E-legitimation

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

E-legitimation

Inläggav Grimuald » 2008-10-23 17:16:46

Hej, någon här som har e-legitimation och som kan förklara varför e-legitimation är kopplad till vilket operativsystem man använder ?

Det är ju välkänt att MacOS är betydligt säkrare än WinOS (Virus mycket ovanligt på M medan mycket vanligt på W), men när det gäller personlig säkerhet över internet med e-legitimation då verkar man vilja tvinga enskilda att använda WinOS som man inte vågar använda. Det hela verkar vara en motsägelse ....
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Jonas1968 » 2008-10-24 0:40:11

Har nog inte med att dom anser att det ena skulle vara säkrare utan det handlar nog snarare att dom först utvecklar tjänsten för det system som dom flesta datoranvändare använder. Dom bör ju dock utveckal e-legitimation för både Windows, Mac och Linux. Möjligheten att använda e-legitimation skall inte begränsas av vilken dator man använder.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Jonas1968
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

Re: E-legitimation

Inläggav Moggy » 2008-10-24 5:58:17

Grimuald skrev:
Det är ju välkänt att MacOS är betydligt säkrare än WinOS (Virus mycket ovanligt på M medan mycket vanligt på W),



Håller inte med riktigt där. Virus är inte "mycket vanligt" i Windows och det är knappast några stora problem med virus i dagsläget om man körs XP eller Vista och har ett uppdaterat virusprogram.

Jag har iaf inte haft ett enda virus på gott och väl 3 år på min PC som kör Windows.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: E-legitimation

Inläggav barracuber » 2008-10-24 7:43:46

Grimuald skrev:Hej, någon här som har e-legitimation och som kan förklara varför e-legitimation är kopplad till vilket operativsystem man använder ? ....


Vet inte alls var du har läst/hört/fått det ifrån att det skulle vara kopplat till OS:et. Så är det inte alls enligt min erfarenhet.

E-legitimation kallas även BankID och stödjs av alla de stora bankerna bland annat. Jag har Swedbank och har kört BankID i både Windows och Linux och det fungerar hur bra som helst. Man behöver ha java installerat i webbläsaren dock (har man det inte får man veta det) eftersom BankID:t är implementerat som en java applet (åtminstone i Swedbanks version).

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Grimuald » 2008-10-24 9:31:53

Jag har vid flera tillfällen frågat min bank om deras lösning för BankID har stöd för MacOS men har alltid fått till svar "Vi har en lösning efter nyår". Har man ställt frågan över flera års tid så då minskar trovärdigheten i bankens svar. Dvs, MacOS-användare blir diskriminerade om man har som syfte att endast stödja majoriteten.

Detta får konsekvenser för mig personligen. Jag kan således ej nyttja mig av e-legitimation vilket får följd-konsekvenser. Jag får därmed svårigheter att nyttja mig av e-handeltjänster, som exempel att vara kund hos apoketet som kräver att man ska ha e-legitimation för att kunna kontrollera sina mediciner över internet.

Alltså, om E-legitimation ska vara en rättighet för alla medborgare måste man se till att stödja alla möjliga operativsystem för att vara demokratiska. I annat fall kommer man att skapa problem för en del.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Charley? » 2008-10-24 9:54:46

Jag använder MacOSX och har inte haft några problem med e-legitimation. Nu var det ju dock ett tag sedan jag använde mig av någonting sådant senast (ett drygt år sedan), men då fungerade det finfint.

(I övrigt är det inte bara så att MacOS är säkrare än WinOS, utan en bidragande faktor till att virus inte är lika utspritt bland M som W är ju onekligen att många fler använder W, och virus anpassade för W därför når fler. Eller är jag helt ute och åker skateboard?)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Grimuald » 2008-10-24 10:10:23

Charley? skrev:Jag använder MacOSX och har inte haft några problem med e-legitimation. Nu var det ju dock ett tag sedan jag använde mig av någonting sådant senast (ett drygt år sedan), men då fungerade det finfint.

Får man fråga vilken bank du använde ?

Charley? skrev:(I övrigt är det inte bara så att MacOS är säkrare än WinOS, utan en bidragande faktor till att virus inte är lika utspritt bland M som W är ju onekligen att många fler använder W, och virus anpassade för W därför når fler. Eller är jag helt ute och åker skateboard?)

Jag har en mer cynisk förklaring här. MicroSoft som har utvecklat Windows OS har skapat en marknad för Antivirus-utvecklare. De hade kunnat gjort ett säkert OS men valde medvetet att inte göra det. Säger det eftersom jag har läst en liten notis om att det tidigare fanns 65000 kända buggar i WinOS men som MicroSoft icke brydde sig om att rätta eftersom de dominerade på marknaden.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Charley? » 2008-10-24 11:02:54

Virus: Javisst, det spelar garanterat in. Men jag tror att även användarantal spelar in en smula.

Jag pm:ar om bankerna, vill inte ta det öppet.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav rezuth » 2008-10-24 11:33:16

Charley? skrev:Jag använder MacOSX och har inte haft några problem med e-legitimation. Nu var det ju dock ett tag sedan jag använde mig av någonting sådant senast (ett drygt år sedan), men då fungerade det finfint.

(I övrigt är det inte bara så att MacOS är säkrare än WinOS, utan en bidragande faktor till att virus inte är lika utspritt bland M som W är ju onekligen att många fler använder W, och virus anpassade för W därför når fler. Eller är jag helt ute och åker skateboard?)

Det handlar om att Mac OS X i botten bygger på BSD (Unix) och därför är väldigt säkert. Till skillnad från Windows så gör man en grov avskillnad på vad som är personliga filer och vad som är skyddade filer hos OperativSystemet. Du känner kanske själv till att så fort du vill installera någon mer avancerad applikation som till ex MS Office 2008 så har dom en installer (där du måste ange ditt lösenord så dom kan ändra i systemfiler) istället för att bara dra en App till din Applikations mapp. Detta gäller i princip alla system relaterade saker ifrån att ta bort filer helt till att uppdatera själva Mac OS X. Du kan inte heller röra dina System mappar utan att verifiera dig. Detta tillsammans med det faktum att man inte kan exekutera farlig kod enkelt gör att dom har en otroligt stadig platform.

Detta är också varför Linux (Kopia av Unix) är säkert emot virus. Windows har dock med Vista försökt att börja rätta till sina misstag, dock så har dom intergrerat sina saker lite fel (Vilket dom även erkänt) och istället blir det påfrestande för användaren när den måste verifiera sig konstant för att program gjorda för XP till ex använder registret otroligt mycket vilket MS inte vill att dom gör numera.

Sen att Mac OS X skiljer så hårt på dessa olika grejjer gör också att du kan göra en "Archive and install" ifall du skulle få problem med operativsystemet. Den tar helt enkelt och installerar om hela operativsystemet och sen flyttar över alla dina personliga filer till den nya installationen. Smidigt som en björn i trikåer.

Iförsig borde jag inte babbla för mycket i ämnet men tänkte bara droppa lite information.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Återgå till IT-forum



Logga in