reser ut för att hjälpa människor vid katastrofer och i krig. Och så blir de misstänkta för att själva göra folk sjuka! Men det låter som förr i tiden här: "Jag vill inte in på sjukhus, där dör man, min mor/far etc dog där".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Kvasir » 2014-04-11 18:35:26

Alien skrev: Sjukvårdspersonalen vet ju numera hur den ska skydda sig.


Problemet är att de flesta afrikanska länder troligen inte har tillgång till den utrustning och vårdmiljö som krävs för att det ska vara säkert för personalen. Vi hade ju ett fall av hemmoragisk feber i Sverige 1990. Det var en kille som hade varit i Afrika och insjuknade efter hemkonst. I det fallet tror man att det var Marburgvirus. Han vårdades i Linköping och såvitt jag minns tömde man en hel avdelning på infektionskliniken och lånade speciella skyddsdräkter åt personalen från USA. Att vi inte ens i Sverige hade erforderlig utrusning kan i och för sig kanske ursäktas med att vi inte brukar ha den typen av sjukdomar här.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav kiddie » 2014-04-11 23:46:13

Är väl egentligen inte så konstigt om sjukhus blir misstänkliggjorda, det har väl funnits rätt många missionärssjukhus som varit helt välmenande men inte haft det som krävs och blivit smitthärdar. Vad jag förstår så har befolkningen på vissa platser lärt sig respektera svåra sjukdomar och faktiskt isolerat de som är allvarligt smittsamt sjuka, så kommer missionärerna och tror att de måste rycka in med mer mänsklighet och så blir det fel.

Sedan så verkar man kunna bota genom att ta antikroppar från en överlevande men eftersom det inte finns separeringsutrustning gav man otestat helblod och när "världen" fick höra om detta blev de rädda att man skulle råka skapa ett monstervirus genom att korsa två människors blod. Så det får man tydligen inte göra mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav slackern » 2014-06-21 23:36:12

Nu börjar det att bli läskigt har spridit sig till en huvudstad.

Med över 330 döda är ebolautbrottet i Västafrika det värsta som någonsin har dokumenterats. Svenskar i området uppmanas att hålla sig uppdaterad om smittspridningen. ”Epidemin är helt utom kontroll”, säger Bart Janssens på Läkare utan gränser.

Spridningen av utbrottet som startade i Guinea, antingen någon gång i slutet av förra året eller i början av det nuvarande, gick till en början långsamt. Men de senaste veckorna har den tagit fart och för första gången har smittan nu drabbat Liberias huvudstad Monrovia. Enligt WHO har över 330 personer dött i Guinea, Sierra Leone och Liberia.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/lakare ... -nagonsin/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Huggorm » 2014-06-21 23:52:37

Hade jag bott i de trakterna hade jag varit jävligt noga med hygien och tänkt mig för vem jag var intim med.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav slackern » 2014-06-21 23:54:43

Huggorm skrev:Hade jag bott i de trakterna hade jag varit jävligt noga med hygien och tänkt mig för vem jag var intim med.


Ja bäst att inte vara intim med någon som kräks eller har lösmage. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in