Ebola/marburg - inget vaccin el botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-09-06 4:29:32

Blodtransfusioner är en metod som fungerar vad jag läst, dock med 1,3% risk för HIV och 3,5% för Hepatit-C. Blodtransfusion som metod testades bland annat i Kongo 1999 med 87% framgång. Dock i ett sent skede när de redan var på väg att återhämta sig.

Men det finns fler mediciner förutom ZMapp att testa: Favipiravir, Clomiphene 90% chans, Toremifene 50% chans, Amiodarone, Antisens teknik, Små interfererande RNA (siRNAs), phosphorodiamidate morpholino oligomer, TKM-Ebola.

Det finns DNA vaccin i kliniska försök.

Så det görs framsteg!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Flawed » 2014-09-06 15:03:25

Man kan också jämföra med mässlingen,som det finns vaccin emot,för att få lite perspektiv.
120 000+ dör årligen av mässlingen.
Här hemma vill facebook-flumskallar förbjuda vaccinationer.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-09-06 19:53:15

Flawed skrev:Man kan också jämföra med mässlingen,som det finns vaccin emot,för att få lite perspektiv.
120 000+ dör årligen av mässlingen.

Att läkemedel är svårtillgängligt för en del är inget nytt. Men det finns iaf.

Flawed skrev:Här hemma vill facebook-flumskallar förbjuda vaccinationer.

Darwins evolutionsteori gäller fortfarande .. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Huggorm » 2014-09-06 20:12:20

Efter fiaskot med vaccinet för svininfluensa så förstår jag om folk är skeptiska mot sånt.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 0:03:46

Vaccin är bra om det är lämpligt med tanke på risksituationen.

En socialstyrelse som blandar in booster såsom skvalen och sedan lägger locket på är inte bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Alien » 2014-09-07 1:13:48

Huggorm skrev:Efter fiaskot med vaccinet för svininfluensa så förstår jag om folk är skeptiska mot sånt.

Jag tror knappast folk i Afrika känner till att en del barn i Europa drabbades av narkolepsi pga svininfluensavaccinet.

Men det förekommer mycket misstänksamhet mot vita västerlänningar och ren vidskepelse i Afrika. Senast ikväll såg jag ett TV-program om polio i Nigeria. Polio hade utrotats i övriga Afrika men inte i Nigeria. Folk visste inte var polio kom ifrån, trodde att det kom från onda andar. Och ville inte låta vaccinera sina barn, de trodde att de vita gjorde det för att barnen skulle bli sterila. När man är sjuk går man till sjukhuset, men de här vaccinatörerna kom hem till folk, så de kunde inte ha något gott i sinnet. Aldrig att de fick ge barnen några sprutor!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Huggorm » 2014-09-07 9:49:41

Alien skrev:
Huggorm skrev:Efter fiaskot med vaccinet för svininfluensa så förstår jag om folk är skeptiska mot sånt.

Jag tror knappast folk i Afrika känner till att en del barn i Europa drabbades av narkolepsi pga svininfluensavaccinet.

Men det förekommer mycket misstänksamhet mot vita västerlänningar och ren vidskepelse i Afrika. Senast ikväll såg jag ett TV-program om polio i Nigeria. Polio hade utrotats i övriga Afrika men inte i Nigeria. Folk visste inte var polio kom ifrån, trodde att det kom från onda andar. Och ville inte låta vaccinera sina barn, de trodde att de vita gjorde det för att barnen skulle bli sterila. När man är sjuk går man till sjukhuset, men de här vaccinatörerna kom hem till folk, så de kunde inte ha något gott i sinnet. Aldrig att de fick ge barnen några sprutor!

Låt då evolutionsteorin ta hand om problemet.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 11:43:30

Huggorm skrev:Låt då evolutionsteorin ta hand om problemet.

Det finns en annan variant av evolution där de lyckas hålla sig i liv för att de bland annat skaffar många barn osv. Men de lyckas däremot inte utvecklas till ett samhälle med drägliga förhållanden för att de ständigt drabbas av sjukdomar.

Även om man överlever så betyder det ju inte att tillvaron är bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Flawed » 2014-09-07 14:15:35

plåtmonster skrev:Vaccin är bra om det är lämpligt med tanke på risksituationen.

En socialstyrelse som blandar in booster såsom skvalen och sedan lägger locket på är inte bra.

Skvalen är en lika trolig förklaring som att de vaccinerade hade druckit funlight i samband med vaccinationen.
Svininfluensa (även som vaccin i vissa fall) ger folk med en viss sorts DNA narkolepsi,ingen har lagt locket på det är bara för avancerade orsakssamband för folihattar att ta till sig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-10-12 23:59:44

För den som gillar att analysera matematiken i spridningen så har ETH, Schweiz skrivit en rapport:
plos.org: Insights into the early epidemic spread of Ebola in Sierra Leone provided by viral sequence data 2014-10-06

(varning för matematik ur den högre skolan)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav earlydayminer » 2014-10-17 6:37:57

Sluta läs skit på nyhetssajterna och gå lite djupare. Okej? Inget mer aftonbladet och andra sensationsjournalistiska "nyhetssidor" nu. Get it straight.

Aftonbladet får allting att låta som det ska döda hela planeten. Nej, Ebola kommer inte göra det. Tyvärr. Vi får inte så roligt att det blir en pandemi som HIV. Det luriga är att det attackerar alla organen och ger inre blödningar. Influensa och luftvägsinfektioner är också jobbigt och något jag är mer orolig för än Ebola. Dessutom finns det virus som kan "sätta sig på" hjärtat och vid ansträngning leda till hjärtmuskelinflammation, men det är betydligt ovanligare. Väldigt ovanligt.

Calm the fuck down, säger jag till folk.

Mvh,
Hypokondriker med insikt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Azo85 » 2014-10-17 7:17:00

Jag förstår inte hur det kan vara en så stor nyhet. Vad är det värsta rimliga scenariot? 100.000 döda västafrikaner? Afrikaner dör hela tiden utan att vi bryr oss annars. Risken för någon större spridning här (EU) är väl försumbar?

Om jag inte åker till Liberia och slickar på främlingar är risken att ebola skall drabba mig löjligt liten. Överlever inte typ hälften av de smittade om de får vård i det här utbrottet?

Ett nytt utbrott har ett visst nyhetsvärde men jag tycker det förstoras något oerhört med tanke på hur få som är drabbade, än färre som dör och risken för oss är försumbar.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav plåtmonster » 2014-10-17 7:57:49

Risken är att sjukdomen sprider sig utanför de tre hårdast drabbade länderna när andelen smittade når över någon magisk tröskelnivå. Helt enkelt för att sannolikhetenen ökar. Därefter finns risken att viruset hamnar i någon ny reservoar så att sjukdommen kan blossa upp på nya ställen. Istället för att vara begränsad till centralafrika.

För Europeisk del är väl risken låg så länge man har kraftfull beredskap. Det verkar vara lite så och så med det. Såg debatt på SVT1 igår där socialstyrelsen fick basning för att de helt enkelt inte är förberedda. Egentligen borde man införa karantän för flyg från centralafrika. De som kommer med båt har tid att visa på symptom innan de kommer fram.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav Huggorm » 2014-10-17 8:14:19

Det finns ju en del enkla hygienregler som gör att risken för att smittas sänks betydligt. Går myndigheterna i de värst drabbade länderna ut med info om det i media?
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav earlydayminer » 2014-10-17 8:48:27

Rätt typ av media går ut med en mycket strikt hygienprotokoll. Många av byarna och resande varnas väldigt tydligt, men just nu är det inte så många som ställer upp. Läkare utan gränser har varit där ganska länge och har inte resurserna att ta tag i detta. Deras arbetare har blivit infekterade och några har dessvärre dött. Den är väldigt strikt och att den inte är absolut är lätt att kritisera, men det faktum att någon ens riskerar sitt liv för att smittan inte ska ta sig vidare är stort. Resurserna är helt bortkastade för folk inte tog det på allvar förrän det flögs in folk till USA och Europa. BLÄ! Idioti!

Massmedia skapar hysteria och byborna som ser sina närmaste bäras ut av folk som är i skyddsdräkter resulterar i en sak: RÄDSLA. Totalt jättedumt. Faktum är att detta borde tagits tag i mycket tidigare, men politik och etik har stått i vägen.

Jag hatar hur resurser på medicinsk nivå försummas för att man ska lalla runt med att bygga ut infrastrukturen. Så tröttsamt! Jag är i alla fall för att man ska spendera ganska stora summor på vetenskap. Vi är så fokuserade på oss själva att vi inte tar tag i något förrän det väl är här och när det väl är här så skyller vi på alla förutom oss själva. Har man någon humm om vad som kan hända så håller man med, men om man inte begriper hur aggressiva t ex en del virus är så vill man ju bygga mer rondeller och motorvägar genom skogspartin.

Edit: Myndigheter skrev du ju! Haha. Ja, de ska gå ut med det. Men uppenbarligen så behövs mer hjälp, det behövs ett kollektivt samarbete om vi ska lösa detta.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-17 12:57:34

slackern skrev:
Huggorm skrev:Hade jag bott i de trakterna hade jag varit jävligt noga med hygien och tänkt mig för vem jag var intim med.


Ja bäst att inte vara intim med någon som kräks eller har lösmage. :lol:


Man får akta sig för HIV med på dom trakterna. Bäst att ha sex med sig själv bara, tror jag :-)063
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 9 av 10 sjuka dör

Inläggav antonius » 2014-10-17 12:58:52

Men det är förstås svårt att nå innevånare med info om flertalet är analfabeter, att sen hindra att panik uppstår är ännu svårare, desperata människor begår desperata handlingar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav Alien » 2014-10-17 16:49:02

Miche skrev:
Huggorm skrev:Tydligen har de en sed i den delen av världen, att omfamna liken i ett sista farväl på begravningarna. Känns som en något riskabel sedvänja.
Än värre är vanan att de vill ha sex med änkan, trots allt lever ju hon och 'borde' vara immun vilket sällan stämmer. Så har AIDS spridits till massor med människor.


Det finns en del farliga sedvänjor:

Global Finland skrev:”Man tror bland annat en änka måste ha samlag genast efter att hennes man har dött, för att blidka andarna”, säger Judith Jere som är chef för den lutherska kyrkans avdelning för utvecklingssamarbete.
http://global.finland.fi/public/default ... ture=sv-FI

Änkan själv har ingen talan:
Det har ingen betydelse om mannen som besöker änkan är hiv-positiv eller inte. Kvinnor i Malawi får aldrig någonsin vägra gå med på sex. Men numera försöker man ändra på den rådande attityden.


Men det var i Malawi och gäller förhoppningsvis inte i Västafrika. Dessutom vet ju folk nu hur farligt ebola är och skulle snarare undvika all kontakt med avlidnas änkor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav Alien » 2014-10-17 17:57:45

Såg på TV om den blödarfeber (Marburgvirus) som kom till Linköping år 1990. Patienten hade varit i Kenya. Det dröjde innan sjukvårdspersonalen fattade hur farligt det var och började använda skyddskläder (från USA). En sjuksköterska, som vårdat patienen, skulle iväg på någon tävling och avråddes. Tänk om hon blev sjuk! Men hon for iaf och tejpade någon lapp på bilen om att om hon blev medvetslös så skulle infektionskliniken i Linköping kontaktas. Inte en tanke på att hon utsatte en massa andra människor för fara!

Läkemedelsföretagen har inte varit så intresserade av att forska om en sjukdom som bara drabbar fattiga människor i Afrika. Den forskning som finns kan vi tydligen tacka den amerikanska militären för. De fruktade att ett sånt dödligt virus skulle kunna användas i biologisk krigföring.

svt skrev:– Det har rapporterats att ebolaviruset skulle kunna förändras så att det blir luftburet. Då skulle det kunna användas av terrorister i biologisk krigföring, säger professor Erica Saphire, en av världens främsta experter på ebolaviruset.

SVT träffar henne i hennes labb i San Diego, Kalifornien. Här pågår kampen mot ebola. Erica Saphire har ägnat tio år åt att studera ebolaviruset och i dag leder hon arbetet där ett 20-tal labb, spridda över hela världen, försöker hitta sätt att utveckla mediciner som kan bota ebola.
---
– Det finns inget kommersiellt intresse för den här forskningen, säger Erica Saphire. Våra enda pengar till den här forskningen kommer från myndigheterna.

Ebolaviruset är ett av de dödligaste virus som världen känner till idag, och det är ett av det tiotal substanser som den amerikanska militären ser som ett potentiellt biologiskt vapen. Därför inledde den amerikanska militären redan för flera år sedan forskning på viruset för att utveckla vaccin och mediciner som skulle kunna skydda soldater i fält, både mot ebola som vapen och ebola i naturlig form.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ebo ... errorvapen
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav Moggy » 2014-10-17 21:10:09

Undrar hur akut läget är? Är det kris "på riktigt" eller är det hanterbart? Varför flyger man hem smittade till andra länder över hela världen med resultat att smittan sprids? Borde inte USA eller FN kunnat slå upp ett militärt högteknologiskt sjukhus på plats?

Den personal som är på plats övertygar inte heller när dom själva börjar dö i dussintal.

Känns som att det finns viss anledning till oro.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav mongoliet » 2014-10-17 21:17:35

Dessa 70% som dör tror jag baseras på dödssiffrorna i Afrika där sjukvården inte på långa vägar är lika utvecklad som här.

Han amerikanen som insjuknade och dog smittade ju 2 stycken sjuksköterskor. Men då ska man också ha i åtanke att han innan Eboladiagnos legat helt öppet på akutmottagningen i flera timmar och att sammanlagt 76 personer (både på akuten och isoleringen) varit inblandad i hans vård. Av 76 personer som hade kontakt med honom blev alltså 2 stycken smittade och vad jag senast hört så är i alla fall en utav dem på bättringsvägen. Den andre har jag inte hört så mycket om.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav kiddie » 2014-10-17 21:53:33

Tror nog ebola kan sprida sig i USA eftersom de faktiskt inte verkar har någon respekt för sjukdomen. Verkar som man i Europa tagit till större säkerhetsåtgärder. Dock är jag lite orolig för svensk akutsjukvård eftersom det saknas resurser.

Riktigt stora ebolautbrott har gett 300-450 smittade förr. 9000 smittade är verkligen en nyhet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ebola - inget vaccin, inget botemedel, 7 av 10 sjuka dör

Inläggav Huggorm » 2014-10-17 22:22:35

Alien skrev:Läkemedelsföretagen har inte varit så intresserade av att forska om en sjukdom som bara drabbar fattiga människor i Afrika. Den forskning som finns kan vi tydligen tacka den amerikanska militären för. De fruktade att ett sånt dödligt virus skulle kunna användas i biologisk klrigföring.
Hur är det med afrikanerna själv, har de bedrivit någon forskning? Ebolaviruset har ju funnits ett tag så de har haft god tid på sig. För inte förlitar de sig väl fortfarande på att de gamla kolonialmakterna skall rädda dom?
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in