Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Richard » 2013-02-14 17:50:32

Jag beställde igår dessa produkter;
Ett dyrk-set: http://www.dyrkar.se/dyrkset-till-alla- ... ndtag.html
En lås-pistol: http://www.dyrkar.se/laspistoler-till-a ... anisk.html
O ett övnings-lås: http://www.dyrkar.se/ovning-ovningslas- ... cerat.html

Har blivit nyfiken på det här med låsdyrkning. Jag planerar inget olagligt, utan endast som en kul hobby, samtidigt som det kan vara bra att kunna. Förutom övningslåset tänkte jag börja försöka dyrka hänglås. Jag tror att låset till min lägenhetsdörr är ett extra klassat säkerhetslås (ser ut så på nyckeln iaf.), så den får vänta.

Någon här som har/kan/är intresserad av låsdyrkning?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Parvlon » 2013-02-14 17:57:31

Nej. Inget ämne man ska intressera sig för om man inte vill bli misstänkt så fort det blir inbrott. Jag har tillräckligt med liknande intressen (allt inom IT-säkerhet). Dessutom är jag rätt säker på att många "dyrksajter" egentligen är scamsidor de satt upp, för risken att någon anmäler dem är mycket mindre.

Visserligen har jag fått upp mina egna lås, men då med skruvmejse, gem/ståltråd och till sist med bultsaxen. En brandsläckare (kolsyra) och slägga ska visst få upp det mesta med. Jo, när jag var liten så startade jag en bil med en glasspinne, eller om det var mejsel, och körde in i farsans häck. Det kändes lyckat. :-)Happy Nu blir det mer och mer elektroniska lås, så risken finns iofs att jag intresserar mig nån gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Richard » 2013-02-19 17:45:43

Jag fick iaf. vad jag beställde förutom dyrk-setet, jag fick ett med fler dyrkar o som kostar mer, men betalade ändå för det billigare. Idag fick jag upp mitt första lås efter kanske totalt 3 timmars dyrkande.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Fortytwo » 2013-02-19 17:48:46

Jag vill bara du ska veta att jag är ett stort fan av dig och dina specialintressen, Richard.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Pieohpah » 2013-02-19 18:49:21

Wow, jag har alltid velat testa. Har tänkt på det så sent som i år! Kul webbsida!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Richard » 2013-02-19 19:36:42

Fortytwo skrev:Jag vill bara du ska veta att jag är ett stort fan av dig och dina specialintressen, Richard.

Tack! Jo visst är det kul med udda specialintressen. Jag gillar ju fysik o kemi, men låsdyrkning får väl räknas som teknologi, något som jag fick IG i gymnasiet.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Flawed » 2013-02-19 23:34:27

Vad har du i dexterity?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Richard » 2013-02-20 11:55:19

Flawed skrev:Vad har du i dexterity?

Inte så mycket. Tyvärr har jag darrningar i händerna av mina Haldol.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav slackern » 2013-02-20 14:01:42

Enklaste vägen in är att krossa en ruta för att komma åt fönsterhakarna eller att använda en Hagalundsnyckel.

Så att ingen missförstår det jag har skrivit så sysslar jag inte med inbrott. gillar inte alls den typen utav brottslighet när dom ger sej på enstaka individer. Tycker att det är lågt.

Bild

Bild

På stockholmsslang är kofoten en "hagalundsnyckel", även bultsax benämns hagalundsnyckel, det för att dessa arbetsredskap används av inbrottsstjuvar som komplement mot verkliga nycklar när låsta dörrar skall öppnas.


http://www.learning4sharing.nu/kofot-358410.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Vildsvin » 2013-02-20 16:09:33

slackern skrev:Så att ingen missförstår det jag har skrivit så sysslar jag inte med inbrott. gillar inte alls den typen utav brottslighet när dom ger sej på enstaka individer.

Så vilken typ gillar du?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav slackern » 2013-02-20 17:28:00

Vildsvin skrev:
slackern skrev:Så att ingen missförstår det jag har skrivit så sysslar jag inte med inbrott. gillar inte alls den typen utav brottslighet när dom ger sej på enstaka individer.

Så vilken typ gillar du?


Gillar ingen så skrev fel. Men inbrott tycker jag är särskilt lågt inte lika lågt som sexualbrott. Men du förstår poängen.

Eller om någon arbetar svart bryr jag mej inte särskilt mycket om. Inte moraliskt rätt att göra det. Men drabbar inte enskilda individer utan samhället i stort. Som har större likviditet än en enskild människa.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav colaflaska » 2013-02-20 18:42:56

Lite OT, men alla lås i "mitt" hus utom ytterdörrarna går att låsa/låsa upp med en vanlig blyertspenna.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav slackern » 2013-02-20 19:22:52

colaflaska skrev:Lite OT, men alla lås i "mitt" hus utom ytterdörrarna går att låsa/låsa upp med en vanlig blyertspenna.


Ohh du har lyckats med det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav evveb » 2013-02-20 20:41:35

Jag brukade låsa min dörr med ett hårspänne när jag var liten. Det var inte så svårt. Men jag hade ett väldigt gammalt lås. Och så gick det sönder lite varje gång jag dyrkade upp det :roll:

Jag har för mig att jag blev inlåst en gång. Då fick jag ta mig ut genom fönstret :)
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav colaflaska » 2013-02-20 22:38:55

slackern skrev:
colaflaska skrev:Lite OT, men alla lås i "mitt" hus utom ytterdörrarna går att låsa/låsa upp med en vanlig blyertspenna.


Ohh du har lyckats med det?

Nu vet jag inte om du var ironisk, men ja. Låste ofta dörren till mitt rum på det sättet. Fast nu går det inte längre eftersom en blyertspenna gick av inne i låset.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav slackern » 2013-02-20 23:03:31

colaflaska skrev:
slackern skrev:
colaflaska skrev:Lite OT, men alla lås i "mitt" hus utom ytterdörrarna går att låsa/låsa upp med en vanlig blyertspenna.


Ohh du har lyckats med det?

Nu vet jag inte om du var ironisk, men ja. Låste ofta dörren till mitt rum på det sättet. Fast nu går det inte längre eftersom en blyertspenna gick av inne i låset.


Nej jag var absolut inte ironisk. Snarare rätt imponerad. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Miche » 2013-02-21 1:02:48

Inget att imponeras över, mänga innerdörrar har lås som inte kräver någon speciell nyckel, "nyckelhålet" består av ett kvadratiskt hål, stick in något i det hålet och vrid om så låser du (upp) dörren (beroende på vilket håll du vrider åt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav colaflaska » 2013-02-21 2:28:04

Miche skrev:Inget att imponeras över, mänga innerdörrar har lås som inte kräver någon speciell nyckel, "nyckelhålet" består av ett kvadratiskt hål, stick in något i det hålet och vrid om så låser du (upp) dörren (beroende på vilket håll du vrider åt).

Precis därför jag skrev OT, eftersom det knappast var det Richard var ute efter.

Det här klassiska med en hårnål, funkar det eller är det bara i hollywood?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Karlstad » 2013-02-21 2:48:03

Vad är poängen om man inte ska göra inbrott? Jag förstår inte intresset. Det är bara det.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Mymlan » 2013-02-21 11:13:21

Hårnålar funkar iallafall relativt bra till att dyrka upp lås till dagböcker... :-)065
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Tallbarr » 2013-02-21 11:29:43

Richard skrev:Någon här som har/kan/är intresserad av låsdyrkning?


Köpte ett dyrkset för ett par år sedan och tävlade lite med arbetskamraterna om vem som kunde få upp hänglås snabbast. Billiga hänglås var mycket enkla. Har ett ABUS-lås jag aldrig kunde få upp och huslås typ ASSA kunde jag inte heller få upp.

Det finns ganska många videor på youtube om man fastnar med ett visst lås. Där kan man oftast få veta om det finns falska låspinnar t.ex.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Huggorm » 2013-02-21 15:44:18

Tallbarr skrev:
Richard skrev:Någon här som har/kan/är intresserad av låsdyrkning?


Köpte ett dyrkset för ett par år sedan och tävlade lite med arbetskamraterna om vem som kunde få upp hänglås snabbast. Billiga hänglås var mycket enkla. Har ett ABUS-lås jag aldrig kunde få upp och huslås typ ASSA kunde jag inte heller få upp.

Det finns ganska många videor på youtube om man fastnar med ett visst lås. Där kan man oftast få veta om det finns falska låspinnar t.ex.

Det är även min erfarenhet, lås från ABUS och ASSA är omöjliga. Men alla vanliga, billigare hänglås kunde jag öppna med en dyrk som jag gjorde själv av ett gammalt kasserat bågfilsblad. Därför använder jag själv aldrig andra hänglås än ABUS trots att de är dyra.

Bland mina förhoppningsvis preskriberade ungdomssynder ingick att leta upp två exakt likadana lås på förrådsbåsen på vinden i ett hyreshus där en kompis bodde. Sedan bytte man lås och ägarna slet förmodligen sitt hår i förtvivlan över att de inte kunde få upp sina dörrar längre :oops:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav slackern » 2013-02-21 15:46:35

Huggorm skrev:
Tallbarr skrev:
Richard skrev:Någon här som har/kan/är intresserad av låsdyrkning?


Köpte ett dyrkset för ett par år sedan och tävlade lite med arbetskamraterna om vem som kunde få upp hänglås snabbast. Billiga hänglås var mycket enkla. Har ett ABUS-lås jag aldrig kunde få upp och huslås typ ASSA kunde jag inte heller få upp.

Det finns ganska många videor på youtube om man fastnar med ett visst lås. Där kan man oftast få veta om det finns falska låspinnar t.ex.

Det är även min erfarenhet, lås från ABUS och ASSA är omöjliga. Men alla vanliga, billigare hänglås kunde jag öppna med en dyrk som jag gjorde själv av ett gammalt kasserat bågfilsblad. Därför använder jag själv aldrig andra hänglås än ABUS trots att de är dyra.

Bland mina förhoppningsvis preskriberade ungdomssynder ingick att leta upp två exakt likadana lås på förrådsbåsen på vinden i ett hyreshus där en kompis bodde. Sedan bytte man lås och ägarna slet förmodligen sitt hår i förtvivlan över att de inte kunde få upp sina dörrar längre :oops:


Typ blev värsta skandalen för ett par år sedan för att ASSA låsen var busenkla att dyrka upp. :)

slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyrka lås? Någon som kan/testat?

Inläggav Huggorm » 2013-02-21 15:59:30

slackern skrev:Typ blev värsta skandalen för ett par år sedan för att ASSA låsen var busenkla att dyrka upp. :)


Men försök att dyrka upp själva låskolven istället så får du se
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in