Dubbeltänkande och mobbningskultur [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dubbeltänkande och mobbningskultur [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 16:07:03

Apropå hur situationen ser ut för de som skall hantera buset:
LS skrev:Oss poliser har denna välmenande, antirasistiska, allmänhet som ingriper utan att förstå bakgrund och sammanhang fortfarande en viss respekt för. Ibland. Ordningsvakterna, väktarna och butikskontrollanderna – de som ofta verkligen står i fronten – skiter de fullständigt i. De är bara kött.

Har du ändå det dåliga omdömet att gripa en person, eller rapportera en person, av utomnordiskt ursprung får du räkna med att få problem. Antingen med media och välmenande antirasister eller med våra chefer”.


Alien
Avdelat från flyktningestrommen-flyktingstrommen-t46086-1992.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Dubbeltänkande och mobbningskultur [avdelad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 16:48:05

Det inofficiella svenska departementet för åsiktskontroll finns numera etablerat indirekt i intellektuellt svaga sektorer såsom skola, journalistik, förvaltning, kyrka, bibliotek, socialtjänst, och vissa universitetsavdelningar. Där påbjuds indirekt att självindoktrinera sig eller bli av med sitt jobb. Att kunna låtsas om en åsikt och ha en helt annan är en framgångsfaktor.

ML: Dubbeltänk skrev:Dubbeltänk, enligt Rubinstein, kan gå ut på två saker: att säga en sak och tänka en annan eller att tvinga sig själv att tro på något som man egentligen inte håller för sanning.
– Det kunde jämföras med att strypa sig själv. Och det är inte samma sak som att anpassa sig socialt.

Jag är svensk och jag känner igen mig och det skrämmer mig. Välutbildad. Arbetat i nästan två decennier inom mitt yrkesområde. Det gick bra för mig och jag avancerade, men jag underskattade faran som ligger i att inte passa in. Att tänka annorlunda. Jag höll låg profil kring hur jag tänkte. Det hade mycket lite med den immigrationsfråga du ofta skriver om, men det finns även andra saker som är minerade i Sverige idag. Tyvärr var det inte en tillräckligt säker strategi att ligga lågt med egna åsikter och gömma sig i en neutral tjänstemannaroll. Nej, det märks om du inte skriker med, som i 1984.

Det märks om du inte är entusiastisk över alla ideologiska påfund som ska implementeras, alla värdegrunder som ska ”processas fram”, alla normkritiska arbetssätt som du förväntas omfamna. Kort sagt: de mobbade ut mig.

Skola, journalistik, förvaltning, kyrka, bibliotek, socialtjänst, universitet. Svåra sektorer att arbeta i och hålla sig kvar i, om du inte helt lirar med i det spel som påbjuds. Jag skulle våga påstå att problemet är allvarligt och att det är särskilt allvarligt inom de påverkanssektorer jag listat ovan.

Mobbningskulturen inom dessa sektorer är stark gentemot den som tänker annorlunda.

Jag kan läsa vad jag vill nu, tänka vad jag vill. De arbetsgivare jag har nu skiter fullständigt i mina tankar, bara jag gör det jag ska. De pysslar inte med normkritiska bekännelseseminarier på arbetstid och de avkräver inte av mig att jag ska göra genusanalyser eller leverera mångfaldsplaner. De vill inte stöpa om mig till Den Nya Certifierade Människan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-12 17:34:51

plåtmonster skrev:Det inofficiella svenska departementet för åsiktskontroll finns numera etablerat indirekt i intellektuellt svaga sektorer såsom skola, journalistik, förvaltning, kyrka, bibliotek, socialtjänst, och vissa universitetsavdelningar. Där påbjuds indirekt att självindoktrinera sig eller bli av med sitt jobb. Att kunna låtsas om en åsikt och ha en helt annan är en framgångsfaktor.


Men seriöst tro på saker som står på en främlingsfientlig blogg? Ingen vidare källkritik det där.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 19:16:18

Skall man tro aftonbladet? :D

Men nu har man iaf skrivit något själv i samband med citat vilket renderade i en diskussion som inte leder till något konstruktivt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav slackern » 2016-01-12 19:19:37

plåtmonster skrev:Skall man tro aftonbladet? :D

Men nu har man iaf skrivit något själv i samband med citat vilket renderade i en diskussion som inte leder till något konstruktivt.


Men förstår du inte att en främlingsfientlig blogg inte är någon objektiv "källa" eller det är ju inte ens en källa.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flyktningestrømmen (flyktingströmmen)

Inläggav plåtmonster » 2016-01-12 22:50:09

slackern skrev:Men förstår du inte att en främlingsfientlig blogg inte är någon objektiv "källa" eller det är ju inte ens en källa.
Vad är det som gör den fientlig och vem säger att den är så?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Dubbeltänkande och mobbningskultur [avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2016-01-17 9:16:36

plåtmonster skrev:Det inofficiella svenska departementet för åsiktskontroll finns numera etablerat indirekt i intellektuellt svaga sektorer såsom skola, journalistik, förvaltning, kyrka, bibliotek, socialtjänst, och vissa universitetsavdelningar. Där påbjuds indirekt att självindoktrinera sig eller bli av med sitt jobb. Att kunna låtsas om en åsikt och ha en helt annan är en framgångsfaktor.

ML: Dubbeltänk skrev:Dubbeltänk, enligt Rubinstein, kan gå ut på två saker: att säga en sak och tänka en annan eller att tvinga sig själv att tro på något som man egentligen inte håller för sanning.
– Det kunde jämföras med att strypa sig själv. Och det är inte samma sak som att anpassa sig socialt.
...


Ovanstående som beskrivs får en att tänka på att det är som att det handlar om en slags religion, skrämmande faktiskt. Svenskar verkar också generellt vara snabba med att rätta sig in i ledet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Dubbeltänkande och mobbningskultur [avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2016-01-17 13:40:46

Finns ingen såkallad "åsiktskontroll" :P

Dumheter!
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Intressanta intressen



Logga in